Kat sproeit op bed.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maava

Kat sproeit op bed.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 11:12

Als eerst wil ik zeggen dat ik Miekie onze poes heb ingeschreven bij de dierenarts, dit probleem ook heb voorgelegd en ze met mij contact zullen opnemen.

Sinds 9 mei hebben wij een gesteriliseerde poes geadopteerd, 10 jaar oud en aan het begin erg schuw. Inmiddels is ze enorm uit haar schulp gekomen. Ze ligt snachts bij ons op bed, dit was de kamer waar zede eerst dagen vooral onder het bed leefde. Als we haar in bed lekker kroelen gaat ze tegen het stoffen kleed op de muur sproeien, sinds vandaag ook tegen de kast die tegen het bed staat maar niet steen vast elke nacht. Er komt vrijwel geen plas of geur vrij, maar omdat ze echt gericht met haar kont tegen de muur gaat staan denken wij toch aan sproeien ipv het trillen met de staart omdat ze blij is ons te zien. Dit doet ze overdag wel.

Omdat het alleen op bed is denk ik zelf aan gedrag ipv een medische oorzaak, maar ben toch benieuwd wat bokt vind en wat ervaringen zijn.

Poes woont alleen in een 2 persoon huishouden, heeft meerdere plekjes waar ze zich terug kan trekken (beschut en open) Kan naar buiten, laten haar ook met rust wanneer ze geen interesse toont. Beide buren hebben katten maar deze komen niet in onze tuin, poes blijft ook in de eigen tuin. Ze speelt en is nieuwsgierig. Heeft ook geen problemen op de kattenbak.

Foto van onze dame <3
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door maava op 16-06-20 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Re: Kat sproeit op bed.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:17

Is er echt geen ruimte voor een vriendin?We hebben ook een plaspoes overgenomen van iemand.Ze zat alleen op een flat en het ging niet meer.Bij ons op de boederij kon er nog wel 1 bij.Ze fleurde helemaal op door de andere poesen en heeft 1 keer in de kamer geplast.Toen was het over.Is maar een idee hoor.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:22

Tja een extra kat erbij is niet altijd feest hoor, katten zijn aardig solitaire beesten. Die van ons zijn ook pas na 5 jaar bij elkaar gekomen (1 van mij en 1 van mijn man) en die hebben nog elke dag ruzie. Ze tolereren elkaar wel, maar zijn echt geen dikke vriendinnen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 11:24

We wonen op 60m2, worden twee katten daar samen gelukkig? Ze toont wel een enorme afkeur voor de poezen van de buren, ook de vriendelijke die in het begin alleen kwam buurten. Ze sproeit ook nergens anders in huis en alleen als je haar aanhaalt in bed, ze heeft de ruimte om weg te lopen maar blijft richting het aaien komen.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:25

Maar er komt dus totaal geen plas of geur vrij?
Die van mij doet het namelijk ook vaak, maar is echt wel gewoon opwinding omdat ze dan zo blij is ons te zien/aandacht te krijgen. Zeker als ze het vooral doet bij aandacht, lijkt me dat gewoon kunnen.

Begrijp me niet verkeerd, medische zaken uitsluiten is altijd goed, maar in dit geval zou ik niet direct denken dat er medisch iets aan de hand is :)

Edit: je zegt vrijwel geen zie ik nu, maar wel iets dus?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:26

Dat is ook wel weer zo dat het niet klikt.Is ze gesterilliserd?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:27

Eén van onze katers doet dit ook wel eens. Niet plassen, alleen het trillen met de staart. Nooit wat achter gezocht. Hij doet dat ook vooral als hij blij is of als je hem vlak boven zijn staart kriebelt.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 11:28

@britta31
Ze is inderdaad gesteriliseerd.

@simoneeM,
Voor mij zichtbaar geen plas en geur, maar toen ik vandaag de link legde vond ik het kleed ineens heel erg stinken. :')

Ik denk zelf inderdaad niet gelijk aan iets medisch. Dit is mijn eerste eigen kat (heb ze al wel mijn hele leven gehad, maar die waren niet van mij.) dus denk better safe than sorry. Moeten toch nog langs gaan voor de chip.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:33

maava schreef:
We wonen op 60m2, worden twee katten daar samen gelukkig? Ze toont wel een enorme afkeur voor de poezen van de buren, ook de vriendelijke die in het begin alleen kwam buurten. Ze sproeit ook nergens anders in huis en alleen als je haar aanhaalt in bed, ze heeft de ruimte om weg te lopen maar blijft richting het aaien komen.

De kans is klein.
Een kat is een solitair dier, en zou in de vrije natuur een groter territorium hebben dan 60m2. Een tweede kat in deze ruimte verkleint dat al vrij kleine territorium alleen maar. Ik zou het niet doen :)
Ik heb die fout zelf gemaakt - ik had een kater van een jaar of 8, heel braaf beest. Wij dachten dat hij zich verveelde omdat hij zo ontzettend veel sliep, en kochten er een ander katje bij om hem gezelschap te houden. Daar heb ik mijn kater dus écht geen plezier mee gedaan, en wij woonden op 100m2.

Eerlijk? Ik zou deze kat niet meer toelaten in mijn bed. Ze doet het enkel daar zeg je. Kans bestaat natuurlijk dat ze, als je haar weigert in bed, op andere plaatsen begint te sproeien - maar evengoed ook niet. Ik zou het wel proberen, moest het mijn kat zijn :) Natuurlijk wel jammer om die knuffelmomentjes te moeten missen in bed, maar kattenpis stinkt zo vreselijk hard dat ik het er wel voor over zou hebben. Dan maar knuffelen op de bank.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:35

Is het echt sproeien of druppelt ze?

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:38

Zoals hierboven gezegd: dat klinkt niet echt als sproeien ookal lijkt het er misschien wel op. Kattenpies is niet te missen qua geur hoor, althans voor mij niet, dat ruik je gelijk als je de kamer binnen komt. Dus ik zou me er nog niet direct druk om maken als je je best moet doen om iets te ruiken. Daarbij komt dat vooral katers sproeien en poezen dat naar mijn weten echt bijna niet doen.

Inschrijven bij de dierenarts is sowieso slim, even een gezondheidscheck, enting, dat doe ik ook jaarlijks met mijn katten. Chippen ook zeker doen als ze nog niet gechipt is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:45

Hier hetzelfde probleem, onze twee katinnen zijn beginnen sproeien in de sofa toen ze krols waren (fokkatten). NA 2 nestjes de oudste gesteriliseerd, de jongste heeft ivm gruwelijke krolsheid nooit een nest gehad.
Op de bovenverdieping doen ze het niet, steevast op de sofa, soms eens op de kussen van de hond, en in een hoek in de keuken.
Leuk is anders als je in de sofa ploft middenin de geur van kattenp*s...
Totnutoe ook nog niet gevonden hoe we het afleren, kattenbakken zijn er genoeg, en zijn iedere dag geschept. Aluminium folie op de sofa, speciaal product voor te reinigen, goede voeding, ...

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:47

maava schreef:
@britta31
Ze is inderdaad gesteriliseerd.

@simoneeM,
Voor mij zichtbaar geen plas en geur, maar toen ik vandaag de link legde vond ik het kleed ineens heel erg stinken. :')

Ik denk zelf inderdaad niet gelijk aan iets medisch. Dit is mijn eerste eigen kat (heb ze al wel mijn hele leven gehad, maar die waren niet van mij.) dus denk better safe than sorry. Moeten toch nog langs gaan voor de chip.

Ruikt het ook echt naar urine? Die geur is inderdaad niet te missen, dus ik gok dat als ze echt sproeit je het eerder had geroken. Tenzij ze echt maar een paar druppeltjes verliest natuurlijk.
Misschien even goed opletten als ze het weer doet, en dan meteen even snuffelen/voelen (klinkt lekker vies ook zo :') )?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:53

DGL schreef:
Zoals hierboven gezegd: dat klinkt niet echt als sproeien ookal lijkt het er misschien wel op. Kattenpies is niet te missen qua geur hoor, althans voor mij niet, dat ruik je gelijk als je de kamer binnen komt. Dus ik zou me er nog niet direct druk om maken als je je best moet doen om iets te ruiken. Daarbij komt dat vooral katers sproeien en poezen dat naar mijn weten echt bijna niet doen.

Inschrijven bij de dierenarts is sowieso slim, even een gezondheidscheck, enting, dat doe ik ook jaarlijks met mijn katten. Chippen ook zeker doen als ze nog niet gechipt is.

Mijn vorige kattin heeft die memo gemist vrees ik, dat beest sproeide echt mijn hele appartement onder. De bank, badkamer- en wcmat, bed, kussens op de stoelen, ...

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:54

Ik zou ondanks dat ze toch “naar het aaien” toekomt haar minder aaien. Ze geeft denk ik toch aan erg gestrest te zijn. Is het aaien of is het overdreven kopjes geven (a.k.a. Geurvlaggen planten). Zijn er voldoende andere mogelijkheden haar geur te verspreiden dan sproeien. Urine is natuurlijk een zeer krachtig middel om te laten weten dat iets van jou is. Ik denk dat het kan helpen meerdere krab dingetjes neer te leggen/ op te hangen. Kan ze ook voldoende de hoogte in in de kamers?

Edit: wij hebben zoiets in de woonkamer. En dan aan de binnenkant gaten gemaakt zodat ze weer naar beneden kunnen.
Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:02

Heb helaas ervaring met sproeiende poezen en katers. Wij hadden een poes die na een paar jaar ineens begon te sproeien, en echt overal, behalve in de kamer van mijn dochter waar ze zich veilig voelde. Heb heel veel boeken en meubels moeten wegdoen vanwege de stank en viezigheid. Volgens mij sproeide ze uit onzekerheid. Ik had op een gegeven moment overal kartonnen dozen voorgezet, die kon ik tenminste weggooien.

Nu heb ik een ex-kater en hij sproeit normaliter niet binnen, maar wel als hij blaasontsteking heeft. Hij krijgt speciaal dieetvoer en dat helpt grotendeels, maar ik weet dat zodra hij weer binnen gaat sproeien zijn blaas weer opspeelt.

Dingen die nuttig zijn bij sproeiende dieren: een uv-lampje om urine op te sporen en er bestaat een spray die je na het schoonmaken kunt gebruiken om de geur weg te nemen.

Bij sommige katten helpt Feliway, bij de mijne niet helaas. Verder zorg ik er eigenlijk altijd voor dat de katten niet in ruimtes komen waar kwetsbare dingen staan. In mijn slaapkamer staan momenteel schilderijen op de grond, die nog opgehangen moeten... sproeien zou dan een ramp zijn. Ik heb met opzet dichte boekenkasten genomen (met glazen deuren), zodat mijn boeken heel blijven en zet onderin kasten en dergelijke nooit kwetsbare dingen open en bloot neer. Het is lastig, maar beperkt de mogelijke schade.

Ik heb momenteel 4 katten die prima met elkaar kunnen opschieten, maar buiten lopen veel buurtkatten die geregeld erin slagen naar binnen te rennen (ik loop slecht en ze zijn me vaak te snel af) en ook buiten tegen deuren en ramen sproeien. Dat maakt onze niet zo heldhaftige katten enigszins onzeker... Denk dat de poes die zo sproeide daar ook onder leed.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 12:22

Oh wat een hoop reacties, wel fijn dat die van mij het niet zo extreem doet als die van anderen.

We hebben een vide waar ze goed uitzicht heeft over het huis en de tuin. We hebben twee krabpalen in huis en de maakt goed gebruik van de deurmat buiten. We hebben nog in de planning om in de vide zelf een hoge plek te creëren. Ik zal ook kijken hoe ze reageert op niet meer in de slaapkamer mogen.

Bedankt voor alle adviezen. :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:38

Mijn kater doet altijd alsof hij sproeit (trillen staart en gericht staan), maar daar komt geen plas bij vrij. Ik schrok daar eerst ook van maar weet nu dat het niets is. Weet je zeker dat het echt sproeien is?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 16:56

Update,

We hebben wat urine naar de dierenarts gebracht, in principe niks ergs aan de hand. Er zaten wat kristallen in, geen reden tot paniek maar wel fijn dat we het getest hebben. Dierenarts adviseert royal canin urinary health en over 2 maanden nog een keer testen of het weg is.

Verder nu de poes niet meer op het bed mag en we haar daar niet meer aanhalen zie ik het sproei gedrag ook niet meer.

@Century
Ik denk zelf inderdaad aan sproeien omdat ze echt met haar kont gericht naar de kast/muur ging. Ze doet het trillen met de staart vaker als ze mijn vriend ziet, maar dan focust ze op hem en niet op een muur.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:08

Maar dan zal je gele spetters moeten zien maar je zegt dat je geen plas ziet...
En kattenpis, ook maar een paar druppels, ruik je ècht meteen wanneer je de kamer in komt.

De mijne doet dit "sproeien" ook al jaren. Keert gericht haar kont ergens naar toe, staart gaat trillen enz.
Maar ze plast niet