Ransuil als dorpsgenoot.

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Ransuil als dorpsgenoot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 22:59

-
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 31-07-22 15:13, in het totaal 2 keer bewerkt

MaiNat

Re: Ransuil als dorpsgenoot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:02

Wauw prachtig zeg! Echt een grote vogel. Jij hoeft niet bang te zijn voor muizenoverlast :P

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:02

Wauw gaaf zeg! En die twee dagfotos zijn prachtig!!

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:26

Wij hadden een week of 3 geleden 1 hier in de achtertuin. Gewoon in een woonwijk.

Hij had het gemunt op onze vogels

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:34

Ikbennietjaloers, ikbennietjaloers O:)

^) Ik wil ook! Uilen staan echt nog op mijn verlanglijstje om op de foto te krijgen.
Supergaaf!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:36

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 23:40

Mainat: Ja, onwijs groot! Helemaal vergeleken met de Steenuil die ik een paar weken terug nog bij mijn pony en verzorgpony's op de foto heb gezet. Het is wat dat betreft wel een goed uilen jaar dit jaar! En nee haha! De uilen en buurtkatten zorgen er wel voor dat de muizenpopulatie flink ingedund word! En anders heb ik nog een poes in huis, maar die is doof. Dus denk dat zij de muis over zich heen zal laten lopen :') .
Hij vloog vanavond vlak over mij heen. Bang is de uil dan ook echt niet. Hoor de jongen nu nog piepen hihi! Heel concert achter huis!

Sasika: Dank je wel <3 ! Ja, die dagfoto's zijn mijn pareltjes! Zo blij mee <3 .

melanie20: Ai, dat is minder zeg dat die achter jullie vogels aan ging! Hopelijk heeft die er geen kunnen pakken?

tienus63: Onwijs bedankt voor de tip! Daar ga ik zeker even naar kijken! Vind roofvogels onwijs bijzonder en ontzettend mooi!

Cayenne: Ik zou bijna willen zeggen: Kom een avondje bivakkeren hier! Denk dat ze er nog wel even zitten :j . En dat kan ik geloven dat die op je verlanglijst staan. Ze zijn echt prachtig!

Voor wie het leuk vind wil ik gerust kijken of ik er een volg topic van kan maken? Ze zitten hier tot nu toe elke avond.

De steenuil aantal weken terug:

Afbeelding

BellaSharon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:44

Ohh wat gaaf zeg <3

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:45

Geweldig joh dat je die zo van je balkon kunt zien!
Heel bijzonder om zo ook de jongen te kunnen volgen <3

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 23:57

Prachtig! Dat is echt ontzettend genieten, bijzonder om ze zo van dichtbij te kunnen observeren.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 00:16

Bellasharon1: Ja he <3 . Echt heel bijzonder ook hoe dichtbij ze bij mensen leven hier!

Mars: Ja, dat is zeker bijzonder! Alleen erg jammer dat ze vanavond een beetje verstopt tussen de bladeren bleven zitten. Het liefst fotografeer ik ze elke dag om zo hun groei goed in de gaten te houden, maar om de zoveel dagen is ook al helemaal prima :j . Het is al heel gaaf dat ik ze sinds zaterdag elke avond op de foto kan en mag zetten! En ze ook niet bang zijn voor de flits van mijn camera (gelukkig). Als ze bang voor de flits waren geweest was ik direct gestopt met fotograferen, maar soms blijven ze gewoon echt tien minuten zitten en lijkt het net of ze gewoon letterlijk poseren. Zowel de ouders als de jong(en).

Svadilfari1: Zeker bijzonder! Zei het al tegen de onderbuurvrouw gisteren: Dit is een once in a lifetime oppurtinity.
Buurtgenoten weten wel dat ze er zijn, maar komen er gelukkig niet massaal op af om ze te bekijken. Buurvrouw, onderbuurvrouw en ik gaan locatie van het nest ook geheim houden zodat we zo toch voor rust kunnen zorgen en de jongen hopelijk zonder veel zorgen op kunnen groeien. Je voelt je gelijk verantwoordelijk voor ze als ze zo dichtbij wonen!

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 05:02

Wauw, supergaaf <3

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 06:35

Ze zijn zo mysterieus.
We hebben een echtpaar Ransuilen al jaren in de tuin. Sniper en Betty

[BB] Op uilen excursie in mijn eigen tuin

Ze hebben jou weli in de gaten,zie ik. De pluimpjes gaan recht omhoog als ze alert zijn. Als ze rusten, gaan de pluimpjes liggen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 07:29

Prachtige beelden van prachtige dieren. Een beetje jaloers. (Maar ik mag eigenlijk niet klagen, want wij krijgen regelmatig bezoek van de ijsvogel in onze tuin :o )
Bedankt voor het delen!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 07:30

Prachtig! Hangt er een kunstnest of hebben ze zelf ergens een nest gemaakt?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 09:19

Zizipicoleo: Ja he! Zo bijzonder ook dat ze hier wonen <3 .

Janouk: Ja, heel mysterious, maar vind ze tegelijkertijd ook iets van kracht uitstralen. Zag je topic voorbij komen laatst. Prachtige foto’s ook! Was stiekem al jaloers dat je ze zo kon fotograferen, maar nu woont hier onze eigen familie! Leuke namen heb je ook bedacht. Hier nog hard op zoek naar namen. Wil wel wat stoere namen voor ze hebben. En moet nog zien wie mama of papa is.
Oh dat ze mij in de gaten hebben ben ik zeker van! Kijken mij ook echt vaak recht aan. Weten precies waar ik sta, maar lijken het prima te vinden dat ik ze fotografeer :) . Interessant weetje van de oren! Die wist ik nog niet! Zitten er bij jou ook jongen inmiddels?

Soesita: Dank je wel! Ohhh, nou ben ik jaloers! De IJsvogel staat al zolang op mijn verlanglijst om te fotograferen! We hebben hier wel genoeg grote vijvers, maar voor zover ik weet geen ijsvogel helaas.

Miezelke: Dank je wel! Van wat ik via internet heb geleerd maken Ransuilen geen nesten, maar pikken ze lege nesten van eksters of kraaien in. Nu hebben wij hier al jaren kraaien en eksters achter ons wonen dus genoeg nesten voor familie Ransuil :j .

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:33

Ik heb de jongen nog niet gehoord. Ik weet waar Betty op het nest zit. Sniper zit in de buurt van het nest. Maar ik wil haar niet storen, dus ik ga niet kijken. Ik hoor ze snel genoeg als ze uit het ei zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:49

Oooooh wat gaaf!!! Prachtig en zo dichtbij! Supermooi!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 15:31

Even een foto-tip: flitsen heeft geen zin (want je ook gezien hebt aan de foto's want die zijn nog steeds donker, het enige wat er gebeurt is dat de uilen van die flitsogen krijgen) op dit soort afstanden. De meeste flitsers komen niet verder dan 5-6 meter, als je een héle goeie hebt haal je 10-15 meter, maar dan is het wel op. En ik denk dat die uilen zeker op 30 meter afstand zitten, zo te zien.

Wat je wel kunt doen om 's avonds in de schemering foto's te maken is je belichtingstijd zo lang mogelijk maken (wat met een telelens al snel betekent dat je niet langzamer dan 1/250 kunt fotograferen of je moet een statief hebben, met statief zou ik alsnog niet onder 1/60 gaan), je diafragma zo groot mogelijk open (kleinste getal) en je ISO zo hoog mogelijk.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 16:00

Janouk: Jammer zeg dat je ze nog niet gezien hebt. Hopelijk komen ze snel uit. Met 3 weken oud schijnen de jongen al rondom het nest te huppelen en vliegen. Dus dan zul je ze ook vanzelf wel zien!

Suzanne F. : Dank je wel! En echt heel gaaf! Mijn kat is inmiddels al jaloers dat de uilen vanaf half 10 alle aandacht krijgen en zij niet _O-

Ibbel: Onwijs bedankt voor de tip! Daar ga ik vanavond direct mee aan de slag! Moet ik de camera daarvoor op de p, A, S of M stand zetten voor die instellingen? Dan kan ik het van te voren al instellen. Was al blij dat ik ze op de foto kon zetten, maar wil mijzelf wel verbeteren uiteraard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 16:04

Je kunt het beste je camera op M zetten, diafragma dan vol open zetten (zal vermoedelijk 4.5 of 5.6 zijn), tijd op 1/250, en dan je ISO zo instellen dat je niet al te gek onderbelicht (en dat je met een beetje geluk niet al te veel ruis krijgt. Helemaal goed belichten zal niet lukken, maar een beetje schemering mag je in je foto wel terugzien natuurlijk.

Je kan ook gewoon eens kijken hoe het er uit komt rollen met ISO 800 (of 1600 als je camera dat kan), belichting 1/250 (of 1/160 of zo) en diafragma 4.5 of 5.6. Je kan je camera desnoods op je balkonhek zetten bij wijze van statief en dan je belichting nog wat langer doen zonodig.
Voordeel van digitaal, als het niets is gooi je het weer weg :))

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 16:51

Hoogste wat ik aan ISO kan krijgen zo uit mijn hoofd is zeker rond 3200 (als ik mij niet vergis) en heb dan ook nog HI nog iets als ISO, maar dat kan ik vanavond wel even voor je checken. En dan kan ik het je altijd nog via PB sturen. Heb ieder geval genoeg ISO mogelijkheden op mijn Nikon :D.

Dat is zeker het voordeel van digitaal! Zo heb ik er al heel wat weggegooid die echt niks waren!
En het voordeel is natuurlijk ook dat ze elke avond vanaf mijn balkon zijn te bewonderen! Ideaal! Kan ik mooi rustig op ze oefenen.
Balkonhek is helaas net iets te dun om daar een dure camera op te zetten en statief helaas te klein. Al moet ik vanavond even zien of ik die nog wat langer kan maken.
Heel fijn deze tips! Kan ik je altijd berichten voor meer tips of beoordeling van de foto's?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:30

Ja hoor, je geeft maar een gil :D
Met ISO 3200 zal je wel ruis hebben en HI is meestal het dubbele daarvan dus 6400 (maar dan halveert meestal het aantal actieve pixels op je sensor om oververhitten te voorkomen)

Balkonhek dient alleen maar als steuntje, je houdt dan zelf je camera nog steeds vast, het is gewoon om je eigen bibberen (die door een telelens het zo goed wordt vergroot als je onderwerp) te reduceren.