Neej schreef:Mijn vriendin heeft springers (ESS) en haar ouders fokken ze, hun honden vind ik fantastisch qua temperament maar dat zijn wel showlijn en geen werklijn.. zou er wel zo een van hun in huis nemen, qua geschiktheid voor “gewoon” huishond zijn ze echt fantastisch, wel echte spaniels maar heel relaxed zeg maar..
Showlijn waag ik me sowieso niet aan. Helaas slechte persoonlijke ervaring, met een probleem dat afkomstig was uit showlijnbloed. (Ik weet uiteraard dat dat niet heel veel meer voorkomt, maar ik heb er wel een aardig trauma van haha) Mijn ESS was 75% field en 25% show. Helaas had ik er eentje met rage syndrome, iets dat enkel in de showlijnen (nog) voorkomt. Ik heb hem 9 jaar gehad, vanaf de vroege puberteit altijd opletten geblazen en geen kinderen erbij in de buurt. En uiteindelijk aangevallen door mijn eigen hond
Ik zal het topic niet vervuilen met het uitgebreide verhaal, maar een showlijn ESS komt er hier never nooit meer in en de rasvereniging heeft betreffende fokker uiteindelijk geroyeerd. Mocht ik óóit nog een werklijn zoeken, dan heb ik een fantastische fokker in het zuiden van Engeland gevonden, waarvan ik ook veel pups volg via social media - allemaal fijne honden, sommigen in de agility, sommigen in de jacht, sommigen in SAR.