Wheaten terrier; ons honden avontuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naboo

Wheaten terrier; ons honden avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 16:31

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar mensen die een irish soft coated wheaten terrier hebben, of mensen die ervaring hebben met dit ras. Wij zijn met ons gezin al een tijdje op zoek naar een hondje, en dit ras staat nu op 1. We zijn helemaal weg van dit ras. Mijn vader heeft in zijn studententijd bij iemand in huis gewoond die een Wheaten had en heeft sindsdien nooit meer zo'n lieve, gehoorzame en leuke hond ontmoet. Nou verschilt dit natuurlijk per hond, maar we zijn echt verliefd op die beestjes. <3 We gaan volgende week kijken bij een kennel (helaas niet voor pups, maar het is een kennel in de buurt waar we op bezoek mogen komen) en daar de honden in het echt zien en natuurlijk vragen stellen aan de fokker over het ras. We hebben er allemaal ontzettend veel zin in! We staan inmiddels ook op een wachtlijst, dus even afwachten of we in aanmerking komen voor een pup.
Het leek mij leuk om te zien of er ook medebokkers zijn die ervaring hebben met de wheaten. En ik heb nog een paar vraagjes;

De wheaten zal onze eerste hond worden. We hebben eigenlijk dus nul hondenervaring. We lezen ons natuurlijk goed in en weten dat een hond veel geld kost en dat het niet zomaar even een pup kopen is, maar echt een maatje voor het leven. Wij gaan natuurlijk puppy- en vervolgcursussen volgen en er alles aan doen om goede baasjes te zijn voor de hond. Zijn er hier mensen die een wheaten als eerste hond hebben gehad en zo ja, hoe beviel dat?

En wij hebben ook al 2 katten! Dus het is even de vraag hoe de katjes op de pup gaan reageren. Over het algemeen lees ik goede verhalen over wheatens die samenleven met katten, maar ben benieuwd of hier ook mensen zijn die een wheaten en een kat hebben.

Natuurlijk zijn alle overige tips welkom! Ik zal hier waarschijnlijk ook wat updates/fotos gaan plaatsen over ons wheaten avontuur, lijkt me leuk om bij te houden! :)

Groetjes, Naboo

crazycactus

Re: Wheaten terrier; ons honden avontuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:50

Ik volg even mee, al jaren een soft spot voor Wheatens. Maar ik weet te weinig af van het karakter, maar de summiere beschrijving die ik kan vinden op internet stemt me hoopvol dat dit ras bij mij past.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:03

Mijn oom en tante hebben een wheaten. Heel erg lieve ongecompliceerde hond die goed luistert. Ook hun 1e hond.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:28

Cool! Hier ben ik dit ras ook tegen gekomen in mijn zoektocht, en ik ben helemaal fan, maar hier in België zijn er maar enkele fokkers en de wachtlijsten lang. Ik had er ook nog nooit één in het echt gezien, tot wanneer er tijdens de lockdown ineens één door mijn straat wandelde (samen met zijn eigenaar natuurlijk). Met die man gesproken en de hond geaaid, en in het echt vallen ze echt niet tegen :)
Maar goed, hier verwachten we ondertussen een pup van een ander ras, maar ik snap jullie keuze helemaal.

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 17:33

Eilandje schreef:
Cool! Hier ben ik dit ras ook tegen gekomen in mijn zoektocht, en ik ben helemaal fan, maar hier in België zijn er maar enkele fokkers en de wachtlijsten lang. Ik had er ook nog nooit één in het echt gezien, tot wanneer er tijdens de lockdown ineens één door mijn straat wandelde (samen met zijn eigenaar natuurlijk). Met die man gesproken en de hond geaaid, en in het echt vallen ze echt niet tegen :)
Maar goed, hier verwachten we ondertussen een pup van een ander ras, maar ik snap jullie keuze helemaal.

Ja, de vraag is idd groter dan het aanbod! Hier in NL zijn aardig wat fokkers maar echt lange wachtlijsten. Wij staan nu op een wachtlijst voor 2 nestjes bij een kennel, maar de lijst was al erg lang helaas dus we wachten met spanning af.
Zo leuk dat jullie een pup verwachten! Van welk ras? :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:54

Mijn vader heeft een wheaten gehad, onlangs ingeslapen. Mijn vader is helemaal weg van het ras. Zijn wheaten kon niet met katten. Verder luisterde hij niet bijzonder goed (maar mijn standaarden liggen ook wel behoorlijk hoog).
Een wheaten ie een terriër. Een terriër als eerste hond is niet zo gemakkelijk, maar het kan wel. Ik heb een airedale als eerste hond. Geweldige hond, maar heeft de nodige uitdaging nodig. Dat geldt voor een wheaten ook: je moet ze voldoende uitdaging geven.
Binnen een nest zijn er wel heel wat verschillen in karakter, de ene wheaten is met andere woorden de andere niet. De ene zak daarmee ‘gemakkelijker zijn dan de andere.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:21

De wheaten die bij ons in de behendigheid groep zat was gevoelig, angstig, ondeugend (maar voor een terriër mild) en allergisch voor veel soorten voer. Zij vond het gedrag vergelijkbaar met haar andere 2 wheatens.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:27

Mijn schoonouders hebben een wheaten en dat is een echte terriër. Daar moet je je niet in vergissen en dat kan als eerste hond pittig zijn.
Het zijn over het algemeen slimme honden en maken dan ook dankbaar misbruik van onkunde of fout aangeleerd gedrag.
In ons geval is het een super makkelijke hond (wel ook beter geworden met de jaren) maar heeft m'n schoonouders volledig onder de duim (verwende draak).
Maar is verder wel heel waaks, zorgt goed voor zijn eigen familie en is (als je het goed doet) relatoef makkelijk te trainen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:13

Onze buren hebben vorig jaar ook een wheaten als 1e hond in hun gezin verwelkomd...leuke hond, maar zeker wel terriër! Heeft heel wat uurtjes training en vooral consequent handelen gekost om haar enigszins te laten luisteren...
En je moet rekening houden met vacht/ huidproblemen idd...zo lang je het voeren van speciaal voer( en bjjbehorende kosten) geen probleem vind hoeft dat natuurlijk geen belemmering te zijn..

Verder echt wel leuk ras hoor! Bij juiste opvoeding echt leuke gezinshond.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:47

Ohh wat spannend en leuk!
Fijn dat je ook een fokker gevonden hebt waar je kennis met het ras mag maken! Dat is al een super begin.
Je kan je ook eens aanmelden op facebook groepen en daar eens rondvragen. Zo kom je ook makkelijk achter evt mindere fokkers en fijnere fokkers of fokkers die niet veel investeren in gezondheid oid of juist wel veel moeite doen.

Meld je tzt als je t leuk vind ook in t puppytopic voor advies en kletsen etc
[BB-HK] Puppy erbij 2020

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 08:43

Dank iedereen voor de antwoorden!
Ik las het idd al dat het echte terriërs zijn, dat zei de fokker waar we aanstaande week langsgaan ook al. Dus dat word even goed advies vragen over de opvoeding en training etc.
Ik lees ook wel eens dat ze niet goed los kunnen lopen door hun jachtinstinct, maar ik denk dat dit ook met opvoeding te maken heeft. Iemand daar tips voor?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:56

Dat wisselt niet alleen per opvoeding maar ook hoe ''terrier'' ze zijn.
Ik heb hier 3 staffordshire bull terriers. Waarvan mijn 2 teefjes echt gerust achter konijntjes en vogeltjes aan gaan. Ze hoeven van mij niet los en krijgen voldoende aandacht en ruimte aan de lijn. Maar die zou ik daarom alleen loslaten als ik zeker weet dat ik iets heb wat ze interessanter vinden. In geval van mn oudste teef; een balletjes.
Mijn reu daar in tegen die kijkt niet eens naar vogeltjes en konijntjes en die kan daarom gewoon los waar ik dat zou willen. Maar ook hij loopt niet los omdat ik t niet nodig vind.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:58

Een stalgenoot van mij heeft jarenlang Wheaten terriers gefokt. Nu heeft ze geen nestjes meer. Zijn echt fijne lieve honden voor in huis.

Heb je al contact opgenomen met de rasvereniging?

Naboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 09:07

dena_mii schreef:
Een stalgenoot van mij heeft jarenlang Wheaten terriers gefokt. Nu heeft ze geen nestjes meer. Zijn echt fijne lieve honden voor in huis.

Heb je al contact opgenomen met de rasvereniging?

Goed om te horen! En ja, we hebben contact opgenomen met de rasvereniging. Fokker waar we binnenkort langsgaan is voorzitter, dus moet goed komen. :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:31

Van airedales zeggen ze ook dat die niet los kunnen lopen, gaat bij die van mij wel prima . De wheaten van mijn vader kon ook prima loslopen, ging nooit ver weg, behalve als er een kat in de buurt was.