Bange kat en nieuwe hond.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Bange kat en nieuwe hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 12:12

Na jarenlange afwezigheid op bokt (geen paarden meer) nu eens met een kattenvraag. :p We hebben een 9 jarige kat, voorheen stalkat, die nu in het dorp woont en opgroeide met 3 honden.
De honden leven inmiddels niet meer en na een hondloos jaar hebben we een jonkie geadopteerd van 5 maanden, omdat ik vanwege mijn gezondheid veel moet lopen en van huis uit werkt en ik een hond erg ging missen.
Nu is onze kat alles behalve heldhaftig, maar opgegroeid met honden verwachtte ik niet teveel problemen met een zorgvuldige introductie nieuwe hond. Niets blijkt minder waar.
Hoewel ik zeer nauwkeurig ben als ze bij elkaar komen dat de hond vanuit haar jonge nieuwsgierig enthousiasme niet naar de kat toe kan rennen, haar niet lastig valt en ik eraan werk haar te leren zich rustig te gedragen bij de kat EN de kat niet wordt gestoord in de bijkeuken waar ze eet, is de kat een bonk stress geworden die zich nauwelijks meer thuis laat zien.
Als voormalige stalkat was het natuurlijk al een buitenkat (zij het vooral in de zomer... in de winter is ze meer binnen) en gedurende de zomers alleen thuis om te eten, maar nu is het wel erg extreem met haar afwezigheid en als ze komt eten, is ze een bonk stress en plast ook naast de bak van ellende. Dat vind ik rot. Het is een lieve kat en ik gun haar beter. Ik vind het vreselijk dat ze op regendagen buiten is en zo gestressd is. Maar de hond terug brengen naar de opvang is voor mij ook geen optie. Het is een superlief beestje waar we enorm veel plezier aan hebben en er zit geen spat kwaad in.

Nu pieker ik mij rot over de aanpak. Ik zie drie opties.
1. Met de hond toch de bijkeuken in, de sporadische keer dat ze thuis is om de hond te kunnen trainen en de kat te kunnen overtuigen dat er niets gebeurt, maar dan betreed ik met de hond haar veilige plek. Bovendien blijft ze daar zelf niet eens zitten en komt ze door het kattenluik tussen bijkeuken en keuken de keuken in, om vervolgens te paniekeren als ze daar de hond toevallig ziet.
2. De kat, als ik haar binnen krijg, binnen laten en niet naar buiten laten en een of meerdere dagen offeren aan opzichter spelen, hond trainen, etc zodat ze wellicht aan elkaar wennen. De hond vind de kat vooral interessant omdat ze maar zelden binnen komt. Ik denk dat ze er nauwelijks naar om kijkt als de kat er altijd was. Uiteraard zou ik ook daarbij ervoor moeten zorgen dat de hond beslist niet achter de kat aan kan gaan of opdringerig is. Dat begrijp ik. Misschien went de kat dan. Misschien gebeurt het tegenovergestelde. Geen idee.
3 sommigen zeggen dat de kat gewoon haar gang moet gaan en buiten moet blijven als ze daarvoor kiest en dat het vanzelf bijtrekt, sowieso als het winter wordt. Geen idee of ik daarop kan vertrouwen.

imput is zeer welkom, want ik weet echt niet wat ik ermee moet. Ik heb toch altijd honden en katten samen gehad, maar dit is echt nieuw.

Overigens neemt mijn man vanavond feliway mee, dus dat proberen we in ieder geval

beatje

Re: Bange kat en nieuwe hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 12:37

Hoe lang heb je de hond? Ik denk dat je niet te veel moet forceren.Zeker niet met de hond in de enige plek die de kat veilig vind. In mijn opinie willen mensen altijd te snel gaan en hebben dieren ook gewoon tijd nodig. De kat vind de hond eng en daar ga je weinig aan kunnen veranderen enkel de hond trainen op het niet achter de kat aan gaan.Hang er evt een lang lijntje aan waar je op kan gaan staan als ze naar de kat wil schieten en zie dat de kat hoog genoeg kan gaan zitten om alles te overzien. Ik heb ook een berg aan opvang katten en honden in huis,ik zorg enkel altijd dat een kat vlucht ruimte heeft waar een hond niet kan komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 13:01

Dank je voor je reactie . Ik heb de hond nu ruim een maand en de kat heeft de bijkeuken als toevluchtoord, waar ze zelf via kattenluik kan komen, maar de hond niet . Ik denk dat ik inderdaad zelf teveel erover stress... te veel alles in de hand wil houden. Inderdaad is achteraf gezien het geen goed idee om met de hond de bijkeuken in te gaan, ongeacht hoe gecontroleerd. Dat zal ik dus niet meer doen. En misschien wil ik, zoals gezegd, alles teveel sturen. Momenteel is de kat net binnen (het regende keihard) en zit aan de andere kant van het luik de keuken in te kijken. Ik heb nu toegelaten dat de hond ernaartoe ging en met de neus door het luik naar de kat bewoog in plaats van al meteen vast houden. De kat blijft gewoon zitten waar ze zit, dus misschien is dit een goed begin. Kat weet immers dat de hond zo niet bij haar kan en als de hond kan sniffen, gaat er wellicht de spanning iets van af. Wellicht straks de kat, als ze naar buiten wil, haar dat gewoon laten doen, zonder dat de hond erbij hoeft.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 14:25

hej hej!

Ik denk dat er zo al een goed begin is (hier ook herfst weer :+) mijn ervaring is dat katten sowieso wat tijd nodig hebben :)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 15:10

Idd niet te veel stressen komt vanzelf. Mischien kan je ze wat voeren door het katten luikje heen als de hond vlak bij je is,iets wat ze lekker vind. Verder zou ik het aankijken. Ik heb een wilde kat die er 5 jaar over heeft gedaan om binnen te komen,nu krijgen we hem met geen stokken de deur meer uit..Maar wij mensen willen vaak te snel. veel plezier met je nieuwe hondje trouwens.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 18:20

ja, dat is ook zo. Katten laten zich niet opjagen.
Beatje, als de kat gespannen is, wil ze niets aannemen. Ze kwam wel later een klein stukje de keuken in toen hond bij mij zat (was aan de keukentafel aan het werk... hond heb ik dan aan een riem. Riem is niet strak, maar is puur bedoeld als vangnet voor noodgevallen.) Maar bij het zien van de hond wilde ze toch weer terug. Ben toen met hond in de woonkamer gaan werken en toen heeft de kat een tijdje in de keuken geslapen, totdat we weer de keuken in kwamen. Toen wilde ze via het washok naar buiten. Kwam ook goed uit, want ik moest daar even flink dweilen omdat het naar kattenplas stonk
Maar het is inderdaad zo dat wij, zeker voor het gevoel van een kat, waarschijnlijk te snel willen. Ik zal eens een tandje langzamer gaan en de kat gewoon de gang laten gaan zonder met de hond in haar buurt te trainen. Ik train wel op andere wijze geduld en gehoorzaamheid. Dank je... het is echt een heel leuk hondje. We zijn heel erg blij met haar.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-20 18:44

Ik heb in dezelfde situatie gezeten. Kreeg een nieuwe hond die met katten zou kunnen. Na de kennismaking durfde de kat niet meer naar binnen, trok de enthousiaste opdringerige hond niet/. 2 weken lang heb ik de kat naar binnen gelokt om te eten. Hond op die momenten weg. Bezorgd voor extra ontsnaproutes en gehoopt dat de kat het lef vond om die hond een mep te verkopen. Na een week of 2 is dat gelukt na flink aanmoedigen en verdedigen van de kat en sindsdien komt hij uit zichzelf binnen en weet jij dat hij de hond aan kan.
Heb echt wel met mijn handen in het haar gezet maar is acceptabel goed gekomen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 08:29

Ja ik voorkom dus wel dat de hond opdringerig kan zijn. Ik werk daar steeds met haar aan en ze heeft bij ontmoetingen een riem om als 'vangnet' mocht ze toch opeens erheen rennen, zodat die poging niet wordt beloond. Dat is zeker hier ook belangrijk, omdat het een kat is die niet van zich af zal meppen. Vandaar dat het ook meer tijd nodig heeft, denk ik. Maar goed.... gisteren heeft ze een uurtje binnen in de keuken geslapen terwijl ik met de hond in de woonkamer zat en hebben ze eventjes ieder aan weerskanten van het kattenluik gezeten en afgelopen nacht heeft ze gelukkig ook thuis geslapen. Uiteraard heeft ze dan haar eigen vertrekken ter beschikking waar de hond niet kan komen. Ik heb het idee dat ze nu iets meer thuis durft te komen en er ietsje meer op vertrouwd dat de hond onder controle is, al wil ze niet met hem in hetzelfde vertrek blijven. Maar de paniek lijkt ietsje af te nemen. Wellicht helpt de feliway ook daarbij.

Amy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-20 09:10

Hond aanpakken! Zorg dat die op z'n plek blijft als de kat er is, komt die er van af geef hem maar op z'n kop.
Mijn hond was ook extreem enthousiast tot het irritante af.. Goed bedoeld, maar een opdringerige hond wordt niemand blij van