Beestjes, ongedierte bah help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Telpeva
Moderator Algemeen

Beestjes, ongedierte bah help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 20:17

Gisteren zag ik een klein beestje over mijn arm kruipen nadat ik mijn handen in het verblijf van mijn gerbils had gehad, het leek zwart, was nog kleiner als 1mm (meer het formaat van het puntje van een speld). Ik kreeg hem ook bijna niet dood, pletten ging lastig.

Vandaag zat er weer een, op mijn hand, dit keer nadat een van mijn gerbils op mijn hand had gezeten. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

fjordjes

Re: Beestjes, ongedierte bah help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:23

Van die torretjes? Zitten vaak in het voer.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:24

Teken?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:29

vlo? die zijn ook lastig te pletten

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:35

Dierenarts

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:40

shilady schreef:
Dierenarts

Die zijn vaak groter :+

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:41

Bloedmijt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 20:46

shilady schreef:
Dierenarts

Ben ik ook van plan, echter kan ik daar nu niet terecht. Gisteren dacht ik nog dat het toeval kon zijn omdat ik vlak daarvoor een stuk was wezen lopen, ik dacht dat ik er zelf een van buiten mee naar binnen had genomen zeg maar, maar nu vanavond dus een 2e keer zo'n mini beestje op mij en ik ben er niet gerust op.
Wil sowieso langs de dierenarts voor hun mening en eventueel stronghold oid, maar ik ben nu ook vooral nieuwsgierig naar meer informatie omdat ik geen zin heb ik een plaag hier in huis, als ik weet wat het is dan kan ik wellicht vanavond nog iets doen. Bijvoorbeeld dingen als: moet ik nu alles gaan schoonmaken, mijn bed verschonen, mijn kleding ritueel verbranden (echt brrrr ik heb gisteren ook al een tijd onder de douche gestaan ik vind zulke kruipsels echt 3x niks)

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 20:54

Aan je beschrijving het horen ben ik 99,99% zeker even dat het bloedluis/ bloedmijt is. Hoef je niet voor langs de dierenarts, maar is wel hardnekkig om vanaf te komen. Google helpt je verder.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:33

Het zou idd bloedmijt kunnen zijn. In dat geval is je hele huis in de fik steken het beste -O-
Wat een ellende om daar weer van af te komen...
Ze kruipen weg voor licht. Is het een mogelijkheid om het verblijf in het donker te hebben staan? Als je dan het licht aan doet en direct heel goed kijkt dan kan je ze zien weglopen :x

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 12:10

Update,
Drama, ik kan pas dinsdagmiddag terecht bij de dierenarts ;( in de tussentijd had ik bedacht dat ik ze misschien kon vangen met plakband zodat ik ze van dichtbij kan fotograferen. Denken jullie nog steeds bloedmijt/bloedluis?

Liniaal ernaast om het formaat in te kunnen schatten

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:11

Ja, dat is 100% bloedluis.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:16

Ik zou Halamid bestellen. Dat schijnt erg goed tegen ze te werken.
Dutchies kan ook (roofmijt) maar dan mag je de omgeving 6 weken niet schoonmaken omdat je anders de roofmijten ook om zeep helpt.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 05-06-20 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:17

Jep, bloedluis inderdaad.
Even naar de dierenspeciaalzaak en een spuitbus tegen de bloedmijt halen. Een flesje biokill pets is ook handig.
Dan thuiskomen, gerbils eruit en in een propere bakje en inspuiten met de biokill pets.
Je kooi grondig uitwassen, liefst met bleek oid, als het een houten kooi is bij voorkeur zoveel mogelijk demonteren, uitwassen en dan alle kieren en en hoeken inspuiten met de spuitbus. Even laten opdrogen, terug monteren, en dan eventueel nog eens de hoeken een laagje inspuiten.
Moet je wel even op de bus lezen wanneer je dieren er weer inmogen.
je kan ook de biokill omgeving nemen, dan mogen de dieren er vrij snel weer in.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-20 12:31

Ontzettend fijne tips, bedankt! Ik zit hier gewoon een beetje in walging op de bank, echt heel fijn dat ik nu al wat actie kan ondernemen en niet hoef te wachten op dinsdag!

Het hok is van glas, maar ik heb wel veel huisjes en speeltjes van hout, ik las online iets over dat je die in de vriezer of magnetron zou kunnen doen, hebben jullie daar ervaring mee of ideeen bij?

Zou het voor nu helpen als ik de omgeving aan pak, en dan dinsdag de gerbils zelf? Ik weet immers niet of ik dinsdag iets mee krijg van de dierenarts (ik verwacht iets van stronghold oid) om de gerbils mee te behandelen, ik wil ze ook niet een overdosis geven

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:33

Mar_jolijn schreef:
shilady schreef:
Dierenarts

Die zijn vaak groter :+

Ik hou hier van. Echt. *\o/*

Iets vriezen of stomen helpt vaak heel goed. Zou ik zeker doen. Bodembedekking vervangen. Alles wat afwasbaar is, heet en met sop afwassen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:39

Dasty werkt ook prima tegen bloedluis trouwens!
Wat heb je voor bodembedekking bij je gerbils? Want bloedluis gaat graag in stro schuilen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:43

Wel beide samen behandelen, anders heeft het geen nut. Houten huisjes zou ik in een emmer kokend water stoppen, laten drogen en dan ev een nachtje in de vriezer. Glazen bak kan je gewoon uitsoppen met bleek, dat is voldoende. Wel even je silicone controleren en ev heropspuiten.
Gerbils zelf even inspuiten met biokill pets, en dan hoef je niet naar de dierenarts :).

Edit: biokill pets mag je pas vanaf 10 kilo gebruiken, ik zoek even een alternatief.

https://www.gerbilshopqueenies.nl/gezon ... htpijpmijt
https://www.gerbilshopqueenies.nl/gezon ... ray-500-ml
https://www.gerbilshopqueenies.nl/gezon ... dluisspray
https://www.kleineknaagdieren.nl/artike ... /index.php

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:48

Ik vraag mij dan af, hoe komen Gerbils in een kooitje aan bloedluis? Gewoon een oprechte vraag!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:03

Diatomeeënaarde werkt bij kippen goed begreep ik van een vriendin met kippen. Geen idee hoe het bij gerbils werkt. Maar is in ieder geval geen gif

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:05

Amandavd schreef:
Ik vraag mij dan af, hoe komen Gerbils in een kooitje aan bloedluis? Gewoon een oprechte vraag!

Als er vogels in huis zijn is dat vaak een directe oorzaak. Verder kan het meereizen in bodembedekking of overgebracht worden via je kleding etc.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:06

Ik weet niet of het schadelijk is dat kunnen anderen je beter vertellen, maar bij ons op school legde ze tabaksbladeren in de nesten van duiven om bloedmijt te voorkomen

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:08

Deze zou je kunnen gebruiken voor knaagdieren:
https://www.allestegenbloedluis.nl/beap ... ncQAvD_BwE

Let er goed mee op, lang niet alles is effectief tegen bloedluis.

De houten spulletjes inderdaad met kokend water soppen, en die zou ik daarna ook nog insprayen met omgevingsspray.
Wat ik zelf zou aanraden is om de houten spulletjes tijdelijk niet te gebruiken. Je moet de behandeling regelmatig herhalen en je blijft anders aan het soppen, vriezen, koken en sprayen.

Ik zou voor de zekerheid halamid gebruiken voor je hok zoals eerder ook al genoemd, ze zeggen vaak dat bleek niet genoeg is.

Trouwens, bij veel middeltjes is 1 spray gelijk al een overdosering voor een gerbil, wat je dan kan doen is 1 spray op een wettenschijfje doen en daarmee de gerbil een keer deppen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:13

kiki1976 schreef:
Diatomeeënaarde werkt bij kippen goed begreep ik van een vriendin met kippen. Geen idee hoe het bij gerbils werkt. Maar is in ieder geval geen gif

Net toevallig een testkanaal gezien waarbij dit een week lang probeerde en ze gingen absoluut niet dood :=
Hier een filmpje maar ze heeft er nog meer over op haar kanaal.

Tabaksbladeren werken ook bijna niet helaas.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 13:23

Duhelo schreef:
Amandavd schreef:

Als er vogels in huis zijn is dat vaak een directe oorzaak. Verder kan het meereizen in bodembedekking of overgebracht worden via je kleding etc.

He gadverdarrie. Gelukkig geen vogels hier maar wel knaagdieren.