Schaapdrijvende bokkers?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sansevieria
Berichten: 4210
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:44

Dat zeg ik ook al jaren, dat er haast geen epilepsie vrije lijnen zijn.
Laat me een afstamming zien, en ik kan je vast een keydog aanwijzen, ook al is dat een aantal generaties terug waar epilepsie vanaf komt.

Als pupkoper zul je gewoon heel, heel goed je huiswerk moeten doen.

KimD

Berichten: 20435
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:07

Het is wel een feit dat er de laatste jaren gewoon veel beter mee wordt omgegaan. Honden gaan uit de fok waar het naar voren komt, hele lijnen worden stilgelegd. Dat werkt zeker wel bevorderlijk op de gezondheid. Er zijn nog steeds gevallen en er komen nog steeds gevallen tot uiting maar de actie die erop ondernomen wordt is wel een stuk beter dan jaren geleden. Nu kun je ook veel sneller openlijk aan de schandpaal worden genageld natuurlijk dus veel fokkers letten wel op.

Vorige week nog is een 'schandaal' naar buiten gekomen, echt iedereen die ik tref begint erover. "Had je het al gehoord..... ?!" Daar sta je dan, als bekende en grote fokker, aan de schandpaal en voor altijd een kruisje achter je naam.

Over het algemeen wordt het probleem gelukkig wel kleiner en hopelijk kunnen we over een (groot) aantal jaar trots zeggen dat het niet meer aan de orde is. Maar er zullen áltijd 'fokkers' blijven die willens en wetens met zo'n hond doorfokken onder het mom van 'ik wist het niet'. Maar dan fok je naar mijn inziens ook niet voor het ras.

Maar het zeker een punt dat je zeker bij de BC goed je huiswerk moet doen en hulp moet vragen.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 13:48

Ahum.. mag het weer even terug naar ontopic O:)

Ik denk de hele tijd dat ik nieuwe reacties heb, maar dan is het over iets wat voor mij niet relevant is O:)

KimD

Berichten: 20435
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:56

Oh jawel hoor, dit is in andere rassen ook zeker relevant. ;) Zeker als je de bekendere schapenrassen wilt aanschaffen.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 14:02

Dat klopt. Maar een hond aan schaffen ben ik nu nog helemaal niet mee bezig :D

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:04

Wat zou je nog willen horen? Als je wil
Schapendrijven zou je een hond moeten kopen die daar geschikt voor is.

Denk niet dat je ergens aan kan kloppen van “hey mag ik even met jouw hond een rondje gaan schapendrijven”.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 14:07

Nee, dat klopt. En als ik dit wil gaan doen komt er een goed gefokte kelpie. (Althans, dat is waar mijn voorkeur nu naar uit gaat). Daar ga ik me tegen die tijd eens goed op inlezen qua fokkers.

Voor nu, of er nog meer bokkers zijn die dit doen of gedaan hebben. Ervaringen, verhalen, dat soort dingen denk ik. Meer niet :)

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:39

Voor fokkers kun je dan beste bij Kaus terecht, en dan ook goed kijken of ze er mee werken bij de schapen ja :) Denk dat je met een kelpie wel beter zit dan met een cattle dog voor schapendrijven.

Je zit in limburg maar limburg is best groot, waar zit je ongeveer? Misschien dat je een ochtend kan kijken bij iemand die lesgeeft? Dan kun je misschien een beetje een indruk krijgen

KimD

Berichten: 20435
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 14:46

In Limburg zit een goede Kelpie fokker, echt super werkhonden! Maarja, dat wil je niet horen nu.

Sansevieria
Berichten: 4210
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:00

Nynkster schreef:
Wat zou je nog willen horen? Als je wil
Schapendrijven zou je een hond moeten kopen die daar geschikt voor is.

Denk niet dat je ergens aan kan kloppen van “hey mag ik even met jouw hond een rondje gaan schapendrijven”.

Nee, maar eerst moet je eens zien of je die tak van werken met honden wel ligt.
TS zou een keer bij ons komen kijken, en ik ben de beroerdste niet om je gewoon met een van mijn honden het veld op te sturen hoor :D
Hangt van de hond af natuurlijk...heb er ook die doen niks, maar dan ook helemaal niks voor iemand anders.

Nynkster

Berichten: 5333
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:08

Sansevieria dat is een super aanbod voor TS!

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:29

Dat is Yaparoos denk ik @KimD? Goeie fokkers maar zou daar geen werkhond vandaan halen.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 18:17

Ik ga inderdaad in september een ochtend kijken bij Sansevieria. Een heel lief aanbod waar ik graag gebruik van ga maken :j

Verder heb ik via pb meerdere namen van herders en dergelijke gekregen, en trainers, die ik ga contacteren om zo vaak mogelijk in de toekomst te gaan kijken en een beeld te krijgen van het hoe en wat :j

Goede fokkers ben ik nu gewoon nog niet aan toe. Wel in de toekomst als dit iets blijkt te zijn wat ik wil gaan doen. Maar ik ken mezelf, als ik nu al ga bekijken heb ik bij wijze van overmorgen een pup gereserveerd. En ik wil gewoon een netjes overwogen keus maken, en áls er al een hondje komt daar goed naar zoeken en me op een wachtlijst laten plaatsen bij de juiste fokkers :j

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:22

In elke rashond zit wel een afwijking. Hiervoor hadden we een stabij en ook in dat stamboek komt veel ellende voor. Kijk trouwens ook maar naar de problemen bij friese paarden.

Onze border hebben we trouwens NIET als pup gekocht, ze is een herplaatsing. Ze liep steeds weg bij de vorige eigenaren, ging de kinderen van school halen, desnoods dwars door de sloot heen. Hier doet ze dat niet meer, we hebben geen kinderen, en ik heb haar een 'baan' gegeven, bij de schaapjes.

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-20 13:28

Even een update!

Vandaag mocht ik bij Sansevieria mee gaan kijken bij haar en haar borders. Waarvoor nogmaals dank!
En ik ben enthousiast. Het doet me qua omgang met de dieren ook denken aan het grondwerk met paarden. En dat mis ik zo ontzettend.
Het hele samenwerken met haar honden, de schapen die zo goed opletten en alles bij elkaar, het was zo ontzettend leuk om te zien!

Borders gaan op het lijstje als potentiële werkhond. Ik heb gewoon nooit de goede ontmoet, nu wel!

Ik ga trainingssessies bekijken bij verschillende 'scholen', ik wil nog een boel bekijken en leren. Maar op dit moment denk ik: dit zou zo maar kunnen zijn wat ik zoek :j

Sansevieria
Berichten: 4210
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 13:44

Graag gedaan.
Ben vooral ook blij dat je het verschil in borders hebt kunnen zien, dat een goeie werklijn echt niet de neurootjes zijn wat men doorgaans denkt :)

Ik heb nog wel mensen voor je die zowel met borders, als ook met working kelpies aan de schapen werken.
Ga ik je nog per PB sturen, goed idee misschien die mensen op FB toe te voegen, die hebben soms filmpjes van hun honden erop staan.

Er zitten zowel bij de borders alsook bij de working kelpies grote verschillen tussen de honden in het ras, al naar gelang welke lijnen erachter zitten.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 15:11

En dan nog verschilt het per hond. Wij hebben bijvoorbeeld 2 broers lopen maar die zijn al erg verschillend.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 19:58

Ja het lijkt het meest idd nog op grondwerk. Lichaamstaal etc. Alleen bak ik er bij de les nog helemaal niks van, totdat de juf het linkte aan paarden (ze heeft ook paardgereden) _O- kijk net als met longeren zus en zo. Oooooooooooh ja zeg dat dan. :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:05

En de kicker is dat niet alleen de hond op je signalen reageert, maar de schapen óók...
Het leukst blijft toch het te paard te doen, 4 diersoorten in de mix.
Zondag begint het echte werk, de eerste roundup in de bergen. Niet op ons eigen gebied maar bij vrienden, aantrekkelijk, daar zijn meer mensen met getrainde honden mee...

lizy29

Berichten: 6241
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 20:16

Kuggur schreef:
En de kicker is dat niet alleen de hond op je signalen reageert, maar de schapen óók...
Het leukst blijft toch het te paard te doen, 4 diersoorten in de mix.
Zondag begint het echte werk, de eerste roundup in de bergen. Niet op ons eigen gebied maar bij vrienden, aantrekkelijk, daar zijn meer mensen met getrainde honden mee...


Ooit hoop ik inderdaad met mijn paard de controlerondes en het binnenhalen te kunnen doen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Schaapdrijvende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 22:35

Ik heb het idee dat de schaapjes van de juf inmiddels ook getraind zijn, van de week gingen ze bijna vanzelf in de pen staan :+

Pluttersput

Berichten: 15020
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-20 07:14

Kuggur schreef:
En de kicker is dat niet alleen de hond op je signalen reageert, maar de schapen óók...
Het leukst blijft toch het te paard te doen, 4 diersoorten in de mix.
Zondag begint het echte werk, de eerste roundup in de bergen. Niet op ons eigen gebied maar bij vrienden, aantrekkelijk, daar zijn meer mensen met getrainde honden mee...


Dat lijkt me geweldig, echt met de honden kunnen werken zoals het moet..