Brokken of vers voor kitten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Brokken of vers voor kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 14:15

Binnenkort krijgen we een kitten. Deze krijgt momenteel vers bij de fokker. Dit zijn wij helemaal niet gewend, onze vorige kat deed het prima op rc indoor, al weet ik dat het geen hele gezonde brok is. Maar hij deed het perfect op deze brok dus geen reden gehad om over t switchen.
Nu twijfel ik om door te gaan met vers. Want het liefst heb ik dat de kat zelf onbeperkt brok krijgt, maar dat zijn ze nu niet gewend natuurlijk. Maar kan ik het ook allebei doen? Onze vorige kat kreeg een half bakje gourmet in de avond, en daarnaast brokken. Zou ik nu bijv onbeperkt een vleesbrok neer kunnen zetten en daarnaast in de avond vers voeren?
Ik hoor ook dat sommige katten liever dan alleen nog brok eten en vers laten staan?

Uiteraard overleg ik ook nog met de fokker, maar ik ben benieuwd naar jullie meningen.

speurneusc

Berichten: 5384
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 14:20

al mijn katten kregen (krijgen) onbeperkt brokjes en smorgens een zakje vlees al mijn nu overleden katten zijn daar 18, 19 en 20 jaar opgeworden. (ook met royal canin)

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Brokken of vers voor kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 00:36

Ik ben op zich wel voorstander van vers, maar zorg dan wel dat je een compleet merk voert. Naar mijn mening kom je dan uit bij bv Barfmenu (de cattery variant is voor kittens een mooie).

Daarnaast zou ik idd ook brokjes laten staan; bij kittens is het belangrijk dat ze lekker kunnen eten als ze willen :) begin wel rustig, want zo’n overgang naar ineens ook brok kan wel eens zwaar vallen haha.

In het algemeen ben ik verder voorstander van zoveel mogelijk vochtrijke voeding, dus wat dat betreft liever vers. Maar bij kittens vind ik het dus wel net ietsje anders, omdat die gewoon veel meer eetmomenten nodig hebben.

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Brokken of vers voor kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 10:11

Ik ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik nou ga doen. Ik vind het zo lastig met vers, want ik weet ook helemaal niet hoe dat werkt, wat er mogelijk is en hoeveel enzo. En ik heb ook geen idee van de kosten.

sporten

Berichten: 1153
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:15

Ik heb altijd brokjes Kittekat staan
en voer 4 dagen per week vers vlees runderhart bij slager vandaan en 3 dagen smuldier vlees blauw verpakking
Voer onze poes en geholpen kater 2 keer per dag vlees erbij, ze zijn er dol op is zo op
1 keer per week een vers eitje vinden ze heerlijk en is heel gezond

Blik vooral paté vinden ze ook heerlijk maar vindt zelf zo stinken

Bij de slager kan je gesneden runder hart bestelen op gewicht en in de vriezer thuis, altijd vers en op gewicht even ontdooien en ze smullen heerlijk van, het stinkt niet en is vers

De slager komt bij ons elke week aan huis alles brengen we hebben ook honden eten ook runderhart, runderlever, rundertong en runderbotten alles gezond en vers, alles gesneden en op gewicht ( de honden krijgen 3 dagen per week brokken Cavon met smuldier en ook elke week 1 vers eitje, en 4 dagen per week vers vlees we voeren 2 keer per dag vooral bij honden is dat voor hun maag belangrijk )
Laatst bijgewerkt door sporten op 25-06-20 10:31, in het totaal 5 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Brokken of vers voor kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 10:20

Een vers eitje? Dus gewoon een normaal ei? Nog nooit van gehoord haha.
Ik zou het den ik ook zo willen doen, onbeperkt brok en dan rauw bijvoeren. Ik gaf onze vorige kat ook regelmatig rauwe kip of rundergehakt, daar was hij dol op.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:21

Hier altijd gecombineerd.
Brokken staan heel de dag beschikbaar en 1 a 2x per dag krijgen ze vlees.
Dat varieert van orgaanvlees, kippennekken tot compleet van bv smuldier of Barfmenu. Net bij welke winkel ik ben als ik moet bijhalen.
Nou zorgt mijn ene kat zelf ook voor zijn vleesbehoefte, die vangt en eet elke dag minimaal 1 muis.

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Brokken of vers voor kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:30

Wij combineren vers en brok voor onze kater. Dit was al bij de fokker zo en hebben we voortgezet. Door het verse vlees krijgt hij extra vocht binnen en is zijn ontlasting een stuk compacter. Maar omdat hij ook brok gewend is, is het geen probleem om hem eens alleen brok te geven zoals in het pension. Vers vlees voeren vind ik trouwens helemaal niet ingewikkeld, je moet het er alleen op tijd uit halen om te laten ontdooien.
Hij krijgt het alleen niet onbeperkt. Hij is nogal een eter en zou moddervet worden als hij naar zijn behoefte eten krijgt. Nu is hij perfect op gewicht en krijgen vaak complimenten over hoe mooi slank hij is.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Brokken of vers voor kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:37

Al mijn katten staan vanaf kitten af op vers. En dat zijn gezonde volwassen katten geworden :j
Neem wel een goede en complete KVV als je niet zelf samen wilt stellen. Ik ben heel tevreden over Darf, maar er is nog veel meer dan dat.

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 10:47

Ja ik denk dat ik gewoon richting brok ga en dan vers ga bijvoeren. Dan even kijken welke brok, hij is dan 3 maanden, dus ik moet dan even kijken voor een mooie kittenbrok. Liefst graanvrij. Iemand nog tips?

Ah, ik kan mijn post aanpassen.
Voor mijn gevoel heb ik een brok nodig die een zo hoog mogelijk vleesgehalte heeft. Daarbij kom ik uit op Applaws voor kittens.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Brokken of vers voor kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:30

Mijn all time favourite is Orijen Cat & Kitten.
Kijk anders ook eens op catmoneo.nl , die hebben een mooi overzicht met brokjes :)

Ik zou zelf als het even kan 50% vh dieet natvoer/vers aanhouden, vocht is zo belangrijk :j

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:50

Ik heb begrepen dat brok voeren en tegelijk vers voeren, absoluut een no-go is van mijn kvv-leverancier.
Hier zou ik mij eerst in gaan verdiepen voor je het overweegt.

Compleet vers (kvv) is ideaal, helemaal niet duurder dan brokken en eenmaal je het gewend bent ook niet meer werk. :-)

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:00

Allejandro schreef:
Ik heb begrepen dat brok voeren en tegelijk vers voeren, absoluut een no-go is van mijn kvv-leverancier.
Hier zou ik mij eerst in gaan verdiepen voor je het overweegt.

Compleet vers (kvv) is ideaal, helemaal niet duurder dan brokken en eenmaal je het gewend bent ook niet meer werk. :-)


Dat is inmiddels achterhaald. Er zullen ongetwijfeld katten zijn die gevoelig reageren, maar het is over het algemeen genomen geen enkel probleem om brok en vers te combineren.

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 14:01

Ja ik ben ff aan het kijken, maar ik vind Orijen echt veel te duur :=

Allejandro, ik krijg dan een beetje het gevoel van 'wij van wc-eend adviseren wc-eend' :P
Maar ik lees dat de meningen daarover zijn verdeeld, maar ik heb het ook even bij mijn dierenarts neergelegd.

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:02

SimoneeM schreef:
Dat is inmiddels achterhaald. Er zullen ongetwijfeld katten zijn die gevoelig reageren, maar het is over het algemeen genomen geen enkel probleem om brok en vers te combineren.


Het heeft met de ph te maken van de maag.
Dus of dat achterhaald is weet ik niet. Hier in elk geval geen goede ervaring met de combi van brokjes en vers.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:06

Allejandro schreef:
SimoneeM schreef:
Dat is inmiddels achterhaald. Er zullen ongetwijfeld katten zijn die gevoelig reageren, maar het is over het algemeen genomen geen enkel probleem om brok en vers te combineren.


Het heeft met de ph te maken van de maag.
Dus of dat achterhaald is weet ik niet. Hier in elk geval geen goede ervaring met de combi van brokjes en vers.


Klopt, dat is wat er gezegd wordt. Toen er echter onderzocht werd of de ph verschilde, bleek dat niet zo te zijn. Zie ook: https://therawfeedingcommunity.com/2018 ... ai8DHOqcvs

Het kan natuurlijk altijd dat het een kat gevoelig reageert op verschillende soorten voeding, maar ik zou het in geval van TS rustig proberen. Hier gaat het bij mijn beide katten prima :j

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:07

Earth schreef:
Ja ik ben ff aan het kijken, maar ik vind Orijen echt veel te duur :=

Allejandro, ik krijg dan een beetje het gevoel van 'wij van wc-eend adviseren wc-eend' :P
Maar ik lees dat de meningen daarover zijn verdeeld, maar ik heb het ook even bij mijn dierenarts neergelegd.


Klopt hoor, Orijen is eh, nogal prijzig :D Ik voer echt maar een heel klein deel brok en stel verder rauwe voeding volledig zelf samen. Dan is het dus wel te overzien.

Power of Nature is al een heel stukje goedkoper, vind ik ook een goeie.

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 14:08

Ja sowieso zorg ik dan voor een brok met hoog vleeswaarde en ga ik het rustig opbouwen.
Maar voor hetzelfde geld blijven we bij vers hoor, maar ik moet me nog even verdiepen in hoe dat werkt haha.

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 14:11

SimoneeM schreef:
Earth schreef:
Ja ik ben ff aan het kijken, maar ik vind Orijen echt veel te duur :=

Allejandro, ik krijg dan een beetje het gevoel van 'wij van wc-eend adviseren wc-eend' :P
Maar ik lees dat de meningen daarover zijn verdeeld, maar ik heb het ook even bij mijn dierenarts neergelegd.


Klopt hoor, Orijen is eh, nogal prijzig :D Ik voer echt maar een heel klein deel brok en stel verder rauwe voeding volledig zelf samen. Dan is het dus wel te overzien.

Power of Nature is al een heel stukje goedkoper, vind ik ook een goeie.


Power of nature kan ik niet vinden in kittenbrok?

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:12

Earth schreef:
Ja sowieso zorg ik dan voor een brok met hoog vleeswaarde en ga ik het rustig opbouwen.
Maar voor hetzelfde geld blijven we bij vers hoor, maar ik moet me nog even verdiepen in hoe dat werkt haha.


KVV is inderdaad het makkelijkst; degene waar ik het meeste vertrouwen in heb qua compleetheid (en dat is zeker voor kittens noodzaak), zijn BARFmenu en KB Raw (de complete lijn dan, sensitive is meest geschikt voor katten).

Maar verdiep je er idd vooral rustig in; beter de tijd nemen, dan een onvolledige maaltijd voeren :)

edit: zie je bericht over PoN. Klopt, maar ik vind zelf de brok ook prima geschikt voor kittens. Vooral belangrijk is een hoog eiwitgehalte (en fosfor moet ook best hoog zijn bij voorkeur volgens mij). En daar voldoet deze brok ruimschoots aan. De verschillen tussen kittenbrok en volwassenbrok zijn vaak kleiner dan men denkt. Al snap ik het ook als je denkt; liever een kittenbrok.

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 14:15

SimoneeM schreef:
Earth schreef:
Ja sowieso zorg ik dan voor een brok met hoog vleeswaarde en ga ik het rustig opbouwen.
Maar voor hetzelfde geld blijven we bij vers hoor, maar ik moet me nog even verdiepen in hoe dat werkt haha.


KVV is inderdaad het makkelijkst; degene waar ik het meeste vertrouwen in heb qua compleetheid (en dat is zeker voor kittens noodzaak), zijn BARFmenu en KB Raw (de complete lijn dan, sensitive is meest geschikt voor katten).

Maar verdiep je er idd vooral rustig in; beter de tijd nemen, dan een onvolledige maaltijd voeren :)

Ja ik moet een klein beetje doorwerken met verdiepen, rustig kan niet echt want zaterdag komt ie al :')
Want ik moet dat volgens mij dan ook bestellen toch? Dus dat moet ik dan vandaag wel doen. Maar ik ga straks ook even naar de dierenzaak, daar hebben ze vast ook wel iets.

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Brokken of vers voor kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 14:16

Ja ik weet niet zo goed wat het wezelijke verschil is tussen kittenbrok en volwassenbrok hoor.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Brokken of vers voor kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:21

Ja en Power of Nature is lastig te krijgen soms. Maar eerlijk, absurde haast heb je op zich niet, want ik zou de eerste 1-2 weken lekker aanhouden wat ie bij de fokker krijgt. Verhuizing geeft al stress genoeg en dan is vertrouwd eten sowieso prettig. Dus zou even kijken wat fokker precies aan vers voert en dat de eerste tijd nog even doorvoeren. Dan hoef je daar dus echt geen kilo's van in huis te halen, maar gewoon een beetje. Kun je daarna even bekijken wat je zelf wil gaan geven, haha.

Kittens hebben op zich wel net wat andere behoeften dan volwassen katten, alleen valt het soms een beetje tegen hoe anders de brok is (behalve de grootte soms haha!). Qua merken in de winkel vind ik Wellness Core ook een fijne, die hebben ze bij een aantal zaken wel. Die hebben ook een kitten variant.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Brokken of vers voor kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:24

Wellicht kan je, als je de stap van brok naar vers te groot vind, een compleet blikvoer geven.
Zoals bv animonda carny :)

Earth

Berichten: 7916
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Brokken of vers voor kitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 14:42

Thanks voor de tips trouwens tot nu toe, ik waardeer het dat jullie zo met me mee denken!

De fokker voert trouwens Kivo, is dat bij jullie bekend?