Dilemma, oude hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Dilemma, oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 15:49

Weer zo'n topic met een baasje doe het even niet zo goed weet.

Ik heb een bijna 12 jarige hond die de laatste tijd erg veel klachten heeft. Uiteraard zijn we naar de dierenarts geweest. Hond had klachten als stijfheid, veel hijgen en meerdere keren per dag kleine beetjes poepen.

Niet zo lang geleden heeft ze een dikke darm onsteking gehad, dus in eerste instantie was het vermoeden dat hier weer sprake van was. Antibiotica mee voor 5 dagen en de boel maar aankijken was het oordeel. Ze stond al op de pijnstilling ivm atrose dus dit verhoogd.

Na deze 5 dagen was er echter geen verbetering dus zijn we terug gegaan. Er is bloed afgenomen, ontlasting getest en er is gekeken of er niets is vastzat in haar darmen gezien het nogal een vreetzak is. Alles was in orde behalve dan dat ze nog steeds veel pijn aangaf. Blijkt dus dat de atrose is verergerd en ze behoorlijk last heeft van haar poten en rug.

Inmiddels staat ze dus op de maximale dosering pijnstillers en moet ik in de gaten houden of dit nog kwaliteit van leven is en daar ligt dus de twijfel.

Ze eet nog steeds niet fantastisch ondanks dat ik het al aantrekkelijker maak met paté. Ze hijgt bij het uitlaten en de versnelling is niet meer te vinden. Ze hijgt soms ook in huis. Daarbij wonen we 3 hoog wat het haar dus ook niet makkelijker maakt. Drinken doet ze wel goed trouwens en op dit moment ligt te rustig te slapen :)

Nu snap ik dat niemand hier voor mij kan bepalen wat ik moet, maar wellicht kan ik toch wat met de input van anderen.

Afbeelding

VenoSnorlax

Berichten: 4527
Geregistreerd: 04-02-12
Woonplaats: Den haag

Re: Dilemma, oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:51

Persoonlijk zou ik kijken of je in deze staat je eigen hond nog wel herkent. Herkennen is geen emotie en op die manier heb ik vaak een eerlijke beslissing kunnen maken. Enige downside is dat je echt eerlijk moet durven kijken

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 16:02

Het is nu de eerste dag dat ze op de maximale pijnstillers staat. Ik merk wel verschil tov voorgaande weken, dat was namelijk niet leefbaar geweest en als dat doorzet dan is de beslissing snel gemaakt.

Maar vind ik het acceptabel dat ze hijgt tijdens het rondje van 5 min bijvoorbeeld of is dat al een te grote uiting van pijn of is dat iets wat ook wel past bij een oude hond, net als het slenteren. Ik vind het toch lastig.

Michellette
Berichten: 958
Geregistreerd: 09-08-06

Re: Dilemma, oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:06

Klinkt haast meer als lijden dan leven.... en als leven lijden wordt is voor mij de grens bereikt.
Afscheid nemen doen je eerder te laat dan te vroeg, de hond heeft geen besef van de dag van morgen
, die leeft bij het hier en nu en wat is dat nu?.......

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:07

Voor mij persoonlijk zou ik de grens trekken bij pijn ondanks pijnstillers. Wat mij betreft zou het dus klaar zijn en zou ik haar laten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:07

Dus ze eet niet goed en staat op maximale dosering pijnstillers?
5 minuten wandelen is te veel?

Maar voor wie hou je haar dan op de been? Voor haar, omdat het zo een leuk leven is zo? Of voor jezelf omdat je haar nog niet wil missen?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:07

Oei dat klinkt niet goed. Kan je niet eens gaan wandelen als het heel koel is (bv heel laat 's avonds of heel vroeg 's morgens) om te vergelijken of ze dan ook hijgt?
Wat zegt je DA?

manonutjuh

Berichten: 3013
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:10

Er is een boekje over, daar heb ik veel aan gehad bij onze hond.
Zijn we niet te vroeg ofzo heet het. Ik kreeg het van onze dierenarts.


Bedenk dat je niet te vroeg afscheid kan nemen alleen maar te laat.
Sterkte! Ik vond het een hele moeilijke beslissing.

Even gezocht, volgens mij was het deze: https://www.basicvets.nl/dieren/afschei ... -huisdier/

tamary

Berichten: 29200
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:12

Kimbers schreef:
Het is nu de eerste dag dat ze op de maximale pijnstillers staat. Ik merk wel verschil tov voorgaande weken, dat was namelijk niet leefbaar geweest en als dat doorzet dan is de beslissing snel gemaakt.

Maar vind ik het acceptabel dat ze hijgt tijdens het rondje van 5 min bijvoorbeeld of is dat al een te grote uiting van pijn of is dat iets wat ook wel past bij een oude hond, net als het slenteren. Ik vind het toch lastig.

Ophogen pijnstillers = levenskwaliteit is ontoereikend, en pijnbestrijding hoewel noodzakelijk is geen genezende behandeling. De hond is dus aan het verslechteren bij een aandoening die niet te genezen is. Daarbij is de eetlust aan het verdwijnen en zal ook de werking van de pijnbestrijding in de nabije toekomst niet toereikend zijn.
Overleg met je DA over een inslaap datum voordat je hond meer nodig heeft dan de maximale dosering pijnstilling waar ze nu op staat. Je hebt nu tijd om afscheid te nemen voordat de laatste periode van ellende aanbreekt.

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 17:16

Alles even globaal doorgelezen en hoewel ik veel berichten wel snap wil ik toch nog het een en ander toelichten.

Atrose heeft ze al een poosje, ze staat nu ongeveer een jaar op 50 mg rimadyl. Kon hiermee prima door het leven, gaf geen pijnklachten alleen de lange wandelingen zorgen voor spierpijn dus dat doen we al een poosje niet meer.

Zo'n 3 weken geleden liet ze op een ochtend haar eten staan. Niet gek voor haar, doet ze eens in de zoveel tijd. Vreet namelijk veel wat ze niet moet eten en heeft dan 1 dag even last en daarna is het weer over. Zo begon het dus 3 weken geleden al ging het niet over en leek ze pijn te krijgen. Daaropvolgend dus het verhaal van de openingspost.

Nu dag 1 met alle pijnstillers. 100 mg rimadyl en 3x daags tramadol. De derde pil moet ze dus nog hebben.

De eerste 2 wandelingen van vandaag heb ik bewust kort gehouden gezien voorgaande weken maar slenteren en met haar bek open zie ik wel. In huis is ze nu relaxt, kijkt weer helder uit haar ogen, ligt rustig en ik heb haar sinds vanochtend niet zien hijgen in huis. Heeft al die tijd wel lekkere dingen gegeten, maar haar brokken liet ze deels staan en at in etappes.
Het voer van vanochtend is in 2 etappes opgegaan.

Dat de pijnstillers niet genezend zijn dat weet ik uiteraard en zoals ze de afgelopen weken was is niet acceptabel natuurlijk.

Ik zal morgen eens een filmpje maken van hoe ze is buiten zodat jullie er een beeld van hebben :)

De ellende voor zijn wil ik ook absoluut, dat kan gelukkig bij huisdieren en ergens liever te vroeg dan te laat ook. Maar zoals ik al zei, dit is dag 1 met de diagnose en de pijnstillers dus komende dagen wil ik nog even aankijken en van daaruit mijn conclusie trekken. Wellicht mede met jullie hulp.

kiwiwitje

Berichten: 20123
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Dilemma, oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 17:37

Ik vind t persoonlijk teveel. Als je zo flink moet ophogen qua pijnstillers en verschil ziet, dan zou ik er voor kiezen om hem in te slapen.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 17:47

Ik vind dit ook wel zeer hoge dosering pijnstilling die ze nodig heeft om eigenlijk nog heel weinig te kunnen...jij kent jouw hond natuurlijk het beste en kan alleen die beslissing maken...maar wat voor plezier heeft de hond nog met een paar keer per dag een paar minuten naar buiten en verder thuis liggen zonder pijn te hebben..( of is ze in huis nog wel wat actief en vrolijk?)

Onze hond op 14 jarige leeftijd ook kort geleden in laten slapenvoorander acuut probleem..maar zij had ook atrose met flinke pijnstilling.. echter sjouwde ze nog heel de dag door de tuin op zoek naar kikkers, pakte af en toe nog bal om te spelen, reageerde vrolijk enthousiast als we thuiskwamen..gewoon nog duidelijk een vrolijke hond..dat is voor mij echt wel een vereiste geweest om haar zo lang op hoge dosering pijnstillers te hebben ipv andere beslissing te maken..
Laatst bijgewerkt door Vleddertje1 op 02-07-20 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38346
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 17:53

Heftig dit soort zaken. Maar hoe goed ook bedoeld , je bent altijd te laat. Het sluipt er in , het aftakelen en vervolgens aan de pijnstilling en je weet dat dit alleen maar verslechterd dus ja, langer wachten en hopen dat het iets beter gaat doe je ( begrijpelijk hoor) voor jezelf en niet voor de hond , die is blijkbaar aan het einde van zijn latijn wanneer je met dit soort doseringen moet werken.

Goof

Berichten: 28856
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Dilemma, oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:00

Lastig he, ik heb een paar jaar geleden een soort gelijk topic aangemaakt omdat ik ook op tijd wilde zijn. Bij mij gaf de hond toen nog geen pijn aan en ze was een stuk fitter dan jij nu beschrijft.
Puur afgaand op je verhaal zou ik denken dat de hond veel pijn heeft. Het niet willen eten en hijgen zijn daar echt uitingen van. De keuze zul je zelf moeten maken, veel sterkte.

cursebreaker

Berichten: 11511
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:03

Ik sluit me ook aan bij vrijwel alles wat bovenstaand al gezegd is geworden. Maar moeilijk is het wel als je je in zo'n situatie begeeft. Ik zou ook twijfelen: is het te vroeg? maar dat komt dan vooral vanuit een emotioneel standpunt in deze situatie denk ik, van wat ik zo lees. Want aan de andere kant; ik zou er meer spijt van hebben als ik naderhand in zie dat ik te lang heb gewacht, dus goed dat je er nu even de focus op legt. In je tweede bericht krijg ik wel het idee dat je toch dingen blijft zoeken om het maar goed te praten om je hondje langer bij je te kunnen houden, wat ik heeeel goed snap, maar ik denk niet dat het nog eerlijk is naar je hond toe. Maar goed, het is natuurlijk makkelijk praten voor mij vanachter m'n schermpje hier.

Maar als ik onobjectief kijk naar wat je schrijft; Dat ze het maximaal aan pijnstilling uitschrijven waarvan je weet dat het dus ook niet tijdelijk is, maar blijvende pijnbestrijding en de DA geeft aan dat de artrose ook echt verslechterd is icm met slechter eten en moeilijk lopen... Dat zou ik toch niet veel langer meer laten doorgaan, want dat geeft toch eigenlijk wel aan dat de hond gewoon niet in orde is, waarschijnlijk ook weinig tot misschien geen verbetering meer zal krijgen en hoogstwaarschijnlijk alsnog veel pijn heeft, door die pijnstilling heen aangezien je op het punt bent beland dat ze gewoon niet meer kunnen voorschrijven omdat je dan een overdosis krijgt. Dat is denk ik wel al een duidelijk teken, hoe pijnlijk het ook is om in te zien. Maar wat hierboven gezegd wordt; de keus is aan jou en het is eentje waar je achter moet staan. Je wilt hoe dan ook geen spijt hebben achteraf.

Wat al geopperd werd; ik zou zelf een datum inplannen en dan zorgen dat je nog even heel bewust herinneringen gaat maken met je lieverd tot die dag. Heel veel sterkte en wijsheid gewenst met deze moeilijke beslissing.

Mac

Berichten: 11650
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:21

Vwb het niet willen eten (sprekend vanuit de ervaring met ons oudje): probeer eens omeprazol te geven bij de pijnstillers. Het kan zijn dat ze last heeft van haar maag/darmen door de pijnstillers. Daar kunnen ze ook hijgerig/pieperig/lamlendig van worden.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:54

Ik vind levensvreugde een belangrijke graadmeter. Ik had een hondje dat het meest in haar leven genoot van knuffelen en eten. Toen de wandelingen met steeds meer moeite gingen ( omdat ze blind was) vond ik dat ze nog voldoende kwaliteit van leven had maar de dag dat ze haar eten liet staan en in de garage ging liggen heb ik haar laten gaan.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:02

Spuitje geven, dit is toch geen doen voor dat arme beest :=
Sterkte nog!
Laatst bijgewerkt door Carol_Beer op 02-07-20 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Berichten: 5105
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 19:07

Carol_Beer schreef:
Spuitje geven, dit is toch geen doen voor dat arme beest :=


Genuanceerder reageren zou je sieren.

SparklingApp

Berichten: 1948
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:08

Ach ach.. het klinkt echt alsof je maatje behoorlijk op begint te raken.
In hoeverre zal de darmontsteking veroorzaakt worden door de pijnstillers die ze al kreeg?
Ik denk dat de verhoging haar op de lange termijn geen goed zal doen..
Afgaande op jouw verhaal zou ik in jou plaats er met hoge dosis pijnstillers er een mooie week van maken en dan toch die vreselijke knoop maar doorhakken. :(:)

Urbanus

Berichten: 44952
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:09

Kimbers schreef:
Carol_Beer schreef:
Spuitje geven, dit is toch geen doen voor dat arme beest :=


Genuanceerder reageren zou je sieren.


Niet op reageren joh, die is alleen maar uit op rellen.

Sterkte!

SoofO
Berichten: 368
Geregistreerd: 17-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:09

Beter iets te vroeg ipv te laat. Het klinkt alsof ze een beetje op haar einde is. Die paar blije momenten, ja leuk, maar zo te horen overheersen de slechte momenten en is de levensvreugde er een beetje uit.

Zou een datum plannen, nog een paar mooie dagen genieten en alles doen wat je wil en haar enorm verwennen en dan een mooi afscheid geven.

senna21

Berichten: 11871
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:15

Heb je al aan de dierenarts gevraagd wat haar/zijn mening is?
Hoe is de prognose?
Niemand zal zeggen dat het nu te vroeg is, misschien straks wel laat...
Het is altijd een moeilijke beslissing.
Sterkte.

Storm

Berichten: 20857
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:15

Ik probeer bij een dier altijd te bedenken of het zou overleven in het wild. Ook al is het een hond, je kunt je eigen voorstelling er natuurlijk wel bij maken, hetzij in aangepaste versie. Toen het antwoord nee was, bij onze vroegere honden, lieten we ze gaan.

Veel sterkte, zelf had ik deze hond al laten gaan, hoe moeilijk het ook is.

maj0

Berichten: 6601
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Dilemma, oude hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:24

Vraag jezelf af hoe moeilijk ook. Is het eerlijk om haar te laten leven ondanks dat ze pijn heeft. Want ze slikt niet voor niets pijnstillers. Dit is echt een hele moeilijke vraag en ik denk dat je het antwoord ook wel weet.