Ouder hond bang voor lawaai

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Ouder hond bang voor lawaai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 08:04

Onze mechelaar, ondertussen ruim 10 jaar oud, wordt steeds banger voor vuurwerk, onweer, "klussen" in huis en ondertussen is ook iets wat je laat vallen (een pot of bord o.d.), genoeg om haar naar boven te laten vluchten. Afgelopen week lag ze met het onweer al bibberend onder tafel. Daarna wilde ze met moeite naar buiten voor de laatste ronde en doet dan ook niets. Wil het liefst zo snel mogelijk weer naar binnen.

Dit is de afgelopen twee jaar steeds erger geworden. Eigenlijk vanaf dat we de benedenverdieping hebben verbouwd is het begonnen. Maar daar is niets geks gebeurd (voor ons dan hé).

We laten haar nu maar zo veel mogelijk met rust wanneer ze ergens weg kruipt, maar ik vind het zo vreemd dat dit echt iets is van de laatste jaren.

"vroeger" is ze nooit bang geweest, ging ze rustig rondom oud/nieuw "los" mee naar buiten.

Onze vorige honden hebben dit nooit gehad, ook niet toen ze ouder werden.

Wat kan de oorzaak zijn?

Zicht wordt iets minder, maar nog niet heel slecht, gehoor is naar mijn idee echt prima.

Afbeelding
Dame in kwestie
Laatst bijgewerkt door ChristaMoor op 19-06-20 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:10

Toch heeft het met het gehoor te maken, de hogere tonen raken ze kwijt (net als oudere mensen) en de lagere tonen komen kennelijk juist harder (of vervormd, vanwege het missen van de hoge tonen) door. Ik heb ook zo'n oude hond gehad die tot 10-12 jaar vuurwerk geweldig vond, en op latere leeftijd doodsbang ervoor werd.
Je kan er weinig aan doen, behalve misschien eens kijken of een thundershirt en supplementen als Adaptil werken bij onweer en vuurwerk.

Milo2012

Re: Ouder hond bang voor lawaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:13

En toch zal dat slechtere zicht ook meewerken helaas. Ogen worden slechter en gaan hun gehoor beter gebruiken.. als dat ook wat achteruit gaat dan krijg je vaak angst omdat ze niet meer alles goed kunnen waarnemen. Hier ook 2 oudjes in huis.. reageren heel vel op al het 'vreemde' of onverwachte geluid.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:21

Herkenbaar. Kleine dame hier schrikt bijvoorbeeld van de messenger ping. :(:) heeft ze nooit gehad. Ook bijvoorbeeld een film op tv met harde geluiden. Het arme beest vliegt dan in paniek door het huis. Ik wijt het idd aan slechter gehoor waardoor stilte opeens onderbroken wordt door een hard geuid.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 08:31

ah, ik heb me nooit gerealiseerd dat het gehoor aan één kant van de tonen vermindert. Maar nu je dit zegt, inderdaad. En de andere geluidstonen daardoor harder binnen komen, dát heb ik nooit geweten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:52

O ja dat had mijn hond ook..

Hoe ouder hoe meer kwetsbaar een hond zich ook kan voelen, hij kan ook ergens pijn hebben en dan extra bang worden bij geluid.

Een tundershirt is echt heel fijn! Heeft mijn hond zo goed geholpen toen. Niet negeren hoor zo'n oudje mijn hond ging lekker tegen mij aan liggen in zijn shirt terwijl ik een boek las op de grond in de meest rustige kamer bij lawaai.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:34

Je ziet toch vaak dat Cholodin geven hiervoor verbetering kan brengen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 18:30

Met negeren bedoel ik dat we haar niet gaan pamperen, zodat de angst ook nog eens extra bevestigd wordt. Natuurlijk, als ze bij ons komt, mag ze gewoon. En indien mogelijk houden we haar nu bij vuurwerk weg. Thundershirt zal ik eens naar kijken....nooit van gehoord (ook nooit nodig gehad;) )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 20:11

Thundershirt kun je uitproberen door eerst je hond een keer in een 8-vorm (om hals en borstkast) te bandageren. Scheelt je zo'n hemdje aanschaffen. Niet iedere hond reageert op 'inbakeren' (want dat is het principe achter het thundershirt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 08:27

Afbeelding
Dacht eerst dat zo'n shirt onzin was en geldverspilling. Toen zag ik er 1 in de aanbieding. Van 50 voor 25, ofzo. Dacht, nou ja ik probeer het gewoon. Mijn hond vond het heerlijk, waar was ook echt een doetje. Hij werd graag ingepakt :o

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-20 08:28

Ik heb een blinde hond gehad. Naarmate zijn gehoor slechter werd werd hij angstiger.
Enkel het blind zijn was geen probleem maar het gehoor dus wel