Bloedoor bij hondje

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy01

Bloedoor bij hondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-20 20:53

Hoi,

Ik zit een beetje ten einde raad!
Mijn hondje heeft sinds enige weken een bloedoor ( = is een bloeduitstorting in de oorflap door een gesprongen adertje. Dit maakt dat de oorflap opgezwollen is door het bloed )
Het oortje is al 3 keer leeg getrokken en de laatste keer zelfs met druk verband op zijn hoofdje vast geplakt maar hij houdt het verband er niet op of het moet zo vast getrokken worden dat hij bijna stikt. Hij had ook nog extra een plastic kap op.
De enige optie die ze me nu geven bij de DA is een operatie.
Zijn er nog andere mogelijkheden en wat hebben jullie er mee gedaan.
Ik zie echt tegen een operatie op omdat hij ook al wat leeftijd heeft en dit toch steeds weer een risico met zich meebrengt.
Heb ook al gelezen van Arnica of hirudoid erop te smeren?
hoor graag jullie adviezen!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:57

Je kan er ook voor kiezen om niks te doen. Dan droogt het vanzelf in maar heb je kans op een lelijk schrompel oor. Ik zou dan wel evt pijnstilling geven want een bloedoor kan knap vervelend zijn voor je hond.

Maar een operatie is ook best heftig en pijnlijk voor de hond. Dat zou ik daarom alleen doen als je evt shows ofzo loopt omdat dan het oor vaak wel mooier hersteld.

hetty007

Re: Bloedoor bij hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:04

Ik heb een oudere hond gehad met een bloedoor. Ik heb ook niet gekozen voor een operatie ivm de leeftijd. Oor bleef lang dik en is later verschrompeld. Mijn hond had hier geen last van, en heeft er nog 2 jaar mee geleefd. Mooi is het niet.maar zolang de hond er geen last van had, had ik er vrede mee

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:07

Je kan inderdaad met arnica druppels(en/of zalf) en hamamelis d3 proberen te behandelen. Daar hoor ik inderdaad goede dingen over. Sowieso als je afwacht nu kun je starten met arnica. Arnica word veel gebruikt bij bloeduitstortingen/hematomen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:11

Ik weet dat we vroeger in de praktijk waar ik heb gewerkt dan Arnica en Hamamelis gaven om de gezongen te ondersteunen. Leegtrekken deden we nooit, had meestal geen nut. Die ooroperatie deden we als het bloedoor teveel richting gehoorgang ging, omdat als het gaat schrompelen de gehoorgang in de problemen kon komen.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:27

hetty007 schreef:
Ik heb een oudere hond gehad met een bloedoor. Ik heb ook niet gekozen voor een operatie ivm de leeftijd. Oor bleef lang dik en is later verschrompeld. Mijn hond had hier geen last van, en heeft er nog 2 jaar mee geleefd. Mooi is het niet.maar zolang de hond er geen last van had, had ik er vrede mee

Dit hebben we bij onze herder ook gedaan. Aangezien de kans dat het terugkwam met leeghalen te groot was en een operatie riskant op deze leeftijd. Onze hond heeft nu ook een ‘gekreukeld’ oor maar heeft hier totaal geen last van.

Zou een operatie wel goed overwegen, is niet niks hoor!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:34

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 22:40

Wij hadden een kat met een bloed oor.
Daar is niets aan gedaan en de kat kreeg een schrompel oor.
Maar dat is niet erg en een hond/kat kan daar prima mee leven.
Dus daar kan je ook voor kiezen.