Blaasgruis kat - natvoer dieet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lenexa

Blaasgruis kat - natvoer dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 12:45

Hi,

Ik heb zojuist van de dierenarts voornomen dat mijn kat last heeft van blaasgruis, ik mag vanmiddag een kuur ophalen. Ik kreeg wel al als opmerking dat hij geen brokjes meer mag. Ik ga nog even navragen of dat voor nu is of voor altijd.

Verder is hij nu net 4 geworden en op normaal gewicht, hij hoeft dus gelukkig niet af te vallen.

Ik ben alvast onderzoek aan het doen naar natvoer, gezien dat zijn nieuwe dieet hoogstwaarschijnlijk zal worden
Hij krijgt nu onbeperkt Felix ( helaas eet hij veel andere merken niet ) en 2 of 3 keer in de week deelt hij een blikje gourmet met de andere kat. Hij is kieskeurig in wat hij eet, helaas vind hij veel niet lekker.
Ik zag ook speciale brokjes, als het van de dierenarts mag zou ik hem toch het liefst dagelijks een heel klein beetje brokjes in zijn speelbal geven. Zo krijgt hij nu z'n brokken overdag en hij speelt ook gewoon veel met die bal.
Wat geven jullie je blaasgruis kat? En hoe doe je dat met voer voor andere kat?
Mijn andere kat krijgt Iams, die eet ook graag Felix maar gaat ervan spugen. En dan ook 2/3 keer per week half blikje natvoer. Maar die zou het liefst natuurlijk ook alleen maar natvoer krijgen.
Maar 2 katten alleen natvoer wordt wellicht wat prijzig?

Kortom, wie doet het hoe?

Goof

Re: Blaasgruis kat - natvoer dieet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:50

Geen brokjes? Wat bijzonder. Er is namelikk gewoon dieetvoer voor katten die last hebben van blaasgruis. Mijn kat krijgt dit al jaren en doet het er super op.
In de ochtend de brokjes en in de avond natvoer. Geen speciaal natvoer trouwens, het gaat erom dat ze genoeg vocht bjnnen krijgen.
Mijn anderw kat eet er gewoon van mee.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:55

Hier Prins dieetvoer voor de bladgruis kater, en 1x per dag krijgen ze een derde van een zakje nat voer. Je wilt bij blaasgruis patiënten dat ze goed vocht binnen krijgen, ik heb het idee dat ze daarom de suggestie doen voor enkel natvoer. Onze kater drinkt goed, en krijgt een extra scheut water door zijn navoer. Hij is ook wat te zwaar, dus dit doet het kleine beetje hopelijk wat meer lijken voor het idee.

Wij hebben voerautomaten en na een hoop uitzoeken gekozen om de brokjes te mixen, want ze vonden elkaars eten lekkerder. Dus deel Prins en een deel Orijen. De patiënt heeft ook tandsteenproblemen dus te veel natvoer is ook niet goed voor hem. Gelukkig is de blaasgruis onder controle zolang hij geen (verhuis)stress ervaart.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:56

Waarom mag hij geen brokjes? Zal de dierenarts niet de gewone brokjes bedoelen?

Voor blaasgruiskatten hebben ze verschillende soorten brokjes.

Die van mij at deze absoluut niet. Die krijgt nu al jaren kant en klaar vlees van o.a. smuldier en en doet het hier super op.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:59

Ecostyle heeft brokjes, natvoer en snacks speciaal voor blaasgruis, in de praktijk wordt dat erg goed gegeten.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:00

Ik heb verschillende katten met blaasproblemen (gehad). Verschillende oorzaken maar bij geen van allen werd gezegd dat ze geen brokjes meer mochten. Misschien niet meer de 'normale' brokken, maar brokjes dieet voer zeker wel. Ik voer Royal Canin urinary en daar doen/deden ze het prima op. Wat mijn voorgangers ook al aangeven is voldoende vocht belangrijk. Ik heb speciaal een fonteintje gekocht omdat één van de katten slecht dronk.Daarmee ging dat toch iets beter. Alle drie m'n katten krijgen ander voer en blijven ook keurig bij hun eigen bakje. Tenminste zolang er niet één bij weg loopt want dan is een ander z'n voer toch lekkerder.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:03

Geen brokken meer ?? wat een onzin.
Er zijn ontzettend veel soorten brokken op de markt voor blaasgruis.
Het is wel belangrijk dat je kat voldoende drinkt/ vocht binnen krijgt, vandaar misschien het advies voor natvoer.

de standaard supermarkt voeren ( Felix, whiskas, gourmet, Tompoes enz) zijn vaker slecht dan goed voor de meeste katten ( is mijn ervaring, ook door schade en schande achter moeten komen )

ik heb ook een kater met blaasgruisverleden, 2x toe hartstikke dicht gezeten. ( penisamputatie en katheter moeten ondergaan )
Ik gaf hem ook het supermarktvoer.
door zijn blaasgruis naar Royal canin gegaan en nu inmiddels over op Hills C/D ocean naar alle tevredenheid.
Daarnaast krijgt hij van kattovit soms natvoer, soms een zakje, soms een blikje, wel de urinary versie.
Drinkt je kat voldoende?
Anders kan ik je een drinkfontein aanraden, onze kat dronk echt ruim voldoende maar ook voor hem een drinkfontein aangeschaft.
Dus in combi met het juiste voer doet hij het er inmiddels al een aantal jaren prima op.
In bijgaand linkje voer wat voor blaasgruiskatten geschikt is, de hills c/d ocean komt hier niet direct mee naar voren zie ik, maar ook die is qua samenstelling geschikt, dat heb ik helemaal uitgezocht voordat ik overstapte ;)
Bitiba zit daarbij meestal op de scherpste prijzen en is goed betrouwbaar.

https://www.bitiba.nl/esearch.htm#q=uri ... 53A1Katten

Het gescheiden voeren heb ik niet direct een tip in, ik heb zelf er maar eentje

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:09

Geen brokken meer vind ik juist geen onzin! Heel goed advies zelfs.

Katten drinken veel te weinig en halen normaal hun vocht uit vlees. Natvoer is dus veel beter! Je kat kan nog zo goed lijken te drinken, feit blijft dat ze eigenlijk altijd te weinig binnenkrijgen. Kijk ook eens hier: https://www.catmoneo.nl/beste-blaasgruis-dieet/

Hoe meer vocht, hoe betere de blaas doorspoelt en hoe minder kans op vorming van kristallen.
Zorg dat je compleetvoer hebt. Ik zou beginnen met urinary voer, omdat die de ph ook laag houden. Let wel op dat dit advies alleen opgaat als het echt struviet is!

Eventueel zou je als het een tijd goed gaat over kunnen schakelen naar normaal natvoer met hoog vleespercentage en dan zelf de urine ph meten met stripjes. Dan kun je de ph in de gaten houden. Wordt die weer te hoog kun je beetje verzuren/terug naar urinary natvoer :j

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 13:37

Zoveel tips al, heel fijn.
Zoals gezegd, ik moet nog bij de dierenarts langs. Ik weet dus niet of hij bedoelt voor nu even geen brokjes, speciale brokjes of altijd geen brokjes meer. Hij heeft alleen even snel laten weten dat hij gruis in zijn urine had en dat ik vanmiddag een kuur moet komen halen. Details krijg ik nog.

Ik heb een waterfontein, al jaren. Daar drinkt hij goed uit, zijn natvoer doe ik altijd extra met water. Maar helaas was het niet genoeg.

Omdat hij al zo kieskeurig is met zijn brokjes, ben ik dus al automatisch aan het kijken naar natvoer opties. Royal Canin ( de gewone dan wel) eet hij bijvoorbeeld al niet. Het zou fijn zijn als ik iets van brokjes kan vinden die hij lekker vind, al is het meer voor vermaak dan echt eten.

Ik ga jullie linkjes even bekijken en verdiepen in urinary voer!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:18

Mijn blaasgruiskater (struvietgruis) kreeg eerst juist Hill's S/D brokjes om het gruis op te lossen, werkt alleen bij struviet, geloof ik, en is daarna overgezet op Hill's C/D voor het onderhoud. Daarvan kreeg hij 3x daags een portie brokjes (broertje was nogal een vreetbeer, dus vandaar dat ze 3 keer daags een portie kregen) met 2 keer daags daar een zakje C/D aangemaakt met warm water erbij.

Er zijn verschillende merken blaasdieet, dus je zou iom de DA eens kunnen kijken of je ergens proefzakjes kunt bestellen. Veel dieetvoer is sowieso online een stuk goedkoper te krijgen dan via de dierenarts.

Mijn oudje heeft nu nierdieet ipv blaasdieet en is wat kieskeurig op zijn oude dag, dus ik wissel een beetje af qua merken nierdieet.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:42

Idd, hier al jaren Hills C/D korrels en natvoer na blaassteenoperatie

neila

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:02

Geen brokjes meer en alleen natvoer klinkt misschien wat achterhaald, omdat er tegenwoordig allemaal speciaal voer is.
Maar meer dan 30 jaar geleden had ik een 'jeweetwelkater' met blaasgruisproblemen en met een overschakeling op alleen blikvoer heeft hij daar nooit meer last van gehad en is 18+ geworden.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 15:15

Ik ben bij de dierenarts geweest, ik heb een antibiotica kuur + paar dagen pijnstilling gekregen. Hij adviseert dieet vooral om te zetten naar natvoer maar de speciale brokjes mogen ook zolang hij maar genoeg gemotiveerd wordt om te drinken. Ik ga in ieder geval de hills brokjes halen voor in zijn voerbal.

Dan zoek ik dus nog urinary natvoer, in ieder geval even voor nu. Hij lust alleen niet het natvoer waar brokjes inzitten, alleen mousse. Weet iemand of dat bestaat? Ik vind nu vooral met brokjes vlees, daar likt hij alleen de gelei af :Y)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:16

Ik ga dit topic even volgen. Mijn 2 blaasgruis patiënten krijgen al jaren Royal Canin Urinary S/O en doen het hier erg goed op. Alleen drinken ze wat te weinig dus wil ze graag ook weer natvoer geven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:22

Ik zou volledig overstappen op Bibi (of ander rauw dieet) wat jouw katten aanspreekt. Onze semi-nier patient doet het er geweldig op evenals onze andere 3 katten. Wij voeren nooit meer iets anders dan rauw, geen brokjes/nat voer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:26

Mijn blaasgruiskat kreeg eerst dieetvoer van de dierenarts om het gruis op te laten lossen en daarna ben ik alleen maar vers vlees gaan voeren (KVV van DARF). Het is nu 5 of 6 jaar geleden en hij heeft nooit meer gruis gehad.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 15:37

Voor mijn kat heb ik speciaal voer tegen blaasgruis van onze dierenarts en dit heeft het probleem eigenlijk helemaal doen verdwijnen. Het is prijzig, maar gewoon droogvoer en makkelijk te voeren. Het heet specific FCDL crystal management:)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:14

Lenexa schreef:
Ik ben bij de dierenarts geweest, ik heb een antibiotica kuur + paar dagen pijnstilling gekregen. Hij adviseert dieet vooral om te zetten naar natvoer maar de speciale brokjes mogen ook zolang hij maar genoeg gemotiveerd wordt om te drinken. Ik ga in ieder geval de hills brokjes halen voor in zijn voerbal.

Dan zoek ik dus nog urinary natvoer, in ieder geval even voor nu. Hij lust alleen niet het natvoer waar brokjes inzitten, alleen mousse. Weet iemand of dat bestaat? Ik vind nu vooral met brokjes vlees, daar likt hij alleen de gelei af :Y)

Royal canin heeft urinary loaf. Dat is natvoer in de vorm van mouse.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:25

Hill's C/D is er ook in natvoer, zowel in zakjes 'brokjes in nat' als in blikjes met een beetje een mousse-achtige constistentie. Ik bestel het dieetvoer meest bij zooplus, maar je zou ook via de site van hill's kunnen vragen of ze proefverpakkingen hebben. En kat moet geloof ik 40-50 ml water/vocht per kg lichaamsgewicht binnenkrijgen, ik mik een deel daarvan dus al bij het natvoer, warm water laat de geur ook naar boven komen en maakt het aantrekkelijker.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 16:44

Miss kun je in overleg met de dierenarts je normale natvoer geven en dan los DL-methionine (= verzuurder die in urinary voer zit) erdoor doen. Is volgens mij te krijgen bij medpets maar zou even dosis dan met DA afstemmen :)

Edit: trovet en kattovit hebben volgens mij sws een pate variant. Is dat ook ok?

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 17:09

Super bedankt voor jullie tips!

Ik ben even bij de grote dierenwinkel geweest om wat dingen te halen om uit te proberen.
Ik heb een proef zakje besteld bij ecostyle aan de rand van de tip van maitestar23. Dan heb ik wat urinary blikjes van Prins gehaald, een proef zakje van Royal Canin hun urinary voer en ze hadden ook nog pro-vet een soort proef zakje. Die mogen ze alleen de eerste weken maar niet voor altijd. Die vond hij net wel erg lekker dus dat is fijn.

Hills zou ik ook graag proberen, kijken of ik daar een kleiner zakje voor proef voor kan vinden. Van trovet zag ik ook kleinere verpakkingen en goede blikjes.
Ook het rauw voeren ga ik weer overwegen, dat kan ik wellicht combineren. Kat weer niet wat hem overkomt met allemaal ander voer, ik ga de komende tijd eens kijken wat hij allemaal lekker vind en hoe ik extra vocht binnen kan krijgen.

Namens Nixon bedankt voor het meedenken:
Afbeelding

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:29

Ik voer gewoon blaasgruis dieetvoer in brokjesvorm. Ik wil het risico niet lopen op een verstopping. Heb dat ooit gezien bij een kater, dat is echt niet fijn(zacht uitgedrukt). Andere kat at dat dan ook.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 17:39

Geen brokjes vind ik ook raar, onze kater heeft het ook gehad. Wij voeren al drie jaar royal canin urinairy s/o, alleen brokjes en dat gaat perfect!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:04

zo'n voer kan je ook op zooplus bestellen,scheelt hopen tov bij de dierenarts kopen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 19:50

Mocht je brokjes Hills C/D ocean willen proberen wil ik je gerust wat opsturen hoor.

de blikjes van kattovit zijn een soort patevorm, de zakjes zijn inderdaad stukjes vlees in een sausje..