Hond spuugt wel of niet laten drinken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Hond spuugt wel of niet laten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 12:19

Onze hond is sinds vanmorgen misselijk en heeft ook diarree.
Toen ik haar om 6.45 uitliet had ze nog een normale drol. Wel wilde ze geen brokken maar dat wil ze wel vaker niet s ochtends. Dus niks vreemd.

Zo n 2 uur later had ze overgegeven (komt niks, alleen gal/schuim van het drinken. Ook had ze diarree gaf mijn vriend aan (ik was aan het werk)

Ze wil wel graag drinken Maar spuugt dan na een kwartier.
Ze gaat om 2 uur naar de dierenarts (mee met de honden van mijn vader die al een halve weer diarree hadden) dus we denken toch aan een virusje ... maar dan met dit warme weer wel of niet laten drinken? Ik wil niet dat ze uitdroogt maar door water uit te spugen zou ze dan niet sneller uitdrogen?

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:21

Ik zou zelf altijd water beschikbaar houden voor je hond en zeker in deze tijden.
Als je DA niks erover heeft gezegd, dan moet dit ook geen probleem zijn.

Sterkte

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:24

lenaa_tje schreef:
Onze hond is sinds vanmorgen misselijk en heeft ook diarree.
Toen ik haar om 6.45 uitliet had ze nog een normale drol. Wel wilde ze geen brokken maar dat wil ze wel vaker niet s ochtends. Dus niks vreemd.

Zo n 2 uur later had ze overgegeven (komt niks, alleen gal/schuim van het drinken. Ook had ze diarree gaf mijn vriend aan (ik was aan het werk)

Ze wil wel graag drinken Maar spuugt dan na een kwartier.
Ze gaat om 2 uur naar de dierenarts (mee met de honden van mijn vader die al een halve weer diarree hadden) dus we denken toch aan een virusje ... maar dan met dit warme weer wel of niet laten drinken? Ik wil niet dat ze uitdroogt maar door water uit te spugen zou ze dan niet sneller uitdrogen?

Ik zou voor nu haar toegang tot het water geven zodat ze in ieder geval iets binnen krijgt. Waarschijnlijk krijgt ze van de DA een anti-misselijkheid spuit en gaat het water drinken daarna van zelf beter.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:27

Mmh mijn pup had dit afgelopen vrijdag ook. Duurde 1,5 dag en toen ging t weer. Spugen en diarree niet willen eten en drinken heel moeizaam. Wel drinken laten staan en savonds beetje gedwongen om te drinken omdat ze al heel lang niet had gedronken.

Zaterdag avond had ze weer normale poep. Misschien iets verkeerds gegeten of een virusje wat je zegt.

Ik zal het water zeker laten staan. Dan kan ze altijd zelf kiezen nu. Liever dat ze drinkt dan dat ze niks kan/mag drinken en uitdroogt

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:27

Zeker wel laten drinken! Water passeert de maag doorgaans makkelijk en snel, dus het is aannemelijk dat er ondanks het overgeven wel water in de darmen komt. Ze heeft het vocht hard nodig bij deze temperaturen, helemaal als ze ook nog braakt en diarree heeft.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 12:28

Bedankt! Dat was ook mijn eerste gedachte Maar je maakt je dan toch zorgen. Zeker met deze temperaturen. Ik heb de dierenarts assistente zelf niet gesproken omdat ik aan het werk was.Ik hoop ingeval dat de dierenarts iets voor haar heeft straks en dat het niet heel ernstig is.

Ze heeft nu wat gedronken en ligt nu in de schaduw op het koele gras te slapen. Zo zielig als ze zich overduidelijk niet lekker voelen.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 02-06-20 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:40

Freekieee schreef:
Mmh mijn pup had dit afgelopen vrijdag ook. Duurde 1,5 dag en toen ging t weer. Spugen en diarree niet willen eten en drinken heel moeizaam. Wel drinken laten staan en savonds beetje gedwongen om te drinken omdat ze al heel lang niet had gedronken.

Zaterdag avond had ze weer normale poep. Misschien iets verkeerds gegeten of een virusje wat je zegt.

Ik zal het water zeker laten staan. Dan kan ze altijd zelf kiezen nu. Liever dat ze drinkt dan dat ze niks kan/mag drinken en uitdroogt

Oei! Met een pup moet je nooit wachten. Die drogen super snel uit.

Duhelo

Re: Hond spuugt wel of niet laten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 12:58

Zeker wel laten drinken, er blijft altijd meer binnen dan er weer uitkomt.
Je kan zelfs proberen om een lichte bouillon te geven zodat er wat zouten binnenblijven (niet te zout maken uiteraard.).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 13:03

Duhelo schreef:
Zeker wel laten drinken, er blijft altijd meer binnen dan er weer uitkomt.
Je kan zelfs proberen om een lichte bouillon te geven zodat er wat zouten binnenblijven (niet te zout maken uiteraard.).

Ben blij dat ik haar inderdaad wel heb laten drinken. Ze ligt nu al even rustig te slapen. Nog wel een beetje op gekruld.
Tip van bouillon is een goede. Ik wacht wel even de dierenarts af. Denk dat ze is aangestoken door een virusje van de honden van m’n vader maar misschien is het wat anders.
Afbeelding zo ligt ze nu maar je kan aan alles zien dat ze zich flut voelt.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:11

Ja, altijd water laten drinken!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 13:26

Succes bij de dierenarts hopelijk voelt ze zich snel beter! Water of kookvocht van kip/vis is meestal wel prettig voor een lege maag.
Gal spugen is puur omdat de maag leeg is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 15:11

Inderdaad. Bij diarree kan je ook het vocht van gekookte rijst geven. Sowieso is gekookte kip/vis, al dan niet met rijst, fijn om weer te beginnen met eten als maag en darmen wat van slag zijn. Kan je prima een weekje geven tot alles weer beetje op punt is.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 15:33

Bedankt voor de tips, ik neem ze mee voor vanavond! Bij de dierenarts ging het al weer redelijk. Al ligt ze nu wel weer wat sneu op de tuinbank. Wel krijgt ze een kuurtje metrobactin. Samen met de andere honden. Één van hen was al aan de betere hand. Het was geen giardia maar iets anders. Omdat mijn vader op ons hondje past als wij werken wordt ze wel mee behandeld maar de dierenarts kon niet precies zeggen of ze hetzelfde onder de leden had of dat het een combinatie met het warme weer is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 09:48

hoe gaat het nu?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 11:50

Ze was al een stuk vrolijker! En heeft ook wat gegeten en niet meer gespuugd of diarree gehad. Nu poepte ze alleen helemaal niet .. dus ik hoop dat ze dat ondertussen wel heeft gedaan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 11:54

Kan zomaar dat ze nu even niet poept omdat ze ''leeg'' geweest is. Voordat voeding dan weer van ''mond tot kont'' gegaan is duurt wel eventjes :)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 12:03

kiwiwitje schreef:
Kan zomaar dat ze nu even niet poept omdat ze ''leeg'' geweest is. Voordat voeding dan weer van ''mond tot kont'' gegaan is duurt wel eventjes :)

Dat is ook zo! Dus ik wacht even af.
Volgens mijn vader is ze al de hele ochtend (in de airco) aan het spelen met zijn hond. Dus ze voelt zich duidelijk veel beter. Hij heeft ze zelfs al uit elkaar moeten zetten zodat ze ook zouden slapen.
Maar bezorgde honden moeder :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 12:04

Herkenbaar hoor. Liever iets te bezorgd dan te laks toch? :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-20 20:57

En gelukkig heeft ze ook gepoept! Ze laat nog wel wat vieze scheetjes dus haar maag is nog wel wat onrustig maar ben blij dat ze is opgeknapt. Ze vind eigenlijk dat ze wel weer een lams pensstaafje verdient maar daar wachten we nog maar even mee :')
Bedankt voor de adviezen!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:17

Komt vast helemaal goed! “Verse” Pens is over t algemeen goed voor maag en darmen :) dus een pensstaafje zou ik rustig durven geven(als dat nu niks nieuws is maar gewoon normaal is voor haar)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:40

Mijn dierenarts raad het altijd af om andere dingen te gaan voeren, dus ook geen rijst/kip.
Lauw water geven ipv koud en liever niet teveel in één keer.

Gelukkig dat ze al wat is opgeknapt :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:46

Kimbers schreef:
Mijn dierenarts raad het altijd af om andere dingen te gaan voeren, dus ook geen rijst/kip.
Lauw water geven ipv koud en liever niet teveel in één keer.

Gelukkig dat ze al wat is opgeknapt :)

De gedachtengang is logisch. Want voerwissel kan het maagdarm stelsel van slag maken. Maar op t moment dat het maag darmstelsel leeg is en zo van streek geweest is, gaat licht verteerbaar voer vaak beter dan gewoon hun normale voer (er vanuitgaande dat ze brok krijgen)
Kipkookvocht of rijst kookvocht zorgt dat ze minder misselijk worden van al dat gal in de maag. :) net als kip of rijst zelf omdat t heel licht verteerbaar is en bij bijna alle honden werkt dat ook.