Na jarenlange afwezigheid op bokt (geen paarden meer) nu eens met een kattenvraag. :p We hebben een 9 jarige kat, voorheen stalkat, die nu in het dorp woont en opgroeide met 3 honden.
De honden leven inmiddels niet meer en na een hondloos jaar hebben we een jonkie geadopteerd van 5 maanden, omdat ik vanwege mijn gezondheid veel moet lopen en van huis uit werkt en ik een hond erg ging missen.
Nu is onze kat alles behalve heldhaftig, maar opgegroeid met honden verwachtte ik niet teveel problemen met een zorgvuldige introductie nieuwe hond. Niets blijkt minder waar.
Hoewel ik zeer nauwkeurig ben als ze bij elkaar komen dat de hond vanuit haar jonge nieuwsgierig enthousiasme niet naar de kat toe kan rennen, haar niet lastig valt en ik eraan werk haar te leren zich rustig te gedragen bij de kat EN de kat niet wordt gestoord in de bijkeuken waar ze eet, is de kat een bonk stress geworden die zich nauwelijks meer thuis laat zien.
Als voormalige stalkat was het natuurlijk al een buitenkat (zij het vooral in de zomer... in de winter is ze meer binnen) en gedurende de zomers alleen thuis om te eten, maar nu is het wel erg extreem met haar afwezigheid en als ze komt eten, is ze een bonk stress en plast ook naast de bak van ellende. Dat vind ik rot. Het is een lieve kat en ik gun haar beter. Ik vind het vreselijk dat ze op regendagen buiten is en zo gestressd is. Maar de hond terug brengen naar de opvang is voor mij ook geen optie. Het is een superlief beestje waar we enorm veel plezier aan hebben en er zit geen spat kwaad in.
Nu pieker ik mij rot over de aanpak. Ik zie drie opties.
1. Met de hond toch de bijkeuken in, de sporadische keer dat ze thuis is om de hond te kunnen trainen en de kat te kunnen overtuigen dat er niets gebeurt, maar dan betreed ik met de hond haar veilige plek. Bovendien blijft ze daar zelf niet eens zitten en komt ze door het kattenluik tussen bijkeuken en keuken de keuken in, om vervolgens te paniekeren als ze daar de hond toevallig ziet.
2. De kat, als ik haar binnen krijg, binnen laten en niet naar buiten laten en een of meerdere dagen offeren aan opzichter spelen, hond trainen, etc zodat ze wellicht aan elkaar wennen. De hond vind de kat vooral interessant omdat ze maar zelden binnen komt. Ik denk dat ze er nauwelijks naar om kijkt als de kat er altijd was. Uiteraard zou ik ook daarbij ervoor moeten zorgen dat de hond beslist niet achter de kat aan kan gaan of opdringerig is. Dat begrijp ik. Misschien went de kat dan. Misschien gebeurt het tegenovergestelde. Geen idee.
3 sommigen zeggen dat de kat gewoon haar gang moet gaan en buiten moet blijven als ze daarvoor kiest en dat het vanzelf bijtrekt, sowieso als het winter wordt. Geen idee of ik daarop kan vertrouwen.
imput is zeer welkom, want ik weet echt niet wat ik ermee moet. Ik heb toch altijd honden en katten samen gehad, maar dit is echt nieuw.
Overigens neemt mijn man vanavond feliway mee, dus dat proberen we in ieder geval