HD/ED uitslag in het buitenland (Tsjechië)

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Marije

Berichten: 250
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Oooosten van Gelderland

HD/ED uitslag in het buitenland (Tsjechië)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 14:30

Hoi,

Mijn vriend en ik zijn op zoek naar een Boheemse Herder (Chodsky Pes). Een ras dat zijn oorsprong heeft in Tsjechië. Daar zitten ook de meeste fokkers. We hebben de afgelopen tijd wat lijntjes uitgegooid die kant op. Dat lukt aardig, alleen het Tsjechisch-Engels is soms een uitdaging. Met name over de gezondheidsuitslagen die anders zijn dan in NL.

Van een nest dat we op het oog hebben, kom ik in de stamboom zowel DKK en DLK tegen. Volgens mij is dit HD en ED.
Moeder heeft DKK 1/1 en DLK 0/0
Vader heeft DKK 0/0 en DLK 0/0
Verderop in de stamboom kom ik nog DKK 2/1, DKK 1/1, DKK 2/2, DKK 2/0 tegen. Kent iemand dit en kun je mij vertellen hoe je die score classificeert?

De fokster spreekt redelijk Engels, maar ik krijg het nog niet helemaal boven water.

KimD

Berichten: 20734
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: HD/ED uitslag in het buitenland (Tsjechië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 14:52

Het 0/0 vind ik logisch als uitslag bij bijvoorbeeld ellebogen, voor HD niet. Tenzij natuurlijk gebruik maken van een andere 'meting'. Wij doen het met letters en een bijbehorende NBW. Misschien dat hun het wel door middel van cijfers doen.

Kun je de fokkers niet letterlijk vragen wat het betekend. Want in het Engels is het sowieso wel HD & ED.

XxDiandraxX

Berichten: 4018
Geregistreerd: 07-05-07

Re: HD/ED uitslag in het buitenland (Tsjechië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:08

Ik kom via facebook dit schema tegen, dan zouden ze in tsjechie wel verschil maken in links en rechts bij de heupen. Ik persoonlijk zou dan van veel 1/1 (b/b?) en 2/2 (c/c?) in de lijn niet heel blij worden maar ik weet niet hoe het in dit ras gesteld is.
Afbeelding

KimD

Berichten: 20734
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 15:29

XxDiandraxX schreef:
Ik kom via facebook dit schema tegen, dan zouden ze in tsjechie wel verschil maken in links en rechts bij de heupen. Ik persoonlijk zou dan van veel 1/1 (b/b?) en 2/2 (c/c?) in de lijn niet heel blij worden maar ik weet niet hoe het in dit ras gesteld is.
[ [url=m/pxuhJm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Mocht dit kloppen en de interpretatie van de uitslag inderdaad zo zijn zou ik persoonlijk verder kijken. Zeker gezien het ras.

_Marije

Berichten: 250
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Oooosten van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-20 16:31

Dank jullie! Dat schema lijkt inderdaad wel op de mogelijke uitslagen die ik tegen kom. Goed speurwerk :) Ik heb het ook rechtstreeks aan de fokster gevraagd en wacht nog op antwoord.
Ondertussen ben ik ook zelf op zoek, want ik wil graag weten hoe de vork in de steel zit en of dat overeen komt met wat de fokster zegt voordat we verdere stappen nemen.

dierenfan
Berichten: 9969
Geregistreerd: 27-02-10

Re: HD/ED uitslag in het buitenland (Tsjechië)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:13

Geweldig ras!! Succes met de zoektocht, ben benieuwd. In Duitsland zitten ook best wat grotere fokkers en volgens mij is de rasvereniging in Nederland behoorlijk actief. Een kennis van mij heeft er 1 een schat van een hond

KimD

Berichten: 20734
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 17:19

_Marije schreef:
Dank jullie! Dat schema lijkt inderdaad wel op de mogelijke uitslagen die ik tegen kom. Goed speurwerk :) Ik heb het ook rechtstreeks aan de fokster gevraagd en wacht nog op antwoord.
Ondertussen ben ik ook zelf op zoek, want ik wil graag weten hoe de vork in de steel zit en of dat overeen komt met wat de fokster zegt voordat we verdere stappen nemen.


Dat is ook alleen maar goed. :j Ik heb een bevriende fokker aan die kant eens gevraagd hoe het zit. Zijzelf gebruikt gewoon HD / ED aanduiding maar misschien kan ze wat licht op de zaak werpen!