Heremietkreeft verlaat steeds huisje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne__
Berichten: 12482
Geregistreerd: 12-12-06

Heremietkreeft verlaat steeds huisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 22:06

Hoihoi,
Ik heb 2 heremietkreeften, nu ongeveer een jaar. Temperatuur en luchtvochtigheid is in orde, ze hebben zoet en zout water. Ook hebben ze meerdere schelpen om uit te kiezen.
Maar nou zag ik gisteren opeens dat 1 van de 2 uit zijn huisje lag. Ik dacht dat hij dood was, maar dat bleek niet zo te zijn.
Voor de zekerheid heb ik de 2e er even uit gehaald, zodat hij niet aangevallen zou worden.
'S ochtends zat hij weer in hetzelfde huisje.

En nou is hij er weer uit. Hij zit dan gewoon rustig, alsof hij zijn huisje nog gewoon heeft.

Iemand hier ervaring mee? :?

Poosje81
Berichten: 21218
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 22:12

Is de lockdown eindelijk voorbij, mag ie nog niet zijn huis uit....

Sanet

Berichten: 7984
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 22:13

Poosje81 schreef:
Is de lockdown eindelijk voorbij, mag ie nog niet zijn huis uit....


Ik moest hier echt heel hard om lachen _/-\o_

Ik kan je helaas verder niet helpen :(:)

knollentuin
Berichten: 10400
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Heremietkreeft verlaat steeds huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 22:16

Is het niet zo dat z'n huis te klein wordt en hij een grotere zoekt?

luxx

Berichten: 3505
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Heremietkreeft verlaat steeds huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 22:30


speurneusc

Berichten: 5412
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 22:41

meerdere huisjes wil wel eens helpen meer kies mogelijkheden, maar ook je zout/zoet gradatie van het water verstellen

Rivendell

Berichten: 6838
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Heremietkreeft verlaat steeds huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:06

Heb je voldoende huisjes liggen? Ze zijn heel kieskeurig.
Ze vervellen ook. Daarna zoeken ze vaak een nieuw huis

Daphne__
Berichten: 12482
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 23:31

Er liggen ongeveer 15 huisjes in, verschillende maten, maar ook vormen. En toch blijft hij het doen 8)7

Las dat ze hun huis wel eens verlaten als ze daar uit getrokken worden of als laatste optie bij gevaar. En nou begin ik dus te vermoeden dat hij flink geterroriseerd word door de andere. Ook omdat het steeds 's avonds gebeurd en hij de volgende ochtend rond loopt alsof er niks gebeurd is en dan hetzelfde huisje weer kiest.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Heremietkreeft verlaat steeds huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:36

Even offtopic, mag ik een foto zien en van het verblijf.
In hemelsnaam je hebt toch wat bijzondere huisdieren hoor :+

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:56

LukieBradley schreef:
Even offtopic, mag ik een foto zien en van het verblijf.
In hemelsnaam je hebt toch wat bijzondere huisdieren hoor :+


Nog een paar beestjes van je om te volgen, leuk!! Dus foto’s zijn zeker welkom :D

speurneusc

Berichten: 5412
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 08:47

ja ze zijn gaaf, ik heb ze ook jaren gehad nadat ik ze in amerika gezien had, daar was het een complete rage was ergens in 1994 geloof ik, heb bijna1.5 jaar gezocht om ze hier in Europa te vinden, want omdat we via Engeland terug gingen mocht ik ze niet meenemen toen.

In die tijd had ik zelfs geen gewone kamer verlichting maar alleen bakken met hermits, krabben en kreeften. Mijn hermitbak was 1m80 lang met allerlei huisjes vijvertjes en ik had daar 8 hermits in.

Hermits kunnen idd territorial zijn, dus dat de ene de ander zit te pesten zou best een oorzaak kunnen zijn, miss met plexiglas een schotje maken in de bak en kijken hoe dat gaat.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 16:14

Dit is een ouder topic en toch hoop ik op een reactie. Wij gaan starten met landheremietkreeften en zijn het terrarium aan het inrichten. Ik krijg maar niet het juiste zand gevonden, ik heb Cocosbedding en wil ook een strandje, maar welke is geschikt om in te graven?

speurneusc

Berichten: 5412
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 22:14

Zoe26 schreef:
Dit is een ouder topic en toch hoop ik op een reactie. Wij gaan starten met landheremietkreeften en zijn het terrarium aan het inrichten. Ik krijg maar niet het juiste zand gevonden, ik heb Cocosbedding en wil ook een strandje, maar welke is geschikt om in te graven?


toen der tijd gebruikten wij gesteriliseerd speelzand, speelzand langere tijd in de over om enge dingen uit te sluiten omdat ze best vatbaar zijn.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Heremietkreeft verlaat steeds huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-23 23:10

Ja dat lijkt wel de goede substantie, maar ze zeggen nu dat er teveel chemicaliën inzitten. Ik heb vanmiddag de winkel waar we ze gereserveerd hebben gesproken en die zeggen dat enkel Cocos goed is, dat gebruikt de opfokker waar hun ze kopen ook. Dus op hoop van zegen maar !

Wispeltuur
Berichten: 1601
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 04:09

Zoe26 schreef:
Dit is een ouder topic en toch hoop ik op een reactie. Wij gaan starten met landheremietkreeften en zijn het terrarium aan het inrichten. Ik krijg maar niet het juiste zand gevonden, ik heb Cocosbedding en wil ook een strandje, maar welke is geschikt om in te graven?


Hier geen ervaring met heremietkreeften maar ik zou in jou geval aquariumzand gebruiken. Dat zou perfect veilig moeten zijn aangezien vissen ook vrij gevoelig zijn. Mocht je nog extra maatregelen willen nemen dan zou je het ook nog even kunnen koken voor je het gebruikt, daar kan zand prima tegen.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Heremietkreeft verlaat steeds huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 06:22

Dank je wel voor jullie reacties. Zeker na zo'n oud topic. Aquariumzand is juist minder geschikt, omdat de kreeft zich niet kan ingraven en dan een soort grotje kan bouwen om te vervellen. Aquariumzand stort in, het moet juist een soort zandkastelen substantie hebben als je het vochtig maakt. Bedankt voor het meedenken!

speurneusc

Berichten: 5412
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:14

je kan ook zelf holletjes bouwen van iets bv cement tegen inzakken

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Heremietkreeft verlaat steeds huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 11:56

Ja zou kunnen misschien, alleen alles moet elke paar maanden volledig vernieuwd worden, dus is best een week en dan zul je zien dat ze eigenwijs zijn en ernaast zelf gaan graven haha. Voorlopig ga ik geen zand gebruiken en doe ik alles van Cocos, dan zou ook goed moeten gaan.

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Heremietkreeft verlaat steeds huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 12:37

Ik heb op TikTok iemand gevolgd die ook dit soort kreeften heeft. Die heeft er ook een loopwiel in de kooi staan. Zo een voor hamsters.

Zoe26
Berichten: 232
Geregistreerd: 23-05-19

Re: Heremietkreeft verlaat steeds huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 13:26

Jaa!! Alleen super traag haha