Nieuwe kat er bij, hoe....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Nieuwe kat er bij, hoe....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 18:25

Hallo,

Zoals sommige van jullie wellicht weten heb ik een paar weken geleden 1 van m'n katten in moeten laten slapen ivm nier falen.

Daardoor is mijn andere maine coon (kater) sinds 10 jaar alleen. In het begin vond hij dit prima, maar de laatste tijd merk ik dat hij heel erg aan me hangt, veel miauwen als ik naar de wc ben of onder de douche staat bijvoorbeeld. Ik werk fulltime dus overdag is hij sowieso alleen.

Daarom denk ik er over om weer een katje er bij te nemen. Maja hoe...
Ik heb nog nooit katten gekoppeld. Hoe doe je zo iets... Een kitten of een volwassen kat, kater of poes etc... Mijn katten komen niet buiten...

Ik heb over 2 weken 3 weken vakantie en ga op een nachtje weg nergens naar toe... Dus als ik wat wil, lijkt me dat een goed moment...

Kan bokt mij helpen aan antwoorden? :D

pluisbeer

Re: Nieuwe kat er bij, hoe....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:31

Op kattenherplaatsing.nl staat een link met uitgebreid advies om katten te introduceren

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 11:02

Bedankt ik ga het bekijken. :)

Anderen nog tips?

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:05

Vooral ze met rust laten en zorgen dat ze kunnen vluchten (als in naar een andere plek in huis, dus niet naar buiten). Mijn ervaring is dat het zich snel stabiliseert, zeker als je een kitten poes erbij neemt. Mains zijn over het algemeen ook vriendelijk van inborst dus voorzie geen issues.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:34

Ik heb 6 katten,dus gooi er gewoon altijd 1 binnen. Zet hem meestal op een wat hoge plek waar hij de boel kan overzien en waar de honden er ook niet bij kunnen,want hoewel er veel katten rondlopen herkennen ze een nieuwe direkt. Meestal vind het zichzelf wel. Ze blazen is, en soms probeert er 1 te gaan ruiken ,soms kruipt de nieuwe wat weg.

Op de tv zag ik een stukje die hielden de katten apart en gaven die eten aan ieder een kant vd deur,tijdens het eten deden ze de deur open zodat de katten elkaar zagen ,maar meestal hun eten belangrijker vonden en na het eten deden ze de deur weer dicht.Zo deden ze het een paar dagen ,tot de katten niet meer op elkaar letten tijdens het eten en dan lieten ze de deur openstaan. Het is mischien ook aan de kat hoe je dat het beste doet.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 11:43

Als je voor een kitten gaat; neem er 2.
Een 10jarige zit niet altijd meer te wachten op een drukke kitten, dus als ze elkaar hebben kunnen ze elkaar lastig vallen om te spelen. En zelfs dan moet je kijken of je denkt dat je 10jarige zit te wachten op zoveel rumoer om hem heen. Maar dit is erg katafhankelijk, kan natuurlijk ook goed dat ie dat juist heerlijk vindt.

Bij een herplaatser is het vooral belangrijk om naar karakter van de kat te kijken en hoe dat zou passen bij huidige kat. Zeker met volwassen katten zou ik de introductie rustig aan doen. Hier staan wat nuttige tips: https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ieuwe-kat/

Wel leuk TS! :j Wil je een raskat weer of maakt dat nu niet uit? Anders kun je ook bij de asiels in de buurt eens informeren of ze een leuke sociale kat hebben zitten?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 12:06

SimoneeM schreef:
Als je voor een kitten gaat; neem er 2.
Een 10jarige zit niet altijd meer te wachten op een drukke kitten, dus als ze elkaar hebben kunnen ze elkaar lastig vallen om te spelen. En zelfs dan moet je kijken of je denkt dat je 10jarige zit te wachten op zoveel rumoer om hem heen. Maar dit is erg katafhankelijk, kan natuurlijk ook goed dat ie dat juist heerlijk vindt.

Bij een herplaatser is het vooral belangrijk om naar karakter van de kat te kijken en hoe dat zou passen bij huidige kat. Zeker met volwassen katten zou ik de introductie rustig aan doen. Hier staan wat nuttige tips: https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... ieuwe-kat/

Wel leuk TS! :j Wil je een raskat weer of maakt dat nu niet uit? Anders kun je ook bij de asiels in de buurt eens informeren of ze een leuke sociale kat hebben zitten?

Hier ben ik het mee eens! Een vriendin van mij heeft een kitten bij haar oudere kat. Die zit echt niet te wachten op het drukke gedoe van het kitten. En het kitten wil zó graag spelen! Nu speelt zij wel met het kleintje, maar je merkt toch dat het kitten steeds met de kat wil spelen, eigen soort.

En de koppeltips op de site van Praktijk voor Kattengedrag, hebben wij ook gebruikt. Goed koppelen kan eigenlijk maar 1x in mijn ogen .