Wanneer kat naar buiten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

annibel

Wanneer kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-20 20:11

Hallo :D

Sinds 3 weken hebben wij een stalkat. Deze kat is 8 jaar oud en ken ik al vanaf de geboorte, ik heb haar zelf met de fles groot gebracht, maar ze heeft een tijd bij iemand anders gewoond.
Ze was daar altijd buiten en sliep in de stal.
Nu is ze sinds 3 weken bij ons, we hebben haar in de zadelkamer zitten ze heeft daar een bench, kattenbak, mandje en krijgt haar voer daar ook.
Ik heb een tuigje gekocht zodat ze toch een beetje buiten kan lopen de eerste weken, helaas is ze vorige week erg geschrokken en in paniek geraakt omdat ze niet weg kon rennen. Nu durft ze niet meer aan het tuigje naar buiten..

Ik lees heel wisselende verhalen over katten voor het eerst naar buiten doen, de een zegt 6 weken binnen houden de ander vind 2 weken genoeg. Ik leer haar al dat als ik met de brokjes rammel ze eten krijgt, in de hoop dat ze komt als ze de brokjes hoort.. Ze is heel erg aanhankelijk, maar ik vind het toch een beetje eng om haar voor het eerst lost te laten.

Wat raden jullie aan? Al naar buiten na 3 weken? Of toch nog even wachten?

doezel2

Re: Wanneer kat naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 20:19

ze zeggen van 6 weken binnen laten anders heb je de kans ze naar hun ouderlijke huis wandelen,

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 20:52

Ik ken ook mensen die het na 3 weken probeerde en hun kat terugvonden bij het oude huis.
Zeker bij een oudere kat zou ik dus zeker nog wat langer wachten.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 20:56

Wij hielden vanuit het asiel ook 6 weken aan geloof ik.
Is het ver terug naar het oude huisje? Misschien scheelt dat ook nog in de overweging.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:00

6 tot 8 weken hielden wij aan met katten uit het asiel. 3 weken lijkt me erg kort.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:04

Als dierenartsassistente zeg ik 6 weken. Onze ene kat is zó mensgericht en dan ook echt op ons, die is in Spanje na 3 dagen en hier in NL na 1 week naar buiten gegaan. Eerst aan tuigje paar keer naar buiten.
Maar die doet heel natuurlijk, klein stukje buiten; weer terug naar huis, volgende dag iets verder dan weer terug. En ik deed het altijd voor het eten, dan had hij honger. Met bakje snoepjes rammelen en hoppa kwam hij terug.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-20 21:32

Onze kat van 7 heb ik na een week in het nieuwe huis naar buiten gedaan. Hij is wel erg makkelijk in nieuwe omgevingen en kwam al op een hoop plekken los buiten. Maar dat ging erg goed.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-20 21:31

Bedankt voor jullie reacties!
Ze woonde hiervoor ongeveer 4 km verderop.. Dus best wel dichtbij!
Ik hou haar dan toch nog even binnen, als de buitendeur open gaat vind ze het heel eng, gaat bij haar bench zitten en kijkt met grote ogen naar de open deur.
Ze is buiten geboren en heeft echt altijd buiten gelopen, maar ze houdt heel erg van aandacht dus dit vind ze ook wel leuk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-20 21:35

Als de afstand zo klein is, zou ik inderdaad ook zeker die 6 weken aanhouden. Zo te lezen kruipt ze nog niet tegen de muren op, dus dan is dat wel vol te houden :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-20 21:29

Wij hielden onze katten meestal 3 weken binnen en dan eerst met de kat op de arm een rondje om het huis. De verschillende deuren etc bekijken. En dan op een mooie dag lekker buiten gaan zitten en de deur open laten, zodat de kat op zijn eigen tempo de omgeving kan verkennen en naar binnen kan rennen als er iets is.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:32

annibel schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Ze woonde hiervoor ongeveer 4 km verderop.. Dus best wel dichtbij!
Ik hou haar dan toch nog even binnen, als de buitendeur open gaat vind ze het heel eng, gaat bij haar bench zitten en kijkt met grote ogen naar de open deur.
Ze is buiten geboren en heeft echt altijd buiten gelopen, maar ze houdt heel erg van aandacht dus dit vind ze ook wel leuk :)

Ik zou haar eerst laten steriliseren, als je dat nog niet gedaan hebt. Dan heb je ook de minste kans dat ze gaat zwerven.

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:01

Uhmm, gewoon niet?
Geloof me, het voorkomt een hoop narigheid als je je katten gewoon binnenhoudt, zoals vlooien, teken en andere klerezooi die je gewoon liever niet mee wil krijgen..
Daarnaast kunnen wilde katers het altijd nog in hun kop krijgen om je poes te bezwangeren omdat ze hitsig zijn en dan zit je met n nest vol jonkies..
Tuigje zal ik ook niet aanraden, dat is gewoon een strop voor die beesten, hun nek is veel zachter dan die van een hond-
Laat m maar gewoon lekker binnen voor de kachel, beter voor jou en het beesie! :j

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 20:35

Ze is gesteriliseerd en gechipt, chip staat op m’n naam. Dus alles geregeld..
@carol_beer het is een buitenkat, ze heeft nooit in huis gewoond. Ze is buiten in de stal geboren en altijd stalkat geweest. Iemand hier in huis is allergisch voor katten, dus ze blijft stalkat :)

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:46

annibel schreef:
@carol_beer het is een buitenkat, ze heeft nooit in huis gewoond. Ze is buiten in de stal geboren en altijd stalkat geweest. Iemand hier in huis is allergisch voor katten, dus ze blijft stalkat :)

Ik ben niet voor katten vrij buiten laten lopen, maar in dit geval zou ik zeker niet aanraden er een binnenkat van te maken. Wordt de kat niet gelukkig van en jij ook niet, al helemaal niet met een allergisch iemand in huis.

Als katten al vrij los komen te lopen, inderdaad pas nadat ze geholpen zijn, dan heb je die ellende ook niet. Fijn dat jij je verantwoording hierin hebt genomen TS! Nu rustig nog even wennen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 20:52

Ik houd ze altijd 6 weken binnen en kittens natuurlijk als ze gecastreerd zijn en een beetje wijs genoeg zijn. :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:39

Daphara schreef:
annibel schreef:

Ik ben niet voor katten vrij buiten laten lopen, maar in dit geval zou ik zeker niet aanraden er een binnenkat van te maken. Wordt de kat niet gelukkig van en jij ook niet, al helemaal niet met een allergisch iemand in huis.

Als katten al vrij los komen te lopen, inderdaad pas nadat ze geholpen zijn, dan heb je die ellende ook niet. Fijn dat jij je verantwoording hierin hebt genomen TS! Nu rustig nog even wennen.

Dit inderdaad.

@Carol_beer
Vlooien kunnen ze ook krijgen als jij die mee naar huis neemt als je in contact bent geweest met andere dieren. Het niet buiten komen, betekent niet dat ze niks kunnen oplopen hoor. Ik volg met m'n binnen kat ook niet het standaard ontworm/ontvlooi schema, omdat de kans idd wel kleiner is, maar dat ze het niet kan krijgen is helaas echt geen gegeven omdat ik zelf in contact kom met andere dieren buitenshuis en de hond ook en ze het via ons gerust ook kan oplopen dus.

En tuigjes zijn geen strops en een prima middel om je kat toch buiten iets van vrijheid te geven mits je dat wenst en een tuigje koopt wat ook gewoon goed past op het dier. Lees je er maar eens over in :j Een goed tuigje doet net helemaal niks fouts aan zo'n nekje, dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt. Hier gaat de kat regelmatig met het tuigje mee de tuin in en ze vind het heeerlijk. Heeft ze echt geen last van. Tuigje is ook alleen om onder toezicht natuurlijk, maar mag aannemen dat de meesten de kat niet zonder toezicht aan een tuigje hebben lopen en in dat geval is er echt niks mis mee.

@TS,
In verband met dat het vorige plekje nog redelijk kortij is, zou ik idd toch wel proberen die 6 weken aan te houden en misschien kijken om tot die tijd je kat mentaal wat meer bezig te houden binnenshuis, als dat lukt aangezien je aangeeft dat ze wel geïnteresseerd is in aandacht. De kans is nu nog wel echt groot dat ze probeert terug te gaan. Nu heb je ook individuen ertussen zitten die dat niet zouden doen, maar ik denk in dit geval; better safe than sorry.

Je hebt voor katten ook hersenwerk spelletjes bv. en sommigen vinden dat echt heel leuk. Niet elke kat vind dat even interessant maar misschien deze wel. Kan geen kwaad om te proberen denk ik. Even wat afleiding van het naar buiten willen gaan. En tzt zou je met een goed zittend tuigje ook de tuin eens in kunnen gaan bv. Of misschien ken je een handig iemand die een tijdelijke ren zou kunnen bouwen als dat financieel mogelijk is?
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 03-07-20 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 13:45

2 weken was voor die van mij genoeg.. En als ie bij mijn zusje gaat logeren gaat ie de volgende dag al naar buiten bij haar (hij heeft er in het verleden ivm verhuizing ook een langere tijd gezeten, dus hij is daar bekend)
Ik deed het wel op een dag dat ik gewoon bij huis was en heb de voordeur eerst open laten staan, zodat hij in en uit kon lopen. In mijn vorige huis had ik een luik, maar in dit huis niet. Hij moest dus ook leren dat ie voor een dichte deur staat.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 14:43

Bedankt voor jullie meedenkende reacties, super fijn!
Ze vind het hartstikke fijn om lekker binnen te liggen, als de deur open gaat blijft ze gewoon lekker liggen of zitten en probeert niet te ontsnappen. We gaan elke dag een paar keer bij haar zitten op een tuinstoel, dit vind ze heerlijk. Lekker knuffelen :D
Ik hou haar zeker nog even binnen, dinsdag is ze 4 weken hier dus nog even volhouden! Ze vermaakt zich op zich prima zo binnen, ze verkent binnen ook alles goed.
Ze is waar ze eerst zat niet zo goed verzorgd, weinig eten (want ze moest maar muizen vangen) en nooit ontwormd.. Ze kent mij wel super goed, mijn pony’s hebben op de stal gestaan waar ze woonde vandaar dat ik haar zelf met de fles kon groot brengen. Het is echt een enorm lieve aanhankelijke kat, ze is zo blij hier en geniet van alle aandacht.

Als ik haar voor het eerst naar buiten doe denk ik ook niet dat ze meteen naar buiten wil.. ze is echt best onzeker geworden door het schrikken laatst buiten aan het tuigje. Ik zorg dat ik dan bij haar blijf met snoepjes die ze echt lekker vind..

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:50

Is er een mogelijkheid dat ze vanuit de zadelkamer bij de stallen/schuur toch “binnen“ loopt, zonder dat ze meteen buiten weg kan komen? Of zit er een raam in de zadelkamer waardoor je daar buiten een soort van tijdelijke ren kunt maken?