Hyper kat: wat best te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

V_Naomi

Hyper kat: wat best te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 05:17

Hoi hoi, ik zoek enkele tips voor mijn jonge (gecastreerde) kater.

Ik heb O'Malley sinds oktober uit het asiel, we wonen met z'n tweetjes alleen op een appartement. O'Malley is een lieve, speelse kat van bijna 3 jaartjes. Erg aanhankelijk, in het begin wat angstig maar nu wel op z'n gemak bij me. Aangezien hij erg speels is heeft hij een grote berg speeltjes waar hij vaak mee rond sjeest, allemaal nog normaal en okee, en daarnaast kan hij ook prima uuuuren liggen soezen :j maar zo tussen 4 en 5 uur in de ochtend (ik werk nachtshiften en schakel in het weekend niet om qua ritme, dus ben nog wakker dan) gaat hij echt helemaal loco :') moest je me zeggen dat ie bezeten is op dat moment zou ik je nog bijna geloven ook :') als een raket door de woonkamer knallen, over de meubels vliegen, tegen de muren op, en de hele tijd mauwen/brabbelen/of echt heel raar 'grommen'.

Is er iets dat ik qua voeding kan doen dat een verschil kan maken? (hij krijgt nu Purina one brokjes, omdat hij in het begin echt erg mager was gaf ik gewoon een vol kommetje dat ik steeds aanvul, dus geen dagelijkse portie, hij schrokt niet alles op en komt lang toe met dat kommetje, maar kan dus wel altijd brokjes eten..)

Was ook eens aan het kijken voor een grote krabpaal, zo eentje met allemaal levels en touw enzo, momenteel heeft hij een krab ton waar hij wel veel gebruik van maakt, maar dat is denk ik minder uitdagend dan zo een 'kasteel' van een krabpaal, dus misschien dat hij daar ook baat bij kan hebben?

Een maatje erbij heb ik wel al over nagedacht, maar weet niet of dat zo een strak plan is, als ze met z'n tweeën zo gaan rond kletteren ga ik vroeg of laat toch echt ruzie met de buren krijgen vrees ik.. :+

Afbeelding

Afbeelding

Def

Re: Hyper kat: wat best te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 07:25

Het is een jonge kat, die hebben veel energie.
Ik vind een kat alleen binnen (dat lees ik uit jouw verhaal toch?) niet fijn voor een kat. Zo zou ik geen kat houden. Maar de meningen zijn daar natuurlijk over verdeeld.
Als hij niet naar buiten kan zou ik hem binnen genoeg uitdaging geven om zijn energie kwijt te kunnen.
Lijkt me verder volstrekt normaal gedrag voor een jonge kat. Die dieren zijn eigenlijk gemaakt om km te lopen, muizen etc. Te vangen en te spelen met soortgenoten.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 07:29

Def schreef:
Het is een jonge kat, die hebben veel energie.
Ik vind een kat alleen binnen (dat lees ik uit jouw verhaal toch?) niet fijn voor een kat. Zo zou ik geen kat houden. Maar de meningen zijn daar natuurlijk over verdeeld.
Als hij niet naar buiten kan zou ik hem binnen genoeg uitdaging geven om zijn energie kwijt te kunnen.
Lijkt me verder volstrekt normaal gedrag voor een jonge kat. Die dieren zijn eigenlijk gemaakt om km te lopen, muizen etc. Te vangen en te spelen met soortgenoten.

Buiten is echt geen optie, heeft ie nooit gekend en is hier teveel risico, dan plakt hij binnenkort ergens tegen het asfalt en dat maak ik liever niet mee... Katten genoeg die gewoon als binnenhuis kat leven dacht ik? Spelen met zijn speeltjes doet hij vaak en zit ik ook niks mee in, leuk zelfs, maar die crisis tussen 4 en 5u 's morgends is toch een heel ander caliber :+ vandaar dat ik dus dacht aan zo een grote krabpaal, dat lijkt me ook weer extra uitdaging met klimmen en spelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 07:30

Klinkt gewoon als het welbekende "gekke kwartiertje" eigenlijk :))

Een krabpaal kan zeker helpen, maar dan meer om dat gekke kwartiertje deels op te richten want het door het huis stuiven, oveal tegenaan stuiteren en de meest rare sprongen, draaien en bizarre, bolle mauwen horen er gewoon bij :')

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 07:32

Die grote krabpalen zijn geweldig.
Heb er 2 ze vliegen er ook echt op en af.een tot het plafon en een wat kleinere.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 07:33

Waarom vind je dit een probleem?
Maakt hij iets stuk, of maakt hij zoveel herrie dat de buren klagen?
Lekker even gek doen is toch niet zo erg?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 07:33

Dat doet mijn kater van 19 ook nog ben ik bang... Geen uur meer, maar die sjeest van buiten 2 trappen op naar zolder en weer terug, en dat een paar keer achter elkaar.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 07:33

pmarena schreef:
Klinkt gewoon als het welbekende "gekke kwartiertje" eigenlijk :))

Een krabpaal kan zeker helpen, maar dan meer om dat gekke kwartiertje deels op te richten want het door het huis stuiven, oveal tegenaan stuiteren en de meest rare sprongen, draaien en bizarre, bolle mauwen horen er gewoon bij :')

Haha okee, maar ik zou idd al blij zijn dat hij zijn dolle kuren dan uitleeft op zo een grote krabpaal, voor er binnenkort dingen gaan sneuvelen :')

Christiene schreef:
Die grote krabpalen zijn geweldig.
Heb er 2 ze vliegen er ook echt op en af.een tot het plafon en een wat kleinere.

Ja ik was idd voor die hele grote aan het kijken! Iets in deze soort:

Afbeelding

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 07:36

Storm schreef:
Waarom vind je dit een probleem?
Maakt hij iets stuk, of maakt hij zoveel herrie dat de buren klagen?
Lekker even gek doen is toch niet zo erg?

Het is idd niet het gek doen opzich dat ik erg vind, kan me er best een deuk mee lachen, maar heb idd bang voor klachten van de buren, vooral omdat het op zo een vervelend uur is.. Nog niets gesneuveld momenteel, omdat hij weet dat hij niet op de kasten mag, maar daar word hij wel steeds 'dapperder' in, dus eens dat hij zich daar aan waagt gaat er wel eens het 1 en ander tegen de grond gaan vrees ik :+

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 07:41

Even ter algemene verduidelijking: het is niet zo dat hij niet mag spelen/gek doen van mij, tuurlijk wel, het is een jong dier en het is best schattig/komiek vaak, maar ik zou het 'ergste' graag iets meer in goede banen kunnen lijden/opvangen, zodat er geen gedoe van komt met de buren of binnenkort elke paar dagen er wat sneuvelt :+

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 07:46

Zou het niet kunnen dat dat tijdstip zo is omdat jij dan niet slaapt. Bij mij hebben de katten ook een paar keer per dag dat ze het huis door sjeezen, maar s'nachts doen ze het niet. Ik heb wel eens ergens gelezen dat katten zich aanpassen naar het ritme van de mens. Dat ze daardoor s'nachts ook rustiger zijn. Maar geen idee of dat zo is en waar ik dat ooit gelezen heb maar bij mij in huis klopt het wel. De enige keer dat ze s'nachts als een malle het huis door gingen was er een muis verdwaald en naar binnen gekomen.
Toevoeging, als je bang bent dat hij sloopt zorg dan dat je met hem speelt als hij zo doet, dan kun je daar nog enigszins in bepalen wat er gebeurd. Ze mijne kan rustig 10 minuten met een speel hengel rennen en springen. Maar dan kan ik mooi bepalen waar!

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 07:52

Haha, klinkt bekend. Onze poezel was de eerste 2 a 3 jaar compleet door het dolle. Mijn man heeft toen dagelijks een uur actief met haar gespeeld om haar verzadigd te krijgen. Hij sloot af door gewone brokjes door de kamer heen te gooien waar ze achteraan ging. Dit om toch een soort natuurlijk proces na te bootsen waarin er naar jagen gegeten wordt. Nu is een paar keer per week voldoende.
Hij gebruikt een kattenhengel die je net als een vishengel kan uit trekken. Prachtig vond (vind) ze het.
We hebben ook meerdere krabpalen staan maar daar raust ze alleen maar overheen. Bovenstaande verzadigd haar meer. En soms krijgt ze ons oude kater ook mee.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 07:57

Met hem spelen doe ik idd ook best vaak, maar nog niet geprobeerd tijdens zijn 'crisis moment', ben benieuwd of hij zijn focus op mij kan houden dan, maar ga het zeker testen! Door de week gaat dat natuurlijk niet, dan ben ik nog op m'n werk op dat uur, maar weet dus niet of hij het dan ook effectief doet :D

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 07:59

Mijn poesje van 12 doet dit ook. We hebben een lekker grote tuin met achterin een overkapping waar een bankstel staat. Achterdeur naar de keuken staat altijd open. Dan gaat het van over het bankstel in een noodtempo door de tuin, keihard naar binnen en soms kan ze niet op tijd remmen en vliegt zo tegen de kelderdeur aan. We zeggen dan dat ze daar haar platte snoetje vandaan heeft (het is een Pers). Verder door de woonkamer tot bovenop de boekenplanken, over stoelen en tafels.

Bij ons is het probleem dat onze hond dan gaat blaffen, die is al oud en kan er niet tegen als ze zo gek doet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:07

Wij hebben een kruising Maincoon/Pers die nu 9 jaar is en die heeft dat nog steeds... :+
Die kan ook mega druk zijn en als een malloot door het huis racen, zijn Ikea ratten door het hele huis slepen met een sirene aan...
Ik denk dat dat gewoon bij sommige katten hoort, de ene is wat drukker en de ander wat passiever...
Die van ons gaat wel naar buiten, die is echt niet binnen te houden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:16

Onze katten hadden dit (zelfs toen ze 13 waren en 15 waren) ook nog rond 4-5 uur. Dat hoort wat mij betreft er ook echt een beetje bij. Ze wilden dan graag naar buiten maar dan lagen wij natuurlijk te slapen.

Maar hoe kan een kat nou herrie voor de buren veroorzaken? Hij stampt toch niet oid?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:17

Die van mij zijn zeer actief buiten maar als ze ‘s avonds binnen zijn dan willen ze na een paar uurtjes slapen ook wel weer even gek doen. Al mijn katten hebben dat wel gehad eigenlijk. Hoort er gewoon bij. Ik zou het zelf ook nooit onderdrukken. Zorg dat ze hun energie lekker kwijt kunnen met speelgoed, genoeg ruimte en vriendjes.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:23

Hier grote krabpaal en 2 katten. Een x main coon en een htk poes.
Dagelijks hebben ze ook de gekke 5 minuten, samen heel hard achter elkaar aan. Ze zijn 3 en 8. De jongste doet het regelmatig ook minimaal nog 1x per dag alleen ff racen.
Hier komen ze ook niet buiten

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 08:27

DiantaM schreef:
Maar hoe kan een kat nou herrie voor de buren veroorzaken? Hij stampt toch niet oid?

Als hij zo extreem rond sjeest maakt dat toch best wel wat lawaai, maar kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen of de onderburen dat erg duidelijk horen. Ikzelf hoor andersom van de buren wel de stomste dingen redelijk goed, zo is er 1,weet niet de welke, die echt wandelt als een olifant, met behoorlijk zware voeten stompend, en dat hoor ik erg duidelijk (ik heb geen bovenbuur dus daar kan het niet van zijn, dus zelfs van onder/naast mij hoor je dat). Ook heeft hij enkele speeltjes met van dat gepressed catnip, is hij helemaal dol op maar dat zijn echt bijna stenen dus rammelt best hard op de tegelvloer :') die afnemen wil ik dan ook weer niet want hij is er echt gek op..

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:34

Ik zou niet voor een vriendje gaan. Die fout heb ik jaren geleden zelf gemaakt, voor mijn hyper-kattinetje. Volgens mij DA had ik dat nooit mogen doen - het territorium (jouw appartement) is te klein voor die solitaire dieren.
Er zullen best katten zijn die overeen komen en het territorium kunnen delen - maar als dat niet het geval is, zit je daar met 2 boze/ongelukkige katten.

Buiten laten zou een oplossing kunnen bieden, maar dat is geen optie lees ik.

Ik heb geen idee of je qua voeding iets kan doen om eerlijk te zijn. Heb je dat al aan je DA gevraagd?

Een grotere krabpaal zal hij wel leuk vinden, maar ik weet niet of dat "de zoomies" gaat onderdrukken. Geen idee of er iets bestaat dat dat kan :')

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-20 08:42

LWDaisy schreef:
Ik zou niet voor een vriendje gaan. Die fout heb ik jaren geleden zelf gemaakt, voor mijn hyper-kattinetje. Volgens mij DA had ik dat nooit mogen doen - het territorium (jouw appartement) is te klein voor die solitaire dieren.
Er zullen best katten zijn die overeen komen en het territorium kunnen delen - maar als dat niet het geval is, zit je daar met 2 boze/ongelukkige katten.

Buiten laten zou een oplossing kunnen bieden, maar dat is geen optie lees ik.

Ik heb geen idee of je qua voeding iets kan doen om eerlijk te zijn. Heb je dat al aan je DA gevraagd?

Een grotere krabpaal zal hij wel leuk vinden, maar ik weet niet of dat "de zoomies" gaat onderdrukken. Geen idee of er iets bestaat dat dat kan :')

Ja dat is idd waar ik dus bang voor ben, dat het niet klikt en dan zit je daar mooi... Want weer weg doen vind ik dan ook weer niet okee, dus riskeer het liever niet..

Vragen aan de DA qua voeding kan ik nog wel doen idd, zal deze week eens polsen :j

Onderdrukken misschien niet, maar als hij die zoomies dan wat kan focussen op die krabpaal en niet op bvb de kasten met bijbehorende decoratie en planten, ben ik ook al blij :+

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:47

Wij hebben twee binnenkatten en elke dag wel een keer of twee de dolle vijf minuten. Dan racen ze van boven naar beneden en weer terug, vliegen over de bank en boven door alle kamers. Gek genoeg is er tijdens die dolle vijf minuten nog nooit wat gesneuveld.
Laatst bijgewerkt door JorisDy op 14-06-20 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:49

Hier flikken ze dat ook gerust sochtends rond 5 a 6 uur.. vooral met het mooiere weer. In de winter bijv doen ze t echt niet.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 08:59

Haha heel herkenbaar dit. Werk zelf ook onregelmatig. En als ik dan paar dagen vroeg moet beginnen en de dagen daarna niet. Dan heeft ze altijd de eerste dag dat ik er niet zo vroeg uit hoef, en moment dat ze dan heel vroeg in de ochtend wakker wordt en denkt zo deze dag gaan we beginnen en wordt dan ook zo gek en druk haha. En als we dan weer in het 'uitslaapritme' zitten en ik weer er vroeg uit moet, vervloekt ze nog net niet de wekker als die gaat. En moet ik haar echt wakker maken haha

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:04

Met voeding kan je denk ik niet veel doen want de kat heeft gewoon energie wat hij kwijt moet.
Die krabpaal is een goede maar bv ook een geestelijk spelletje zoals een balletje met snoepjes erin kan helpen.

Zoek eens op catify my house. Genoeg ideeen om uitdagingen in je huis te maken.

Op bokt hebben we ook een topic Adventure Cats. Deze katten zijn gewend om ene tuigje om te hebben en worden overal uitgelaten.

Op youtube staan ook heel veel filmpjes.

Ik moet er vaak tussen 3 en 4 uit want dan willen ze eten. -O-
Er komt af en toe een 'logee' dus ik kan geen brokken laten staan.