Goed voer tegen struviet en Octalaat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Goed voer tegen struviet en Octalaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:31

Hoi Bokkers,

Zojuist toch maar besloten een nieuw onderwerp te openen n.a.v mijn topic: poes met blaasontsteking.

We voeren nu Royal Canon S/O op aanraden van de Da. 1/2 natvoer en 1 bakje brokjes.

Poezen vallen in, zien een beetje vaag. -O-

Nu hebben we onze zak Royal Canin voor binnenkatten erdoorheen gemengd en beginnen de poezen direct weer te glimmen en actiever te worden. Ook bijna geen haarballen meer.

Uiteraard is dit geen oplossing en een risico op wéér blaasgruis.

Welk anti Octalaat en Struvietvoer raden jullie aan?

Let op: geen tijdelijk voer tegen Octalaat

Het moet voor altijd worden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:43

Hoeveel gram geef je van royal canin? En hoe zwaar is je kat?
Bij ons doen ze het al jaren goed op royal canin urinairy s/o.

Kat van bijna 6 kilo en poes van 4 kilo, we geven ze alleen brokjes en zo'n 80 tot 100 gram per dag (samen).

FleurSandro

Re: Goed voer tegen struviet en Octalaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:59

Heb je een ander merk geprobeerd? Zoals Hills? Mijn kater staat er al 13 jaar op en doet het super en ziet er mooi uit! De Hills C/D, dit voer kan je eventueel ook als combi voer voeren zoals de C/D urinary stress (omdat blaasproblemen vaak stress gerelateerd zijn) of zoals mijn kat die aan de dikke kant is die staat op de C/D urinary stress+metabolic om wat af te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:01

FleurSandro schreef:
Heb je een ander merk geprobeerd? Zoals Hills? Mijn kater staat er al 13 jaar op en doet het super en ziet er mooi uit! De Hills C/D, dit voer kan je eventueel ook als combi voer voeren zoals de C/D urinary stress (omdat blaasproblemen vaak stress gerelateerd zijn) of zoals mijn kat die aan de dikke kant is die staat op de C/D urinary stress+metabolic om wat af te vallen.

Goede tip! Hierover zou ik navraag kunnen doen bij de Da. Dankje! +:)+

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:20

C/d stress, goede ervaringen mee

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:48

Hier eerst op die van de da van Specific. Maar hier werd die mega dik van. En hij kreeg al een stuk minder dan aanbevolen.
Na een paar maanden over gestapt op de Prins Struviet. Hier deed hij het een stuk beter op.
Ondertussen staat hij op aanraden alweer een tijdje op de Prins VitalCare Multicat, deze is voorkomend.
Voordeel is dat hij hier weer gewoon van kan eten, en minder voedend is en gelukkig eindelijk wat af ging vallen. Ook werd hij eigenlijk al snel veel blijer, ging weer spelen. Werkt preventief/voorkomend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:06

Dat klinkt heel goed kiki1976

Mijn ouders zijn ook erg fan van dit merk. Ik ga deze ook overleggen met de Da, bedankt!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:10

Gek is dat. Ik ben met die Royal Canin gestopt omdat ze daar tonnetje rond van werd :D

Ik geef nu die van Hills en daarop blijft ze beter in shape :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 23:25

Pandora2 schreef:
Gek is dat. Ik ben met die Royal Canin gestopt omdat ze daar tonnetje rond van werd :D

Ik geef nu die van Hills en daarop blijft ze beter in shape :P

Ja dat is zeker apart, hoe zitten ze bij jou wat betreft haarballen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:30

Ik mag niet klagen :D

Nee, eigenlijk heel weinig last van. De halflanghaar iets meer dan de rest, maar dat lijkt me logisch.
Nu lopen ze hier overdag wel buiten en zie ze in het rui-seizoen wel regelmatig wat gras eten en soms ook terug uitbraken. Maar valt mij echt alles mee.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 08:33

Hier hebben ze een enkele keer wat last van een haarbal, met name de langhaar.
Ik geef dan een paar dagen de lax a past van de da en dan is het weer over.
Dit is voornamelijk in de rui periode

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:54

Oke, helder!

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:57

Inderdaad het blaasgruisdieet van Hills proberen. Verder wil ik meegeven dat je een dieetvoer eigenlijk niet moet mengen met "reguliere" voeding want dat neemt het effect van het dieet weg. De zakjes van RC bestaan volgens mij ook in verschillende smaken. Dat valt ook nog te proberen.

Daarnaast zit er nog best wel een groot verschil in de behandeling van calciumoxalaat en struviet kristallen. Dit heeft te maken met de zuurtegraad van de urine. Weet je die toevallig?

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:02

Wij verkochten in de praktijk waar ik werkte zowel Hill's (c/d en s/d), Royal Canin en Sanimed. De meeste katten deden het het beste op de Hill's. Mijn eigen kat doet het er ook prima op, zit goed in zijn vacht en eet het graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:18

HopeMyDay schreef:
Inderdaad het blaasgruisdieet van Hills proberen. Verder wil ik meegeven dat je een dieetvoer eigenlijk niet moet mengen met "reguliere" voeding want dat neemt het effect van het dieet weg. De zakjes van RC bestaan volgens mij ook in verschillende smaken. Dat valt ook nog te proberen.

Daarnaast zit er nog best wel een groot verschil in de behandeling van calciumoxalaat en struviet kristallen. Dit heeft te maken met de zuurtegraad van de urine. Weet je die toevallig?

Nee onze poes had zowel struviet als 1 grote oxcalaat. Voor de oxcalaat is ze geopereerd en de struviet is meegekomen. De struviet zou wel oplosbaar zijn aldus DA

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:33

Daarom vraag ik er ook naar. Calciumoxalaat is lastiger te behandelen dan struviet terwijl de behandeling van struviet wel weer calciumoxalaat aanmaak kan bevorderen (kan, het is geen zekerheid).
Struviet is inderdaad vrij makkelijk te behandelen met dieetvoer dus overleg met de behandelend dierenarts over verschillende merken is een goede stap.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 12:37

Je kunt gewoon een merk urinary voer gaan zoeken waar je katten het goed op doen. Hoef je niet te overleggen met je dierenarts.

Hier eten ze hills cd en cd urinary stress prima (meerdere smaken). Maar ze hebben het ook altijd goed gedaan op RC s/o. Dus dat is echt even zoeken. Verder ben ik meer fan van hills cd omdat het natrium gehalte niet verhoogd is zoals bij de RC.

Mooi merk verder nog is Virbac. Met hoog aandeel eiwitten. Die zou ik je wel willen aanraden. Dan specifiek van virbac de “dissolution and prevention” en de “ urinary WIB”
Oftewel nummer 2 en 3.

https://www.virbac.nl/Veterinary-HPM/Ka ... at-Urology

https://www.i-flipbook.nl/nl_nl/flipboo ... ing.html#6

Vooral veel natvoer en je kunt d-mannose poeder door het Natvoer roeren, dit is goed tegen blaasontsteking aangezien oa e-coli zich hecht aan de d-mannose en zo uitgeplast wordt.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:19

Hannanas schreef:
Je kunt gewoon een merk urinary voer gaan zoeken waar je katten het goed op doen. Hoef je niet te overleggen met je dierenarts.

Hier eten ze hills cd en cd urinary stress prima (meerdere smaken). Maar ze hebben het ook altijd goed gedaan op RC s/o. Dus dat is echt even zoeken. Verder ben ik meer fan van hills cd omdat het natrium gehalte niet verhoogd is zoals bij de RC.

Mooi merk verder nog is Virbac. Met hoog aandeel eiwitten. Die zou ik je wel willen aanraden. Dan specifiek van virbac de “dissolution and prevention” en de “ urinary WIB”
Oftewel nummer 2 en 3.

https://www.virbac.nl/Veterinary-HPM/Ka ... at-Urology

https://www.i-flipbook.nl/nl_nl/flipboo ... ing.html#6

Vooral veel natvoer en je kunt d-mannose poeder door het Natvoer roeren, dit is goed tegen blaasontsteking aangezien oa e-coli zich hecht aan de d-mannose en zo uitgeplast wordt.

Ik zou in dit geval wél met de dierenarts overleggen, omdat er 2 soorten blaasgruis spelen. Dat behoeft wel een iets andere aanpak, en niet zomaar alle urinary varianten zijn hier geschikt voor :).

Wel ben ik het helemaal eens met de veel natvoer aanbeveling :j

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:41

mwa. Niet geheel mee eens. dierenartsen hebben niet meer kennis dan wat wij als eigenaren op internet kunnen vinden. zeker de medische merken hebben daar prima informatie bij staan.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 13:58

Hannanas schreef:
mwa. Niet geheel mee eens. dierenartsen hebben niet meer kennis dan wat wij als eigenaren op internet kunnen vinden. zeker de medische merken hebben daar prima informatie bij staan.

Dat zou makkelijk zijn, dan hebben wij meteen geen baan meer :')

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 14:34

Hannanas schreef:

Op sommige vlakken kun je heel ver komen, maar dierenartsen bestaan inderdaad niet voor niets.
Je kunt je best verdiepen in voeding, maar dan nog zou ik overleggen, omdat je dan gewoon veel meer moet weten over wat het precieze probleem is (bv, wat is de gemeten ph?)

Even overleggen kan geen kwaad :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:31

Mijn vorige kat is zijn blaasgruis carriere begonnen op hills, toen hij dat na een paar jaar niet meer wilde eten zijn wij over gegaan op royal canin, dit heeft hij tot de laatste paar weken van zijn leven altijd met veel smaak gegeten, hij werd er ook eerder wat dik van, maar zijn vacht was prachtig en hij zat goed in zijn vel <3

Een van onze huidige 3 heeft helaas ook weer blaasgruis, hij krijgt nu ook de brokken van royal canin maar hij blijft er ook schraal van, hij krijgt 10 gr extra gekeken naar een dunne kat volgens de tabel en dan blijft hij net aan met zijn gewicht.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 15:50

Mijn siamees krijgt ook Royal Canin Urinary s/o vanwege struviet. Kreeg in eerste instantie een proefzakje Sanimed mee van de dierenarts, maar mevrouw bliefde dat niet te eten. Ook niet gemengd met haar originele voer om aan de smaak te wennen. Ze at zorgvuldig om de Sanimed brokjes heen. De Royal Canin eet ze dan weer wel graag. Ze heeft hier met haar 4 kg wel maar weinig van nodig. Ze krijgt per dag maar 42 gram, terwijl voor een kat met een normaal gewicht 54 gram geadviseerd wordt. Als ik dat zou geven zou ze echt dik worden. Overgeven van haarballen doet ze alleen als ze in de rui zit en er dus met wassen een haarbal gevormd wordt in haar maag. Ze glanst mooi en zit goed in het haar. Hier dus geen klachten over de Royal Canin urinary s/o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 17:33

Bedankt voor jullie reacties, ik ga Hills overleggen.

Vind mijn katten echt achteruit gaan op de Urinary S/O.

Wel fijn om te horen dat jullie wél goede ervaringen hebben.

Zelf ben ik altijd goed te spreken geweest over, Royal Canon.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 21:53

In RC zit meer zout, om uit te lokken dat ze meer gaan drinken maar dat kan ook tricky zijn.
Heb je een fontein etc en drinken ze wel voldoende?

Ben benieuwd waar je naar overstapt.