Alvast bedankt voor het lezen en meedenken!

Al een tijdje denken mijn vriend en ik eraan om een eigen hond te nemen, liefst adoptie. Wij zijn beiden opgegroeid met honden en willen sowieso ooit een eigen hond.
Steeds als we erover nadenken dan kan ik voldoende redenen vinden om ermee te wachten. En toch komt het elke keer weer terug omhoog waardoor ik (onafhankelijke) meningen van anderen zoek. We willen tenslotte zeker weten wat we alles kunnen bieden wat een hond nodig heeft.

Ik zal even onze situatie uitleggen:
- Mijn vriend en ik hebben inmiddels 6 jaar een relatie en wonen daarvan 2 jaar officieel samen (eigenlijk 4 jaar zo'n beetje).
- Ik studeer nog en begin na de zomer aan mijn 2e master jaar diergeneeskunde, wat dus betekent dat ik over 2 jaar afstudeer.
- Mijn vriend is afgestudeerd en werkt als kapitein in de binnenvaart en is daarbij steeds 1 week aan boord en 1 week thuis.
Redenen waarom ik zelf steeds nee zeg:
- Ik heb zo'n 40 uur in de week college. Dus de weken waarbij mijn vriend weg is zal ik alle zorg moeten geven wat op zich te combineren valt. Veel medestudenten hebben een eigen hond dus het is zeker te doen, maar wel iets meer werk natuurlijk.
- Ik studeer in Gent en ik merk dat er weinig groen is. Ik moet minimaal 500m lopen naar het dichtstbijzijnde hondenveldje. Die is best klein en niet 100% afgezet (heg met gaten). Dus als de hond niet los kan is er niet echt een plek waar die veilig zou kunnen spelen.
Het is 1km lopen naar het park.
Het is zeker te doen maar elke wandeling duurt dus lang. Dit vind ik zeker niet erg maar het is iets om over na te denken in de weken dat ik alles alleen moet doen.
- Ik heb geen eigen auto (mijn vriend wel). Dus ik ben afhankelijk van anderen om in het weekend af en toe naar NL te gaan. De reden hiervoor is dat ik nog een bejaarde pony heb die ik graag zelf nog regelmatig wil zien.
- Als we geen hond hebben dan kunnen we meer sparen voor later. Ook betaal ik alles zelf voor mijn pony en heb ik altijd geroepen dat ik wil wachten met een hond tot ze er niet meer is. Maar qua kosten lukt het zeker om beiden dieren te hebben.
- We wonen in een appartement op 2 hoog. Oppervlakte is zo'n 75m2. Zelf vind ik het altijd zo sneu.
Redenen om het toch wel te doen nu:
- Mijn lessen worden standaard live opgenomen en je kan ze terugkijken. Dit was al voor de corona maar ik vrees ervoor dat we komend jaar sowieso thuis online de lessen moeten volgen. Ik zal dus waarschijnlijk vooral thuis zitten. Dit is dan ideaal voor het wennen wanneer de hond er is.
- Ik zou het liefst een oudere hond willen. Veel mensen willen de oudjes niet en ik vind ze juist erg leuk. Ik denk ook dat ons levensstijl beter past bij een rustigere oudere hond.
Mijn vriend wil echter geen al te oude hond omdat hij niet na 2 jaar al afscheid wil nemen. Dus we denken aan een hond tussen de 5-8 jaar.
- We hebben 2x mijn familiehond gedurende 1 maand op de proef gehad en dat ging erg goed. Ik ging fulltime naar school (voor de corona) en alles lukte nog. Voldoende beweging en aandacht kwam zeker niet te kort.
Maar ik had toen ook de auto mee van mijn ouders én mijn hond is echt de makkelijkste ooit. Hij vindt alles prima, blaft niet, kan perfect loslopen op het veldje, wil wel spelen maar hoeft geen uren beweging te hebben, etc. Hoe groot is de kans dat een adoptiehond ook zo is na een wenperiode?
Poeh, ik zie dat het toch een aardig stukje tekst is geworden. Ik zal het hierbij even laten en aan de hand van jullie reacties eventueel nog extra redenen/toelichtingen geven.