Steeds terugkerende diarree bij mijn kater

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paellapan

Steeds terugkerende diarree bij mijn kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 11:34

Hai,

Mijn kater van 10 maanden heb ik toen ze 9 weken waren bij een boerderij opgehaald.
Toen zij bij mij kwamen heb ik ze op RC kitten gezet.
Beide hadden diarree toen ze bij mij kwamen.

De volgende dag heb ik een afspraak gemaakt voor de eerste vaccinatie bij de da. ivm de diarree ging het vaccineren niet door en heb ik finidiar meegekregen tegen de diarree.

De zondag erna, zij waren toen 10 weken, werden beiden ziek, met vieze neuzen, snottebellen en pus in de oogjes. Volgende dag direct naar de da geweest. Beide koorts erbij en dat bleek flinke niesziekte te zijn. Beiden herstelden gelukkig snel met antibiotica, oogzalf en novacam.

Dat is een stukje voorgeschiedenis.

Guus de kater bleef vanaf dat moment heel wisselvallig in de ontlasting. Zo een paar weken mooie drolletjes en daarna weer diarree.
Ik heb ze toen over gezet op een goede vleesbrok voor kittens.
Dat ging een poos goed met langere periodes zonder diarree.

Nu ging het 10 dagen geleden weer mis, nu ook ontlasting druppelen en het is echt waterdun.

Ontlasting weggebracht om na te laten kijken op giardia.
Die test was negatief, ook geen wormeitjes te zien.

Weer finidiar meegekregen, echter gaf dat alleen geen verbetering.

Nu is hij door de da op RC Hypoallergenic gezet sinds dinsdag en een nieuwe tube finidiar.

Het is nu 5 dagen verder, nog steeds geen verbetering. Hij eet, drinkt, speelt en plast verder prima.

Ik heb zelf overigens geen idee hoelang zijn darmen aan het nieuwe voer moeten wennen.
Inmiddels zit ik een beetje met mijn handen in het haar.

Als iemand mij een andere kijk erop kan geven of andere ideen heeft.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Paellapan op 18-07-20 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Re: Steeds terugkerende diarree bij mijn kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 11:37

Als ze zo ziek geweest zijn, zullen ze t een en ander aan medicatie gehad hebben. Dat is altijd drama voor de darmflora. Het wisselen van voer is ook vaak een tik voor de darmen dus alles bij elkaar niet heel gunstig( al wel begrijpelijk)
Ik zou eens kijken naar veendrenkstof of het darmprotocol van de groene os.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 11:47

Rectale swab laten nemen en testen op onder andere de e-coli bacterie. Ze testen in het lab meteen voor welke antibiotica de bacterie gevoelig is, dan kun je heel gericht behandelen. Kosten voor het labonderzoek zijn ongeveer €60 naast de consultkosten voor je DA.

Tot de uitslag binnen is in ieder geval Probiotica voor de darmen geven samen met de finidiar. Ik zou Pro-Kolin adviseren, die werkt het beste bij hardnekkige diarree.

https://www.medpets.nl/prokolin/?gclid= ... 7BEALw_wcB

Tijdelijk Bambix rijstebloem mixen door het natvoer wil helpen de boel wat in te dikken en ik zou ook Rehydration support geven in het water om de electrolytes en mineralen aan te vullen. Voordeel is dat katten er dol op zijn. Het is dan water met een wat zoutig smaakje. Mijn katten doen er een moord voor en het werkt heel fijn als ondersteuning bij diarree.

https://www.medpets.nl/royal-canin-rehy ... sqr=Rehydr

Voordeel van medpets is dat als je nu meteen besteld je het maandag ook al in huis hebt, ze verzenden echt super snel!

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 12:00

Dank jullie voor de reacties. Natvoer ben ik mee 's gestopt om te zien of de diarree daarvan kwam. Ze kregen almo's nature natvoer. Nu mag hij voorlopig niks anders dan zijn hypoallergene brokjes.
Ik ga mij van het weekend even verdiepen in jullie aanbevelingen.
Rectale swap is wel een heel goed idee!
Morgenavond is de finidiar weer leeg, dus maandag ga ik de dierenarts weer bellen hoe nu verder met mijn kleine vriendje ^)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:07

Devil_ina schreef:
Dank jullie voor de reacties. Natvoer ben ik mee 's gestopt om te zien of de diarree daarvan kwam. Ze kregen almo's nature natvoer. Nu mag hij voorlopig niks anders dan zijn hypoallergene brokjes.
Ik ga mij van het weekend even verdiepen in jullie aanbevelingen.
Rectale swap is wel een heel goed idee!
Morgenavond is de finidiar weer leeg, dus maandag ga ik de dierenarts weer bellen hoe nu verder met mijn kleine vriendje ^)

Ook finidiar is gewoon op medpets te bestellen.
Wat finidiar doet is de zuurgraad neutraliseren. Maar als dat niet helpt kun je er bijna wel vanuit gaan dat het bacterieel is, nu nog uitzoeken welke bacterie.
Het verbaasd mij eigenlijk wel dat jou DA niet al de keus voor een rectale swab en breedspectrum antibiotica gegeven heeft.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:08

Hypoallergene brokjes werken ook niet meteen na vijf dagen ;) En heb je wel qua voer eerst gemengd met de oude brokjes?

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 12:30

Daphara nee daar is nog nooit naar gekeken. Ga maandag eerst even overleggen voor ik iets ga bestellen. Blijkbaar heeft Guus toch een kwetsbaar darmgestel.

Zertab, nee op advies van de da niet gemengd, diarree had hij toch al. Zijn zus op hetzelfde overgezet dan kan hij ook niks verkeerds binnen krijgen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:34

Raar advies... lijkt me dat de darmen dan nog meer van slag raken als je ook nog eens een voerwissel doet.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:36

Mocht je in de buurt van Olst-Wijhe wonen, dan heb ik wel een zakje rehydration voor je. Kun je kijken wat je kat ervan vind. Rehydration (electrolytes)is eigenlijk altijd een must als katten diarree hebben, dat of O.R.-Ace.

Het lost de diarree niet op, maar vult de verloren voedingsstoffen als zouten, mineralen en electrolytes snel weer aan.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 12:53

Nee helaas, ik woon in Friesland, dat is niet om de hoek.
Alle informatie die ik hier bij elkaar heb straks neem ik mee in mijn overleg met de dierenarts.
Zou bloedprikken ook nog zin hebben in dit geval?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:54

Ik heb ook een kat met chronische diarree. Of er een voedselallergie speelt heb ik helaas nog niet kunnen vaststellen, ik reken daar wel op maar heb nog niet kunnen ontdekken waarvoor. Wat een zoektocht is dat, vooral met een kieskeurige kat die tig soorten hypoallergeen voer weigert te eten. Huidige diagnose is trouwens IBD.

Heb uitgebreid onderzoek laten doen van urine, ontlasting en bloed. Door de diarree is er B12-tekort, dat wordt met injecties aangevuld. Daarover kan je hier eea lezen, het is nodig voor herstel van de darmen: https://www.mcvoordieren.nl/foliumzuur-vitamine-b12

Verder geef ik nu probiotica, Fortiflora van Pro plan. In korte tijd al groot verschil te merken: diarree stinkt niet meer zo erg als eerst (was niet te harden! :r ) en de vacht van de kat is veel zachter en oogt gezonder. Het is poeder maar ik maak er een soort jus van, door het aan te maken met een heel klein beetje gekookt water. Beetje laten afkoelen en over het natvoer gieten. Zonder water door het voer wordt het geweigerd.
https://www.dierapotheker.nl/purina-pro-plan-veterinary-diets-fortiflora-kat-30-x-1-gram

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:56

Devil_ina schreef:
Nee helaas, ik woon in Friesland, dat is niet om de hoek.
Alle informatie die ik hier bij elkaar heb straks neem ik mee in mijn overleg met de dierenarts.
Zou bloedprikken ook nog zin hebben in dit geval?

Ja, kan ik je zeker aanraden, al is het maar om zaken uit te sluiten. Uit bloedonderzoek kwam bij mijn kat B12 tekort en afwijking hoeveelheid witte bloedlichaampjes (ontsteking).

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 12:57

Ik zou hem direct op Royal Canin Gastro Intestinal zetten (ook bij de DA verkrijgbaar) omdat dit al zo lang speelt nu. Heeft bij mijn kat, en bij vele anderen, de diarree verholpen. Ook bij mijn kat was er geen oorzaak te vinden (giardia, wormen ed allemaal getest). Dit verhielp het probleem in twee dagen. Nooit weer diarree gehad en je kan na een tijd altijd weer terug op ander voer. Maar het is ook geen probleem als ze dit blijven eten. Sommige katten hebben een verstoorde darmflora en dat is moeilijk te herstellen. Probiotica e.d. werkt wellicht ondersteunend maar dat is het dan ook.
Laatst bijgewerkt door Sourire op 18-07-20 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 12:59

Jij ook bedankt Jiehaaa,
IBD was ik met Googlen ook al tegen gekomen, maar als ik mij niet vergis hoort daar ook koorts bij?
Guus heeft geen koorts.
Dit hypoallergene voer eet hij goed.
Ook drinken ze uit een waterfontein.

Zijn diarree stinkt overigens ook behoorlijk. Scheten die hij laat ook :(

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 13:01

Is giardia trouwens getest over drie dagen ontlasting? De symptomen zijn wel wat giardia achtig dus dat zou ik wel allereerst met zekerheid willen uitsluiten.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 13:01

Sourire schreef:
Ik zou hem direct op Royal Canin Gastro Intestinal zetten (ook bij de DA verkrijgbaar) omdat dit al zo lang speelt nu. Heeft bij mijn kat, en bij vele anderen, de diarree verholpen. Ook bij mijn kat was er geen oorzaak te vinden (giardia, wormen ed allemaal getest). Dit verhielp het probleem in twee dagen. Nooit weer diarree gehad en je kan na een tijd altijd weer terug op ander voer. Maar het is ook geen probleem als ze dit blijven eten. Sommige katten hebben een verstoorde darmflora en dat is moeilijk te herstellen. Probiotica e.d. werkt wellicht ondersteunend maar dat is het dan ook.

Ja giardia is op juiste wijze getest.
Hij staat nu sinds dinsdag hierop. Moet dat minstens 6 weken blijven geven, hij mag nu niks anders hebben.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 13:05

Toch zou ik het doen. Hypo allergeen voer helpt niet tegen diarree, alleen als er sprake is van een allergie voor bepaald voer/bestanddelen daarvan. Dat lijkt mij niet aannemelijk als het met periodes ook goed gaat.

Lees dr recensies maar eens bij medpets of zooplus van het Gastro Intestinal voer. :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 13:10

Van hoeveel dagen heb je ontlasting meegebracht voor Giardia? Is nogal een rot iets om te testen. Vaak negatief en na nog een keer testen (omdat de klachten blijven en er verder al veel uitgesloten is) wordt het positief.

Hoe oud zijn ze nu? Of hoeveel tijd zat er tussen de 10 weken en toen de klachten begonnen?

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 13:19

@ casperzazoe, ze zijn nu 10 maanden. Helemaal precies weet ik het niet meer.
Maar na de niesziekte is het een poosje goed gegaan op RC kitten.

Toen de diarree weer begon over gezet op vleesbrok. Ook daar kreeg hij weer diarree van.

Eigenlijk af en aan vanaf dat moment, van alles wat hij te eten heeft gekregen krijgt hij wederom diarree.
Ik ga hem daarom nu niet weer op ander voer over zetten.
Eerst weer overleg met de dierenarts.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 13:21

Nog een kleine toevoeging.

Zaterdag, zondag, en maandag ontlasting verzameld, daarna gebeld dat ik dat wilde laten testen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 13:27

casperzazoe schreef:
Van hoeveel dagen heb je ontlasting meegebracht voor Giardia? Is nogal een rot iets om te testen. Vaak negatief en na nog een keer testen (omdat de klachten blijven en er verder al veel uitgesloten is) wordt het positief.

Hoe oud zijn ze nu? Of hoeveel tijd zat er tussen de 10 weken en toen de klachten begonnen?

Tegenwoordig zijn er snaptesten, die zijn heel betrouwbaar. 3 dagen ontlasting inzamelen is niet nodig voor een snaptest.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 13:28

10 maanden zijn ze toch een beetje kitten af en zou het darmstelsel wel wat meer aan moeten kunnen. Idd zo lang mogelijk op het zelfde voer laten staan. Hoog uit opletten dat hij niet uitdroogt als het echt erg is. IPV een ander zakje natvoer te geven kun je ook zijn brokjes laten weken in water.
Kan zijn dat ik me vergis met anallergenic maar heb je hij Hypo voer ook nog verschillende eiwitbronnen? Later zou je kunnen kijken of hij reageert op kip, rund, granen etc. (Het product was als eerste bij de ingrediëntenlijst staat is het hoofd ingrediënt)

Voor nu, advies aanhouden van de dierenarts. Diarree is een specifiek iets en kan door zoveel verschillende manieren ontstaan en behandeld worden. Vanalles door elkaar proberen gaat niet helpen

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-20 13:33

@casperzazoe zal vanavond even op de zak kijken wat voor eiwit bron erin zit. Ben nu even niet thuis. Kom er vanavond op terug.
Ik hou nu zeker het advies van de dierenarts aan. Hoop ook echt dat de oorzaak achterhaald kan worden.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:51

Devil_ina schreef:
Jij ook bedankt Jiehaaa,
IBD was ik met Googlen ook al tegen gekomen, maar als ik mij niet vergis hoort daar ook koorts bij?
Guus heeft geen koorts.
Dit hypoallergene voer eet hij goed.
Ook drinken ze uit een waterfontein.

Zijn diarree stinkt overigens ook behoorlijk. Scheten die hij laat ook :(

Mijn kat heeft ook geen koorts, meerdere keren gecheckt. Soms voelt het achterlijf wel warmer aan, dat valt mij echt op. Zal door de ontsteking van de darm komen, maar de gemeten temperatuur is gewoon goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 14:59

Heb niet alles gelezen, maar even heel simpel denkend. Krijgt ie melk (koeienmelk, kittenmelk etc)?