Goede kattenkam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

debsoleino

Goede kattenkam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 20:54

Ik ben opzoek naar een goede kattenkam/borstel. Ik had vroeger een fijne kam maar daar kan ik niet meer aan komen. Ik heb nu al zoveel geprobeerd maar een goede ben ik nog niet tegen gekomen. Welke adviseren jullie? Mijn kat is kortharig.

zonnebloem18

Re: Goede kattenkam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:01

Waar heb je de kam voor nodig?
Heeft de kat een dikke ondervacht? Last van klitten? Wat voor kam beviel wel goed?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:02

Ik heb een slickerborstel en een borstel met natuurharen.
Ook een metalen kam met de tandjes heel dichtbij elkaar.

De slicker borstel gebruik ik om losse haren eruit te halen tijdens de rui. En om de maismeel door de vacht te borstelen. De natuurharen borstel om losse haren en vuil te verwijderen en op show om de vacht plat te leggen.
De metalen kam om klitten uit de vacht te halen.
Ik weet niet wat voor kat je hebt maar ik zou absoluut geen furminator gebruiken. Daarmee ontwol je de vacht en haal je de ondervacht los en maak je die kapot. Indien je twijfelt zou ik overleggen met een ervaren kattentrimmer. (Daar heb ik ook mijn kammen en sprays van)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:42

Toen ik nog een kat had, gebruikte ik zo'n witte handschoen met van die nopjes.
Daar haalde je heel veel los haar er mee uit.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 23:03

zonnebloem18 schreef:
Heeft de kat een dikke ondervacht? Last van klitten? Wat voor kam beviel wel goed?

Tegen het verharen. Ik had eerst een rubberen borstel met rubberen puntjes. Allerlei variaties geprobeerd hiervan maar niks hielp goed.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 23:04

xoranlover schreef:
Ik heb een slickerborstel en een borstel met natuurharen.
Ook een metalen kam met de tandjes heel dichtbij elkaar.

De slicker borstel gebruik ik om losse haren eruit te halen tijdens de rui. En om de maismeel door de vacht te borstelen. De natuurharen borstel om losse haren en vuil te verwijderen en op show om de vacht plat te leggen.
De metalen kam om klitten uit de vacht te halen.
Ik weet niet wat voor kat je hebt maar ik zou absoluut geen furminator gebruiken. Daarmee ontwol je de vacht en haal je de ondervacht los en maak je die kapot. Indien je twijfelt zou ik overleggen met een ervaren kattentrimmer. (Daar heb ik ook mijn kammen en sprays van)

Super, bedankt voor het advies! :D

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:06

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:08

debsoleino schreef:
zonnebloem18 schreef:

Tegen het verharen. Ik had eerst een rubberen borstel met rubberen puntjes. Allerlei variaties geprobeerd hiervan maar niks hielp goed.

Zo min mogelijk borstelen zo stimuleer je het verharen.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 23:14

Mossel schreef:

Ze heeft rond deze tijd van het jaar erg last van haarballen dus wil haar een klein beetje helpen met het verharen.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:21

Ik gebruik deze handschoen altijd tegen het verharen. Makkelijk te gebruiken, haalt er veel haar uit en kat vindt het heerlijk. Zie alleen dat hij via deze link niet leverbaar is, maar zag hem ook op andere sites staan.
https://www.bol.com/nl/p/true-touch/9200000080511811/

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:25

annaburg schreef:
Ik gebruik deze handschoen altijd tegen het verharen. Makkelijk te gebruiken, haalt er veel haar uit en kat vindt het heerlijk. Zie alleen dat hij via deze link niet leverbaar is, maar zag hem ook op andere sites staan.
https://www.bol.com/nl/p/true-touch/9200000080511811/

Deze heb ik ook!
Toevallig gister een foto gemaakt halverwegen een borstelbeurt!
Kat vindt het ook echt heerlijk! Luid spinnen, kopjes geven en over de grond rollen! Met andere borstels liep ie altijd direct weg...

Afbeelding

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:37

Het beste kan je een metalen kam gebruiken, evt. in combinatie met een slickerborstel.

Alle andere borstels, rubberen handschoenen etc. zijn helaas slecht voor de vacht. Ik heb laatst het boek "de klitvrije kat" gelezen, heel interessant. :)

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 23:42

Metalen kam en slicker borstel gaan bij mijn verharende kort harige kat niet zoveel doen. Daarbij gaat mijn kat het er ook niet mee eens zijn als ik deze gebruik..
Mijn vriend is allergies, zal dus helaas iets moeten doen om mijn kat iets te helpen in zijn rui-periode (en daarbij word ik zelf ook gek van al dat kattenhaar overal)

Edit; ik ben het me ervan bewust dat teveel borstelen de haarfolikels kan stimuleren en hij dus meer gaat verharen. Dus ik borstel hem niet te vaak/te lang.. alleen als het verharen echt de spuigaten uitloopt..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:33

Hangt natuurlijk ook een beetje af van wat voor vacht je kat heeft, maar ik zou het bij een slickerborstel houden om af en toe te borstelen en eventueel in cominatie met een kammetje voor klitjes als je een half lang/langharige vacht moet onderhouden.

Hier gebruiken we voor een Maine coon (vacht is nog niet zolang als het zou moeten want ze is pas net 1 jaar dus groeit als het goed is nog even door) voornamelijk een slicker borstel en een metalen kammetje om kleine klitjes eruit te halen en erger te voorkomen. Ik borstel met name alleen op de plekken waar sneller klitten komen en in de rui laatst heb ik een keer extra met de slickerborstel overal gedaan maar in de regel doe ik ook bij m'n langharige kat dus niet teveel borstelen - ook omdat d'r geduld snel op is hahaha. Heb het wel van begin af aan geoefend met d'r, maar ik heb helaas een MC die er geen geduld voor heeft. Erg handig met een langharige kat :') Maar goed, dat is een beetje offtopic _O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:36

Ferminator. Gebruik ik voor de kat van mijn ouders en hij vind het heerlijk

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 18:40

debsoleino schreef:
Mossel schreef:

Ze heeft rond deze tijd van het jaar erg last van haarballen dus wil haar een klein beetje helpen met het verharen.

Dan kun je haar het beste even wassen. Met wassen spoel je de losse haren er uit, maar trek je de vaste haren niet los.

Even nageltjes knippen van tevoren en dan een dotje babyshampoo in een (frisdrank) flesje met 250 ml water oplossen. Shampoo nooit puur aanbrengen op de vacht, alleen opgelost in water aanbrengen in op de vacht.
Kat eerst goed nat maken, dan shampoo water in de vacht masseren. Uitspoelen en wanneer je denkt dat je alles er uit hebt, nog eens goed naspoelen. Na die tijd goed handoekdroog maken en klaar.

Je zult verbaasd zijn hoeveel losse haren er uit komen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:01

purny schreef:

Alsjeblieeeeft, gebruik geen Ferminator -O-
Zo slecht voor de vacht ;( Geld voor zowel hond, kat, paard...

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:04

Ik zou een luizenkam aanraden, vangt best veel jaartjes
Anders gewoon eentje van paardenhaar

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:17

Ik lees mee, mijn 15 jarige siamees kan er met wassen niet meer zo goed bij op zijn rug.
Ik heb nu deze, maar geloof dat hij die niet zo prettig vind...
Afbeelding

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 23:18

cursebreaker schreef:
purny schreef:

Alsjeblieeeeft, gebruik geen Ferminator -O-
Zo slecht voor de vacht ;( Geld voor zowel hond, kat, paard...

Klopt je haalt de hele ondervacht eruit en breekt die af.

@ hierboven ik heb dezelfde maar dan met kromme tandjes. Zelfs mijn abessijn met haar kortje en dunne vachtje vind die wel fijn.

En nog iemand daarboven een vlooienkam is niet om te kammen. Dat is om te controleren of er vlooien zitten. Die kam heeft de tandjes veel te dicht bij elkaar om te kammen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 00:52

Ik lees mee. Ik heb recent mijn ik-haat-borstels-kat gewoon geplukt. In de zin van losjes aan de vacht trekken om de losse haren eruit te krijgen, net zolang tot ik een halve kat aan extra haar had. Kat verhaart nu eindelijk niet meer, wat een wereld van verschil! Dit blijft mijn tactiek voor nu.