kitten bij poes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaartje23

kitten bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 08:19

hallo allemaal!

Het zal vast eens eerder gevraagd zijn maar ik kon het niet vinden.
Kunnen we een kitten bij onze oudere poes zetten? We hebben de kans om via via een kitten erbij te nemen.

-onze poes nu is ong 9jr
-gecastreerd
-binnenkat
-stresslikker maar nu met allergievoer onder controle dus mogelijk ook een allergie
- als kitten woonde ze bij ons met onze kater maar die is overleden
-met vakanties gaat ze naar een kattenhotel daar houdt ze zich afzijdig van andere katten
-een jaar geleden zat er een mooie raskat in onze tuin die duidelijk de weg kwijt was, was nog jong, maar geen kitten. Ze heeft een week door de deur naar hem zitten blazen. Toen kwamen de eigenaren hem ophalen.

We kunnen ze een periode apart houde n en langzaam aan elkaar laten wennen. Maar gaat ze het echt ooit leuk vinden? Doen we haar er een plezier mee? Ze is nog wel heel speels en met onze eerste kater had ze de grootste lol... waar doen we slim aan? Iemand ervaringen met een oudere, gevoelige poes?

Avelienvd

Re: kitten bij poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 08:27

Heel eerlijk... als ik dit zo lees denk ik niet dat je haar er echt een plezier mee doet.
Als ze bij het zien van andere katten boos wordt en in de opvang ook niet naar andere katten trekt... dan denk ik dat ze liever een solopoes is

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 08:32

Avelienvd schreef:
Heel eerlijk... als ik dit zo lees denk ik niet dat je haar er echt een plezier mee doet.
Als ze bij het zien van andere katten boos wordt en in de opvang ook niet naar andere katten trekt... dan denk ik dat ze liever een solopoes is

Zo denk ik er ook over.

Verwacht niet dat het altijd maar goed gaat. Ik heb ooit een kitten opgevangen uit nood en mijn oudere kat kreeg er zoveel stress van dat hij ziek werd. Uiteindelijk heb ik de kitten weer moeten herplaatsen.
Heb je een plan B voor als het niet werkt samen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 08:57

Ik zou haar lekker in haar eigen bekende wereldje laten en als ze er ooit niet meer is twee kittens (of katten) tegelijk nemen.

De situatie zoals nu zal stress betekenen voor je kat en wellicht ook voor de kitten. Je hebt kans dat de kat haar wel zal gaan accepteren maar of dat ook echt vriendschap wordt ipv tolerantie...? Gezien jouw kat al reacties geeft op stress zou ik het risico niet nemen.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 08:57

Ok! Bedankt!
Nee geen plan b maar ik heb nog geen ja gezegd op de kitten. En als ik het zo hoor dan ga ik dat ook niet doen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:10

Sluit me bij de vorige 'sprekers' aan. Als je een kat erbij zou nemen, komt het waarschijnlijk hoogstens tot tolerantie, maar de kans is klein dat ze ooit maatjes worden. Poezen zijn daar sowieso niet zo makkelijk in als katers.

Heb zelf een kater gehad die geen andere katten verdroeg, hij werd er heel gestresst van en ging overal sproeien. We hebben pas nieuwe katten genomen nadat hij was overleden. Een van onze poezen (inmiddels 20) heeft niks met andere katten, ze raakt er niet gestresst van, maar ze moet ze gewoon niet. Helaas voor haar hadden we al meer katten toen ze kwam aanlopen en dat is altijd zo gebleven, veel zwerfkatten en aanlopers hier. Door de jaren heen is ze makkelijker geworden en blaast niet meer naar ze, maar ze zit het liefst bij een mens of ligt rustig alleen.

Sommige katten zijn zo. Mocht je toch een kitten overwegen, neem er dan twee, want aan een afstandelijke poes hebben ze niets.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:16

Ik heb dezelfde fout gemaakt. Oudere kater was er niet blij mee, kitten ook niet echt.
Achteraf van de DA gehoord dat je hun daar idd geen plezier mee doet.

Ik zou het dus niet doen..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:17

Ik heb vaker kittens bij mijn oudere poezen gehad.
Meestal was het even brommen en dan na paar dagen was het gewoon weer klaar.

IK heb nu ook een kitten bij mijn oudere kater 10j, en kater van 2jr.
Dit heeft twee nachtjes geduurd dat oudste boos was en toen was het klaar.

De oudste heeft dit wel vaker gedaan, ik heb in totaal drie keer een ander katje bij gehad.
Eentje die met 8 jaar overleed had ik als kitten gekregen en er bij gedaan, en die van 2 jaar en nu deze.
Wel altijd boos, en snachts uit elkaar en niks geforceerd en het is hier altijd goed gegaan.
NU wil ik niet zeggen dat die bij elke kat goed gaat. Ze zullen in ieder geval wel altijd even een poosje nodig hebben om te wennen, en dat kan best wel door boos en blazen ect.

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 09:28

De kitten erbij is geen must maar meer iets wat ons leuk lijkt als het kan. Maar ik denk als ik mijn gevoel volg en de reacties zo lees dat ik onze poes er geen plezier mee doe. Dus dan is het geen must!