Straks zal ze aan de hemel schitteren... Lieve Buffy..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Straks zal ze aan de hemel schitteren... Lieve Buffy..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 09:59

Wat valt me dit moeilijk...

Ons kleintje, ons oudje.. Straks zal ze niet meer bij ons zijn, zal ze aan de hemel schitteren... Wat doet dit pijn...

Bijna 17 jaar hebben we haar al. Ze was ons alarmsysteem toen mijn mama en haar ex uit elkaar gingen. Ze kwam toen als klein lief pupje in ons leven, en waakte over ons. Ze zag mij en mijn broer groot worden. Ze was mijn mama haar steun en toeverlaat. Ze maakt een deel van ons leven uit sinds mijn 15de. Nu ben ik 31 jaar, en straks vertrekt ze naar de regenboogbrug. We zijn er echt kapot van.

Al die jaren was ze er voor ons. Altijd mee op vakantie, de bossen en de bergen en de zee in. Mee naar onze grootmoeder naar de camping. Mee in bed, mee in de zetel, mee in het zwembad. Rennen over het strand. Al onze rottweilers opgevoed.

Vorig jaar is ze beginnen sukkelen. Ze is grotendeels blind en doof, en verliest soms haar evenwicht. Haar behaarde pootjes schuiven al eens uit. Ze valt al eens om. Vorig jaar heeft ze ook 2x een attaque gehad, uit het niets. Ze is beginnen dementeren. Heeft medicatie hiervoor gekregen.

Op een gegeven moment was het geen doen meer om haar mee te nemen op wandeling. Ze wilde al een tijdje niet meer los lopen, voelde zich zekerder aan de lijn. Toen leek ze ook dat niet meer te willen, ze loopt liever een rondje door de tuin. Ze slaapt graag, eet moeilijk maar we krijgen de lekkere dingen (geen saaie brokken dus) er wel makkelijk in. Verzorgen gaat steeds moeilijker, ze begint te trillen en dat wil je haar ook niet aandoen.

Vorige week kreeg ik de kans om haar 5 dagen bij te houden. Mama en stiefpapa moesten de boot verhuizen, en dit was erg veel gedoe. Om haar de stress hiervan te besparen, mocht ze bij mij logeren. Ach, wat brak mijn hart. Ze kwam zo moeilijk tot rust. Ze wist niet goed waar ze was, wist niet hoe ze hier moest vragen om naar buiten te gaan. Eten als een paard, dat wel! Maar tot rust komen, dat niet.

We vroegen ons al veel langer af "is het nu tijd? Of kan ze nog een rondje mee?" Urenlang hebben mijn mama, stiefpapa, broer en ik hierover gepraat. De ene moment liep ze door de tuin te snuffelen, een halve minuut later struikelde ze over een bloem. Wat moeten we doen?

Mama vroeg me halverwege de logeerweek "wat vind jij van haar levenskwaliteit?". Ik wist het niet. Ze heeft geen pijn. Maar is dat voldoende? Ze ziet niet goed meer, hoort nog amper. Ze lijkt mij niet echt meer te herkennen - en we hebben 16 jaar lang lief en leed gedeeld... Toen plaste ze in huis (wat ik niet eens erg vind), maar wat er toen gebeurde.. Haar kleine lieve behaarde pootjes hebben weinig grip hier op de tegels, en die pootjes schoven alle kanten op. Zo ook tijdens haar plasje. Ze schoven weg, die pootjes, en ze belandde op haar buikje in de plas. Ze bleef liggen. Mijn hart brak. Ze had geen pijn, ze snapte gewoon niet wat er gebeurde. Ik heb haar zo voorzichtig mogelijk gewassen, en wist toen "dit wil ik niet, ik wil meer voor haar, ik wil dat ze waardig kan gaan, want ze was zo'n waardige vriendin voor ons".

Toen mama haar zaterdag kwam ophalen, gaf ons kleintje weinig blijk van vreugde of herkenning. Moeten we het hiervoor doen? Belangrijker - moet zij het hiervoor doen? Ze heeft geen pijn - maar ook geen blijdschap of vreugde.

Nee, zij moet het hiervoor niét doen. Want één van de keren doet ze zich pijn als ze valt of uitschuift. Eén van de keren krijgt ze weer een attaque, alhoewel de laatste alweer een jaar geleden is. We willen haar die pijn niet aandoen - wat als ze een pootje of heupje breekt terwijl wij niet thuis zijn? Wat als ze een attaque krijgt? Of we dan wel of niet thuis zijn - ze zal er pijn van hebben, en dat verdient ze niet.

Zaterdag dus een gesprek gevoerd met mama. Huilend. Want ik ben er nog niet klaar voor, en mama ook niet. We hebben haar bijna 17 jaar, en zullen er echt nooit klaar voor zijn. We willen haar niet laten gaan. Maar ze had zo een prachtig leven - we willen haar ook een prachtig einde geven. Dat verdient ze echt.

Mama belde gisteren, huilend. Ze heeft de dierenkliniek gebeld. Straks, om 17.30u, zal ons kleintje naar de regenbrug gaan. Ze zal daar opgewacht worden door onze 2 rotties, degene die zij zo mooi opgevoed heeft. Onze huidige rottie zal het verdriet moeten opvangen, zal zonder haar vriendinnetje verder moeten. Wij zullen zonder ons vriendinnetje verder moeten. 16 prachtige jaren hebben we haar mogen hebben. Zoveel meer dan het sommige anderen gegeven is. We zouden dankbaar moeten zijn - maar net daarom doet het zo'n pijn.

Slaapwel, mijn lief klein Buffytje. Het ga je goed daarboven. We zullen je nooit vergeten.
Hopelijk doen we het juiste hiermee. Hopelijk is ze klaar om te gaan rusten. Oud worden was vermoeiend voor haar - hopelijk kunnen we dat verlichten, en hopelijk is ze blij om in alle rust te mogen gaan, met mijn mama en stiefpapa bij haar.

Ik voel me zo rot. Zo schuldig. Zonder mijn gesprek zou mama dit (nog) niet beslist hebben. Is het mijn schuld dat ze nu al gaat? Heb ik haar een dienst bewezen? Is het te vroeg? Te laat? Zijn we op tijd? Ik weet het niet. Ik weet alleen dat we er niet klaar voor zijn. Ik dénk zij wel - maar als ik het mis heb, is dit mijn schuld.

Het spijt me, Buffy. Hopelijk heb ik juist gehandeld. Hopelijk ren je straks met Noxx en Noia rond, in de eeuwige velden, en ben je blij met onze beslissing. We willen alleen maar het beste voor je - een prachtig einde, zoals je leven ook prachtig was.

We zullen je missen ;(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vorige week bij mij thuis
Afbeelding

Afbeelding

Na thuiskomst zaterdag
Afbeelding

Vorig jaar, voor ze een maand met mijn ouders naar Kroatië ging
Afbeelding

Slaapwel kleintje.. Y;(

Blue_Eyes

Re: Straks zal ze aan de hemel schitteren... Lieve Buffy..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:03

Oef, tranen in mijn ogen. Heel veel sterkte straks! Y;( Y;(

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:04

Ik wil jullie heel veel sterkte wensen Y;(
Niet zelfzuchtig zijn is een teken van liefde maar óh zo moeilijk.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:06

Liefde is ook los laten. Ik denk dat je een goede beslissing hebt gemaakt. Voor mij staat kwaliteit van leven bovenaan. Heel veel sterkte.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:10

Het klinkt alsof het echt wel tijd is :j Levensvreugde is het belangrijkst :(:)

Heel veel sterkte, het is gewoon zwaar küt als je een beestje in moet leveren....

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 10:11

chanicha schreef:
Ik wil jullie heel veel sterkte wensen Y;(
Niet zelfzuchtig zijn is een teken van liefde maar óh zo moeilijk.

Ik weet niet of het nu al tijd is.. Ik weet het echt niet.. De ene keer denk ik van wel, de andere keer weet niet.. Ze heeft geen pijn.. Maar is dat voldoende? Is dat genoeg reden om haar bij ons te houden, met haar ongemakjes en kwaaltjes?

Ik hoop dat we juist handelen op deze manier. Dat we op tijd zijn. Dat we niet te vroeg maar ook niet te laat zijn.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 10:13

pmarena schreef:
Het klinkt alsof het echt wel tijd is :j Levensvreugde is het belangrijkst :(:)

Heel veel sterkte, het is gewoon zwaar küt als je een beestje in moet leveren....

Die levensvreugde lijkt te ontbreken.. Ze geeft weinig blijk van herkenning, haar staartje hangt al even halfstok.. Kwispelen is al heel lang geleden.. Gek doen, rennen ook.. Ik denk dat het tijd is, maar oh, wat zou ik dat graag zéker weten.. Ze is niet slecht, maar ze is ook niet goed meer.. Ze zit er ergens tussenin.. We kiezen ervoor om haar nu te laten gaan, om haar het slecht worden te besparen.. Hopelijk is dat de juiste beslissing..

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 10:15

Blue_Eyes schreef:
Oef, tranen in mijn ogen. Heel veel sterkte straks! Y;( Y;(

Dankjewel..
Ik kan er jammer genoeg niet bij zijn. Mijn ouders zitten op de boot met haar, en rijden straks overhuis om voorbereidingen te treffen, in alle rust. Van daaruit rijden ze naar de kliniek, en van de kliniek uit wilt mijn mama terug naar de boot gaan. Daar zijn minder herinneringen, minder verplichtingen en veel meer rust om te kunnen rouwen.. Ik wou dat ik er kon bij zijn, voor Buffy, voor mama, maar ik heb de indruk dat mama liever alleen is.. Dat respecteer ik hoor, ze was vooral mama haar hondje, en ik heb vorige week al rustig afscheid kunnen nemen - maar je wilt natuurlijk altijd meer..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:16

LWDaisy schreef:
Dankjewel..
Ik kan er jammer genoeg niet bij zijn. Mijn ouders zitten op de boot met haar, en rijden straks overhuis om voorbereidingen te treffen, in alle rust. Van daaruit rijden ze naar de kliniek, en van de kliniek uit wilt mijn mama terug naar de boot gaan. Daar zijn minder herinneringen, minder verplichtingen en veel meer rust om te kunnen rouwen.. Ik wou dat ik er kon bij zijn, voor Buffy, voor mama, maar ik heb de indruk dat mama liever alleen is.. Dat respecteer ik hoor, ze was vooral mama haar hondje, en ik heb vorige week al rustig afscheid kunnen nemen - maar je wilt natuurlijk altijd meer..

Misschien moet je dit overleggen met je mama? Misschien denkt zij wel dat jij er liever niet bij bent. HOe dan ook - leuk is het nooit. Dikke knuffel!

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:18

Eerlijk,haar tijd is echt gekomen.
Ook al heeft ze wat goede momentjes ,als ik je verhaal lees, denk ik dat ik haar zelf al langer geleden in had laten slapen.
Ze heeft weinig pijn,maar haar kwaliteit van leven is ook niet fijn.
Voel je alsjeblieft niet schuldig,ze heeft een lang en mooi leven gehad.
Heel veel sterkte

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:19

Levensvreugde is imo nog belangrijker dan pijn. Een dier dat (wat) pijn heeft maar nog wel duidelijke levensvreugde heeft, vrolijk haar dagelijkse dingetjes doet...dat ga ik geen laatste spuitje geven. Echter een dier dat overkomt als "waarom ben ik hier nu eigenlijk nog....." - dan is het gewoon tijd :(:)

Ginny135

Re: Straks zal ze aan de hemel schitteren... Lieve Buffy..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 10:24

Je hebt echt de goede beslissing genomen. Heel, heel veel sterkte gewenst, ik weet helaas heel goed hoe je je voelt.
En onthoud, te vroeg kan je in dit geval niet meer zijn, te laat wel. En dat zijn jullie niet.
Sterkte

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 11:05

Blue_Eyes schreef:
LWDaisy schreef:
Dankjewel..

Misschien moet je dit overleggen met je mama? Misschien denkt zij wel dat jij er liever niet bij bent. HOe dan ook - leuk is het nooit. Dikke knuffel!

We hebben het gisteren besproken, en ze gaf wel aan liever alleen te zijn. Het zou ook enorm veel gedoe zijn om mij daar te krijgen vermits ik geen auto heb, in BE woon en de boot in NL ligt. Mijn ouders zouden mij thuis moeten komen ophalen, en ik woon niet echt bij hen in de buurt. Dat is te veel gedoe en stress voor mijn mama op deze zware dag. Ik begrijp het wel hoor - haar man is vrij nuchter, die zal waarschijnlijk niet huilen, in tegenstelling tot mij. Op deze manier kan mama uithuilen bij haar man en ik bij mijn vriend. Als je mij en mijn moeder nu zou samen zetten op die boot, zouden de sluiswachters de overvloed aan water niet begrijpen.

Het is idd nooit leuk he.. Het enige wat de pijn een beetje kan verzachten, is de wetenschap dat we haar een mooi en rustig einde kunnen geven.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 11:08

tyleysmiley schreef:
Eerlijk,haar tijd is echt gekomen.
Ook al heeft ze wat goede momentjes ,als ik je verhaal lees, denk ik dat ik haar zelf al langer geleden in had laten slapen.
Ze heeft weinig pijn,maar haar kwaliteit van leven is ook niet fijn.
Voel je alsjeblieft niet schuldig,ze heeft een lang en mooi leven gehad.
Heel veel sterkte

Ze zit echt in een grijze zone. Onze vorige honden hebben hun spuitje gekregen omdat die echt in alarmfase rood zaten - onze eerste werd op 2-jarige leeftijd vergiftigd waardoor haar organen faalden, onze tweede had botkanker en een daardoor verbrijzelde heup. Daar was het héél duidelijk dat ze pijn hadden en dat het per direct tijd was om hen te laten gaan.

Buffy daarentegen heeft geen pijn. Maar ze heeft ook die levensvreugde niet meer.. Ze snuffelt nog wel rond in de tuin en eet graag lekkere dingen, maar kwispelen of spelen oid doet ze niet meer. Grijze zone. Maar volgens ons is het nu wel genoeg geweest voor haar.. Ze heeft idd een mooi en lang leven gehad - 16 jaar! Nu is het tijd om haar een mooi en rustig einde te geven..

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:11

Ik ben geen jankerd, maar nu prikt t wel even.

Mijn dierenarts vertelde mij vorige jaar bij het inslapen van onze swiffer dat zoiets nooit te vroeg komt, maar vaak te laat.

Heel veel sterkte de komende tijd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:12

Ik denk dat je een hele verstandige keuze gemaakt. Heb. Een hele heftige en een hele pijnlijke maar ik denk zeker voor haar de beste. :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 11:27

tones schreef:
Ik ben geen jankerd, maar nu prikt t wel even.

Mijn dierenarts vertelde mij vorige jaar bij het inslapen van onze swiffer dat zoiets nooit te vroeg komt, maar vaak te laat.

Heel veel sterkte de komende tijd.

We hebben het er een tijdje geleden al over gehad met onze DA, maar die wilde zich er niet echt over uitspreken.. De keuze is aan ons, zei ze. Volgens mij maken we wel de juiste keuze, maar dat neemt niet weg dat het zo verdomde zeer doet..

Dankjewel!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 11:28

kiwiwitje schreef:
Ik denk dat je een hele verstandige keuze gemaakt. Heb. Een hele heftige en een hele pijnlijke maar ik denk zeker voor haar de beste. :)

Dat denken we ook wel, dat het voor haar de beste keuze is. Maar wat doet het pijn...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:30

LWDaisy schreef:
kiwiwitje schreef:

Dat denken we ook wel, dat het voor haar de beste keuze is. Maar wat doet het pijn...

:(:) heel veel sterkte!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:37

Natuurlijk doet het verdomd zeer.

En als ik als buitenstaander je verhaal lees heeft ze een super leven gehad, maar is het nu ook wel echt haar tijd. En als buitenstaander kun je dat zoveel gemakkelijker zeggen.
Is het je eigen diertje is het zo zwaar. :(:)

Sterkte Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 11:48

_Penotti schreef:
Natuurlijk doet het verdomd zeer.

En als ik als buitenstaander je verhaal lees heeft ze een super leven gehad, maar is het nu ook wel echt haar tijd. En als buitenstaander kun je dat zoveel gemakkelijker zeggen.
Is het je eigen diertje is het zo zwaar. :(:)

Sterkte [ Afbeelding ]

Ik denk dat dat ook wel één van de redenen is waarom ze een week bij mij is mogen blijven. Mama twijfelde al héél lang over Buffy haar levenskwaliteit. Ik woon al lang niet meer thuis en sta er dus iets verder af en ben daardoor een fractie objectiever.. Ik wil haar ook niet kwijt, net zoals mijn mama, maar ik heb ongelukjes zien gebeuren die ik beneden Buffy haar waardigheid vind, ze verdient meer. Ze verdient een mooi einde, en als ik kijk naar de ongelukjes en de ongemakken die ze heeft, het uitschuiven en omvallen ed, denk ik dat het nu wel tijd is. Doordat ze 5 dagen hier is komen slapen, heb ik haar veel intensiever meegemaakt dan wanneer ik een uur of 3 bij mijn mama thuis zit, ik heb nu een eerlijker beeld van hoe Buffy het doet, en alhoewel dat al bij al niet super slecht is, is het ook niet goed meer..

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 11:52

Wat ontzettend mooi heb je dit weten te verwoorden, de pijn is voor mij gewoon voelbaar terwijl ik jullie niet eens ken. Jullie hebben voor een ontzettend moeilijke keuze gestaan, maar gekozen in het belang van jullie lieve hondje en dat is zo liefdevol. Zoals ik het lees heeft ze een prachtig leven gehad vol liefde, probeer daar op terug te kijken als je het moeilijk hebt. Ik wil jullie heel veel sterkte wensen vanmiddag en de komende tijd. :(:)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 13:18

BlijNijn schreef:
Wat ontzettend mooi heb je dit weten te verwoorden, de pijn is voor mij gewoon voelbaar terwijl ik jullie niet eens ken. Jullie hebben voor een ontzettend moeilijke keuze gestaan, maar gekozen in het belang van jullie lieve hondje en dat is zo liefdevol. Zoals ik het lees heeft ze een prachtig leven gehad vol liefde, probeer daar op terug te kijken als je het moeilijk hebt. Ik wil jullie heel veel sterkte wensen vanmiddag en de komende tijd. :(:)

Dankjewel voor je lieve woorden :j

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 13:21

Wat een moeilijke en vreselijke keuze. Heel veel sterkte gewenst. Voor ons is het morgen een jaar geleden dat ik mijn alles moest laten gaan... Ons werd de keus wel uit handen genomen wat ook wel weer anders is dan. Zo moeilijk als je zelf die grens moet trekken, maar wat knap dat je dat hebt kunnen doen voor je lieverd. Mijn hart huilt met je mee, want wat is het toch vreselijk als je op dat punt bent om afscheid te nemen. Ik zit ook echt met tranen in m'n ogen hier. Kon het ons maar bespaard blijven en konden ze maar mooi oud worden met ons samen.

Knuff Y;(

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 14:54

cursebreaker schreef:
Wat een moeilijke en vreselijke keuze. Heel veel sterkte gewenst. Voor ons is het morgen een jaar geleden dat ik mijn alles moest laten gaan... Ons werd de keus wel uit handen genomen wat ook wel weer anders is dan. Zo moeilijk als je zelf die grens moet trekken, maar wat knap dat je dat hebt kunnen doen voor je lieverd. Mijn hart huilt met je mee, want wat is het toch vreselijk als je op dat punt bent om afscheid te nemen. Ik zit ook echt met tranen in m'n ogen hier. Kon het ons maar bespaard blijven en konden ze maar mooi oud worden met ons samen.

Knuff Y;(

Exact dat.. Onze vorige honden hadden pijn - dan is de keuze meteen gemaakt, natuurlijk laat je ze geen seconde langer lijden!
Maar nu.. Nu moeten wij zelf gaan bepalen wanneer het genoeg is geweest, wat zo moeilijk is aangezien ze geen pijn heeft..
Ik dacht altijd dat "geen pijn hebben" voldoende is - maar nu ze bij mij gelogeerd heeft, vind ik dat niet meer. Het is natuurlijk super dat ze geen pijn heeft - maar er moet meer zijn om voor te leven dan enkel dat. Enkel "geen pijn" is niet voldoende meer - niet als ze ongelukjes en ongemakjes heeft, niet als ze in een bijna volledige donkere en stille wereld leeft, niet als ze niet meer beseft wie wij zijn en daar dus ook geen troost of comfort kan uithalen, niet als ze niet meer speelt en kwispelt en enthousiast reageert..

Mijn hart weet dat dit de juiste en eerlijke beslissing is. Mijn hart weet dat dit voor haar het beste is.

Ik ben er niet klaar voor - nu niet, maar over 20 jaar evengoed niet. Moet ik haar dan verder laten leven, met het risico op een pijnlijke val of nog een attaque? Zo'n einde wil ik niet voor haar.

Anderzijds schreeuwt er een stemmetje in mijn hoofd "maar misschien kan ze nog wel een jaar mee zoals ze nu is". Ja, misschien wel.. Maar dan kom ik weer uit op "maar haar levenskwaliteit dan?" Die is niet super slecht - maar die is ook niet meer zo goed.. Als we haar zouden houden, zouden we dat uit egoïsme doen. En dat is niet fair - zij is nooit egoïstisch geweest. Zelfs als ze nog een jaar - of zelfs 5 jaar - zou meekunnen zoals ze vandaag is, denk ik niet dat ze echt gelukkig, blij, aanwezig is. En daar kunnen we het toch niet voor doen? Dat is toch niet eerlijk?

Ja. Nee. Ja. Nee. Wat een strijd gaat er in ons om.. We willen niet. Maar we willen evengoed over 20 jaar niet. Ik ben voor mezelf tot de conclusie gekomen dat ik haar een mooi einde wil geven, evenredig en evenwaardig aan haar mooie leven. Ik wil haar pijn en ongemak besparen, en ik wil mijn mama het schuldgevoel besparen dat ze zeker er vast zou ervaren als we haar nu niet afgeven en ze een pijnlijke val oid maakt.
Als we de natuur zijn gang zouden laten gaan, is de kans volgens mij heel groot dat we haar op een pijnlijke en traumatische manier zullen moeten afgeven, en dat wil ik voor niemand van ons. Niet voor onze Buffy, niet voor mijn mama.
Als ik 100% zeker zou weten dat ze op een dag gaat slapen en gewoon lekker rustig inslaapt en niet meer wakker wordt, zonder dat ze het heeft ondervonden en zonder pijn, zou ik daarvoor kiezen. Maar dat wéét ik dus niet - en er zijn zoveel meer enge scenario's zoals een heupje breken bij een val of een attaque, dat ik dat risico te groot vind.
Is dat egoïstisch? Want dit deel doe ik dus voor mezelf en voor mijn mama. Ik doe het ook, en vooral, voor Buffy, maar in alle eerlijkheid - ik doe het ook om ons dat verdriet te besparen.. Ik wil met een waterige glimlach aan ons kleintje kunnen terug denken, en dat zou nooit lukken als we haar leven nu gaan rekken en haar op een dag op een pijnlijke manier aantreffen.. Is dat dan egoïsme?

Ik merk dat verschil héél erg met onze andere honden, Noxx en Noia. Die zijn op een traumatische manier gegaan. Heel plots, heel snel, en met veel pijn. Noxx was vergiftigd, Noia had botkanker.
Onze andere hond, staffie Tyson, daarentegen was net geen 15 jaar; zij had een grote bol in de liesstreek en we wisten op voorhand dat als deze zou openspringen we die niet meer dicht kregen. Narcose was op die leeftijd geen optie meer. We konden het nog rekken - kap om, elke dag meermaals de wonde verzorgen - maar wat heeft zij daar aan? We wilden haar die pijn en dat ongemak niet aandoen. We wilden waardigheid voor haar. De DA wist niet hoeveel tijd we nog zouden hebben - dat bleek 3 maanden te zijn. We hebben nog 3 maanden langer mogen genieten van haar. En toen de bol open ging, heb ik een maaltijd waardig voor een koning gemaakt, en zijn we met ons drietjes in 1 bed gekropen. We hebben een laatste wandeling gemaakt, ik heb haar op schoot gehouden onderweg naar de dierenarts. We hebben de ogen uit onze kop gehuild, onze hartjes gebroken - maar zij kon op die manier waardig gaan. Ze heeft geen kap moeten dragen, de wonde is niet kunnen gaan ontsteken, ze heeft niet dagelijks meermaals een moeilijke en pijnlijke verzorging moeten ondergaan. We hebben haar oogjes zien sluiten, haar pootje vastgehouden.
En als ik nu aan onze Tyson denk, is dat met een glimlach. Ja, we missen haar. Zo ontzettend veel. Maar aan Tyson denken ervaren we altijd als iets moois - als we aan Noxx en Noia denken, is dat anders. Daar zitten natuurlijk ook ontzettend veel mooie herinneringen, maar daar zitten we met dat gevoel van "het is niet eerlijk" en "ze waren veel te jong" en "wat moeten zij pijn hebben gehad". Aan hen denken gaat onbewust altijd gepaard met een verslagen gevoel, met een wrange nasmaak en de drang om met dingen te gaan gooien. Heel anders dan met Tyson dus - die had een mooi lang leven, die had geen pijn, en die is waardig en rustig mogen gaan.

Is het dan egoïstisch dat ik dit nu, vandaag, voor Buffy wil? Of kan ze nog een rondje mee? Laat ik haar nu gaan voor haar - of doe ik het om ons het verdriet te besparen? Naar mijn gevoel is het een combinatie van beide factoren - ben ik dan egoïstisch?