De honden slapen niet meer door

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

De honden slapen niet meer door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 08:12

Hoi!

Situatie schets is als volgt:
We hebben twee mini schnauzers. 1 van bijna 10 maanden en 1 van bijna 6 maanden. De honden slapen bij ons op de slaapkamer, maar in hun eigen bed. Helaas is er geen mogelijkheid om ze in de woonkamer of buiten te laten slapen. Buiten zijn 's nachts baboons en onze beveiliging en alarminstalatie werkt zo dat je alleen kunt bewegen in onze slaapkamer. Helaas is ook dit niet te veranderen.
Sinds zo'n 1,5 week worden de honden wakker rond 3 uur. Als ik tegen de kleinste zeg dat ze moet gaan slapen doet ze dat braaf, maar de oudste blijft wakker, aan de deur krabbelen etc.
In het begin dacht mijn man nog dat ze misschien moesten plassen oid en nam ze mee naar buiten (we hebben een grote tuin). De kleinste wil dan nog wel eens een plasje doen, maar de grootste neemt een paar sprintjes en komt dan weer naar binnen.
Nu hebben we ze al een paar dagen genegeerd als ze vroeg wakker zijn, en blijven dan tot ongeveer 5 uur/half 6 liggen, maar dit kan natuurlijk niet zo doorgaan.

Er is niks veranderd qua voer of andere omstandigheden.

Hebben jullie misschien tips? We hebben trouwens geen bench en ik kan hier ook geen bench kopen (heb er al naar gezocht).

[EDIT] Ik krijg vooral het idee dat de oudste 'uitgeslapen' is en het is nu tijd voor actie

SBravour

Re: De honden slapen niet meer door

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:18

Meer beweging overdag?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 08:19

SBravour schreef:
Meer beweging overdag?

Heb ik ook mee rondgespeelt, maar ze zitten redelijk aan hun max (en ik trouwens ook qua tijd). Als ik niet met ze wandel (ik wandel dus wel veel), zijn ze de hele dag in de tuin aan het ravotten.

[EDIT] Verkeerde zinsopbouw :')
Laatst bijgewerkt door Marije112 op 02-07-20 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:20

Laatste ronde iets langer lopen?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 08:21

Bralindy schreef:
Laatste ronde iets langer lopen?

Ik zal dit eens proberen. Helaas is onze laatste ronde al rond een uur of 6

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:23

Misschien is dat het, laat je ze nog wel even een ommetje savonds laat? Hier voor dat die in de bench gaat om 11 u nog even blokje om.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:24

Ik lees wel eens iets over hersenwerk voor honden. Misschien is dat iets om ze wat af te matten?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:24

De laatste ronde om 6 uur?

Ik loop er één om 7 uur en nog een aardige om 10 uur, anders kan ik er ook om 3 uur uit denk ik....

Geen mogelijkheid voor een latere ronde??

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 08:25

SBravour schreef:
Misschien is dat het, laat je ze nog wel even een ommetje savonds laat? Hier voor dat die in de bench gaat om 11 u nog even blokje om.

ClauH schreef:
De laatste ronde om 6 uur?

Ik loop er één om 7 uur en nog een aardige om 10 uur, anders kan ik er ook om 3 uur uit denk ik....

Geen mogelijkheid voor een latere ronde??

Ze mogen 's avonds in de tuin. Helaas is het te onveilig om 's avonds nog een rondje te lopen met ze.

Marie111 schreef:
Ik lees wel eens iets over hersenwerk voor honden. Misschien is dat iets om ze wat af te matten?

Zoekspelletjes etc?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:27

Zoekspelletjes, puzzels oplossen. Op internet is er heel veel te vinden!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:27

6 uur savonds de laatste wandeling vind ik wel vroeg. In de tuin is toch echt anders dan echt uitdaging. Misschien kun je iets van hersenwerk (bijv snuffelmatten oid) of goede kauwsnacks waar ze even mee bezig zijn.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 08:29

Zal eens googlen! Thanks voor de tips!

kiwiwitje schreef:
6 uur savonds de laatste wandeling vind ik wel vroeg. In de tuin is toch echt anders dan echt uitdaging. Misschien kun je iets van hersenwerk (bijv snuffelmatten oid) of goede kauwsnacks waar ze even mee bezig zijn.

Klopt, het is hier winter dus de zon gaat nog vroeg onder ook -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:37

Wanneer je de hond beloond ( door er snachts dus een keer uit te gaan) loop je inderdaad kans dat ze zich elke keer op die tijd melden .
Oordoppen in en proberen er doorheen te slapen of het alarmsysteem aanpassen zodat er wel een plek is waar ze kunnen slapen, badkamer bvb.
Misschien zelf een stukje aftimmeren op slaapkamer waar ze in zitten? Na zoveel tijd nog aan een bench wennen is net zo lastig .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 02-07-20 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:38

6 uur laatste ronde.. daarna in de tuin... en dan van 22 tot 23 uur ( afhankelijk hoe laat je gaat slapen) mentaal vermoeien... maak hersenwerkspelletjes voor ze... daarnaast kan je ze mss op de gang laten slapen? ze horen jullie geluiden mss draaien jullie wat in jullie slaap.... sterkte het zal heus wel over gaan ze zijn nog vrij jong

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:40

10 Is wel wat jong maar misschien beginnende dementie?

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 08:42

bigone schreef:
Wanneer je de hond beloond ( door er snachts dus een keer uit te gaan) loop je inderdaad kans dat ze zich elke keer op die tijd melden .
Oordoppen in en proberen er doorheen te slapen of het alarmsysteem aanpassen zodat er wel een plek is waar ze kunnen slapen, badkamer bvb.
Misschien zelf een stukje aftimmeren op slaapkamer waar ze in zitten? Na zoveel tijd nog aan een bench wennen is net zo lastig .

Klopt, die eerste keer was een foutje :j Ik zal inderdaad oordoppen gaan halen en de combinatie van mentale spelletjes doen!

Het lastige is dat we eigenlijk geen aanpassingen kunnen doen aan het huis waar we nu inzitten. We blijven hier maar tot eind december en gaan dan weer terug naar ons eigen huis. We wonen nu in een huis van een vriend, dus willen geen aanpassingen doen (zoals bijvoorbeeld het alarm).

lnvdh schreef:
6 uur laatste ronde.. daarna in de tuin... en dan van 22 tot 23 uur ( afhankelijk hoe laat je gaat slapen) mentaal vermoeien... maak hersenwerkspelletjes voor ze... daarnaast kan je ze mss op de gang laten slapen? ze horen jullie geluiden mss draaien jullie wat in jullie slaap.... sterkte het zal heus wel over gaan ze zijn nog vrij jong

Alarm is ook in de gang ;( Er is een paar keer ingebroken hier dus het lijkt wel Fort Knox hier :+

zonnebloem18 schreef:
10 Is wel wat jong maar misschien beginnende dementie?

10 maanden, no way :') Als dat zo is dan liggen er nog een paar moeilijke jaren voor ons :')

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:43

Ik heb niet echt tips, maar ik begrijp hoe het voelt. Onze corgi is enorm gevoelig voor wanneer de zon opkomt/de vogels beginnen fluiten etc. Dit betekent dat ze in de winter denkt ‘Wat doen jullie nu al uit bed om 6u30?’ en makkelijk tot 8u30 ligt te ronken terwijl ze in de zomer rond 4u20 al wilt ontbijten. Vorig jaar was ze geblesseerd en wilde ze vanaf half 3 echt gewoon in actie schieten, toen konden/mochten we zo weinig met haar doen qua beweging dat ze gewoon ‘klaar was om op te staan’ rond half 3. We hebben toen enorm veel hersenwerk gedaan en andere uitdagende dingen geprobeerd, maar voor een fitte jonge hond als haar werkte dat niet afdoende :n . Dat was echt een heel vervelende zomer :+.

Dit jaar is het nog steeds zo dat ze bij het fluiten van de vogels (4u30 ongeveer) wilt opstaan en eten, maar gelukkig kruipt ze na haar ontbijt weer in bed (bij ons). Wij slapen op het gelijkvloers, hebben geen rolluiken op de verdieping en hebben er mee leren leven. Gisteren was ze pas later wakker, toen was het zo bewolkt dat het om 5u nog redelijk donker was en ze toen pas wakker werd.

Misschien dan toch 1 tip: bij ons werkt genoeg beweging overdag dus om haar in de zomer wel weer verder te laten slapen na het ontbijt. Onze laatste ronde is tussen 21u-22u30 en is dan ook maar zo’n 20-25min als we in het dorp blijven. Als we naar het water rijden, wandelen we een uur als laatste ronde. Dat geeft overigens geen verschil in slapen, het gaat bij haar echt om hoeveel beweging ze over de hele dag heeft gehad. Na de laatste ronde speelt ze vaak nog met ons (terwijl wij een uur op de bank liggen voordat we naar bed gaan) en dan rond 22u30 is ze vaak zelf moe en gaat ze slapen.

Geven we haar overigens geen ontbijt en/of zetten we haar uit de kamer, dan heb je gegarandeerd slapeloze nachten want ze blijft aandringen en houdt dit UREN vol. Geloof me, ik heb vorig jaar alles geprobeerd en dat zeker 2 maanden. Toen ze weer langer begon te slapen (en dus niet vanaf 4u bleef piepen aan de deur totdat onze wekker ging), dacht ik dat ze eindelijk door had wat de bedoeling was, maar de nachten werden gewoon weer korter en haar biologische klok veranderde dus opnieuw _O-

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:44

Oeps, ik wist zeker dat er 10 jaar stond. Dan vermoed ik inderdaad dat het ook deels te maken heeft met niet moe genoeg zijn. Hersenspelletjes voor het slapen kunnen dan wel helpen.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 08:47

Ine23 schreef:
Ik heb niet echt tips, maar ik begrijp hoe het voelt. Onze corgi is enorm gevoelig voor wanneer de zon opkomt/de vogels beginnen fluiten etc. Dit betekent dat ze in de winter denkt ‘Wat doen jullie nu al uit bed om 6u30?’ en makkelijk tot 8u30 ligt te ronken terwijl ze in de zomer rond 4u20 al wilt ontbijten. Vorig jaar was ze geblesseerd en wilde ze vanaf half 3 echt gewoon in actie schieten, toen konden/mochten we zo weinig met haar doen qua beweging dat ze gewoon ‘klaar was om op te staan’ rond half 3. We hebben toen enorm veel hersenwerk gedaan en andere uitdagende dingen geprobeerd, maar voor een fitte jonge hond als haar werkte dat niet afdoende :n . Dat was echt een heel vervelende zomer :+.

Dit jaar is het nog steeds zo dat ze bij het fluiten van de vogels (4u30 ongeveer) wilt opstaan en eten, maar gelukkig kruipt ze na haar ontbijt weer in bed (bij ons). Wij slapen op het gelijkvloers, hebben geen rolluiken op de verdieping en hebben er mee leren leven. Gisteren was ze pas later wakker, toen was het zo bewolkt dat het om 5u nog redelijk donker was en ze toen pas wakker werd.

Misschien dan toch 1 tip: bij ons werkt genoeg beweging overdag dus om haar in de zomer wel weer verder te laten slapen na het ontbijt. Onze laatste ronde is tussen 21u-22u30 en is dan ook maar zo’n 20-25min als we in het dorp blijven. Als we naar het water rijden, wandelen we een uur als laatste ronde. Dat geeft overigens geen verschil in slapen, het gaat bij haar echt om hoeveel beweging ze over de hele dag heeft gehad. Na de laatste ronde speelt ze vaak nog met ons (terwijl wij een uur op de bank liggen voordat we naar bed gaan) en dan rond 22u30 is ze vaak zelf moe en gaat ze slapen.

Geven we haar overigens geen ontbijt en/of zetten we haar uit de kamer, dan heb je gegarandeerd slapeloze nachten want ze blijft aandringen en houdt dit UREN vol. Geloof me, ik heb vorig jaar alles geprobeerd en dat zeker 2 maanden. Toen ze weer langer begon te slapen (en dus niet vanaf 4u bleef piepen aan de deur totdat onze wekker ging), dacht ik dat ze eindelijk door had wat de bedoeling was, maar de nachten werden gewoon weer korter en haar biologische klok veranderde dus opnieuw _O-

Thanks! Hier gaat het (gelukkig) niet over eten.

zonnebloem18 schreef:
Oeps, ik wist zeker dat er 10 jaar stond. Dan vermoed ik inderdaad dat het ook deels te maken heeft met niet moe genoeg zijn. Hersenspelletjes voor het slapen kunnen dan wel helpen.

Hahahaa gelukkig niet!

Oké dus ik ga overdag meer bewegen, 's avonds hersenspelletjes doen en oordoppen in met slapen.

Bedankt voor de tips!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:47

Inderdaad moe proberen maken nog voor bedtijd icm eventueel overdag nog meer intensieve activiteiten. De laatste ronde vind ik idd ook heel erg vroeg ja. Even 's avonds nog even een rondje en laten snuffelen. Snuffelen houdt ze ook mentaal weer goed bezig. Eventueel de laatste voerbeurt, als ze brok krijgen, in een snuffelmat aanbieden bv. en als het vlees is in een lick-it mat gedeeltelijk aanbieden, zodat ze wat langer bezig zijn ermee.

En hersenwerk is inderdaad heel goed! Zeker als ze nog jong zijn een hele fijne manier om ze moe te maken zonder dat ze lichamelijk intensief bezig hoeven te zijn, maar ook voor de volwassen hond heel leuk en goed om te doen. Er zijn facebook groepen e.d. te vinden waar je heel veel inspiratie kunt opdoen als je even op hersenwerk hond zoekt enz. Je kunt veel kopen tegenwoordig, maar veel dingen kun je zelf met huis,tuin,keuken materialen samenstellen. Je kunt het al so simpel maken als brokjes verstoppen in de woonkamer bv. Wat wel belangrijk is met hersenwerk spelletjes is om te begeleiden en er een start en eind in te plaatsen zodat je hond daar duidelijkheid in heeft. Er is veel over te vinden online waar je goed mee van start kunt gaan :)

Ik zie dat je idd al wat dingen gaat proberen. Benieuwd hoe het gaat als je dit een paar dagen nu wat aanpast en gedaan hebt, succes en ik ben benieuwd naar je updates :j

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 08:51

cursebreaker schreef:
Inderdaad moe proberen maken nog voor bedtijd icm eventueel overdag nog meer intensieve activiteiten. De laatste ronde vind ik idd ook heel erg vroeg ja. Even 's avonds nog even een rondje en laten snuffelen. Snuffelen houdt ze ook mentaal weer goed bezig. Eventueel de laatste voerbeurt, als ze brok krijgen, in een snuffelmat aanbieden bv. en als het vlees is in een lick-it mat gedeeltelijk aanbieden, zodat ze wat langer bezig zijn ermee.

En hersenwerk is inderdaad heel goed! Zeker als ze nog jong zijn een hele fijne manier om ze moe te maken zonder dat ze lichamelijk intensief bezig hoeven te zijn. Er zijn facebook groepen e.d. te vinden waar je heel veel inspiratie kunt opdoen, want veel dingen kun je zelf met huis,tuin,keuken materialen samenstellen. Je kunt het al so simpel maken als brokjes verstoppen in de woonkamer bv. Wat wel belangrijk is met hersenwerk spelletjes is om te begeleiden en er een start en eind in te plaatsen zodat je hond daar duidelijkheid in heeft. Er is veel over te vinden online waar je goed mee van start kunt gaan :)

Ze krijgen brok, maar ze zijn niet zo gefocussed op dit dus ze eten links en rechts een hapje (overstap naar vers wordt volgend jaar gemaakt), maar ik weet zeker dat het met die kleine trainingssnoepjes ook lukt!

Pinterest is your best friend, zit al lekker te scrollen en te kijken! Inderdaad een hoop makkelijke dingen om zelf te maken!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 08:57

Als je een beetje hersenwerk hebt gedaan met ze, gaan ze de brok in een suffelmat misschien ook interessanter vinden weer als ze de spelletjes leuk gaan vinden. Maar kleine trainingssnoepjes zijn natuurlijk ook helemaal prima! Op zich is een voerbeurt in de snuffelmat geven ook niet nodig - maar misschien leuk als afwisseling dan voor ze naar bed gaan. Ik denk als je idd overdag wat meer activiteiten doet icm met hersenwerk, dat je echt al heel ver gaat komen :j

Er is inderdaad een hoop wat je zelf kunt doen en dat vinden ze vaak nog het leukst ook haha! Succes :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:05

Ik vind het vreemd dat er niets aan het alarm gedaan kan worden, als je wel in kan stellen voor beweging in de slaapkamer moet het ook mogelijk zijn in een andere ruimte, of is dat een ander alarmsysteem als je in de slaapkamer hebt? Normaal gezien kun je voor iedere ruimte/detector instellen als je die mogelijkheid hebt.

Verder denk ik ook een groot gedeelte pubergedrag, gewoon uitproberen of ze toch aandacht kan krijgen. Ik denk dat het een kwestie van een langere adem is, en doorgaan met negeren. Je weet inmiddels al dat ze niet echt nood heeft dat ze ligt te krabbelen aan de deur.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:06

Ik dacht eerst ook heel simpel de laatste ronde veel later doen, tot ik keek waar je woonde toen je zei dat het niet veilig was. Ik snap wel dat je dat niet kan veranderen :j

Kan je s avonds in de tuin niet nog wat trainen of hersenwerk doen. Hier werkt hersenwerk minder goed als gewoon een tijdje allemaal oefeningen doen, dat vindt die van mij leuker haha. Ik moet er wel op letten dat ik hem daarna nog even tot rust laat komen als ik nog op de bank zit. Ga ik meteen naar bed staat hij nog aan.

Ik wilde ook reageren dat die van mij er de laatste paar nachten last van heeft en ik vermoed dat het weer er wat mee te maken heeft, maar daarvoor zit jij te ver weg :') ik reageer niet, of ik corrigeer hem met stem, maar ik weet 100% zeker dat hij er niet uit hoeft, dat laat hij op een andere manier merken.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 09:25

Zeg ik iets raars als ik denk dat er in je badkamer geen alarm is en dat dus misschien een optie zou kunnen zijn voor de nacht? Ik zou die gebroken nachten niet trekken nl.