Beschadigd voetzooltje hond

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Beschadigd voetzooltje hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 11:41

Hallo bokkers,

Momenteel ben ik samen met mijn ouders en Saartje in Oostenrijk. Hier maken we veel wandelingen in de bergen en kloven waarbij Saartje vrolijk voorop rent.

Ik ben me bewust van de kwetsbaarheid van de voetzooltjes van honden en probeer hier altijd op te letten. Denk aan even aan het asfalt voelen op een warme dag en als het te warm is, omlopen. Of de pootjes schoon houden en het haar zo kort mogelijk.

Maar nu loopt ze toch niet goed met rechts voor. Zelf lijkt ze er geen last van te hebben verder, ze kwispelt nog net zo vrolijk en rent als een malle als je haar los laat. We hebben haar pootje gecontroleerd en er lijkt iets van een korstje tussen te zitten. Het doet haar zeer als je het aanraakt en we laten het zoveel mogelijk met rust omdat ze het zo vervelend vind. Ik heb geprobeerd foto's te maken, weet een van jullie wat het kan zijn? Het is lastig te zien, ze heeft er toch nog wel haar zitten en het zit er echt tussen. Verder lijken de zooltjes wat beurs te zijn? Het is alleen haar rechter voorpoot.

We hebben haar rust gegeven zodra we zagen dat ze mankte en hebben haar niet meer de berg op genomen om het zooltje rust te geven :+
Afbeelding

Afbeelding

BigOne

Re: Beschadigd voetzooltje hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:45

Misschien een scherp steentje tussen gekomen? Even goed in de gaten houden en rustig aan doen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:50

Misschien een idee om schoentjes te scoren?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:54

Zo zien vaak voetjes eruit waar ze flink aan hebben zitten likken.
Maar iets simpels als bijv een allesreiniger waar je de vloer mee dweilt kan dit ook veroorzaken.
Je hebt voor honden speciale voeten balsem ter bescherming maar nadeel is dat ze het makkelijk eraf kunnen likken.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 11:57

Mijn hond liep zich ook altijd open op vakantie. Voor haar hebben we schoentjes gekocht om dat te voorkomen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:00

Het lijkt een beetje op de voetzool van mijn witte herder als hij hem heeft opengehaald weer. -O- Ellende is meest is daar weinig aan te doen. Behalve rust gunnen, schoonhouden en voorkomen dat ze er extreem aan gaan zitten slobberen en voorkomen dat het verder opengaat.

Weet je zeker dat er niets inzit? Eventueel in de soda voor het geval dat en kijken of je een schoentje kunt vinden voor de rest van de vakantie?

Wel balen dat ze juist nu een probleem heeft met haar pootje.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:05

Kapot kussentje is pijnlijk voor een hond, vandaar dat ze een beetje mankt denk ik. En in de bergen lopen is ook anders dan in het platte Nederland natuurlijk, misschien heeft ze ook wel een beetje spierpijn ;-)
Je zou het voetje kunnen weken in groene (niet de blauwe) Biotex of soda, dan ontsmet het in ieder geval.
Lijkt erop dat er een steentje oid heeft gezeten. Maar hou het in de gaten, het zal weer snel dichtgaan. En laat haar er niet teveel aan likken, dan gaat het ook niet dicht.

Voor mijn hond (Dalmatier mix) had ik destijds 4 schoentjes omdat ze ook mee liep naast de fiets en wandelingen in ruw gebied. Eerste keer erop lopen was even wennen, maar daarna liep ze er echt perfect op.

Beterschap voor Saartje en een fijne vakantie nog!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 12:27

Ik houd haar met arends ogen in de gaten, dat ze niet likt. Maar als we weg zijn weet ik niet wat ze doet. Volgens mij slapen, maar dat kan ik niet meer zekerheid zeggen. Wel is het pootje mooi droog!

Soda ga ik proberen! En die schoentjes is iets wat ik wel wil gaan aanschaffen :=

Hondenbeest in kwestie
Afbeelding

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 12:29

Mijn hond had vorig jaar een grasaar tussen zijn zooltjes.. begon ook te manken maar niet veel te zien behalve een pijnlijk korstje tussen de tenen, zoals die van jou.. naar DA geweest, maar die zei ook, geen open wonde dus komt wel goed.. na 2 dagen stopte het manken, dus baasje blij..
2 weken later bij het wandelen ineens heel de poot vol bloed en pus, dus snel naar huis om te spoelen. Was de grasaar dus langs de bovenkant van zijn poot naar buiten gekomen %) er was nooit een zwelling of roodheid, ... was een heel actieve hond dus heeft nooit wat laten zien.
Pas hier dus ook zeker mee op!

Met veel geluk is het gewoon een klein wondje geweest door een scherpe steen of ... en is het nog wat gevoelig.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:22

Soms halen ze het gewoon met pech open aan iets en heeft het gewoon even tijd nodig om te helen, wat hier goed het geval zou kunnen zijn. Je zou het haar tussen de zooltjes nog kunnen proberen meer weg te knippen, zodat je nog wat beter er tussenin kunt kijken. Momenteel is het echt de periode dat de grasaar veel te vinden is, en die krengen nestelen zich echt gigantisch snel in; Ik zou dus wel willen uitsluiten dat niet zoiets dus er tussen zit bv. En bij twijfel toch even door een DA laten checken. M'n schoonmoeders sheltie is gister nog bij de DA geweest omdat ze mankte en die had dus ook een grasaar vastzitten tussen de zooltjes bij een pootje achter; wat pas te zien was toen ze het haar ertussen weggeknipt hebben.

Maar het is dus niet dat dit herhaaldelijk voorkomt ook? Want dan zou je met wandelen dus idd vaker schoentjes aan kunnen doen als je investeert in goede loop schoentjes. Het kan een enkele keer wel eens gebeuren dat zo'n zooltje gewoon broos wordt van een langere wandeling op ruwere ondergrond bv. of misschien een te warme ondergrond met het warmere weer en dat je dat niet opgevallen is bv. Of een wondje van een scherp steentje of takje ofzo, kan ook allemaal prima. Maar zoals gezegd; ik zou dus idd wel willen uitsluiten dat het dus geen grasaar of stukjes grasaar zijn, want dat kan idd op langere termijn echt zoveel ellende geven als dat achterblijft.

Voor nu, met ook het likken tegen te gaan als je niet thuis bent, zou ik dan bv. een schoentje om doen als je er niet bij bent - ook met wandelen kun je die dan nu omdoen om even te beschermen terwijl het wondje de kans krijgt om te helen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 19:47

Dit is de eerste keer dat ze het heeft en ze is inmiddels 7 zo uit mijn hoofd. Ze is vaker meegeweest de bergen in!

Ik kon het nu even uitgebreid bestuderen, ze lijkt er na een dag rust minder last van te hebben namelijk. Het lijkt een beetje op troep wat is gaan aankoeken, ik twijfel om het weg te knippen?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 20:17

Op de tweede foto van je OP lijkt het als of ze tussen haar kussentjes een zwart bonkje (klit)heeft zitten.
Die zou ik indd heel voorzichtig weg knippen met een klein schaartje of als je een tondeuse bij je hebt wegscheren.
Maar het is wel een priegel werkje en je moet oppassen dat je haar niet raakt.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 20:20

Ik heb het eruit gepeuterd! Het bleek inderdaad een klit te zijn, we dachten echt dat het een wondje was. Dat het ook in de vakantie moest ontstaan :')

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 21:57

Nou gelukkig dat het meevalt.
Ze kunnen er echt geirriteerde voetjes van krijg en het ontstaan kan ook gewoon net even iets plakkerigs van de straat zijn geweest.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 15:04

Blij dat jullie hebben meegekeken, gaf extra bevestiging.

Saar is weer helemaal zichzelf en rent net zo snel als ze eerder deed :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 15:05

eclair98 schreef:
Blij dat jullie hebben meegekeken, gaf extra bevestiging.

Saar is weer helemaal zichzelf en rent net zo snel als ze eerder deed :D

Ahh fijn om te lezen. Gelukkig dat het 'maar' iets simpels was achteraf *\o/*

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-20 15:06

Op mijn werk als ik met dieren werk, ben ik altijd nuchter. Maar als het over mijn eigen dieren gaat, schiet ik gelijk in de stress :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 15:08

eclair98 schreef:
Op mijn werk als ik met dieren werk, ben ik altijd nuchter. Maar als het over mijn eigen dieren gaat, schiet ik gelijk in de stress :')

Dat herken ik 100% haha!

Ik kan heel rationeel en correct handelen en verwerken als er dingen zijn met andere dieren (ook een achtergrond in de opleiding paraveterinair en dat was helemaal mijn ding), maar zodra iets met m'n dieren is of m'n zoontje ofzo dan is het toch een ander verhaal - jammer, want ook dan is het wel fijn als je gewoon normaal kunt omgaan ermee natuurlijk, mja :')