Een week geleden trof mijn stalgenoot een nestje jonge muisjes aan in haar baal vlas toen ze die in haar stal strooide.
De moeder was toen natuurlijk allang gevlogen...
Tja... en dan?!
We hebben natuurlijk meer muizen op stal en ook honden die die muizen als een lekkere snack zien maar ik stond daar met die schattige baby muisjes in mijn hand en kon het niet over mijn hart verkrijgen ze aan de honden te geven.
Lang verhaal kort, ik ging naar huis met 7 baby muizen in een emmertje met wat stro en vlas.
Om de paar uur moesten ze gevoed worden met een penseeltje met knaagdierenmelk. (Ze zuigen dan aan het penseeltje)
Midden in de nacht ging ik mijn bed uit om ze te voeren.
Ze waren toen ik ze vond zo’n 8 dagen oud, oogjes nog dicht.
De volgende dag op stal bleek er ineens nog een muisje in het vlas verstopt te zitten!
Die had natuurlijk al heel lang geen eten gehad, zeker 24 uur, en ik dacht dat hij het niet zou gaan redden.
Op internet las ik ook dat grotere nestjes grootbrengen vaak niet te doen is en je er beter een paar kunt euthanaseren om de rest een kans te geven...
Maaaar ze leven alle 8 nog!
Het is bizar hoe snel ze gegroeid zijn.
De oogjes zijn open, ze drinken zo goed als zelfstandig uit een bakje en rennen de hele bak door.
Ze zijn wel wat springerig nu dus ik moet ze wel goed in de gaten houden bij het oppakken, maar ze zijn erg lief en tam.
1 muisje blijft erg achter, ik denk dat dit degene is die een dag later kwam.
Wat ik met ze ga doen weet ik nog niet, ik denk dat ik de vrouwtjes sowieso hou, maar de mannetjes moeten natuurlijk apart.
Ik hoop voor hen een goed huisje te vinden, het zou me toch aan m’n hart gaan als ze als slangenvoer eindigen na mijn harde werk.
Tips zijn welkom, ik heb eerder muizen gehad als huisdier maar dit is wel even wat anders.
Naam suggesties ook welkom, al zijn ze vrij lastig uit elkaar te houden.
De kleine heet Bram, de rest heeft nog geen naam.

Dag 1

Dag 3/4

Lief slapen

Dag 5/6

Dag 6/7, de grootste en de kleinste uit het nest. De kleine is nat omdat ik hem net hem schoongemaakt na het eten. (Zijn hele gezicht eet altijd mee)