Hond eet slecht/stopt met eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bloemm

Hond eet slecht/stopt met eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 09:09

Hoi! Ik heb een aussie, super kieskeurig kwa eten. Ze is nu 1 jaar en 2 maanden en we zijn bij broksoort nummer 7 of 8 aangekomen. Ik kijk altijd naar hoeveel vlees erin zit, de eerste week eet ze meestal goed (want het is nieuw!) en daarna begint het gedonder. Ze laat het rustig 2 dagen staan voordat ze begint te eten, opzich niet erg ze kon het hebben maar het wordt nu wel erg extreem (na 2 dagen 2 happen), en vind ik haar ook echt te dun worden. Het is niks medisch, ze is nagekeken door de dierenarts en voor
Rodi worst/ alles wat anders is dan haar eten doet ze alles. Daarom ben ik opzoek naar een definitieve oplossing, misschien ook in de vorm van vers vlees. Daar moet ik dan wel extra vriezer voor aanschaffen en ik ben bang dat ze dat ook weer laat staan.

Wat we al kwa brokken hebben gegeven:
Dog lovers gold, acana, taste of the wild, dr Clauders (2 smaken) Renske, farmfood en nu DARF (geperst).

Kwa voerschema/ hebben we geprobeerd:
- Eten na 10 minuten weghalen en wachten op volgende voerbeurt, dan kan ze gerust 3 dagen niet eten dus nu laten we het maar gewoon staan zodat ze wel kan pakken als ze toch honger heeft
- kat erbij houden, dat helpt wel omdat ze dan denkt hey blijf van mijn brokken af maar dan eet ze dus nogsteeds veel te weinig.
-vlees door de brokken, laat ze tegenwoordig ook staan.
- 1x per dag eten, heeft geen zin want ze laat t ook weer staan
- schapenvet eroverheen, was leuk voor 2 dagen en toen at ze weer niet. Zelfde geprobeerd met paardenvet.
- water bij het voer, werkt ook niet.

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar, ze is super actief en eet daarbij 15 brokjes op een dag. Mijn man is er klaar mee en wil niet weer schakelen omdat we nog 3 verschillende zakken hebben en hij nu de langste adem wilt hebben. Maar we hebben dit nu al 4 weken en maak me echt zorgen. Dus mijn vraag; iemand met ervaring die de gouden tip voor ons heeft? Eventueel ook voor betaalbaar vers vlees?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:36

Als je vers vlees overweegt; wij voeren kivo. En dat is vrij betaalbaar. :)

Heb hier dit drama tot 1,5 jr gehad en toen ineens was t over. Vers vlees ging er altijd in. Maar ik wil(de) liever zowel vlees als brok.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 31-05-20 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:40

Heeft ze überhaupt interesse in eten? Dus ruikt en kijkt ze b.v. mee als jullie eten? Geef je voer/snacks als beloning? Wat zijn haar activiteiten, als in hoe lang wandelen jullie en hoe vaak en waar? Wordt ze mentaal uitgedaagd?

Wat mijn hond destijds erg geholpen heeft is jagen/zoeken op voedsel. Wat ik deed is misschien een beetje raar maar ik nam dus stukjes kipfilet mee op wandeling sleepte daar een spoor mee en dan moest mn hond ze gaan zoeken. Vreemd genoeg kreeg ze dan thuis ineens zin om te eten. Misschien helpt het bij jullie hond ook wel? En mijn hond was rond die leeftijd ook mager maar had toch erg behoefte om flink te wandelen (ging wel tegen mijn gevoel in), na een flinke wandeling at ze ook goed.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:41

Vers vlees kun je inderdaad proberen :D

Waar is ze door da op gechecked?
Soms kan het ook stress zijn. Dieren zijn erg goed in het verbergen van stress weet ik uit ervaring :j

En kleine beetjes voer op verschillende plekken zetten? Spelenderwijs voeren?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:43

Hier een witte herder die gelijkaardig gedrag vertoont. Zij krijgt Hill's.
Sinds ik het eten in een antischrokbak doe of er een ander hersenwerkje van maak, laat ze het niet meer staan. Misschien kan je dat ook eens proberen?
Ze eet ook graag de veganistische brokken (trovet NVD) van mijn andere hond, maar die krijgt ze eigenlijk enkel heel zelden als beloningsbrokje (of heel soms als ik me van voederbak vergis)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:45

En als je nou eens wisselt tussen de brokken die je hebt?

Dus merk A, merk B, merk C.
Merk A eet ze, ze stopt, je geeft B, hierna C. Na C weer A enz.

Alhoewel ik ook eerlijk ben dat ik er op een gegeven moment klaar mee zou zijn. Uiteraard probeer je wel het eea, maar je zelf in alle bochten wringen omdat de hond het niet meer blieft, nee. Ze is medisch nagekeken, je hebt een hoop geprobeerd. Dan zou ik echt aan de kant man staan, ze laat haarzelf echt niet verhongeren.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:46

Pepperrr schreef:
Vers vlees kun je inderdaad proberen :D

Waar is ze door da op gechecked?
Soms kan het ook stress zijn. Dieren zijn erg goed in het verbergen van stress weet ik uit ervaring :j

En kleine beetjes voer op verschillende plekken zetten? Spelenderwijs voeren?

Bij stress zou ze niet bij iedere nieuwe zak wel eten.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:50

Hier thuis ook zo een moeilijke eter, een bordercollie, die staan er bijna bekend om. Meneer is inmiddels 11 en eet soms nog altijd 2 dagen niet of heel weinig.
Soms blijf ik aandringen "allee, hop, eten" , soms tot 50x toe en dan pakt hij elke x 1 brokje en eet het met tegenzin op, maar, mama blij want hij eet tenminste.

Enige wat hier enigzins heeft geholpen is;

* ik heb een heel goede brok gevonden die hij lijkt te smaken dus daar blijf ik ook bij.
(Koudgeperste persbrok)
Geen gewissel meer, geen gedoe, 'eten wat de pot schaft'.

* buiten 2 bolletjes schapenvet (dan heeft hij die smaak en eet hij vaak beter) krijgen ze NIKS extra, want extra = geen brok eten voor hem.
Soms 1 klein koekje als ik langere tijd weg ga maar verder niks meer.
1x per 2 weken krijgen ze wel pens/kipfilet/...
Maar van zodra hij door heeft dat er vaker 'lekkers' is, worden de brokken standaard geweigerd in de hoop weer wat lekkers te krijgen, wat vroeger werkte, want oh jee hij eet niet dus maar vlees er doorheen of kvv of ... werkte dus averechts hier!

* werken voor eten.
Hem fysiek en vooral mentaal uitdagen zorgt ervoor dat hij makkelijker eet. Dan is zonder zeuren de bak leeg.

Sommige honden zijn gewoon moeilijke eters, zeker in de zomermaanden!
In de winter word hier beter gegeten omdat er meer energie vebruikt word.
Mijn BC reguleert zichzelf vrij goed heb ik gemerkt...
Minder inspanning of uitdaging = standaard minder eten.

mvdende

Re: Hond eet slecht/stopt met eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:01

Ik heb rond de 1 jarige leeftijd ook zoiets meegemaakt met mijn hond. At iedere keer ongeveer 1 week met smaak een nieuwe brok, om vervolgens met lange tanden te eten en vervolgens helemaal niets meer. Ook iets van 4 verschillende zakken brok geprobeerd toen. Hij had ook steeds dunne ontlasting, welke brok ik ook voerde. Goedkoopste supermarkt brok of €75 per 12kg brok, alles werd geweigerd na 1 week.

Tot ik hem cold turkey op vers vlees heb gezet, geen één dag meer zn eten laten staan (op een paar dagen na dat hij echt heel ziek was na) alles wordt gegeten, iedere smaak en ieder merk, als het maar kvv is.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:06

Utixo schreef:
En als je nou eens wisselt tussen de brokken die je hebt?

Dus merk A, merk B, merk C.
Merk A eet ze, ze stopt, je geeft B, hierna C. Na C weer A enz.

Of juist door elkaar mixen?

Rodiworst pureren met warm water en dat over de brokken heen?

goedkoop voer van Aldi proberen? Die hebben ook kleine zakjes.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 10:22

@kiwiwitje, dank! Heb even gekeken, kivo is iig betaalbaar, ga even kijken of het hier in de buurt verkocht wordt!

@boompje1985: voor alles behalve haar eigen eten doet ze alles. Inderdaad met koken en eten wijkt ze niet van je zijde. Ze krijgt verder niks maar geur vind ze al intressant. Ik heb wel het idee dat ze genoeg uitdaging heeft, we maken elke dag een wandeling van een uur in het bos, ik oefen veel hoopers /lichte agility oefeningen met haar, ze gaat mee naar de paarden wat ze geweldig vindt. Ze is ook de hele dag onze kippen aan het hoeden buiten ;). Misschien is het voer verstoppen een goed idee, ik ga ook even kijken naar zo'n schokbak.

@peperr ze is door de dierenarts gecheckt op algemende gezondheid en gebit. Dit wad goed. Vooral omdat ze al het andere dan haar voer wel wilt eten denk ik dat het vooral een mentaal dingetje is.

@uxito heb ik al geprobeerd, doet ze ook niet... ze onthoudt het wel ;)

@billyj we hebben nu ook koud geperste brok (DARF) dit heeft ze zeker 3 weken met smaak gegeen (record!) maar nu helaas dus weer niet. Verder krijgt ze buiten haar brok alleen af en toe beloning tijdens hoopers /agility.

Ik lees al dat kvv vaak wel goed gaat, ik ga daar even verder naar kijken en tot die tijd haar brok een beetje te verstoppen zodat ze wat meer uitdaging heeft. Heb net kattenvlees door dr voer gedaan, water erbij, even laten weken. Dat heeft ze nu eindelijk na 2 dagen niet eten, gegeten *\o/*

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:27

bloemm schreef:
@kiwiwitje, dank! Heb even gekeken, kivo is iig betaalbaar, ga even kijken of het hier in de buurt verkocht wordt!

@boompje1985: voor alles behalve haar eigen eten doet ze alles. Inderdaad met koken en eten wijkt ze niet van je zijde. Ze krijgt verder niks maar geur vind ze al intressant. Ik heb wel het idee dat ze genoeg uitdaging heeft, we maken elke dag een wandeling van een uur in het bos, ik oefen veel hoopers /lichte agility oefeningen met haar, ze gaat mee naar de paarden wat ze geweldig vindt. Ze is ook de hele dag onze kippen aan het hoeden buiten ;). Misschien is het voer verstoppen een goed idee, ik ga ook even kijken naar zo'n schokbak.

@peperr ze is door de dierenarts gecheckt op algemende gezondheid en gebit. Dit wad goed. Vooral omdat ze al het andere dan haar voer wel wilt eten denk ik dat het vooral een mentaal dingetje is.

@uxito heb ik al geprobeerd, doet ze ook niet... ze onthoudt het wel ;)

@billyj we hebben nu ook koud geperste brok (DARF) dit heeft ze zeker 3 weken met smaak gegeen (record!) maar nu helaas dus weer niet. Verder krijgt ze buiten haar brok alleen af en toe beloning tijdens hoopers /agility.

Ik lees al dat kvv vaak wel goed gaat, ik ga daar even verder naar kijken en tot die tijd haar brok een beetje te verstoppen zodat ze wat meer uitdaging heeft. Heb net kattenvlees door dr voer gedaan, water erbij, even laten weken. Dat heeft ze nu eindelijk na 2 dagen niet eten, gegeten *\o/*

Je kan heel simpel testen of kvv iets is door Smuldier te kopen in de supermarkt.

Het is absoluut niet het beste kvv, maar heel betaalbaar en om uit te proberen kan het echt geen kwaad.

Skip mijn hond heeft meer dan 1 jaar bijna uitsluitend Smuldier gekregen en hij doet het er goed op. Ik voer nu kvv van dogmeat.nl is ook goed betaalbaar!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 10:28

Is ze ook echt mager? Of dat niet? Hopelijk kun je kivo in de buurt krijgen en is dat de oplossing!

T ene KVV is t andere niet. Er zijn verschillende merken die als ik die hier voorschotel mijn honden of katten ze gewoon weigeren.. Dus t is toch echt uitproberen. en sommige willen bijv geen paard of geen geit.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-20 11:03

@mvdende heb jij nog tip voor welke smaak smuldier ik dan het beste kan kiezen?

@kiwiwitje, vanwege de hoeveelheid haar lastig te zien maar ik voel nu zonder dat ik druk haar ribben, voorheen had ik dat niet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:07

bloemm schreef:

@kiwiwitje, vanwege de hoeveelheid haar lastig te zien maar ik voel nu zonder dat ik druk haar ribben, voorheen had ik dat niet.

Het liefst voer je vleescompleet of penscompleet. Deze hebben de naam "compleet" te zijn. (Al heb ik daar mn twijfels over) maar zeker voor kortere duur kan dit geen kwaad. Is beide rundvlees.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:19

bloemm schreef:

Ja dan is ze wel iets te mager :) Hopelijk gaat t op vlees beter. :)

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:23

Onze hond had precies hetzelfde! Kon zo wel 3/4 dagen niet eten. Wij zijn toen overgestapt op vers vlees. Nu 6 jaar later heeft hij nog geen 1 dag zijn eten overgeslagen. Zeker het proberen waard dus :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:45

Probeer het eens een week met smuldier, is geen topkwaliteit, maar wel handig om te testen of ze vlees wel goed eet. De meeste supermarkten hebben het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 11:47

Ik lees even mee. Mijn Mechelse herder heeft dit ook. Ze is heel actief dus moet wel echt goed eten (vind ik). Ik heb nog 3 andere honden die alle merken en soorten die zij niet eet wel opeten, maar toch word ik het experimenteren ermee ook wel wat zat. :+
Momenteel eet ze 2 keer daags met lange tanden wat senior brokken van mijn oudste hond (zelf is ze 2,5 jaar) en daarna verdeel ik een Rodi worst onder de honden. Dan helpt het dat de rest ook wil, dan eet ze wel. Als ik die worst in haar bak doe hoeft ze hem niet...

Voor nu krijgt ze dus wel genoeg binnen maar ik zou graag iets voor haar vinden wat ze écht lekker vindt.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:36

Onze Duitse dog kruising is ook een lastige eter. Eerder at hij alle brok die je voorzet maar dat was een jaar geleden ineens over. Hij liet het rustig een paar dagen staan.

Vanalles geprobeerd, andere brokken, blikvoer, paté er doorheen of rijst. Dan at hij het soms.
Zijn toen over gegaan op vlees maar dat hoefde hij Helemaal niet. Uiteindelijk uitgekomen bij jarco geperste brokken en die eet hij over het algemeen goed. Rendier en lam wisselen we af, en aventoe de insecten brok. Zolang het geperst is wet hij het meestal op. En zo niet dan heeft hij pech, hij krijgt wel overdag zijn snackjes en zo nu en dan eens wat eten van ons tussendoor. Denk aan een stukje hamburger of kip. En als die dat kleine stukje opeet is het vaak binnen een kwartier dat die denkt. oliebol ik heb honger en zijn brokken alsnog op eet.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:43

En heb je al een anti-schrokbak geprobeerd? Daarbij wordt het wat lastiger en moet ze werken voor haar voer. Kan voor sommigen juist de oplossing zijn.

Wat betreft vers, ik voer ook Kivo, erg tevreden over en mijn hond ook ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 12:53

1 kvv proberen is net zoiets als 1 brok proberen
Onze reu eet darf en smuldier als de beste
Maar een hoop andere merken echt niet

Net zoals brokken trouwens , eersteklas zeikerd met zijn eten :+

Maar als je in de buurt van dussen(noord brabant) zit mag je wel een paar worsten darf van me hebben om te proberen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:17

Hier wisselen we af kwa brok. Dit is voor onze hond de oplossing. Soms krijg hij ook kvv maar dat is niet helemaal goed om dat elke keer te wisselen omdat dat andere vertering heeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:21

Probeer de voerbak eens op een andere plek te zetten of eens een heel andere voerbak. Staat de voerbak op de grond? Probeer eens hoger te zetten. Wat zijn de voedertijden? Probeer daar eens mee te spelen en te kijken of dat verbetering brengt.
Omdat je al zoveel soorten voer geprobeerd heeft en ze toch hetzelfde probleem blijft vertonen, begin ik te denken dat het "probleem" niet zozeer aan het voer ligt, maar aan de randomstandigheden. Ik zou natuurlijk niet alles in 1 keer omgooien, maar als straks blijkt dat de oplossing gewoon de voerbak aan de andere kant van de kamer zetten is, dan is het natuurlijk nog relatief snel opgelost. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 13:24

Hier ook een moeilijke eter. Die eet niks van brok.
Kvv gaat er wel in,geen vis Sommige soorten ook niet. Te fijn gemalen / te nat ook niet.
Rocco gat er ook in. Zelfs met een handvol brok erdoor.
Menseneten (behalve gebakken vlees),groenten,fruit,salami,kaas,honing, kefir,yoghurt wil ze ook allemaal niet.

Kauwbeentjes moet ik eerst verstoppen en er een zoekspelletje van maken. Ze eet wel de vitakraft reepjes en vitakraft pens snoepjes. Al de rest van hondensnoepjes of koekjes wil ze ook niet.

Dus wij houden het bij kvv. Je kan dan voldoende afwisselen in soorten en smaken.
Ik bestel bij natuurendier.nl