Epilepsie of ... bij hond.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BillyJ

Epilepsie of ... bij hond.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 18:16

Mijn stafford teefje van 8 jaar krijgt sinds een jaar aanvallen.
Bij de DA in het begin afgestempeld als 'epilepsie' en zolang de aanvallen niet frequent voorkomen of langer duren dan 5min. Moest ik mij niet al te veel zorgen maken, maar, dat doe ik wel een beetje.
Ook was medicatie niet nodig.

Even wat meer info op een rijtje om het makkelijker te maken

- stafford, gesteriliseerd teefje.
- bijna 8 waarvan 4 jaar bij mij.
- bij vorige eigenaar ZWAAR overgewicht gehad, hier met controle DA op gerichte wijze laten afvallen. Inmiddels al 3 jaar mooi op gewicht.
- artrose in de heupen/knieën.

De aanvallen:

Soms begint het met een soort hoesten/zwaar ademenen, sloom worden of verdwaasd/suf zijn. Hoeft niet altijd.

De spieren worden stijf en ze valt om. Daarna begint ze meestal wat te spartelen.

Het duurt vaak 10 tot 60 seconden. In het begint stond ze hierna recht alsof er niets gebeurd is. Nu blijft ze meestal nog even een minuutje bijkomen.

Eerst kwamen de aanvallen 1x per 2 maand. Nu zijn er 3 aangevallen geweest in de afgelopen week.
1x tijdens eten, 1x tijdens wandelen en 1x bij het thuiskomen.

Het lijkt dus wel enigzins getriggerd te worden door enthousiasme.
Misschien dat de warmte ook mee speelt?

Bijkomende zaken:
- ze lijkt steeds meer te slapen
- minder eetlust (is nochtans doorgaans een echte vreetzak)
- sneller uitgeput (al werd conditie zowieso minder door de artose)
- ze krijgen koudgeperste persbrok en af en toe kvv als extra. + ze krijgt groenlipmossel met msm bij en een formule let duivelsklauw voor de artose.
- sinds ik haar heb, is het altijd een behoorlijk goede drinker geweest. (Drinkt frequenter en langer dan de andere honden)

Mijn vragen:

Iemand die dit herkent?
Zijn er buiten medicatie andere factoren die kunnen ondersteunen?
Zou er toch een ander probleem zijn?

Ik heb zelf een klein vermoeden van iets met het hart of nieren. Ga binnenkort bij de DA een bloedonderzoek laten uitvoeren, maar wou hier al even kijken of mensen dit herkennen zodat we mss gerichter kunnen zoeken.

Princesj

Re: Epilepsie of ... bij hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:42

Ik weet niet of het bij honden kan, maar bij mijn kat werden de aanvallen getriggerd door de middenrif, die het hart als het ware klem zette. Mocht je zaken verwachten bij het hart of nieren is een echo laten maken aan te raden.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:55

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 11:59

Mijn hondje heeft epilepsie en krijgt hier ook medicatie voor. Ik weet niet 100% wat de echte kenmerken zijn maar ik herken hier niet zo veel van.
Hoewel aanvallen sneller voorkomen wanneer hij die dag erg enthousiast was, starten zijn aanvallen altijd vanuit slaap/rust, hij verliest dan ook controle over de spieren (wil dan naar mij toekomen als hij het voelt) maar hij kwijlt ook enorm. Andere zaken merk ik eigenlijk niet. Zijn aanvallen duren ook altijd langer dan een minuut.
Ik moet wel zeggen dat meer dan 2x per week voor onze dierenarts direct een aanleiding was om medicatie te starten. Daar deed hij het direct goed op, al komt een aanval af en toe nog voor (vooral als hij een pil uitgespuwd heeft zonder dat we het zagen bv.)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:29

ik zou je aanraden om aanvallen te filmen zodat je beeldmateriaal hebt. En als je er met eigen DA niet uitkomt kan ik je professor Mandigers in Utrecht aanraden. Onze hond heeft een uitgebreid verleden met (wat men toen dacht) epilepsie. Na jaren bleek zij een ontsteking in het hersenvlies te hebben en is ze met een jaar lage dosering prednison volledig opgeknapt dankzij Mandigers.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 12:31

Onze (oude) hond had dit ook. hij kreeg hiervoor medicatie die jarenlang goed heeft gewerkt.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:22

maitestar23 schreef:
Hier moet ik gelijk denken aan L2-Hga:

https://www.sbtcn.nl/l2-hga/

Dit kan zeker. Al is ze relatief ''oud'' dat t nu pas openbaart maar t kan zeer zeker. Makkelijk zelf te testen via VHL genetics (mits het een Staffordshire bull terrier is) en anders via de dierenarts dmv een MRI. :)

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 13:25

Niet iets van maligniteit?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 14:36

@ princesj
Een echo dacht ik inderdaad ook al aan.
Soms lijkt het ook inderdaad of ze een "hartaanval" krijgt. Vaak word ze erg benzuwd en begint ze te hoesten voor ze de aanval krijgt. Alsof het dus echt zuurstoftekort is.

@ ilbueno en Anjali
Leuk dat de medicatie aanslaat bij jullie.

@ secricible
De Da heeft inderdaad al beeldmateriaal. Lukt niet altijd om het te filmen echter.

@ maitestar en kiwiwitje
Zou wel kunnen, maar is een dna onderzoek niet heel duur?
Heb wel een beetje budget maar geen honderden euro's voor een bloedonderzoek.
Ga wel een gewoon bloedonderzoek aanvragen.

@ Noviceh
Sommige dingen komen wel overeen. Ze heeft echter nog geen zichtbare of voelbare tumoren.
Ik hoop dat iets als dit naar voren komt met bloed/echo/algemeen onderzoek.

Dus bij de DA ga ik alvast vragen naar ;
- uitgebreid bloedonderzoek
- algemeen onderzoek
- eventueel een echo van borst/hart/nieren

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:45

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 14:45