Kat gebroken bekken - tips

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MairiMacBran

Kat gebroken bekken - tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 17:22

Onze poes is gisteren aangereden bij ons voor de deur. Ze blijkt haar bekken gebroken te hebben en moet nu 6 weken in een bench.
Probleem is echter dat ze (altijd al) onbenaderbaar is, we kunnen haar niet behandelen of überhaupt aanraken, want ze grijpt je. Die bench zal haar dus een hoop stress bezorgen omdat ze geen kant op kan en wij toch regelmatig bij haar in de buurt moeten komen. Tot nu toe heeft ze bij de dierenarts nog niets willen eten en drinken en pijnstilling zal door het voer moeten, ze is sowieso al vreselijk moeilijk met eten.
Ik heb bij de dierenarts mijn zorgen geuit over de behandeling maar veel meer dan uitproberen wat werkt hebben zij ook niet.
Iemand ervaring/tips?

Saaams

Re: Kat gebroken bekken - tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:24

Dan toch inslapen? Lijkt me voor de poes de enige optie zonder al teveel stress en pijn in de komende weken.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 17:26

Wil de dierenarts niet doen. Was ook voor ons een optie maar nee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:29

Dierenarts die niet wil inslapen? Andere zoeken, gewoon zeggen dat je de behandeling niet kunt/wilt betalen.

Alternatief is hopen dat de verplichte bench plus behandeling de kat noodgedongen tammer maakt.
Zorg in ieder geval voor een bench met een schuifwand waar je de kat tegen klem kunt zetten, zodat je bv pijnstilling zelf per injectie kunt geven als ze blijft weigeren te eten.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:31

Lastige situatie zeg.. Als jullie haar aan het eten willen proberen te krijgen, kan je misschien Hills a/d of Royal canin recovery proberen, als de da dat nog niet geprobeerd heeft. Erg voedzaam en katten vinden het vaak ook ontzettend lekker waardoor ze uit zichzelf gaan eten, je kan desnoods met een spuitje het in het bekje spuiten en je kan er medicijnen door mengen.
Feliway zou kunnen helpen tegen stress, maar ik heb er zelf nog een ervaring mee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:34

Wij hebben ook een kat met gebroken bekken gehad, gewoon in huis laten lopen, in de bijkeuken waar hij niet naar buiten kon. Na zes weken inderdaad beter, ze voelen zelf wel wat kan. Ook een kat gehad waarbij het bekken aan één kant losgebroken was van de wervels, die is ingeslapen.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 17:39

De recovery krijgt ze nu bij de da maar wil ze niet eten. We mogen haar beslist niet fixeren dus klemzetten waarschijnlijk ook niet, dwangvoeren wil ook niet want daar moeten we haar voor vastpakken.
Ik vind het zo zielig voor haar. Het is een kat die van niks al stress heeft en gedijt het beste als we haar met rust laten en haar eigen gang mag gaan en nu moet ze wekenlang in huis op een plek waar ze niet weg kan komen.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:39

Lastig. Ik heb een kat waar ik de eerste jaren niet eens een wormkuur in kon geven. Ging helemaal over de rooie. Toen kreeg hij een astma-aanval en kon ik hem wel in de reisbench doen. Ook bij de da was hij nog rustig door ademnood. Toen hij later thuis allerlei medicatie en pufjes moest, wikkelde ik hem in een handdoek of stuk deken. En zo kon ik het wel toedienen. Bench is weer een ander verhaal natuurlijk. Uitproberen of de kat overdreven gestrest blijft.

En anders wat Bigone zegt, hierboven.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:43

Oef! Heftig zeg! Eigenlijk is het middel nu erger dan de kwaal. Het arme diertje moet nu opgesloten zitten, met alle gevolgen van dien.

Wat bizar dat de arts niet wilde inslapen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:44

De kat heeft pijn en is daardoor gestresst.

Je kan de bench afdekken met een deken/laken en zet hem op ene rustige plaats, daar worden de meeste katten wel rustig van. Beetje catnip erin strooien.

Tonijn is meestal onweerstaanbaar, gewoon een blikje uit de supermarkt.
Gekookte vis

Of idd een kleine kamer waar niks in staat en daar de kat in laten.

Als het goed te genezen is snap ik wel dat de DA niet wil laten inslapen.
Misschien kun je het asiel eens bellen. Daar komen wel vaker wilde brassen binnen, misschien hebben die nog tips.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 07-07-20 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 17:44

MairiMacBran schreef:
Wil de dierenarts niet doen. Was ook voor ons een optie maar nee.

En de dierenarts biedt zelf geen andere opties aan?
Wag een trieste situatie zeg. Sterkte.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 17:47

Wormkuur krijgen wij er ook niet in. We zijn een paar weken geleden een week bezig geweest om een seresto-bandje om te krijgen en toen we vorig jaar verhuisden heeft ze drie dagen in een lege kamer gezeten voordat we haar in de reismand kregen.
Een bijkeuken of lege kamer hebben we niet en los in de woonkamer mag niet ivm gevaar voor proberen te springen of klimmen.
We mogen haar niet fixeren in handdoek of deken door die breuk in haar bekken en als ze haar normale zelf is krijg je ook dat niet voor elkaar.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 17:55

Cowgirl schreef:
De kat heeft pijn en is daardoor gestresst.

Je kan de bench afdekken met een deken/laken en zet hem op ene rustige plaats, daar worden de meeste katten wel rustig van. Beetje catnip erin strooien.

Tonijn is meestal onweerstaanbaar, gewoon een blikje uit de supermarkt.
Gekookte vis

Of idd een kleine kamer waar niks in staat en daar de kat in laten.

Als het goed te genezen is snap ik wel dat de DA niet wil laten inslapen.
Misschien kun je het asiel eens bellen. Daar komen wel vaker wilde brassen binnen, misschien hebben die nog tips.

Ze is altijd gestresst als ze in de buurt van mensen is :)
Bench afdekken en op een rustig plaats zetten gaan we doen, tonijn of andere vis blieft ze niet. Als we haar niet aan het eten krijgen en dwangvoeren niet mag houdt het vlot op vrees ik.
Of het goed te genezen is, is een kwestie van afwachten.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:06

He wat sneu. Heeft ze dus en pijn en enorme stress. Mocht het na een aantal dagen niet verbeteren zou ik toch echt staan op inslapen. De kat doe je er zeker geen plezier mee om 6 weken opgesloten te zitten. Enige voordeel zou kunnen zijn dat ze vanzelf wat meer hand tam wordt.

Heeft de dierenarts geen andere opties?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 18:11

Nee. Ja, 6 weken naar een asiel. Dat is voor haar niet beter natuurlijk. Wij hebben dan die zorg niet maar om die zorg gaat het me helemaal niet. Meer de onmogelijkheid van die zorg.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:22

Misschien toch een second opinion gaan doen? Als die kat 6 weken gestrest is en ook geen pijnstillers betrouwbaar binnen kan krijgen... Ik zou de optie inslapen dan wel kunnen begrijpen. Het moet wel haalbaar zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:29

Jeetje bij wilde dieren ( dus geen huisdieren) word inslapen bij zo’n blessure wel gedaan.
Dit is toch bijna geen verschil...
De kat doe je geen plezier met al die pijn en stress ;(

Sterkte ermee hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:47

Wat ellendig. Ik heb in een asiel gewerkt en daar ook een paar katten meegenomen destijds. Daar zat ook zo'n heel schuwe tussen en die is wel ingeslapen toen hij iets kreeg waardoor hij intensief behandeld moest worden en dat teveel stress op zou leveren.

Ik zou even aankijken of ze zich er bij neer gaat leggen en ze misschien wat tammer wordt. Maar zo niet, zou ik toch overwegen de kat, eventueel bij een andere dierenarts, in te laten slapen. Meer dan je nu doet kun je niet doen denk ik.

Sterkte, nare situatie.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 18:54

Als ze niet eten wil en ze is bang dan kan je ze toch ook geen pijnstilling geven of iets. Ik zou ze ook in laten slapen als het zoveel stress geeft, Gewoon een andere dierenarts bellen en de boel uit leggen. Dit is ook heel sneu.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 19:01

We kunnen haar morgenmiddag ophalen en kijken het even aan. Ze is daar dan twee dagen geweest zonder te eten. Als ze thuis ook niet wil eten en dwangvoeren niet mogelijk is houdt het ook snel op. Ik neem aan dat een dierenarts ook wel inziet dan dat dit een onwaardige lijdensweg is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:05

Ik heb jaren geleden een kat gehad met ook gebroken bekken,advies was toen ook in een bench 6 weken.Dat hebben we gedaan,ze heeft altijd problemen gehad met lopen,ze liep een paar stapjes en dan viel het achterlijfje om en sleepte ze het verder achter zich aan.Ze had een prima leven en klom zelfs in bomen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:39

Mijn kat is succesvol hersteld van een bekken breuk. 6 weken in de bench met uitzicht op buiten. Laatste weken liet ik haar er af en toe 10 minuten uit omdat ze anders mentaal gek werd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:59

Ik zou haar gewoon op een aparte kamer zetten of ergens in een hoek. Bench afgedekt. Misschien gaat ham(uit blik oid) er goed in. Zo hebben wij onze zwever gevangen. Of smeerworst. Meestal is het eerste hapje genoeg om weer aan t eten te gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:09

Als katten eenmaal een paar dagen niet gegeten hebben, zal je sowieso eerst iets van anti-misselijkheidmedicatie moeten geven. Eenmaal gestopt met eten worden ze misselijk en dan beginnen ze niet meer uit zichzelf. Vraag je DA dus of hij daar (kan met een injectie) iets tegen gegeven heeft of wil geven, anders kan je echt vergeten dat je de kat weer aan het eten krijgt.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 20:17

Ik heb in een asiel gewerkt en met jouw kat zouden we ook niks kunnen hoor TS. Want als ze niet wil eten... Ik zou niet weten wat je dan nog moet, aangenomen dat je al van alles hebt geprobeerd verder. Fixeren deden wij in een vangkooi/opdrukkooi maar dat wil je ook niet met gebroken botten.
Ik zou het thuis even aankijken en dan evt toch de optie voor inslapen goed overwegen.