Zwaluwei gevonden... en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

soeboenoe

Zwaluwei gevonden... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 20:48

Ik was dus vanavond de stal van mijn paard aan het uitmesten en vond een zwaluweitje net naast een van de mesthopen van mijn paard. Ik heb het voorzichtig uit het stro gehaald en mee naar huis genomen, gezien ik niet bij de zwaluwnestjes komen kan...

Mijn vraag aan de vogelkenners hier, wat nu? Kan ik hier nog iets mee? Of is het helaas verloren?
(Heb met een lichtje "door" het ei geschenen en er zit dus wel iets in)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:01

Dan had die al snel in de broedmachine gemoeten.

Een volledig koud ei is al dood. Als die er al uren ligt is het al te laat.

Utixo

Re: Zwaluwei gevonden... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:05

Nu heb ik niet veel verstand van, zeg maar geen, eieren, maar als een ei dat al koud is dood is, hoe kan het dan dat er verhalen zijn over supermarkteieren die nog succesvol uitgebroed worden, zoals laatst bij het kipinblikkwartelei? Het is niet zo dat die direct onder de moeder vandaan in de broedmachine terecht is gekomen.
Ben oprecht geïnteresseerd.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:14

Bij kippeneieren is het inderdaad zo dat de eieren zelfs na een X aantal dagen in de koelkast nog uitgebroed kunnen worden en er gewoon een gezond kuiken uitkomt.
Hoe dat bij zwaluwen en ander gevogelte zit weet ik niet. Ik ben ook wel benieuwd. Heb je een broedmachine ter beschikking, TS? Baat het niet dan schaadt het niet, denk ik?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:18

Als het ei niet bebroed is dan kan het een dag of 10 liggen en dan moet het de broedmachine in.

Als het ei al wel bebroed is en dat maak ik op uit het bericht van TS dan is het ei al volledig koud en is het ontwikkelde afgestorven vanwege de koude. Een ei die al in ontwikkeling is kan hooguit een half uit zonder warmte in het geval van kleine vogeleieren. Daarboven is een ei dusdanig afgekoeld dat het misgaat. Een kippenei kan wat langer zonder warmte.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:11

Duidelijke uitleg.
Dus eigenlijk, baat het niet, dan stinkt het wel. :Y)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 22:13

Ik durf inderdaad niet te zeggen hoe lang het eitje al in de stal lag, maar het was nog heel.
Ik heb het wel zo goed mogelijk warm gehouden, stoelverwarming in de auto vol aan :+

Heb helaas geen broedmachine... en om die nu aan te schaffen voor dit ene eitje wat mogelijkerwijs niet meer te redden valt, vind ik ook wel een beetje ver gaan. :o

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:31

soeboenoe schreef:
Ik durf inderdaad niet te zeggen hoe lang het eitje al in de stal lag, maar het was nog heel.
Ik heb het wel zo goed mogelijk warm gehouden, stoelverwarming in de auto vol aan :+

Heb helaas geen broedmachine... en om die nu aan te schaffen voor dit ene eitje wat mogelijkerwijs niet meer te redden valt, vind ik ook wel een beetje ver gaan. :o

Met enkel uitbroeden ben je er ook nog niet

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:00

Dank je wel Robert, zo leer ik nog eens wat bij!

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:05

Hmm, uitbroeden en dan grootbrengen? Weinig kans, denk ik.
Soms gooien ze volgens mij ook expres een ei er uit, misschien omdat ze inschatten dat ze te veel hebben en niet alles groot kunnen brengen? Hier een kapotte op de grond, terwijl ze nog zaten te broeden. En bij een ander nest twee mini's net uit het ei, ook dood op de grond.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:43

mysa schreef:
Hmm, uitbroeden en dan grootbrengen? Weinig kans, denk ik.
Soms gooien ze volgens mij ook expres een ei er uit, misschien omdat ze inschatten dat ze te veel hebben en niet alles groot kunnen brengen? Hier een kapotte op de grond, terwijl ze nog zaten te broeden. En bij een ander nest twee mini's net uit het ei, ook dood op de grond.

Citaat:
Broedsels
Kinderen grootbrengen doen ze met twee, soms wel drie broedsels per seizoen. Het open nestje van slik en strootjes wordt boven in een stal gemetseld en van 4-6 eieren voorzien. Als de vader verongelukt zal zich al snel een nieuw boerenzwaluwmannetje aandienen. Dit mannetje maakt alleen wel korte metten met pasgeboren kroost door ze uit het nest te gooien.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-20 12:53

Ik had meer het idee dat wanneer het nog levensvatbaar zou zijn, ik het wellicht naar het vogelasiel zou kunnen brengen o.i d. Want een babyzwaluw grootbrengen is 1. Niet handig met 2 katten in huis en 2. Nog nooit heb ik een baby vogel groot gebracht :')

Maar de suggestie is dus gewoon weggooien het eitje?