In navolging op Pokkie.. Duif gevonden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marlu

In navolging op Pokkie.. Duif gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 11:12

Misschien herinneren jullie het topic nog van Pokkie https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1980159, er heeft zich nu een nieuwe veren-vriend aangediend!

Sinds drie dagen zit er een duif bij ons op stal.. Ontzettend vriendelijk beestje, totaal niet bang (loopt als een kamikaze tussen paardenbenen door) en makkelijk op te pakken. Hij (zij?) hopt en scharrelt wat rond, maar vliegt niet. Ziet er verder goed uit en lijkt niet gewond.

Duif heeft een groen ringetje aan zijn ene poot en een ringetje met getallen aan zijn andere. Als ik de code goed begrijp dan is het een Poolse duif. Mijn pools is matig dus onze communicatie is nog zeer minimaal haha. Maar omdat hij zo chill rondhopt ben ik een beetje bang dat hij een katten-snackje wordt, onze Frank en Henkie houden het meestal bij muizen maargoed misschien dat ze nu zin hebben in een poolse delicatesse...

Ik maar een mailtje gestuurd naar de poolse duiven vereniging en me aangemeld voor de Poolse duiven facebook, maar op beide nog geen reactie...

Zijn er duivenliefhebbers op bokt die tips hebben wat betreft te doen met deze -nog naamloze- duif?
De code is; FCI PL - 14 - 285 048 De 14 staat verticaal.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:19

Een paar jaar terug heb ik ook een buitenlandse duif gehad die een tijdje in de stal zat. Hij/zij had helaas na een paar weken een pootje gebroken, denk toch geraakt door de paarden.

Heb toen contact gezocht met een postduivenliefhebber uit de buurt, die heeft hem/haar opgehaald, verzorgd en contact gezocht met de eigenaar.

Misschien is er bij jou in de buurt ook een vereniging die je verder kan helpen?

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:22

Ik heb ook een keer een duif gevonden, deze kwam gelukkig wel uit Nederland. Duivenmelker gebeld, die vroeg me om hem een tijdje op te sluiten zodat hij kon bijkomen van de vlucht. Wat kippenvoer oid voeren en dan na een dag of 3/4 eens kijken hoe hij eruit zag. Is een poging waard, belangrijk dat ze zich rustig houden benadrukte hij. Overigens is mijn reddingsoperatie gefaald want ik heb hem per ongeluk laten ontsnappen :=

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:46

Marlu schreef:
Zijn er duivenliefhebbers op bokt die tips hebben wat betreft te doen met deze -nog naamloze- duif?
De code is; FCI PL - 14 - 285 048

Hij is niet naamloos, je moet alleen wat Elon Musk inspiratie gebruiken }> .
Succes met de zoektocht, die duif heeft nog een eindje te vliegen.

Firegirl

Re: In navolging op Pokkie.. Duif gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:59

Droge rijst geven en water aanbieden. Meestal trekken ze dan weer bij en kunnen ze hun weg weer vervolgen. We hebben hier regelmatig gestrande duiven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:08

Ah Pukkie! Leuk! Ik volg weer.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:38

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 18-02-22 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marlu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-20 14:20

Yunomi schreef:
https://www.duivensportbond.nl/duif-gev ... ndse-duif/

Hier is vermeld hoe een duif uit Polen gemeld kan worden.

Dit email adres heb ik inderdaad een mailtje gestuurd, maar vooralsnog geen reactie.. Heb ook een verzoek ingediend om lid te worden van hun facebook groep maar ze laten me er nog niet in. Een brief sturen naar Polen vond ik wat ver gaan haha (misschien per postduif xD)

Kippenvoer heb ik nog wel staan van Pokkie en rijst is ook makkelijk natuurlijk, zal is kijken waar ik FCI PL - 14 - 285 048 blij mee kan maken ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 14:21

Ik noemde de duif die ik in mijn achtertuin vond Duif. :D

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 00:07

Firegirl schreef:
Droge rijst geven en water aanbieden. Meestal trekken ze dan weer bij en kunnen ze hun weg weer vervolgen. We hebben hier regelmatig gestrande duiven.

Droge rijst en dan water?!
De rijst zet uit en de krop scheurt.
Gewoon kippen voer of duiven voer.
Nummer 14 is het geboorte jaar meestal.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 00:40

Wij hebben toevallig ook een week geleden een duif "gevonden. Liep ook op stal en vloog niet meer. Nummer gecontroleerd en contact opgenomen met eigenaar. Beestje had zich blijkbaar compleet leeggevlogen en mag bij ons heerlijk een week of wat bijkomen. Straks als ie weer wat vetjes heeft opgebouwd en is uitgerust gaat hek ook open en zien we wel of ie terug vliegt naar de eigenaar. Vaak kan je een gevonden duif wel bij een duivenvereniging afgooien of je de juiste info verschaffen omtrent evt de eigenaar.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 01:02

Duivenmelkers bekommeren zich vaak niet om verzwakte dieren.
Die zijn voor de sport niet meer interessant.
Survival of the fittest... -O-

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 03:31

Rivendell schreef:
Firegirl schreef:

Mij is door een duivenmelker ook verteld dat je ongekookte rijst en water moet geven.
Rijst zet niet zomaar uit, dat moet je het eerst koken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 07:29

senna21 schreef:

Klopt ja, vaak willen ze de gestrande dieren niet eens meer. Die zijn niet geschikt dus.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 08:30

Mijn vader is duivenmelker en ik heb het zelf ook een tijdje gedaan. Als je zelf duiven hebt, heb je ook wat vaker duiven van anderen op je erf. Wij vangen ze altijd, zetten ze even in een hokje met water en voer voor een dag of 2 en daarna gooien we ze weer los en jagen we ze weg als ze wel bij ons op het hok komen zitten. Bijna altijd gaan ze dan weer richting huis.

Als mijn pa gebeld werd dat er een duif van hem opgevangen was gaf hij hetzelfde advies. Praktisch alles komt dan vanzelf wel weer terug. Zo niet? Dan halen we ze op of sturen we de koerier om hem op te pikken.

Een van mijn duiven is een keer in Spanje terecht gekomen bij een particulier (vraag me niet hoe, hij moest van België naar Nederland). Die particulier heeft wel een keer geprobeerd om hem los te gooien, maar hij kwam weer terug. Toen we een koerier wilden sturen bleek dat zij de duif wel graag wilde houden. Ze had hem ook niet even opgesloten met voer en water, maar gewoon op het erf laten lopen. Beest was echt super tam gemaakt door mij. Pa heeft toen het eigendomsbewijs toegestuurd.

Ik in tranen, want het was wel een van mijn favoriete duiven. Hij heette Ragebol.
4 weken later zat hij weer bij ons op het hok. Ze had hem gevangen en even binnengehouden in een nieuw hok om hem aan te leren dat hij daar veilig kon slapen (ivm katten op het erf) tot hij ontsnapte en rechtstreeks naar ons terugvloog :D

Particulier uit Spanje vond een koerier te duur, dus werden de papieren maar weer teruggestuurd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:26

Wat grappig Animal! En Ragebol is nooit meer teruggekeerd naar Spanje?
Bijzonder dat als ze even opgesloten zitten, ze dan de drang voelen om weer terug te vliegen.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:50

Suzanne F. schreef:
Bijzonder dat als ze even opgesloten zitten, ze dan de drang voelen om weer terug te vliegen.

Volgens mij meer een kwestie dat ze pas echt voldoende uitrusten als ze opgesloten zitten en dan pas voldoende energie voelen om de terugreis te beginnen. Als ze nog los buiten rond lopen laden ze niet op zeg maar :')

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:54

Suzanne F. schreef:

Ragebol is niet meer teruggegaan naar Spanje toen. Gelukkig niet, haha, dat had ik als kind echt niet getrokken. Was zo blij dat hij weer terug was!

Ik denk zelf dat het mogelijk deels te maken heeft met wat zo'n beestje aangeleerd wordt en deels ook door gedrag.

Bij vluchten of trainingen gaan ze ook eerst in een kleinere ruimte en als ze losgelaten worden, vliegen ze weg, oriënteren ze zich en vliegen daarna rechtstreeks naar huis (in de meeste gevallen dan). De meeste duiven kennen dit spelletje wel en na veel training zie je vaak dat ze sneller uitvliegen en sneller oriënteren.

Een dier dat lekker over een erf scharrelt of met andere duiven lekker samen in een ruim hok zit en rondjes kan vliegen met de groep, ziet ook waarschijnlijk niet echt de noodzaak in het naar huis vliegen. Op een plek waar hij lekker kan scharrelen en zich veilig voelt zal hij niet snel uit zichzelf een eind omhoog vliegen en dan naar huis trekken. Het is net te comfortabel, beest leert de locatie kennen en heeft de hele dag vrije bewegingsruimte. Ook spreekt het scharrelen de energievoorraad aan en heeft hij met de hele dag loslopen/losvliegen/op zijn hoede zijn minder energie over voor een lange vlucht.

Als je ze losgooit na opsluiting zullen ze wel gaan vliegen, zeker als ze dan wat aangesterkt zijn. Dikke kans dat de duif dan wegvliegt en lekker hoog gaat vliegen waarna hij oriënteert en op huis aan gaat.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:19

Rivendell schreef:
Firegirl schreef:

Uhm ik mag hopen dat de duivensportbond goede informatie geeft
https://www.duivensportbond.nl/duif-gev ... gevonden-1

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 10:24

senna21 schreef:

Niet helemaal waar!
Zeer goede vrienden van ons zijn duivenmelker en wij zitten daar bijna ieder weekend wanneer er weer een wedstrijd is. Komen zeer regelmatig vreemde duiven met zijn duiven mee of zijn duiven vliegen met andere mee. Er wordt zodra ze van elkaar een duif hebben direct met elkaar gebeld. Meestal houden ze elkaar duiven een paar dagen, geven water en voer en laten ze dan weer los. Zo gaan ze meestal alsnog naar huis.
Ligt er wel aan waar ze vandaan komen. Een duif vliegt niet terug naar beneden. Die vliegen naar het noorden.

Hier worden de duiven die te ver doorgeschoten zijn wel degelijk weer opgehaald. Gebeurd wel eens dat ze naar friesland of amsterdam rijden oid om een duif weer op te halen.
Deze wordt daarna niet afgemaakt maar gaat bij de rest terug in het hok en gaat de volgende keer gewoon weer mee.

Pasgeleden kwamen er een helboel te laat binnen. Sommige zelfs paar dagen later pas. Dierenarts erbij gehaald en toen bleek dat de duiven een virus hadden en geen energie. Allemaal medicatie gehad en paar weken rust. Vliegen nu weer als de beste mee in de wedstrijden.

Er zullen er ook heus wel tussen zitten die zo'n duif die te laat is wel de nek omdraaien maar de meeste zijn zo echt niet (heb ik specifiek gevraagd omdat dat verhaal nogal de ronde gaat).

Als een duivenmelker dus zegt, laat maar lopen dan is dat puur omdat de duif na een poosje alsnog gewoon naar huis vliegt (mits dat richting het noorden is).

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:52

Ik heb nu een verzwakte ongeringde duif in de tuin zitten, mijn man vond hem deze middag in de garage. De duif zal er hooguit een paar uur gezeten hebben. We hebben hier veel bosduiven en turkse tortels, (dit is een ander onbekende soort) die bij de kippen komen mee eten. De duif zit nu bij het kippenvoer en water maar kijkt er niet naar om. Zal dat vanzelf komen als hij zich iets beter voelt? De dichts bijzijnde vogelopvang is 5 kwartier rijden......

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 18:59

Hele snelle update.........
De duif begint nu na een paar uur eindelijk een beetje naar het voer te pikken.
Ik ben weer helemaal blij en gerustgesteld.

robert45Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:05

Hier een aan komen lopen die door een valk gepakt is. Heeft geen staart meer, rug is beschadigt en zijn vleugelpennen missen.

Verder niet ernstig gewond. Zit nu in een hokje en volgende week gaat hij met een kennis mee naar Zwolle daar haalt de eigenaar hem dan weer terug. Duif is 130km te ver door gevlogen.

Heb nog nooit gehad dat de eigenaar hem niet teug wilde. Zelfs een keer een koerier gehad die hem kwam halen.