Hond wordt gesteriliseerd, tips en tricks.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:42

Hier werkte een rompertje goed.
Als we niet in de buurt waren sloot ik haar op in de keuken, daar kon ze nergens op springen.
Wel in de buurt tilde ik haar zelf op en af de bank, ook al is ze me wel eens voor geweest.
Het moeilijkste was geen trek spelletjes met de andere hond :D
Ziek heeft ze zich niet gevoeld, op de eerste dag van de narcose na dan.
Maar allemaal goed gegaan. :)

Dimphyl

Berichten: 2138
Geregistreerd: 09-12-11
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:48

Ik gok dat de meesten hier spreken over sterilisatie omdat dat zo heet in de volksmond, maar het is waarschijnlijk een castratie ;)

Mijn teefje is 3 jaar geleden gecastreerd, ook een middelmaat (bodeguero) en een enorme aansteller. Ze hebben haar wel extra moeten hechten omdat ze enorm bloedde. (da had het over een hele dunne huid, en het vermoeden is dat ze ook loops had moeten worden) Ze is 2 dagen echt goed zielig geweest incl piepen, heeft haar kap toen wel opgehad als ik er niet bij was, maar vanaf dag 3 eigenlijk niks meer aan de hand. Heb haar flink moeten afremmen en beziggehouden met hersenspelletjes. Na 1 week liep ze alweer buiten los en te rennen, er was geen houden aan. Ze heeft er niks aan overgehouden, maar langer voorzichtig zijn is zeker beter. voor ons zou ik echt nooit meer een kap willen, wat een onding!

Succes!! Ik vond het als mama erger en langer zielig dan zij zelf :+

Lukasje
Berichten: 11341
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:48

Ik zou sowieso een rompertje aandoen. Mijn teef had daar absoluut geen last van.
Tip: koop er mss 2. Er gebeurt wel eens een ongelukje en dan kan ze meteen een propere aan terwijl de andere de was in kan.

Verder deed ik met mijn hond in de herstelperiode hersenwerk. Daar worden ze ook moe van zonder fysieke belasting.

Nu op zich denk ik dat het wel meevalt voor de hond. Ik vond mijn hond de dag na de operatie zo vrolijk als altijd.
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 30-07-20 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:49

Nee mijn hondje is echt gesteriliseerd, het zou een castratie zijn maar bij de operatie zag de da een verdikking van de baarmoeder en is alles weg gehaald.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hond wordt gesteriliseerd, tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 11:59

Ons teefje was al 2, maar alles is goed gegaan.

Het enige was dat ik zei dat ze gelijk moesten bellen als ze wakker was. Dat hebben ze niet gedaan en ze zat echt te janken in de bench. Dat zijn ze hier niet gewend, dus ik had een hondje die enorm over de zeik was. Narcose en opsluiten zijn dan geen beste combinatie.

Ze had geen uitstekende hechtingen. Had een romper klaarliggen, maar ze had niks nodig. Ze is wel gewoon geopereerd en niet laproscopisch, want vonden ze niet nodig.

Ze heeft de hele avond bij me gelegen en 's nachts ben ik er een keer extra uit gegaan om haar te laten plassen.

De volgende dag was ze compleet zichzelf en ik kon haar echt niet inhouden. Ze sprong op de bank, wilde stoeien met haar broer.........Ben dus hele dag politie agentje geweest.
Waren in de tuin gaan zitten en ze lag zo lief, dus liet haar los en toen ging ze als een idioot rondjes rennen. Ophoging op en af etc.
Ze zijn enorm wil,d snel en atletisch, dus alles gaat met groot gemak.

Toen maar weer politie agentje gespeeld wat in hield dat ze vast zat en bij me moest blijven.

Dat is dan het enige nadeel van geen bench. Maar de wond is heel mooi genezen, ze heeft nooit last gehad en er amper tot niet aan gezeten.

Als je 2 honden hebt is het sws al een ding. Toen broer geholpen werd had ie wel een kap gekregen en die deed zus af. Was echt afgesproken werk.

Esther

Berichten: 4147
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:04

_Penotti schreef:
Nee mijn hondje is echt gesteriliseerd, het zou een castratie zijn maar bij de operatie zag de da een verdikking van de baarmoeder en is alles weg gehaald.

Dus je hond is gecastreerd.
Sterilisatie is het doorhalen/afbinden van de eileiders of bij een reu de zaadleiders. Voordeel daarvan is dat de hormoonhuishouding intact blijft en je niet de nadelen hebt van een castratie.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hond wordt gesteriliseerd, tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:08

Ja je hebt gelijk, haal ik het nog door de war :+

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:31

Ik heb alleen de OP gelezen, dus wellicht is het al gezegd. Als je een hond hebt die ook graag los in de tuin mag, zorg er dan voor dat je twee rompertjes hebt! Ik ben destijds op zaterdag nog naar de dierenarts gereden voor nog een rompertje, omdat mijn pup he-le-maal gek werd van het verplicht binnenblijven. Met een extra apepakkie is het niet zo erg als hij vies wordt.

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:39

Onze teef is met ruim 8 jaar gecastreerd wegens baarmoederontsteking. Hierdoor kon het dus ook niet laparoscopisch en had ze een flinke buikwond. De dierenarts heeft het heel mooi onderhuids gehecht en hun ervaring was dat teven daar vrijwel niet aanzitten. :n

Mijn hond was er goed ziek van, maar dat was natuurlijk ook een combinatie van leeftijd en de baarmoederontsteking. Ze heeft de eerste 2 dagen op een matras doorgebracht op een elektrische deken en onder een deken, wegens erg lage temperatuur. Daarna knapte ze erg goed op en ging het herstel vlot. Eerste nacht wel bij haar geslapen, voor mijn eigen gemoedsrust. Ze was zelf nog erg suf van de narcose, dus van haar had het geloof ik niet echt gehoeven :+

Met een jonge, gezonde hond, zou ik me niet echt zorgen maken. Idd vragen of ze onderhuids willen hechten, veel prettiger dan zo’n kap of romper!

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 12:46

love_western schreef:
Die van mij kreeg niks om. Hechting waren aan de binnenkant gehecht, dus ze kon er niet bij (gewone sterilisatie)

Alleen eerste nacht bij gebleven ivm dat ze 3 x is bijgespoten om onder narcose te blijven. Dus nog lekker sky high was van de ketamine.

Maar andere dag had Mw. nergens geen last meer van. Helaas mocht ze van mij echt niet springen.

Ook geen pijnstillers meegekregen, aangezien ze dan nog sneller actief zijn.

Nu spreek ik ook over een mechel


Hier idem dito met een mechelaar, castratie en gelijk weghalen melkklierlijst op 7 jarige leeftijd. 's Ochtends gebracht en 's avonds was ze zichzelf zowat weer. Geen pijnstilling en alleen tijdje niet laten zwemmen of volop achter balletjes aan maar als het aan haar had gelegen had dat prima gekund.

Aan ts, je merkt vanzelf wel hoe je hond zich voelt. Wij kregen ook het advies gelijk het voer te verminderen omdat ze na een sterilisatie kunnen aankomen. Was bij die van mij niet aan de orde. Die heeft nooit minder gekregen maar ken zeker wat beagles om me heen die er wel gevoelig voor waren.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hond wordt gesteriliseerd, tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 14:51

Onze hondjes reu en teef zijn beiden geholpen en beiden niet te dik geworden daarna. Wandelen en bewegen evenveel en niks aan hun voer verandert verder.

Anoniem

Re: Hond wordt gesteriliseerd, tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 14:57

Die van mij kwam wel aan na de tijd. Maar die is van adhd stuiterbal veranderd in stuiterbal :')

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Hond wordt gesteriliseerd, tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:06

Mijn Aussie is vorig jaar geholpen, dit heb ik wel laparoscopisch laten doen. Het is een hond wat hoog in het werk staat (lange afstanden canicross). Op de dag zelf was ze stoned en piepte van de pijn, dag later niks meer aan de hand.

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:16

_Penotti schreef:
Nee mijn hondje is echt gesteriliseerd, het zou een castratie zijn maar bij de operatie zag de da een verdikking van de baarmoeder en is alles weg gehaald.


Dan is het alsnog castratie. Bij sterilisatie wordt het niet weggehaald maar afgebonden. ;) bij castratie kunnen alleen de eileiders weggehaald worden of alles.

Hier op normale manier, maar geen enorme wond hoor. Ondanks dat het een Dh was. Enige waar ze last van had was de narcose omdat ze een enorme hoeveelheid nodig had om onder zeil te raken. En dat was uiteindelijk maar net aan genoeg want ze werd wakker toen ze haar van de tafel aftilden.

Daardoor was ze thuis ook niet helemaal lekker. Ik heb beneden naast haar geslapen, zij in een in huis om haar te beschermen tegen de andere hond. Uit mijn hoofd 1 dag niet lekker en daarna was het lastig om haar rustig te houden. Wel een domper aangehad 2 dagen.

Oh en hier wel aangekomen en verschrikkelijke vacht gekregen. Aankomen was welkom, hoewel ze later wel makkelijk dik werd. Maar toen was ze al stuk ouder, van 4 tot 7 gewoon goed op gewicht, daarna moest ik voer aanpassen. Die vacht was wel een ramp, van 2 keer ruien per jaar naar het hele jaar door, enorme ondervacht die ging vilten. Was ook amper door heen te komen met kammen. Bleef hele jaar ook echt een dikke vacht.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 15:52

MyWishMax schreef:
_Penotti schreef:
Nee mijn hondje is echt gesteriliseerd, het zou een castratie zijn maar bij de operatie zag de da een verdikking van de baarmoeder en is alles weg gehaald.


Dan is het alsnog castratie. Bij sterilisatie wordt het niet weggehaald maar afgebonden. ;) bij castratie kunnen alleen de eileiders weggehaald worden of alles.

knip.

_Penotti schreef:
Ja je hebt gelijk, haal ik het nog door de war :+

MyWishMax

Berichten: 25452
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:03

Sorry _Penotti, ik had je gequote op telefoon en daarna stukje terug gescrolld, maar dat bericht niet gezien. Lekker handig weer van mij :')

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:06

MyWishMax schreef:
Sorry _Penotti, ik had je gequote op telefoon en daarna stukje terug gescrolld, maar dat bericht niet gezien. Lekker handig weer van mij :')

Maakt niet uit joh, ik herhaal gewoon even :D :))

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Hond wordt gesteriliseerd, tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 16:40

Is al lang geleden dat mijn hond (dalmatier mix) werd gecastreerd. Ging heel soepel, onderhuids gehecht en een rompertje aan. Kap was nooit een succes bij haar; liep ze alleen maar achteruit.
1e avond was ze erg zielig vond ze zelf dan he? Drama queen :-D
Na 2 dagen was ze helemaal weer fit en wilde ze alweer hieper doen (ff niet spikkel) en na een week hebben we het rompertje afgedaan (ze wilde nogal graag eraan likken, maar dat is niet de bedoeling natuurlijk).
Succes morgen, geen stress, die dierenarts en assistenten weten wat ze doen!

cursebreaker

Berichten: 11547
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-20 18:46

Dat zorgen maken is zo herkenbaar haha. Hier ook een beetje achtergrond in de paraveterinair wereld en ik was altijd heel erg ‘on point’ met alles in de praktijk, niet snel onder de indruk... maar als een van m’n eigen dier iets heeft of moet ondergaan ben ik echt een hoopje stress.

Ik zie dat anderen ook al met deze tips kwamen, waar ik me idd bij aansluit: even kijken om wat meer hersenwerk te doen met d’r zodat ze wel wat meer moe wordt. Denk aan snuffelmat, puzzels, snoepjes verstoppen, gevulde kong of vergelijkbare dingen, etc. Zal jouw hond als beagle zijn sowieso wel helemaal leuk vinden denk ik om met d’r snufferd lekker bezig te zijn he? xD

De eerste dagen zijn ze meestal sowieso wat slaperig nog, ook ivm de pijnstilling, en je hebt kans dat ze zelf ook gewoon erna nog goed aanvoelt dat ze misschien even wat rustiger moet doen. Bij de bank zul je ben ik bang gewoon echt als een havik moeten gaan opletten en dan zelf tillen/afzetten en misschien helpt een Nee bij haar ook al goed als je ziet dat ze aanstalten maakt en d’r wilt tegenhouden of gaan barricaderen, maar dat is ook alweer zoiets. Maar misschien gaat het ook reuze meevallen en is ze die eerste 8-10 dagen heel makkelijk rustig te houden ook met de bank.

Benieuwd of het ze laprascopisch gaat lukken. Zou op zich moeten kunnen met een beagle, maar niet iedere DA heeft natuurlijk evenveel ervaring met laprascopisch opereren en in geval van twijfel op zo'n moment is het idd goed dat ze dan alsnog gewoon voor de 'ouderwetse' manier gaan. Het herstel zal in dat geval dan idd wel net wat makkelijker gaan.

In ieder geval alvast succes gewenst :j Ik had het laatst met de poes dus ik weet hoe je je voelt. Vre-se-lijk vond ik het en ik was zo bang erna dat ze teveel te snel zou doen qua beweging maar ze voelde het eigenlijk allemaal zelf heel goed aan en het viel me reuze mee - zij was ook gewoon niet-laprascopisch geholpen met onderhuidse hechtingen en bij haar hebben we geen rompertje gebruikt omdat ze van de wond af bleef, maar mochten we Arya steriliseren; ik durf nu al te zweren dat die flink wil likken dus die gaan we dan ook echt een rompertje omdoen.

love_western
Ook met onderhuidse hechtingen moet je opletten dat ze niet eraan gaan likken bv. dus je kunt niet echt zeggen dat het dan allemaal veel minder uitmaakt als ze eraan gaan zitten. Ze kunnen dan inderdaad niet aan de hechtingen maar overmatig likken, wat veel honden graag doen met zo’n wond, is echt iets waar je ook op moet letten want dat kan echt nare gevolgen hebben. Dus met pech moet je ze dan toch (gedeeltelijk) een rompertje of kraag omdoen. Is per individu afhankelijk natuurlijk; de een zal dit niet doen en de ander wel, maar bij twijfel of je hond gaat likken en zeker als je zoals snachts slaapt, zou ik dus zeker die eerste dagen altijd een kraag of rompertje gebruiken en dat adviseren, maar dat ben ik hihi. Bij laparoscopisch zal het misschien dan weer niet nodig zijn.

EDIT

Ik weet niet wat ze normaal krijgt qua eten, maar je zou voor de eerste dagen wat licht verteerbaar vlees/natvoer (via de DA bv.) in huis kunnen halen; dat is wat makkelijker te verteren, voor als ze het normale voer niet 'meteen' wilt eten.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hond wordt gesteriliseerd, tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 06:34

Bedankt allemaal!! Ik voel mij al iets beter. Vandaag is het zover.

Cursebreaker, hersenwerk vindt ze enorm leuk maar kan ze ook hyper van worden.

Mariloulou
Berichten: 250
Geregistreerd: 15-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 08:48

Hier 3 castraties meegemaakt inmiddels (2reuen, 1teef)

Mijn tip zou zijn 1 romper kopen bij de dierenarts.
Dat werkt voor het dier het fijnste.

En even op marktplaats kijken voor een tweede.
Ik deed die van ons dagelijks een schone aan en dan de ander even wassen.
Die medical petshirts hebben trouwens een bandje met drukknoopje zodat je ze kan oprollen tot aan de borst. Super makkelijk met ff vlug een plasje toen. Met 'echt' uitlaten deed ik ze altijd ff uit, dan heb je ze toch aan de lijn dus dan kunnen ze niet zo snel aan de wond zitten.

De eerste avond en nacht zijn ze vaak niet helemaal lekker, maar niks wat een beetje tlc niet kan oplossen. Hier gewoon in de bench gedaan naast mijn bed de eerste twee nachten, dan slaap je zelf ook goed en hoor je het wel als ze je nodig heeft. Daarna gewoon weer over naar een normaal situatie.

Verder is mijn ervaring dat ze de eerste dagen erg rustig zijn van de naweeën van de narcose.
Daarna is het aanbieden van kauwspeeltjes ed een prima tijdverdrijf, naast uiteraard extra knuffelsessies.


Sterkte vandaag met de stress, blijft toch altijd naar een dier onder narcose.

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond wordt gesteriliseerd, tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:15

Succes/sterkte Amanda! Ik ben ook zo'n drama bij de dierenarts. Ik blijf altijd overal in de buurt en blijf er altijd bij met in slaap brengen en wakker blijven en nog ga ik dood :')
Ben mezelf al aan t voorbereiden op de HD en ED testen volgende maand.. (roesje alleen al vind ik vreselijk.. :P )

tones

Berichten: 5288
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Hond wordt gesteriliseerd, tips en tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:22

Succes en sterkte vandaag.

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-20 09:24

kiwiwitje schreef:
Succes/sterkte Amanda! Ik ben ook zo'n drama bij de dierenarts. Ik blijf altijd overal in de buurt en blijf er altijd bij met in slaap brengen en wakker blijven en nog ga ik dood :')
Ben mezelf al aan t voorbereiden op de HD en ED testen volgende maand.. (roesje alleen al vind ik vreselijk.. :P )


Zo herkenbaar. Mocht helaas niet er bijblijven dus ze liep al blaffend mee en toen ik nog wat informatie doorgaf hoorde ik haar achter blaffen. Voel mij zo schuldig. Echt stom.

Jij alvast een dikke knuffel voor volgende maand!

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-20 09:28

Amandavd schreef:
kiwiwitje schreef:
Succes/sterkte Amanda! Ik ben ook zo'n drama bij de dierenarts. Ik blijf altijd overal in de buurt en blijf er altijd bij met in slaap brengen en wakker blijven en nog ga ik dood :')
Ben mezelf al aan t voorbereiden op de HD en ED testen volgende maand.. (roesje alleen al vind ik vreselijk.. :P )


Zo herkenbaar. Mocht helaas niet er bijblijven dus ze liep al blaffend mee en toen ik nog wat informatie doorgaf hoorde ik haar achter blaffen. Voel mij zo schuldig. Echt stom.

Jij alvast een dikke knuffel voor volgende maand!

Ja dan voel je je gelijk heel rot :( al een idee hoelaat je haar mag halen?