Hond en hardlopen, tempoprobleem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Monday

Hond en hardlopen, tempoprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 18:05

Ik wou graag mijn hond meenemen met het hardlopen :D
Nu heb ik dit eergister geprobeerd (niet overdag met dit weer natuurlijk) maar tot mijn verbazing sukkelt mijn hond in een drafje achter mij en moet hij telkens bijsprinten om me bij te houden. Dit voelt niet fijn en vraag me af of dit wel goed is voor hem.

Mijn tempo is normaal 5km in een half uur zo, dat lijkt me doodnormaal eigenlijk.
Ik heb misschien 1 of 2km gelopen, wou hem niet in het diepe gooien.

Moet mijn hondje wennen, trekt dit bij? Moet ik hem iets leren, en zo ja wat/hoe? Of kan ik hem beter thuislaten?

Als ik zijn tempo aanhou is het voor mij geen sporten meer.

Het gaat om een kleine husky van vier jaar. Had in eerste instantie gedacht dat ie zou gaan trekken maar niet dus :+

SnuitjeLove

Re: Hond en hardlopen, tempoprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:07

Misschien heeft hij het te warm?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:09

Dit moet voor een hond uiteraard ook worden opgebouwd, maar voor een husky is momenteel behalve 's nachts alle inspanning warm.

Ik weet van een bevriend sledeteam dat zij momenteel tussen 6u & 22u niet trainen met hun honden.

Daarnaast zou je de hond bij een fysio / chiro / osteo kunnen laten nakijken, een kleine blokkade ergens kan misschien net genoeg ongenoegen veroorzaken om zo te sukkelen.

Edit: Wij gaan momenteel ook niet steppen of trainen met onze honden vanwege de temperatuur.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:16

Het kan aan verschillende dingen liggen, blijft hij achter omdat hij is afgeleid door geurtjes? Het weer kan meespelen. En wat is hij normaal gewend? Want voor een hond die normaal bijvoorbeeld een half uur loopt met een uitlaat beurt kan een km rennen al intensief zijn.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 18:20

Van sommige honden is het tempo gewoon laag. Mijn hond heeft (helaas) ook geen hoog basistempo en tsja, daar is vrij weinig aan te doen. Trainen kan iets helpen maar hij zal waarschijnlijk altijd kleine stukjes bij moeten rennen

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 19:05

Ik was rond een uur 's nachts gegaan :o Mijn hond is gewend om zo laat nog een ronde te doen, heb een beetje een verstoord dag nacht ritme := Uit mijn hoofd was het 12 graden, maar het kon ook 15 geweest zijn, kan het moeilijk terugvinden.

Normaal wandelen we een tot drie uur per dag, soms vier. Op vakantie twee/drie keer per jaar lopen we zeker twee keer drie uur op een dag.
Ik had de dag dat we gingen hardlopen er wel rekening mee gehouden dat ik die dag niet teveel gewandeld heb.

Drang om te snuffelen had hij niet echt.
Fysio/osteo, die tip neem ik mee :)

Ja als het basistempo gewoon laag is is er niks aan te doen zo denk ...

Ik zit momenteel filmpjes op youtube op te zoeken en daar zie ik ook veel honden in galop rennen. Nu moet ik zeggen dat ik dacht dat je dat liever niet wil zien? Of kan dat gewoon op zachte ondergrond? Anders kan ik kijken of hond en ik elkaar in een rustige galop kunnen vinden. Als hij aangeeft toch liever in een sloom drafje te zitten houd het op denk ik.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:09

Heeft hij geleerd om te trekken? Want voor een hond die nooit mag trekken, en die netjes heeft geleerd om naast je te blijven lopen is het heel raar om opeens wel te moeten trekken.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 20:36

Mijn hussen komen ook niet veel buiten nu met de hitte, de mijne lopen het lekkerste rond 3 a 4 uur snachts :+

Mijn reu vind er echt geen hol aan haha dus doe het alleen met mijn 2 teefjes die trekken echt, Mijn grote teef was in het begin andersom heel hyper, na een paar keer 2 kilometer rent ze goed mee. Tis wel even wennen vooral als het de eerste keer is :D op zachte ondergrond gaat het ook in galop, op harde is het drafje. Wil je echt gaan canicrossen of gewoon netjes naast je rennen?

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 21:22

Denk dat drie uur wandelen niet gelijk staat aan een half uur hardlopen. Moet misschien opgebouwd?
Ik kan ook uren lopen, maar niet rennen.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 22:10

Ik heb geen halfuur hardgelopen, eerder een klein kwartiertje met een pauze ertussen.
Hij hoeft ook niet te trekken van mij. Maar telkens een sukkeldrafje achter me en dan een sprintje om bij te benen met mij lijkt me niet zo goed. En als ik me aanpas aan dat drafje is het veels te langzaam voor mij helaas.
Ben een beetje onduidelijk soms sorry daarvoor :o

KarmaChansy schreef:
Mijn hussen komen ook niet veel buiten nu met de hitte, de mijne lopen het lekkerste rond 3 a 4 uur snachts :+

Mijn reu vind er echt geen hol aan haha dus doe het alleen met mijn 2 teefjes die trekken echt, Mijn grote teef was in het begin andersom heel hyper, na een paar keer 2 kilometer rent ze goed mee. Tis wel even wennen vooral als het de eerste keer is :D op zachte ondergrond gaat het ook in galop, op harde is het drafje. Wil je echt gaan canicrossen of gewoon netjes naast je rennen?

's Nachts is het lekker he :D De mijne wandeld ook het actiefst en fijnste mee in de nacht, een goed tempo zonder al te veel gesnuffel. (Edit: niet dat snuffelen erg is, maar even een goed tempo zonder zoveel stops tussendoor is soms wel fijn :o )

Ik ga het nog is een paar keer proberen dan, kijken of er verschil in zit na een paar keer. En op zachte ondergrond! Hopelijk is een matig galopje dan een uitkomst.
Canicross of hardlopen maakt me niet echt uit, wat voor de hond het makkelijkste/leukste is, al heeft hardlopen toch mn voorkeur. Het lijkt me gewoon zo leuk om met zn tweeën actief erop uit te gaan.
Maar gezien hij niet echt lijkt te trekken valt canicross denk ik af haha, misschien veranderd dat nog.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:36

Ik weet niet hoe hij normaal rondom jou is met uitlaten? Loopt hij dan naast je of is hij dan ook met vanalles bezig?

Misschien snapt ie t idee van constant naast je lopen ook niet. Als je het commando gebruikt wat je normaal ook gebruikt om te volgen tijdens het hardlopen en steeds als hij netjes volgt uitgebreid belonen en dan langzamerhand steeds verder.
Met veel belonen snapt hij het idee vast snel!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 22:51

Buiten dat je hond niet kon/wilde bij houden. Had je het idee dat hij ook echt moe was/werd? Ik ben met mijn hond begonnen zo rond 1 jaar denk met een kilometer hardlopen en even wandelen en kilometer terug. En dat redelijk rustig opgebouwd en niet teveel ineens vragen. Vooral ook om het leuk te houden.
En had je het idee dat je hond er wel plezier in had?
Moeilijk hoor.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-20 03:07

Belonen ga ik doen :D
Commando heb ik vorige keer dus gebruikt wanneer de lijn achter me strak dreigde te komen staan, maar dan sprintte hij dus bij en raakte hij weer achter ... misschien dat een snoepje voor zijn neus helpt :Y) Maar is wel lastig eten tijdens bewegen. Stembeloning doet hij het ook goed op maar vorige keer had hij het niet zo door wat ik precies vroeg.

Normaal bij het wandelen doet hij vrij normaal. Alleen trekken als hij ergens graag heen wil en verder mag hij lopen waar hij wil als de lijn maar niet constant strak is, als er een weg naast is aan mijn linkerhand.

Of hij het leuk vond kon ik moeilijk aflezen. Hij stribbelde niet tegen (dat doet hij als hij iets echt niet zit zitten) en zn staart zat ook niet tussen zn benen, twee keer dacht hij dat het een perfect speelmoment was (is voor hem ook wennen natuurlijk). Had nogal het idee dat hij een beetje verward was eerder :+ Echt moe was hij niet denk ik als hij nog de energie had om te willen spelen, heb niet echt meer op het gehijg gelet bij het uitlopen, of dat klaar was toen we thuis waren.

Ik ga het morgen weer proberen, met snoepjes erbij voor de zekerheid, en dan even nog meer op de hond letten ...

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:03

Idd opbouwen maar kan ook zijn dat ie er nix aan vindt, te weinig uitdaging :+ onze hond is ontzettend werkwillig en fanatiek maar met hardlopen/joggen is dat ineens een heeeeeel stuk minder :z

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 08:13

Loopt ie los of vast? Loop je op asfalt of op bosgrond? Mijn hond heb ik tot een halve marathon mee gelopen, zelfde tempo als jouw tempo. Wel helemaal vanaf het begin meegenomen met opbouwen maar die liep altijd los omdat hij liever in het gras liep.

Bovendien had ik daarvoor met wandelen al geleerd dat ie voor me uit moest lopen en het commando links en rechts geleerd. Is makkelijker met in de gaten houden.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:49

Blue_Monday schreef:
Ik heb geen halfuur hardgelopen, eerder een klein kwartiertje met een pauze ertussen.
Hij hoeft ook niet te trekken van mij. Maar telkens een sukkeldrafje achter me en dan een sprintje om bij te benen met mij lijkt me niet zo goed. En als ik me aanpas aan dat drafje is het veels te langzaam voor mij helaas.
Ben een beetje onduidelijk soms sorry daarvoor :o

KarmaChansy schreef:

's Nachts is het lekker he :D De mijne wandeld ook het actiefst en fijnste mee in de nacht, een goed tempo zonder al te veel gesnuffel. (Edit: niet dat snuffelen erg is, maar even een goed tempo zonder zoveel stops tussendoor is soms wel fijn :o )

Ik ga het nog is een paar keer proberen dan, kijken of er verschil in zit na een paar keer. En op zachte ondergrond! Hopelijk is een matig galopje dan een uitkomst.
Canicross of hardlopen maakt me niet echt uit, wat voor de hond het makkelijkste/leukste is, al heeft hardlopen toch mn voorkeur. Het lijkt me gewoon zo leuk om met zn tweeën actief erop uit te gaan.
Maar gezien hij niet echt lijkt te trekken valt canicross denk ik af haha, misschien veranderd dat nog.

heerlijk in de nacht lopen ja <3 waar ik woon is het alweer licht rond half 4 dus perfect haha ze hebben het vaak wel snel door :D

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:58

Je zou ook nog eens kunnen proberen om samen met een andere combinatie te gaan rennen en dan er achter, zodat je hond wordt gemotiveerd door de andere hond om naar voren te gaan. Vaak wordt het canicrossen zo aangeleerd als ze het vanzelf snappen. Er zijj facebookgroepen waar je andere lopers kunt vinden die je vast willen helpen door een rondje mee te lopen. En er worden ook workshops gegeven, want echt niet elke hond snapt het zomaar.

Draagt hij verder een tuig? Misschien past dat niet zo goed en irriteert dat hem bij beweging.

Je kunt ook het naastlopen uitbouwen naar rennen, dus naast = snoepje en daarbij het tempo op voeren. In eerste instantie na een paar passen belonen en dan terug een paar passen rustig. Zodra hij dat goed doorheeft en wil doen kun je de stukken steeds meer uitbreiden.

Maar er zijn ook honden die het gewoon niet zo leuk vinden, warm of niet. Net als mensen trouwens haha.