Schrikdraad katten doet het niet....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Schrikdraad katten doet het niet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 23:28

. Wie weet raad?
Kattenschrikdraad gekocht die werkt met plus en min-draden. Maar hij werkt dus niet -O-
Heb op het punt waar de apparaat aan de draden zit, 2 draden beet gepakt en kreeg daar een beste klap :') maar op de rest van het circuit staat geen stroom/voel ik niks.... Circuit loopt ivm het huis niet rond maar in een u-vorm en stroomapparaat staat halverwege.
Het zijn Lange isolatoren die naar binnen staan met om en om een plus en min-draad.
Van de webwinkel waar ik hem kocht moest ik 1 min draad op de schutting bevestigen die als aarding zou werken. Deze moest ik erop nieten of bijv om het schroefdraad van de isolatoren slaan. Van begin isolator tot eind isolator. Aan het einde ben ik met die min draad verder gegaan. Door alle 2e, 4e en 6e en 8e isolatoren
Vervolgens met een andere draad door alle 1e, 3e,5e en 7e isolatoren. Gezorgt dat de plus en min draden elkaar onderling niet raken en dat ze niks anders raken. Behalve die 1e min draad dan.

De rode draad gaat naar de plusdraad en de zwarte aarding draad gaat naar de min draad.

Waar kan het aan liggen?
De 3 draad zit op 4 punten in een metalen draadverbinder omdat de draad op was

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 23:54

Begrijp ik nu goed dat je dus 8 draden hebt lopen?

Ik zou het bij 2 plus draden en 1 aardedraad boven de schutting houden en 1 aardedraad op de schutting.
Dit artikel legt het wel fijn uit: https://verstraten-elektronica.blogspot ... tting.html
Bijna onderaan staat hoe je de aardedraad het beste kan monteren.

Edit: Uitleg een beetje aangepast.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 00:24

1 draad verbind je met de aarding. Een schutting van hout zal niet goed geleiden en is niet geschikt. Een metalen pen in de grond is hier wel geschikt voor.

De andere draad gaat naar je stroomdraad toe. Die zet je bv op de rand van de schutting.

Een cm of 10 onder die draad maak je een metaaldraad die goed contact maakt met metaal. Deze zorgt ervoor dat de katten goed contact maken. Doe je dat niet dan zal zeker bij droog weer er weinig of geen aarding zijn en hebben de katten geen last van het draad.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 00:55

zonnebloem18 schreef:
Begrijp ik nu goed dat je dus 8 draden hebt lopen?

Ik zou het bij 2 plus draden en 1 aardedraad boven de schutting houden en 1 aardedraad op de schutting.
Dit artikel legt het wel fijn uit: https://verstraten-elektronica.blogspot ... tting.html
Bijna onderaan staat hoe je de aardedraad het beste kan monteren.

Edit: Uitleg een beetje aangepast.

Klopt. 8 draden om ook te voorkomen dat ze er overheen springen. Zit als een dakje boven de schutting.

Deze geleiders:
https://www.agrishop.nl/voss-pet-katten ... ingen.html.

En zo op het hek:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tieme op 01-06-20 01:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 01:00

robert45 schreef:
1 draad verbind je met de aarding. Een schutting van hout zal niet goed geleiden en is niet geschikt. Een metalen pen in de grond is hier wel geschikt voor.

De andere draad gaat naar je stroomdraad toe. Die zet je bv op de rand van de schutting.

Een cm of 10 onder die draad maak je een metaaldraad die goed contact maakt met metaal. Deze zorgt ervoor dat de katten goed contact maken. Doe je dat niet dan zal zeker bij droog weer er weinig of geen aarding zijn en hebben de katten geen last van het draad.

Apart dat die man zegt dat mindraad op de schutting genoeg aarding geeft... Dus dat zou mogelijk het probleem zijn?
Vond het al zo gek dat bij een pakket een aardingspaal geleverd werd. Toen ik vroeg of ik deze ook moest bestellen gaf hij aan dat dat niet nodig was. Het hek zou de aarding zijn

belle_boef

Re: Schrikdraad katten doet het niet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 07:03

Heb je je aarde draad vanaf het apparaat ook geaard naar een pen in de grond?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 08:50

belle_boef schreef:
Heb je je aarde draad vanaf het apparaat ook geaard naar een pen in de grond?

Nee. Ik heb helemaal geen aarde pen. De medewerker van agri-shop zei me dat die niet nodig was omdat ik met min en plus draden werkte.
Ik moest een min-draad op het hek monteren en hier de aarde draad aan vast maken en dan zou het hek als aarding fungeren....
Maar zoals ik het hier lees klopt.dat dus niet....

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:02

Dat zou kunnen werken als je hek van ijzer is en de grond in gaat gaat. Zo niet werkt het niet.
Daarnaast moet een aarde pen wel een vochtige grond hebben om echt goed te werken

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 09:06

Ok maar nu begrijp ik er helemaal niks meer van.... :(

Ik heb dus een aardepen nodig. Ik moet ergens nog een schrikapparaat van de paarden hebben. Volgens.mij kan die pen eraf gedraaid wordenaar die is maar iets van 30-40 cm lang. Kan dit?

Wat ik even niet snap:
1. Die zwarte "aardings-draad" vanuit het apparaat zit nu aan de min-draad. Die kan/moet gewoon blijven zitten als ik die aardepen ga gebruiken?
2. Zo ja: hoe verbind ik die mindraad dan met die aard-pen? Heb ik daar een speciale aardingspen voor nodig of kan het met ijzerdraad (wat ik in voorgaande reaktie ergens lees?)

En als ik een aardepen ga gebruiken, is het dan niet erg dat m'n 1e min-draad de schutting raakt? Want dat moest ik van die medewerker van agri-shop doen. De 1e min-draad loopt de hele tuin door langs het hek/om de schroefdraad van de isolatoren.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 09:13

belle_boef schreef:
Dat zou kunnen werken als je hek van ijzer is en de grond in gaat gaat. Zo niet werkt het niet.
Daarnaast moet een aarde pen wel een vochtige grond hebben om echt goed te werken

Medewerker heeft dus slecht advies gegeven -O-

Vond het al zo raar dat die pen wel in het standaard pakket erbij zat.
Maar hij gaf echt aan dat dat niet nodig was. Heb duidelijk gezegd dat het een houten schutting was en een muur van de schuur.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:14

Ik heb het even simpel voor je uitgetekend hoe het zou moeten.

Afbeelding

Dat vierkantje is dan je stroom apparaat

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:16

Houten schutting geleid niet genoeg, dus dan trekt hij je draden niet.
Ijzeren pin en dan zou het in principe moeten werken mits je draden elkaar niet ergens raken en er een ander cirquit ontstaat.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 09:27

belle_boef schreef:

[ [url=m/8n9l8D.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar dan verdwijnt het -+ principe van de draden toch?
Daarom moeten er met dit systeem - en + draden om en om omdat een kat een - en een + draad te gelijk moet raken om een schok te krijgen :\

Zo moest ik hem doen:

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 09:33

Dat is dan een heel ander principe. Daar ben ik niet mee bekend.

Maar als ik de omschrijving lees moet de aardpen wel gebruikt worden en verbonden moet zijn aan de min pool

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 09:54

belle_boef schreef:
Dat is dan een heel ander principe. Daar ben ik niet mee bekend.

Maar als ik de omschrijving lees moet de aardpen wel gebruikt worden en verbonden moet zijn aan de min pool

volgens de beschrijving moet de min-draad op het apparaat aangesloten worden en de plusdraad. En daarbij nog aardingskabel/paal aan de min-aansluiting van het apparaat.
Maar er zitten maar 2 uitgangen op dat apparaat. Rode voor de (+) stroomdraad en zwarte kabel/ uitgang voor de aarding...
Zou ik dan de min -draad EN de draad van de aarding te gelijk op die aardings-aansluiting van het apparaat moeten doen?.

Dit staat er in de omschrijving op internet.
schrikdraadapparaat verbinden met de meegeleverde geleiders. De groene geleider (art.nr.: 42497, 100m is inbegrepen) moet voor de plus draad worden gebruikt en worden verbonden met de plus pool op het apparaat. De oranje geleider (art.nr: 42495, 100m is inbegrepen) moet voor de min draad worden gebruikt en worden verbonden met de min pool op het apparaat.
De meegeleverde aardpen moet u met de min pool op het schrikdraadapparaat verbinden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:40

Het hele idee van een schrikdraad zoals je bij de paarden gebruikt, is dat degene die de draad aanraakt, tegelijkertijd ook aarde maakt.

Bij een omheining zoals TS heeft, is nu net het kenmerk dat het doelwit op het moment van aanraken zelf geen contact maakt met de aarde, bijvoorbeeld doordat de kat in kwestie bovenop een houten/kunststof schutting staat of door de lucht springt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 17:48

Tieme schreef:
belle_boef schreef:

[ [url=m/8n9l8D.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar dan verdwijnt het -+ principe van de draden toch?
Daarom moeten er met dit systeem - en + draden om en om omdat een kat een - en een + draad te gelijk moet raken om een schok te krijgen :

Zo moest ik hem doen:

[ [url=m/7dhPOd.png]Afbeelding[/url] ]

Zo hadden wij hem ook, maar de aarde draad heb ik ook laten "aarden" met ijzeren pennen in de grond.

Helaas kon de rooie de klappen wel aan... Dus voor hem werkt alleen gaas nog.

Heb zelf ook een klap gehad van het stroom door inderdaad aarde en stroomdraad te pakken.

Klein geheimpje onder ons?

Ik doe dat nooit weer :')

Hele straat heeft t ongeveer gehoord.
Buren hebben enorm staan lachen (terecht ook wel)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 18:13

Je plaatje met die 8 draden klopt wel. Je moet dan alleen de min, de zwarte draad, nog ergens met de aardepen verbinden, maakt niet uit waar, en kan met gewoon ijzerdraad. Die zwarte draden, dat circuit hoeft niet geisoleerd. Om te testen moet je allebei de draden tegelijk aanraken. Een rode en een zwarte.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 22:41

Volgens mij is jouw constructie goed, plus en min om en om Alleen de min moet geaard worden met een aardepen. Dat kan op elke plek in het "min circuit".
Als de kat een plus draad raakt en tegelijk een min( die ergens geaard is) krijgt ie een tik. Schutting alleen is niet voldoende om te aarden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-21 23:00

ik heb het systeem zoals in het eerste plaatje getekend is en ik heb op de schutting zelf een ijzerdraad liggen, vastgezet met krammen en een ijzerdraad daarvanaf naar beneden de grond in.
sindsdien bleef mijn kat netjes in de tuin. :)