Welke voeding voor pup?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laura1705

Welke voeding voor pup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 15:13

Ik heb een weimaraner x duitse staande pup van 6 maanden. Zij eet heel slecht. Al vele soorten voer geprobeerd, maar wil eigenlijk niks. Eet ook gerust een week niks. Medisch is er niks aan de hand.

We hebben al geprobeerd, verschillende varianten van Royal canin, smolke, carnilove, farmfood. Ze krijgt nu cavom met vlees, eet soms 1/3 van wat ze mag op een dag.

Evt wil ik nog wooof proberen maar vraag me af of dit wat uit gaat halen. Volledig over op vlees doe ik liever niet.

Heeft iemand een idee wat de oplossing kan zijn?

Afbeelding

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:18

Je hebt inderdaad al heel veel uiteenlopende brokken geprobeerd dus daar kan het niet aan liggen.

Misschien de brokken nat te maken, dus meer een papje. Misschien wil ze niet kauwen.

En hoe groot is haar voerbak? Oude hondje van mijn schoonouders wilde opeens niet meer uit zijn stalen voerbakje eten en wel uit de hand of als we het op de grond strooiden. Misschien kan het daar aan liggen.

Of wat zalmolie eroverheen, dan zijn de brokken wat minder droog.

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 15:28

DemDeempel schreef:
Je hebt inderdaad al heel veel uiteenlopende brokken geprobeerd dus daar kan het niet aan liggen.

Misschien de brokken nat te maken, dus meer een papje. Misschien wil ze niet kauwen.

En hoe groot is haar voerbak? Oude hondje van mijn schoonouders wilde opeens niet meer uit zijn stalen voerbakje eten en wel uit de hand of als we het op de grond strooiden. Misschien kan het daar aan liggen.

Of wat zalmolie eroverheen, dan zijn de brokken wat minder droog.

Papje al geprobeerd, maar geen effect. Voerbak is groot genoeg, van de grond eet ze ook niet. Zalmolie nog niet geprobeerd.

Nimmy

Re: Welke voeding voor pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:31

Darf (brokjes) wordt hier met smaak gegeten en doen beide honden het goed op. Had er hier ook een die gerust een paar dagen niet/nauwelijks at.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:31

Vers vlees proberen, bijvoorbeeld Tinlo. Zalmolie is inderdaad ook de moeite van het proberen waard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 15:35

Is ze mager? Op de foto zie ik het zo niet, maar dat kan vertekenen.

Soms helpt juist wat krap voeren beter. Het gevoel van schaarste doet soms beter eten.

Sommige honden zijn juist beter te porren voor hun brokken als ze als beloning tijdens het trainen/wandelen gebruikt worden. Hier kreeg ik de waanzinnig slechte eter uiteindelijk aan het eten door brokjes weg te rollen tijdens het wandelen, hierdoor zat er een kanselement in, een spelelement (jacht) en het gevoel van beloning in. Zij woog op dat moment slechts 75% van wat ze moest wegen (7.5kg terwijl ze ruim 10kg moest wegen) en was dus broodmager.

Natvoer werd hier het best gegeten, maar nog steeds slecht in de voedselweigerperiode. Er stond altijd brok met daarin 4 soorten klaar, maar ze (ik had 2 zusjes) deden een week over een bak met voer voor ruim 1 dag. Het stond er voornamelijk zodat als er gebeld zou worden vanwege verwaarlozing, ze waren immers broodmager, er bewijs was dat ze echt mochten eten, maar het niet deden.

Qua natvoer bevalt Renske vers (natvoer, niet het vriesvoer) het beste. Met daarop volgend Rocco en Lukullus (alleen het natvoer, Lukullus droogvoer werd van gewalgd).

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 16:02

Mizora schreef:

Soms helpt juist wat krap voeren beter. Het gevoel van schaarste doet soms beter eten.

Sommige honden zijn juist beter te porren voor hun brokken als ze als beloning tijdens het trainen/wandelen gebruikt worden. Hier kreeg ik de waanzinnig slechte eter uiteindelijk aan het eten door brokjes weg te rollen tijdens het wandelen, hierdoor zat er een kanselement in, een spelelement (jacht) en het gevoel van beloning in. Zij woog op dat moment slechts 75% van wat ze moest wegen (7.5kg terwijl ze ruim 10kg moest wegen) en was dus broodmager.

Natvoer werd hier het best gegeten, maar nog steeds slecht in de voedselweigerperiode. Er stond altijd brok met daarin 4 soorten klaar, maar ze (ik had 2 zusjes) deden een week over een bak met voer voor ruim 1 dag. Het stond er voornamelijk zodat als er gebeld zou worden vanwege verwaarlozing, ze waren immers broodmager, er bewijs was dat ze echt mochten eten, maar het niet deden.

Qua natvoer bevalt Renske vers (natvoer, niet het vriesvoer) het beste. Met daarop volgend Rocco en Lukullus (alleen het natvoer, Lukullus droogvoer werd van gewalgd).

Ik vind haar niet mager, maar wel erg smal. Haar ribben zijn niet zichtbaar. Pas heeft ze een week niks gegeten, toen viel ze wel af.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:10

Overgaan op volledig vers? En idd een schaarste van maken. Is wel lastig zeg! Een van mijn honden was ook echt super lastig, maar bij hem is gebleken dat ie meer van vis houd. Dus een vis brok gaat er nog steeds wel in of vers vlees ( dan stuitert die alle kanten op). Succes!

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:14

Die van mij is ook een moeilijke eter (en kampt daarbij nog met allergieën). Ik voer nu Edgard&Cooper en dat gaat echt super! Ze eet haar bakje nu altijd leeg. Ik wissel het regelmatig af met het natvoer uit die lijn. Voor €3 euro kan je geloof ik een proefpakketje bestellen. Zeker het proberen waard!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:15

Hoe vaak krijgt ze te eten op een dag? Wat voor voerbak heeft ze?
Onze hond had dit ook op deze leeftijd, werd volgens mij voornamelijk veroorzaakt door zijn angstfase. Wij zijn toen van vers vlees overgestapt naar royal canin brokken ivm bacteriebron en omdat vers vlees maar beperkt houdbaar is. Ook hebben we de brokken meegenomen op pad en als beloningssnoepjes gebruikt. Dit werkte heel goed. Inmiddels is onze hond 10 maanden en eet als een bouwvakker. Nu wel overgegaan op koud geperste brokken omdat ik geen voorstander ben van royal canin.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:16

Wij hebben goede ervaring met Edgar Cooper en Acana (puppy en inmiddels de Red variant), onze chodsky was de eerste weken ook heel kieskeurig en deze brokken eet hij zonder twijfelen.

Beide hebben kleine 'probeer' verpakkingen.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:19

ual_95 schreef:
Die van mij is ook een moeilijke eter (en kampt daarbij nog met allergieën). Ik voer nu Edgard&Cooper en dat gaat echt super! Ze eet haar bakje nu altijd leeg. Ik wissel het regelmatig af met het natvoer uit die lijn. Voor €3 euro kan je geloof ik een proefpakketje bestellen. Zeker het proberen waard!

Veel winkels hanteren ook bij dit merk een smaak garantie. Dus mocht je hond het niet eten dan krijg je gewoon je geld terug.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:19

laura1705 schreef:
Mizora schreef:

Ik vind haar niet mager, maar wel erg smal. Haar ribben zijn niet zichtbaar. Pas heeft ze een week niks gegeten, toen viel ze wel af.

Ik zou dan goed op het eiwitgehalte van de brok letten, want dat zorgt voor de spieren. Als je haar ribben niet ziet, en toch zo vaak maar zo weinig eet, voer je haar waarschijnlijk eigenlijk een beetje veel. Ik zou haar tijdelijk slechts 75% voeren van wat je nu doet.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:31

Citaat:
Zij eet heel slecht. Al vele soorten voer geprobeerd, maar wil eigenlijk niks. Eet ook gerust een week niks. Medisch is er niks aan de hand.

Wat voor medische onderzoeken zijn er al geweest? En heeft ze al wel eens werkelijk een week helemaal niets gegeten?

Ik zie dat je een pup hebt van 6 maanden die nu als het goed is iets meer als 3 maanden bij jou is, en je hebt al minstens 5 verschillende soorten voer geprobeerd.

Wellicht is het een goed idee om eens bij 1 merk te blijven en dat eens een tijd aan houden.

Wat doe je dagelijks met de hond? Een pup van 6 maanden hoort normaal best actief te zijn en veel energie te verbruiken, ook heeft een jonge hond voedingstoffen nodig om zich goed fysiek te kunnen ontwikkelen.. Ik vind het een vreemd verhaal.

Edit: Mijn chihuahua eet soms ook zijn brokken niet, hij krijgt dan van mij 5 minuten om er aan te beginnen en als hij dan nog niets heeft gegeten haal ik het weg en krijgt hij savonds nog een kans. Soms eet hij een dag niet en de dag erna wel weer.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:42

Edgar en cooper bevalt hier ook goed. Wij wisselen ook regelmatig van smaak, waardoor het ook aantrekkelijk blijft. En inderdaad ze hebben hele fijne proefpakketjes!

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 21:52

CharmingS schreef:
Citaat:
Zij eet heel slecht. Al vele soorten voer geprobeerd, maar wil eigenlijk niks. Eet ook gerust een week niks. Medisch is er niks aan de hand.

Wat voor medische onderzoeken zijn er al geweest? En heeft ze al wel eens werkelijk een week helemaal niets gegeten?

Ik zie dat je een pup hebt van 6 maanden die nu als het goed is iets meer als 3 maanden bij jou is, en je hebt al minstens 5 verschillende soorten voer geprobeerd.

Wellicht is het een goed idee om eens bij 1 merk te blijven en dat eens een tijd aan houden.

Wat doe je dagelijks met de hond? Een pup van 6 maanden hoort normaal best actief te zijn en veel energie te verbruiken, ook heeft een jonge hond voedingstoffen nodig om zich goed fysiek te kunnen ontwikkelen.. Ik vind het een vreemd verhaal.

Edit: Mijn chihuahua eet soms ook zijn brokken niet, hij krijgt dan van mij 5 minuten om er aan te beginnen en als hij dan nog niets heeft gegeten haal ik het weg en krijgt hij savonds nog een kans. Soms eet hij een dag niet en de dag erna wel weer.

Sinds eind januari is ze bij ons. Eerst at ze redelijk maar stopte van de 1 op de andere dag. Ze heeft een keer 1,5 week helemaal niks gegeten, toen begon ze behoorlijk hard af te vallen. Er is toen bloedonderzoek gedaan, maar dat was allemaal in orde. Momenteel krijgt ze nu een week of 2 cavom, maar eet niet meer dan 1/3 van wat ze mag. Ze krijgt 3x daags aangeboden, als ze niet eet haal ik de bak weg.

Ze gaat 4 keer per dag uit, waarvan 1 wandeling langer is. In huis speelt ze best veel, de rest van de tijd is ze rustig in de mand.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:58

Heb je de hoeveelheid cavom die ze eet wel eens gewogen? Het is een geperste brok, dat weegt per volume-eenheid veel meer dan een krokante brok. Dezelfde beker kan dan ineens tot 2x zoveel brok bevatten.

Wat weegt hij nu, wat gaat hij als volwassen hond waarschijnlijk wegen en hoeveel gram brokken geef je hem nu per dag?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:00

Ik heb een hondje gehad die net zo was, al vanaf de leeftijd dat hij met 8 weken oud kwam.
Het hondje is 18 jaar geworden maar levenslang een vreselijke slechter eter.
Ook van alles geprobeerd, als ik ander voer kocht at hij soms een paar dagen wat beter maar nooit lang.
Vers vlees daar kwam hij niet eens in de buurt ha ha, zodra hij dat rook draaide hij al de kop weg.

Wat uiteindelijk nog het beste ging was zijn brokken mengen met een klein beetje van ons eigen eten, een stukje aardappel er doorheen mengen, wat groente o.i.d.
Hij is altijd op de ondergrens van gewicht gebleven, net niet te mager maar geen grammetje vet teveel.
Toch is hij er 18 jaar mee geworden :)

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 22:08

Mizora schreef:
Heb je de hoeveelheid cavom die ze eet wel eens gewogen? Het is een geperste brok, dat weegt per volume-eenheid veel meer dan een krokante brok. Dezelfde beker kan dan ineens tot 2x zoveel brok bevatten.

Wat weegt hij nu, wat gaat hij als volwassen hond waarschijnlijk wegen en hoeveel gram brokken geef je hem nu per dag?

Ik weeg de brokken dagelijks af, zet het dan klaar voor de volgende dag. Ze weegt nu 18 kg en naar verwachting zou ze 30 kg gaan wegen, maar vraag me af of ze dat wel gaat halen. Vader was 30 kg, moeder 40.
Ze krijgt 130 gram per keer, 390 gram per dag.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:26

Wolf of wilderness deed hier de truc bij mijn irritant kieskeurige reu. Maar ik hoor over edgard en cooper ook veel positiefs qua kieskeurige honden.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:29

Moeder 40kg?? Dat is voor een Weimaraner het gewicht van een grote reu en voor een Duitse staande teef ook veels te veel.

Waarom wil je niet volledig over op vlees? Zou gewoon smuldier bij de supermarkt halen om te proberen en kijken hoe ze het daarop doet.

Voer zelf dit, maar verzendkosten naar NL zijn wel wat duurder.. https://www.aniforte.de/produkte/aniforte-trockenfutter-fjordsalmon-frischer-lachs-mit-kartoffeln?c=94

Andere brokken laten ze ook staan tot ze echt honger hebben, deze brokken vinden ze geweldig. Je kan ook een proefpakketje bestellen.

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 22:39

SophieO schreef:
Moeder 40kg?? Dat is voor een Weimaraner het gewicht van een grote reu en voor een Duitse staande teef ook veels te veel.

Waarom wil je niet volledig over op vlees? Zou gewoon smuldier bij de supermarkt halen om te proberen en kijken hoe ze het daarop doet.

Voer zelf dit, maar verzendkosten naar NL zijn wel wat duurder.. https://www.aniforte.de/produkte/aniforte-trockenfutter-fjordsalmon-frischer-lachs-mit-kartoffeln?c=94

Andere brokken laten ze ook staan tot ze echt honger hebben, deze brokken vinden ze geweldig. Je kan ook een proefpakketje bestellen.

Vers vlees vind ik zo’n gedoe, vriezer is ook niet zo groot. Daarnaast is goed vers vlees behoorlijk duur. Heb nu wat liggen van RAW, dat kost ongeveer 5 euro per worst en ze vind het niet eens echt lekker.

Moeder is dik 40 kg, een hele grote weimaraner en absoluut niet te dik. Vader is Duitse staande korthaar en woog tegen de 30 kilo.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:43

Ok, bijzonder.. de Weimaraner teefjes die ik ken die aan de max schofthoogte zitten zijn toch heel wat onder de 40 kg. Paar flinke reuen die aan de max schofthoogte zitten zijn net boven de 40 kg. Maar goed..

Zoveel gedoe is vers vlees niet. Sommige hebben ook verkooppunten misschien bij jou in de buurt. Ik had goed vlees voor ongeveer 2,50-5euro per kg, helemaal compleet.
Toch wel belangrijk dat ze goed eten als ze in de groei zijn.. Ik heb ook alleen een mini vriesvakje, dus toen ik vooral vlees voerde haalde ik voor een paar dagen. Avond ervoor eruit, in de ochtend uit de verpakking en klaar.

Bij de brokken die ze niet graag aten deed ik er soms zoete aardappel doorheen mixen, kokos olie..dat soort dingen. Dan aten ze het ook wel op. Maar bij het voer uit die link is dat niet nodig, dat eten ze direct helemaal op.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:46

Super dat je het weegt. Dat hoor ik niet vaak (maar word ik blij van).

Krijgt ze nu naast de cavom ook nog vlees?

De richtlijn van cavom is vanaf 6 maanden 15-25g/kg. Bij 18kg is dat 270-450g.
Aangezien ze slecht eet zou ik eens kijken hoe ze het doet met 300g, zeker omdat ze toch niet mager is. 100g vlees vervangt 50g brok. Dus als ze 3x 100g vlees krijgt, mag ze daarnaast nog maar 3x50 brok.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:01

Je hebt ook goedkopere kvv.

Je kan Smuldier uit de supermarkt geven, dat is zeer betaalbaar en komt in 400g verpakkingen.

Soms wil je zelf iets, maar zegt je hond: bekijk het maar! En dan niet letterlijk hoor, maar ik wil eigenlijk ook liever brok voeren dan vers vlees, maar mijn hond krijgt 1 slechtere ontlasting en 2 na 2 weken weigert hij ook zn brok. Mama heeft toen zelfs een keer zn brok in de blender gegooid, maar kreeg het er echt niet in {:)-:(

Vorig jaar over gezet op vers, en sindsdien goede ontlasting en ALTIJD zn bak schoon leeg.

Tja, als mijn hond het zoveel beter doet op vers dan op brok..... dan maar vers.

Eventueel kan je 1 tafelmodel vriezer in de schuur zetten ofzo? Dan kan je wat grotere hoeveelheden vlees in 1x kopen, wat het weer goedkoper maakt.

Ik voer zelf nu vlees van Dogmeat.nl zn €3 per kg. Ik ben nu zn €40 per maand kwijt. Klein Duitse Staande Draadhaar van 24kg.