Hond afscheid laten nemen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Hond afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 00:39

Hai lieve Bokkers!

Komende week gaat er een dag aanbreken waarvan ik had gehoopt die pas over een paar jaar te hebben. Mijn lieve vriendje wordt ingeslapen
Naast mijn berner hebben we nog een hondje, de berner is er later bij gekomen na het overlijden van de vorige
Ze kunnen niet met, maar ook zeker niet zonder elkaar eigenlijk haha

Nu weet ik dat paarden altijd graag afscheid van elkaar nemen. Maar hoe zit dat met honden?

Onze vorige berner is thuis ingeslapen en was de kleine er dus ook een soort van bij. Nu moeten we het bij de dierenarts doen en zal ik de kleine dus mee moeten nemen

Nog even een foto van mn mooie 3,5 jaar jonge vriendje..❤️
Afbeelding

powerhorse2

Berichten: 192
Geregistreerd: 22-01-16

Re: Hond afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 00:55

Beste Amado,
wat triest dat je zo vroeg al afscheid moet nemen maar dapper van je dat je dit voor je trouwe kameraad kan doen. Ik zou zeker je andere hond meenemen om adscheid te laten nemen de kans is anders best aanwezig dat de achterblijvende hond gaat zoeken. Of je moet de ingeslapen hond daarna weer mee naar huis nemen om afscheid te nemen maar ik neem aan dat je niet voor niets kiest om daarheen te gaan. Ik wens je alle kracht en sterkte toe de komende moeilijke periode. Dat het verdriet plaats mag maken aan de dierbare herinneringen in je hart.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 00:56

Wat verdrietig, en nog zo jong. Dus in de eerste plaats wens ik je veel sterkte! Geniet nog een paar dagen van hem.

Als je in de gelegenheid bent om de andere hond mee te nemen zou ik het zeker doen. Je kan nooit zeker weten of ze echt afscheid van elkaar nemen. Maar als je andere hondje na het verlies in een soort depressie komt, zal je het jezelf altijd kwalijk nemen

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 01:01

Wij hebben het wel gedaan, waren de dikste maatjes.
De Boxer moesten we laten gaan door een tumor in haar keel waar ze niets meer aan konden doen.
Haar Franse Bull vriendje hadden we bewust meegenomen.
Nadat ze haar eerste prikje had gehad en ze onder narcose was, zat hij naast haar met een blik in zijn ogen "kom niet in haar buurt". Voor ons geen probleem, konden haar gewoon nog aaien.
Toen de da later binnen kwam maakte hij zich snel uit de voeten. We hebben haar op de tafel gelegd en toen werd hij wel onwijs fel, met name naar de da.
Nadat ze was ingeslapen hebben we haar weer op de grond gelegd zodat hij afscheid kon nemen. Waar we verwachte dat we hem moeilijk bij haar weg zouden krijgen was het tegendeel waar.
Hij liep naar d'r toe en op zo;n 40 cm afstand draaide hij zich resoluut om en rende naar de deur. Hij wilde maar 1 ding "weg hier".

Mijn moeder had er ook 2 honden waarvan er eentje ingeslapen moesten worden, de andere ook mee genomen. Nadat ze onder narcose was, was er met de andere niets meer mee te beginnen. Die is zo in paniek geschoten dat die het liefst over de andere heen wilde rennen naar de deur. Ook maar 1 doel "weg hier".

Ik dacht ook altijd dat het fijn voor ze was, maar ik doe het niet meer.

In het verleden wel met de katten gedaan. Eentje thuis overleden en eentje ingeslapen (mee naar huis genomen). De andere katten en hond gingen er wel steeds bij snuffelen, namen echt afscheid.

Moet wel zeggen dat de honden die achter bleven en in paniek schoten echt wel hingen aan de andere hond. Waren echt dikke maatjes.

Kijk naar wat jouw het beste lijkt voor je andere hond. Jij kent hem het beste.

Heel veel sterkte!

moniek21
Berichten: 4612
Geregistreerd: 18-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 06:39

Super sneu , wij hebben onze Berner 4 jaar geleden moeten laten gaan .. die was op 1 maand na 7 .
Die was erg close met de Engelse cockerspaniël van mijn ouders , wij hebben er bewust voor gekozen om hem mee te nemen en afscheid te laten nemen .
Toen Wessel ingeslapen was lieten we Casper erbij , die liep er heen en rook aan hem en liep gelijk de kamer weer uit .
Ik denk omdat toen Wessel de spuit kreeg stond hij aan de andere kant van de deur te piepen , hij wist wat er ging gebeuren .
Ik heb ook het gevoel gehad dat hij snapte wat er was en dat Wessel niet meer langs zou komen , hij was een paar dagen erg rustig maar daarna weer zijn vrolijke zelf .
We hebben het ook gehad met een andere cockerspaniël en Wessel .. de cockerspaniël moesten we helaas laten gaan met 18 weken en Wessel had daar geen afscheid van genomen , we merkte dat die toch wel een aantal dagen heeft “ lopen zoeken “ vandaar dat we het zo hebben gedaan toen Wessel in werd geslapen .

Heel veel sterkte de komende tijd .

kiwiwitje

Berichten: 20112
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hond afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:32

Ik zou er ook zeker voor kiezen om de andere hond afscheid te laten nemen :)

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: Hond afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:47

Ik zou er ook voor kiezen om afscheid te laten nemen.

Jaren geleden moest ik met spoed naar de dierenarts, hondje is daar overleden, allemaal heel snel gegaan.

Mijn andere hondje heeft dagen voor het raam en voor de deur zitten wachten en keek me steeds zo vragend aan.
Hartverscheurend was dat.

Veel sterkte komende tijd...

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 07:47

Ja wij hebben ook afscheid laten nemen en dat ging verrassend snel. Wat snuffelen en toen was het klaar.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 08:52

Heel veel sterkte.

Ik heb vorig jaar mijn oude hond in moeten laten slapen. Mijn reu was nog nooit zonder haar geweest, behalve soms een nachtje vanwege logeren oid. Helaas was het heel plotseling en had ik niemand die hem mee kon nemen terwijl ik zelf afscheid nam. Hij is dus thuis gebleven en heeft geen afscheid genomen van de oude teef.

Eigenlijk merkte ik de 1e dagen niks aan hem, daarna ging hij af en toe zoeken, maar was ook snel weer rustig. Ik zou het ook volgende keer zo doen, tenzij ik iemand heb die de hond die achterblijft goed kent en waar de hond zich bij op zijn gemak voelt. Dan kan ik me richten op de hond die ingeslapen wordt.

Nu moet ik wel zeggen dat de oude hond thuis al echt ziek was en de reu haar daar al heel voorzichtig behandelde, anders dan normaal. S avonds niks aan de hand, s ochtends niet lekker en s middags ingeslapen omdat er niks meer te doen was. De oude hond wilde hem op dat moment ook niet in e buurt hebben.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hond afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:04

Wat triest dat je er voor staat, ik heb het 10 dagen terug ook een grote vriend moeten laten gaan.
Toen ik voor de keuze stond bij de dierenarts heeft een vriendin van ons de oudste hond gebracht, ik dacht er ook goed aan te doen om hem afscheid te laten nemen. Hij wilde er niets meer van weten, toen hij er bij was leefde zijn maatje nog, maar hij liep er er echt voor weg. Heb hem mee naar huis genomen om hem in de tuin te begraven maar ook thuis wilde hij er niets meer van weten. Ik denk daarom ook dat hij 's nachts al afscheid heeft genomen thuis.
Sommige honden willen wel heel graag afscheid nemen is mijn ervaring.
Geef hem de kans om afscheid te nemen, je ziet het snel genoeg of hij er behoefte aan heeft of niet.
Veel sterkte de komende dagen!

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Hond afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:14

Ja ik zou ook kiezen voor het afscheid laten nemen. Ook al vinden ze elkaar niet de leukste toch horen ze bij de roedel/gezin.

Toen het beste maatje van mijn hond overleden was zijn we met mijn hond toch langs gegaan om afscheid te laten nemen. Ook al woonde ze niet samen toch was de band heel sterk tussen hun. Het afscheid nemen bestond uit een snuffel aan neus en oren en een lik over een wang en dat was het. Ze is hem nooit gaan zoeken toen we een tijdje later weer daar waren.

Heel veel sterkte ts wat moet het ontzettend wrang zijn dat je hem nu al moet laten gaan. Y;(

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Hond afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 09:31

Veel verschillende kanten ervan dus.. Ik denk dat ik hem dan inderdaad gewoon mee neem en de keuze geef wat hij er zelf mee doet dan

Ja het is echt een rot keuze.. Maar hem laten lijden om hem zo maar bij me te houden is niet eerlijk helaas.. gelukkig hebben we veel mooie herinneringen samen ❤️

Dankjullie wel allemaal!

Afbeelding

The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Hond afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:33

Ik heb hier geen ervaringen mee, maar ontzettend erg dat je zo snel al je maatje moet afgeven.. Veel sterkte!

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Hond afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 09:37

Heel veel sterkte.

Ik heb mijn honden nooit meegenomen als ik een hond liet inslapen. Heb nooit gemerkt dat de overblijver(s) ging(en) zoeken.

Jis_

Berichten: 11598
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 12:57

Nooit gedaan maar had ook geen honden die opvallend close waren. De 2 die ik nu heb zijn het meest close te noemen maar heb nu een hond en kat die erg close zijn en dit heeft mij wel al bezig gehouden, wat als....

Heel veel sterkte en volg je gevoel. :(:)

Goof

Berichten: 28799
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:24

Suzanne F. schreef:
Ja wij hebben ook afscheid laten nemen en dat ging verrassend snel. Wat snuffelen en toen was het klaar.


Idem.
Die van ons keek er naar, snuffelde 1 keer, draaide zich om en liep weg.
Hij heeft thuis ook niet meer gezocht ofzo. Het was meteen klaar.

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hond afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 13:29

Naar zijn dit soort dingen he?
Saartje is bij de DA ingeslapen. Wij hadden Bliksem niet meegenomen ivm de rust (Hij was een stuiterbal). Toen Saartje overleden was, bleef ze liggen in de behandelkamer van de DA, wij zijn Bliksem gaan halen (we wonen vlakbij) en we lieten Bliksem los in de kamer. De DA had de tafel waarop Saartje lag naar beneden gedaan, op neus-hoogte van Bliksem. Bliksem liep de kamer rond, snuffelend en druk kwispelend. Hij kwam neus-aan-neus te staan met Saartje; stond een tel of 5 helemaal strak; geconcentreerd snuffelen aan haar neus, stokstijfstil staand, niet kwispelen, intensief ruikend. Toen liep hij weg. Dat was het. Het hele afscheids ritueel heeft een seconde of 20 geduurd. Ik ben blij dat ik het gedaan heb.

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 15:54

rien10 schreef:
Naar zijn dit soort dingen he?
Saartje is bij de DA ingeslapen. Wij hadden Bliksem niet meegenomen ivm de rust (Hij was een stuiterbal). Toen Saartje overleden was, bleef ze liggen in de behandelkamer van de DA, wij zijn Bliksem gaan halen (we wonen vlakbij) en we lieten Bliksem los in de kamer. De DA had de tafel waarop Saartje lag naar beneden gedaan, op neus-hoogte van Bliksem. Bliksem liep de kamer rond, snuffelend en druk kwispelend. Hij kwam neus-aan-neus te staan met Saartje; stond een tel of 5 helemaal strak; geconcentreerd snuffelen aan haar neus, stokstijfstil staand, niet kwispelen, intensief ruikend. Toen liep hij weg. Dat was het. Het hele afscheids ritueel heeft een seconde of 20 geduurd. Ik ben blij dat ik het gedaan heb.

Zo hebben wij het ook ongeveer gedaan, maar dan bij ons thuis.
Geen spijt van gehad.
Sterkte TS!

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Hond afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 16:15

Dankjullie wel voor het delen van de ervaringen!

Eleeke

Berichten: 2032
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hond afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:33

Als eerste heel veel sterkte.
Ik heb het 1x niet gedaan en daar ontzettend veel spijt van. Dat was in dit geval met onze katten. De andere kat wilde niet meer eten , bleef maar zoeken en is daardoor zelf heel ziek geworden ( lever problemen door het echt niet meer willen eten) heeft maanden geduurd voor die weer in orde was.

Bij het inslapen zelf zijn zou ik niet doen, maar wel afscheid nemen zodat ze weet dat haar vriendje er niet meer is.

Heel veel sterkte met het afscheid

BigOne
Berichten: 38269
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hond afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 16:40

Jammer dat het niet thuis kan, zou je hondje in laten slapen en weer mee naar huis nemen en even laten liggen . Wij proberen het altijd thuis te doen , katten pony en honden . En dan mag de rest erbij . Bij een dierenarts zijn de meeste honden echt zichzelf niet dus snuffelen en wegwillen komt meer door de geuren daar .

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hond afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:45

Ik laat het ook altijd thuis doen. En als het toch op de kliniek gebeurd dan neem ik ze mee naar huis. Daar laat ik ze nog even in de huiskamer zodat alle dieren de gelegenheid hebben om afscheid te nemen. Dat doen ze bij mij dan ook echt. Ik heb verschillende dieren gehad, en allemaal gaan ze even kijken, snuffelen en soms blijven ze er een tijdje bij.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 17:53

Mijn ervaring is dat ze veel rustiger zijn als ze er bij zijn.
Anders heb je de kans dat ze blijven zoeken/wachten op een maatje.
Dit hebben wij met katten en honden gehad dus sindsdien laten wij ze altijd erbij zodat ze weten dat ze niet meer leven.
1 ruik is dan vaak al voldoende maar soms kan het uren duren.
Onze sheltie heeft echt de hele ochtend tegen onze ingeslapen hond geslapen toen hij op stond en wegliep hebben we de overleden hond begraven.
daarna was het goed.
ik laat ze trouwens altijd thuis inslapen zodat de katten ook afscheid kunnen nemen.
Ik vind het ook een fijner idee in zijn/haar trouwe omgeving.

heel veel sterkte met afscheid nemen Y;(

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Hond afscheid laten nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:13

Wij hebben het ook gedaan, 2 x was het afscheid echt hartverscheurend maar toch blij dat we het gedaan hebben.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 18:22

Allereerst heel veel sterkte TS; altijd heel verdrietig blijft het. :(:)

Hier eigenlijk altijd meerdere honden gehad. Slechts 1tje die van ouderdom in zijn slaap is overleden. De rest hebben we laten inslapen bij de DA, maar wij nemen ze altijd weer mee naar huis om te begraven in de tuin; daar horen ze namelijk thuis. De hond(en) die achterblijven laten we niet bij het inslapen zijn.
Meestal laten we de overleden hond een nacht en een dag in een mand liggen met kleed er over in onze schuur, zodat niet alleen wijzelf naar behoefte nog afscheid van het lichaam kunnen nemen, maar ook de achtergebleven hond(en).

Hartverscheurend om soms te zien hoe de achterblijver zijn of haar maatje mist. Over het algemeen reageerden al onze honden ongeveer het zelfde; zoeken, ergens ook begrijpen dat maatje "in de schuur" is, dus daar heel graag naar toe willen. Vervolgens het snuffelen aan het lichaam, soms zelfs wat likken, met pootje tikken, duwen, zo van "kom op, wordt wakker, sta op!". Vaak zitten of liggen ze er een tijdje bij, en lopen dan vanzelf weg. Sommigen willen daarna dan absoluut de schuur niet meer in en zijn er "klaar" mee.

Bij degene die in z'n slaap is overleden, hebben we het achtergebleven maatje uit het net gegraven graf moeten halen; ze was er achteraan gesprongen nadat we het lichaam er in hadden gelegd... ;( Krijg er nog een brok van in m'n keel, wat was dat vreselijk om te zien, maar tegelijkertijd ook zo "mooi en bijzonder"....

Onze ervaring is dus wel echt dat ze zelf ook afscheid willen nemen en het ook wel lijken te "begrijpen", wij zijn er igg van overtuigd dat ook honden afscheid nemen en rouwen op hun eigen manier.