Kiwi had me al verraden dus ik zal maar even braaf komen opdraven
Ik drijf inderdaad met een tweejarige working kelpie

Ik ben ooit verliefd geworden op het schapendrijven met de border collie maar voordat ik toe kwam aan het kopen van een eigen hond werd ik verliefd op de cattle dog. Die kwam er eerst. Daarmee drijven beviel niet erg dus heb ik een kelpie gekocht. En toen viel alles op zn plek

Ik heb eerst getraind bij JJ Ranch maar daar uiteindelijk weggaan (reden kan via pb). Toen over gegaan naar Jaap Kremer van Tynyronnen en daar zijn we met sprongen vooruit gegaan. Hij stelde voor om eens te solliciteren bij een herder om te kijken of we daar aan het werk konden dus dat heb ik gedaan en met succes

We werken nu 2-3 dagen per week op een kudde en als er de ruimte voor is ga ik dagelijks even trainen. Daarnaast train ik nog steeds bij Jaap Kremer als ik ergens tegen aanloop.
Ik ben bezig met het huren van een landje om zelf wat schapen op te zetten om mee te trainen. Of je het echt tijdverdrijf kan noemen met een eigen clubje trainingsschapen weet ik niet... Trainen met één hond en 15 schapen is heel wat anders dan de hele dag op de heide lopen met een kudde van 600 schapen en meerdere honden. Het is zowel voor de schapen als voor de honden veel intensiever. Je gaat met een paard ook geen uren trainen als tijdverdrijf.
Wat zijn de minder leuke aspecten? Training is reteduur. Ik betaal nu 35€ per uur en dat zijn redelijk gemiddelde prijzen. Je kan een hond treffen die het drijven niet ligt (risico als je een pup koopt, met een volwassen hond kan je dat beter inschatten), tja je doet zo'n hond niet zomaar weg maar om nou hond na hond te kopen totdat je de juiste vindt... Het is een risico. Mijn kelpie is gelukkig een relatief makkelijke hond, ik heb ze weleens anders gezien

Daarnaast moet je bedenken dat dit over het algemeen niet iets is wat je leuk even wekelijks of twee wekelijks doet. Dan zul je met een slakkentempo vooruit komen en mening hond kan zich niet beheersen op de schapen na ze een tijdje niet gezien te hebben.
Bedenk dus wel voor jezelf dat dit anders is dan wekelijks even een rondje behendigheid doen. En daarnaast zul je dus inderdaad wel een nieuwe hond moeten aanschaffen want met je huidige rassen gaat het 'm niet worden

[ [url=m/0IUhHc.jpg]Afbeelding[/url] ]