Verwaarlozing honden door gezinslid

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Verwaarlozing honden door gezinslid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 00:49

Ik zit al een tijdje met iets in mijn maag. Nu wel zo erg dat ik er op dit moment wakker van lig.

Een gezinslid van mij heeft twee honden. Waarvan eentje op oudere leeftijd is. Deze hond is enorm mager, heeft harde bulten op haar rug, sleept haar achterpoot mee omdat de heup ontwricht is, het haar is dof, slechte ogen en ze heeft kale plekken op haar poten en sleept met haar kont over de grond vanwege jeuk. Wat mij betreft genoeg factoren waardoor het niet alleen meer onder ouderdom valt. De andere hond is jonger en heeft ook veel jeuk. Bijt naar de poten en krabben met de achterpoten. Ook kale plekken op haar rug en achter haar oren.

Het probleem. Dit gezinslid wil niet met de honden naar de dierenarts. Ik heb het al meerdere keren gezegd, maar ik krijg een ‘nee’. Ik heb ook aangeboden om zelf met ze naar de dierenarts te gaan maar dan is de reactie: ‘nee, het zijn mijn honden.’. Ik heb de dierenarts ook al gebeld, maar die komen nu niet op huisbezoek in verband met Corona. Anders had ik een afspraak kunnen maken op een dag wanneer ik daar ook was.

Afgelopen week was ik bij dit gezinslid en ik ben huilend de auto in gestapt. Ik kan het niet langer aan zien en heb besloten om geen bezoek meer aan dit gezinslid te brengen tot er wat aan de situatie veranderd is. Ik heb het hier moeilijk mee want deze persoon staat heel dicht bij me, maar ik kan niet met iemand om gaan die zo met dieren om gaat. De persoon in kwestie is er zelf nog niet van op de hoogte en ik hoop dat dit werkt als pressiemiddel, maar de persoon kennende ben ik bang van niet.

Ik weet niet goed wat ik met deze situatie aan moet. Er moet iets veranderen maar ik ben eigenlijk machteloos omdat er ook een relatie op het spel staat. Ik ben daarom benieuwd of jullie wellicht advies hebben wat ik hier mee kan.

Alvast bedankt voor het lezen.

Saskia9

Re: Verwaarlozing honden door gezinslid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 00:53

Oeffff wat enorm lastig zeg...
Ik heb eigenlijk geen idee wat je ermee kan en mag doen.. Heeft de dierenbescherming geen tips?
Arme dieren ;(

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 00:57

Je kan een melding maken bij 144, die sturen dan iemand langs om te kijken en afspraken te maken of het dier in beslag te nemen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 01:02

Dit valt inderdaad gewoon onder verwaarlozing. Ik had 144 gewoon gebeld. Snap dat dit gevoelig ligt omdat het familie is maar er moet iemand voor die dieren opkomen. Iemand moet ze een stem geven. Dit is onthouden van zorg en dat mag ook niet.

Als dierenarts helaas vaak genoeg mensen gehad die van de dierenpolitie verplicht naar een dierenarts moesten en wat een schrijnende gevallen ben ik tegen gekomen. Echt om te huilen dus ik kan me wat voorstellen bij de situatie van de honden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 01:02

Dit mag 100x mijn gezinslid, mijn echtgenoot of de aangetrouwde koning zijn, maar dit accepteer ik niet.

Dus óf ik neem die honden mee óf ik bel ter plaatse alle instanties.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 01:10

Wat een sneu verhaal. TS, je hebt ontzettend je best gedaan om je familielid zo goed mogelijk op weg proberen te helpen en ze heeft dit niet aangenomen. Ze heeft hierbij in mijn ogen haar kansen op een dergelijke oplossing verspeeld. Ik zou dit inderdaad ook bij de dierenbescherming melden. Geef jezelf niet de schuld hiervan, hoe het ook afloopt, want je bent ontzettend meedenkend geweest met de eigenaar en genoeg is genoeg.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 06-06-20 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 01:11

Ik begrijp de reacties. Ik houd heel veel van dieren, maar ik hou ook veel van dit gezinslid. Ik ben bang als ik die keuze maak dat het kan zorgen voor grote ruzie.

Maar aan de reacties te zien zit er niet veel anders op. ;(

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 01:15

Peuk schreef:
Ik begrijp de reacties. Ik houd heel veel van dieren, maar ik hou ook veel van dit gezinslid. Ik ben bang als ik die keuze maak dat het kan zorgen voor grote ruzie.

:(:) Heel veel sterkte, Je hebt je hart op de juiste plaats.

Ik zou als ik jou was niet anoniem de dierenbescherming bellen. Ik denk dat als jij het anoniem meld, dit gezinslid het nog steeds wel door heeft dat jij het bent. Je kan wel tegen haar zeggen: Ik geef je dit ultimatum (Ga naar de dierenarts voor die tijd en geef je honden de verzorging die een hond moet hebben), als dit niet gebeurd, zie ik geen andere oplossing dan de dierenbescherming erbij halen. Hierbij mag je ook gerust je eigen gevoel erbij pakken.

Dan ben je niet achter haar rug gegaan en heb je haar nog een laatste kans gegeven om het zelf recht te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 01:37

114 bellen en melding maken.
Mensen die zo met onschuldige wezens omgaan, zou ik niet eens mee omgaan. Schandalig.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 01:38

De suggestie van heidy_wilco is goed. Ga de confrontatie eerst zelf aan. Geef hem of haar voor de laatste keer de keuze om het eerst zelf toch te gaan regelen. Stel een ultimatum ga desnoods zelf mee.

Anoniem bellen zal geen zin hebben want inderdaad zal je gezinslid dit door hebben.

Sterkte! Ik snap dat dit heel moeilijk moet zijn voor je.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 01:48

heidy_wilco schreef:
Peuk schreef:

:(:) Heel veel sterkte, Je hebt je hart op de juiste plaats.

Ik zou als ik jou was niet anoniem de dierenbescherming bellen. Ik denk dat als jij het anoniem meld, dit gezinslid het nog steeds wel door heeft dat jij het bent. Je kan wel tegen haar zeggen: Ik geef je dit ultimatum (Ga naar de dierenarts voor die tijd en geef je honden de verzorging die een hond moet hebben), als dit niet gebeurd, zie ik geen andere oplossing dan de dierenbescherming erbij halen. Hierbij mag je ook gerust je eigen gevoel erbij pakken.

Dan ben je niet achter haar rug gegaan en heb je haar nog een laatste kans gegeven om het zelf recht te zetten.

Bedankt. Dat is fijn om te horen.

Ik wil dat inderdaad eerst proberen. Door de reacties zie ik de ernst ook wel in, dus ik doe het meteen morgen. Ik voel me ook schuldig dat ik niet eerder heb ingegrepen.

Mindim schreef:
114 bellen en melding maken.
Mensen die zo met onschuldige wezens omgaan, zou ik niet eens mee omgaan. Schandalig.

Dit is wel kort door de bocht. Zo simpel is het niet. Voor mij gaat een gezinslid in eerste instantie wel voor een hond. Het gaat om iemand die voor mij gezorgd heeft en me opgevoed heeft. Dan probeer je wel eerst alle opties mbt communicatie.

De persoon in kwestie doet dit niet bewust, maar gelooft oprecht dat het wel meevalt/bij ouderdom hoort, maar dat is gewoon niet waar.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 06:36

Wat is de reden dat ze er niet mee naar een dierenarts gaan? Wij zien in de praktijk nogal eens schrijnende gevallen en meestal liggen hier financiële problemen aan ten grondslag. Er wordt dan dus te lang gewacht vanwege de kosten, terwijl die alleen maar oplopen omdat de situatie steeds erger wordt.

Misschien kun je achterhalen waarom ze niet gaan en daar een oplossing voor vinden? Als dit op korte termijn te doen is natuurlijk, zo te lezen hebben beide dieren dringend zorg nodig!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 06:45

Ik zou ze de keuze geven. Of Diegene gaat zelf, of jij gaat en anders 114 bellen. Kan hij/zij kiezen. En misschien even onderbouwen waarom jij vindt dat de hond(en) medische zorg nodig hebben.
Bovendien, als die heup ontwricht is, is doorlopen echt geen optie, daar moet wat mee gebeuren. Dat is een zeer pijnlijk iets namelijk. Maar weet je dat zeker? Misschien is diegene wel bang om te gaan, omdat er dan afscheid genomen moet worden. maar misschien uitleggen dat dit voor een dier niet draaglijk is en dat er iig een keuze moet worden gemaakt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:04

Juist omdat het een dierbaar iemand is, zou ik zeggen of ik rijd er mee naar de da of ik bel 114. Het kan natuurlijk een financiële kwestie zijn,maar bied dan aan te betalen. Want dit is zo zielig voor die dieren. Zei hebben geen stem, probeer die van hun te zijn.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:08

Wat een rotsituatie. Weet je de reden dat je gezinslid niet naar de dierenarts wil?
Wat ik misschien nog zou proberen is om een keer te praten op een manier van joh, schaam je niet als je het niet kan betalen. We hebben allemaal van die periodes. Ik wil je helpen dit op te lossen. Voor mij is het geen probleem om het te betalen en ik doe het graag.

Zoiets? En daarna dat wat fannetje zegt; een ultimatum. Heel veel succes in ieder geval

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:19

Lastige kwestie..... pijnlijk ook.

Probeer bewust bij iedere interventie (zoals het feit dat je nu wegblijft) heel helder te communiceren WAAROM je dat doet, en welke actie er verwacht wordt zodat je weer terug komt.
Uiteraard is dat een stukje manipulatie, maar je hebt zo te lezen niet veel keus.
Het hoeft ook niet lelijk te gaan: "Ik hou enorm van je, en vind het heel fijn je te zien. Maar je dieren hebben medische hulp nodig, en ik kom niet terug tot je zelf gaat of met mij contact opneemt zodat we samen kunnen gaan".

Dat laatste lijkt wel evident.... het klinkt niet als iemand die alleen zal gaan, dus bied vooral aan het samen te doen.
De kans bestaat dat het uiteindelijk een opluchting zal zijn.

Ik zou wel vasthoudend zijn.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 08:39

Bedankt voor de reacties.

Er zijn geen financiële problemen, maar gezien de problemen van de oudere hond zal dit gezinslid er dan voor kiezen om haar in te laten slapen. Dit heeft de persoon in kwestie namelijk meerdere keren aangehaald. Er voor kiezen om het beestje op te lappen gaat niet gebeuren dat weet ik zeker. En helaas kan ik dat financieel gezien ook niet dragen als de kosten hoog oplopen.

Het is echt boeren mentaliteit. Dat is een andere omgang met dieren dan hoe wij dat zouden doen. Ik ben er ook verbaast over dat de persoon het zo ver laat komen.. Het is een soort combinatie van koppigheid met oprecht het idee hebben dat het wel meevalt en normaal is. Terwijl ik geloof heilig als er eerder was ingegrepen dat het beestje ouder had kunnen worden. Maar ja dat is moeilijk als er in beginsel nog niet heel veel aan de hand is. Het is steeds erger geworden aan klachten van het beestje en nu ben ik er klaar mee.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:48

Sorry, maar boeren mentaliteit?!

Okey dan komt er stoom uit mijn oren!
Ik ken nu meerdere boeren, op twee handen te tellen.
Maar zodra daar één niet in orde is, is het einde verhaal, spuitje.

Niet van leven lijden maken...

Ik vind dat zo'n belachelijke uitspraak.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:52

Nou nou het is wel zo dat boeren leven van dieren. Die hechten gemiddeld gezien minder aan welzijn dan iemand die Zijn dieren als kinderen ziet. Hoeveel boeren ken jij die hun stalkatten bijvoorbeeld enten en laten helpen? :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:54

Lastig.. het klinkt alsof het je broer of zus betreft?

Heb je nog andere familieleden die eventueel deze persoon zouden kunnen laten inzien dat hij/zij naat dr dierenarts moet?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:55

MarlindeRooz schreef:
Nou nou het is wel zo dat boeren leven van dieren. Die hechten gemiddeld gezien minder aan welzijn dan iemand die Zijn dieren als kinderen ziet. Hoeveel boeren ken jij die hun stalkatten bijvoorbeeld enten en laten helpen? :+

Wauw.... Jij hebt lef zeg... Ga je schamen, waar haal je het vandaan dat iemand die kiest voor een beroep/eigen bedrijf met dieren minder om het welzijn zou geven?!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:58

Maartje1990 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Wauw.... Jij hebt lef zeg... Ga je schamen, waar haal je het vandaan dat iemand die kiest voor een beroep/eigen bedrijf met dieren minder om het welzijn zou geven?!

Er is weinig diervriendelijk aan het opbollen en daarna consumeren van dieren. :+

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:58

Maartje1990 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik zie er toch wel zeker waarheid in.
Boeren zijn geen schatjes voor hun dieren ofwel producten.
Laatst bijgewerkt door _Mir op 06-06-20 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 09:00

Laten we daar vooral geen discussie over beginnen. Daar heb ik het topic niet voor aan gemaakt. In dit geval kijkt de persoon wel anders naar dierenwelzijn.

Maartje1990 schreef:
Lastig.. het klinkt alsof het je broer of zus betreft?

Heb je nog andere familieleden die eventueel deze persoon zouden kunnen laten inzien dat hij/zij naat dr dierenarts moet?

Nee. Andere familieleden kijken er niet naar om.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:03

klopt hoor wat Marlinde zegt ;)
Daarom hebben wij alles gedaan wat we konden doen toen een vaars zichzelf blesseerde na het afkalven en we een week het arme dier hebben verzorgd (inclusief pijnstilling uiteraard) en vonden we het helemaal niet erg dat ze na die week, waarin het langzaam beter ging, opeens uit het niets viel en haar heup brak en ze dus helaas geeuthaniseerd moest worden. Deed ons niks, en voor haar kalf vonden we het ook niet erg. Waar we meerdere pogingen hebben gedaan om haar geaccepteerd te laten worden door 1 van onze andere koeien, wat helaas niet lukte en het kalfje uiteindelijk op een zorgboerderij hebben weten te krijgen, waar we ontzettend blij mee waren. Nee....welzijn doet ons helemaal niks. Daarom hebben we onze hond vorig jaar ook laten opereren....kosten meer dan 2000 euro.
Maandje geleden zag ik nog bij een buurman melkveehouder het koebad staan voor een geblesseerde koe, doet hij alleen maar om extra geld uit te geven, voor de hobby, niet voor dierenwelzijn

:+