Verhuizen met een oudere kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jessdaniels

Verhuizen met een oudere kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 10:04

Hoi bokkers!

Wij hebben pas de sleutel van een nieuw huis gekregen, en gaan volgende week al onze spullen verhuizen. Nu lopen we tegen een klein puntje aan, ik heb een poes van 16 jaar oud en zij is nadat ze bij ons is komen wonen (11 weken) nooit meer verhuisd. Ze is al wat zenuwachtig omdat we veel spullen in dozen hebben staan, en al wat zaken naar het nieuwe huis gebracht hebben, dus ik vroeg me af wat de beste manier is om de rest zo stressloos mogelijk te laten verlopen.

Als je ervaring hebt met het verhuizen van een oudere kat, of tips in het algemeen hoor ik ze heeeeeel graag!

JorineV

Re: Verhuizen met een oudere kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:22

Niet specifiek voor een oudere kat, maar wat wij deden was voor de dag van verhuizing alvast 1 kamer leeg maken. Daar de katten in met hun vertrouwde spulletjes (krabpaal, slaapplekjes, reismandjes, kattenbak, eten en drinken) en dan zo min mogelijk storen. De katten zijn als allerlaatst verhuisd zodat in het nieuwe huis alvast de vertrouwde meubels stonden. We hebben ook nog wat middeltjes gebruikt met een geurtje om rustig van te worden, maar of dat echt geholpen heeft...

Het scheelt wel heel erg als het reismandje alvast bekend en "veilig" is.

Eerste periode niet direct in het hele huis laten vonden wij ook fijn. Onze slaapkamer werd zeg maar uitvalsbasis voor ontdekkingstochtjes onder begeleiding ;). Ze geven vanzelf aan wanneer ze er aan toe zijn om de volgende ruimte te inspecteren.

Veel succes en veel geluk in jullie nieuwe huis!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:34

Hier 17 jr oude destijds verhuisd en ik moet zeggen dat ik niks speciaals heb gedaan.
Na de laatste nacht geslapen te hebben in oude huis, nieuwe huis was dus helemaal kant en klaar op matrassen ed na, hebben we kattenbakken ed en haarzelf ingeladen en naar nieuw huis gereden.
Daar eerst bakken neer gezet, haar los gelaten (als 1e laten zien) en op het gemakke samen het huis verder laten zien...
Vervolgens die dag thuis gebleven en samen gerelaxed...
Verbaasde me dat ze me blijkbaar zo blindelings vertrouwde dat het “goed” was want heb buiten de autorit niets vreems gemerkt...
Suc 6!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:01

Hier ook een oude kat verhuisd, zelfs met nog twee nieuwe katten waarmee ze moest kennis maken. Ik heb voor haar direct in huis een rustig plekje (kamer) gemaakt, met haar vaste spullen en geurtjes waar ze kon settelen tijdens de verhuizing. Maar geen problemen gehad! Ze had al snel haar plekje gevonden.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 11:59

Fijn dat het bij jullie allemaal zo soepel verlopen is! Bedankt voor de tips :) altijd fijn om eens te peilen hoe anderen het aanpakken.

Ze is nogal op eten gericht, zou het slim zijn om eten klaar te zetten voor haar, of juist wachten tot het wat gekalmeerd is?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:16

jessdaniels schreef:
Fijn dat het bij jullie allemaal zo soepel verlopen is! Bedankt voor de tips :) altijd fijn om eens te peilen hoe anderen het aanpakken.

Ze is nogal op eten gericht, zou het slim zijn om eten klaar te zetten voor haar, of juist wachten tot het wat gekalmeerd is?

Ik zou proberen om zoveel mogelijk “als gewoon” te doen...
Want juist als je in die basis dingen gaat veranderen, kan dat nog meer stress geven.
Voor het zelfde geld kun je wachten tot je eens ons weegt, als je wacht tot ze gekalmeerd is!
Ze mot het toch zelf doen...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 12:29

Heb je het reismandje al ergens staan?
Ik had die toen een tijdje van tevoren in de kamer gezet. Toevallig lag ze erin te slapen de dag dat we gingen verhuizen, dus was kwestie van luikje dicht en hoppa. Maar dat geluk moet je net hebben :+

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 16:04

Selina schreef:
Heb je het reismandje al ergens staan?
Ik had die toen een tijdje van tevoren in de kamer gezet. Toevallig lag ze erin te slapen de dag dat we gingen verhuizen, dus was kwestie van luikje dicht en hoppa. Maar dat geluk moet je net hebben :+

:') :') :')
Geweldig, die van mij is geen fan van de reismand maar het valt te proberen haha

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:06

Ik ben van de week met mijn 15 jarige kater verhuisd naar Denemarken. Een trip van ongeveer 12 uur (met aanhanger). Wij hebben hem niet in een mandje gehad, maar een tuigje om gedaan en dat aan een gordel vast. Daarna z'n mand op een achterstoel en hij heeft 12 uur gespind en geslapen. Eenmaal aangekomen in het nieuwe huis was de kat zo rustig van de reis dat het ontdekken van het nieuwe huis helemaal geen punt was.

Ik hoop dat jij ook een manier vindt om de jouwe zo stressloos mogelijk te verhuizen. Succes.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 15:45

Afbeelding
Kleine update, de rit hierheen is heel goed gegaan! Ze heeft een uurtje rondjes gelopen en nu gaat ze af en toe ook liggen, het is ook wel heeeeeel heet. We doen het rustig aan :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 15:47

Tips zijn dus niet meer nodig :D
Maar ik wil wel even zeggen : wat ziet ze er goed uit voor haar leeftijd !!! :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 16:05

Ligt best goed toch zo'n nieuwe vloer.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-20 16:54

mirim schreef:
Tips zijn dus niet meer nodig :D
Maar ik wil wel even zeggen : wat ziet ze er goed uit voor haar leeftijd !!! :j

Dankjewel!
Ja ze is ook echt fit, haar zusje uit hetzelfde nest hebben we 3 weken geleden moeten laten gaan helaas, die zag er ook echt heel slecht uit... maar Sientje kan er nog wel even tegen aan :D

De nieuwe vloer is zeker goed gekeurd! Straks in de winter zal het ook wel een hit worden, vloerverwarming woohoo!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 18:58

Wat fijn dat verhuis goed is gegaan !!
En ze ligt er (op het oog) relaxt bij :D