Mijn kat braakt wekelijks, ik wil nieuw voer! Maar wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Mijn kat braakt wekelijks, ik wil nieuw voer! Maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 11:39

Hallo! :D

Wij hebben een jonge ragdoll van 2 jaar oud. Bij de fokker kreeg hij Royal Canin en daar deed hij het altijd prima op (ontlasting, gewicht, mooie vacht) dus prima, dat hebben we een tijd zo gelaten. Tot hij met enige regelmaat (zo'n 2 tot max 3x per week?) begon te braken vlak na het eten.

Mijn ouders zijn toen naar de dierenarts gegaan om bloed te laten prikken, maar alle bloedwaarden waren prima op orde. Kat op RC gastro intestinal gezet (uit mijn hoofd, in ieder geval iets voor gevoelig maag/darmstelsel). Dat gaat nu zo'n 2 maanden iets beter, maar hij braakt nogsteeds zo'n 1x per week en dat vind ik voor zo'n jonge kat nogsteeds te veel.

Hij braakt dus altijd kort na het eten, brokken zijn vaak deels/amper verteerd. Hij is niet ziek, niet sloom, niet misselijk en zet direct daarna het hele huis en tuin op stelten. :')

Dierenarts stelt voor om een echo te laten maken (moet hij wel weer onder narcose), maar mede omdat hij absoluut niet ziek is, probeer ik liever eerst ander voer.
RC bevat natuurlijk veel granen en wellicht is er iets in de samenstelling waar hij niet goed (meer) tegen kan.

Iemand tips voor een merk met een andere samenstelling/meer vlees voor onze draak?

Afbeelding

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:44

Ik voer toevallig nu ook Royal Canin aan mijn Maine Coon, ik heb in de dierenwinkel het advies gekregen deze te proberen (omdat het graanvrij is): https://www.prooidier.nl/producten/brok ... arge-breed

Ik heb het gehaald en ze eet het goed. Ik blijf het voorlopig nog even mengen, want ze eet Royal Canin wel beter. Verder zit ik niet zo in het kattenvoer, wellicht zijn er nog betere opties maar mijn eerste indruk van dit voer is prima!

Edit: nadeel van deze brok vind ik wel dat de Maine Coon brokken een stuk groter zijn waardoor ze daar beter op kauwt
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 29-05-20 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

LukieBradley

Re: Mijn kat braakt wekelijks, ik wil nieuw voer! Maar wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:46

Dit deden mijn huistijgers op royal canin dus ook.
Ik heb wat merken uitgetest maar met hills ging het een stuk beter.
Nu met Iams zie ik ze op incendenteel een keer nooit meer braken. Stinken ook minder.
Is kwalitatief niet het beste, maar ik heb zoveel geprobeerd en dit deed het goed

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:47

Als katten niet ziek zijn en vaker overgeven (direct) na het eten, dan eten ze meestal te snel.
Je kan dan kijken of je vaker kleinere porties voert en/of een anti schrokbak gebruiken.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:49

Hier ook eentje die makkelijk spuugt, sinds hij de adult 10+ van Concept voor Life krijgt is dat minimaal, alleen zo nu en dan in de verhaarperiode nog. Wij hebben idd ook een antischrokbak.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 11:58

Welke versie van RC voer je nu? RC heeft ook de hyperallergeen, die zou je ook kunnen proberen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:10

Heeft ie ook last van haarballen?
Mijn birmanen krijgen nu een combinatie van Arden Grange Light en Vigor&Sage antihaarbal en sinds dien spugen ze echt bijna niet meer. Ook de dagelijkse haarballen zijn verminderd tot 1 per 2 weken ofzo

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:10

Daarom voer in de mainecoon versie van RC. Dit zijn grotere brokken en die moeten ze dus kauwen.

Als ik kleine brokken geef komen ze er ook zo weer uit.
Het kan dus ook aan de grote van de brok liggen.

Ik zoek wel eens naar een geschikt (beter) alternatief maar tot u toe nog niet kunnen vinden. (of ze moeten het niet -O- )

callass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:20

Hier ook een kat die regelmatig overgaf van RC. Hij schrokte niet. Ik geef hem nu Power of nature daar doet hij het super op. Ook wel eens van natvoer overgeven, hij eet nu kip met kaas (enigste wat hij lekker vind) van almo nature daar geeft hij ook niet van over. Vooral van de wat vettige glimmende brok moest hij overgeven. Power of nature is bij niet veel (online)winkels verkrijgbaar. Ik bestel het in duitsland binnen 3 dagen in huis. Dit is een interessante site: https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:21

Het is inderdaad wel de periode voor verharen en dus wat meer voor overgeven. Mijn kat heeft dat ook wel nu af en toe. Ik probeer :-) in het voorjaar dagelijks even te borstelen. Als je ziet wat eraf komt denk je tja, geen wonder dat k*tsen af en toe.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:27

Ik denk ook dat hij te snel of te veel eet. Je zou dus de brokjes in kleinere hoeveelheden kunnen geven of in een speciale voerbal/voerbal bijvoorbeeld.

Met 1 van mijn katten gooi ik de brokjes regelmatig 1 voor 1 door de kamer.

Een grotere brok waarbij ze wel moeten kauwen kan ook helpen, maar sommige katten schrokken ook die zo weg en die kunnen ze ook overeten.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:28

Haren die dwars zitten / Haarballen?
Ik geef mijn huis-tuin-keuken katten elke dag een beetje anti-haarbalpasta (Kat-a-lax, maar er zijn meerdere merken) in de harige periode.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 12:33

Bedankt voor jullie snelle reacties allemaal!

Tommy schrokt niet, gelukkig. Hij eet ook nooit zijn bak helemaal in één keer leeg, maar eet meerdere porties verspreid over de dag. Meestal gaat dit goed, maar 1x per week ongeveer komt het er dan toch nog na zo'n 5/10 minuten na het eten uit. Hij kauwt ook goed en als ik in zijn bek kijk zie ik geen gekke dingen. Haarballen heeft hij eigenlijk niet tot nauwelijks last van, hij is ook eens bij de trimmer geweest en hij braakt dus ook af en toe buiten de ruiperiode. Plus dat er dus echt duidelijk brokken in het braaksel zitten.

Ik ga toch het liefste even helemaal van RC af, daar heeft hij nu 2 verschillende soorten voer van gehad en hij blijft gevoelig voor overgeven. Vandaar dat ik nu liever even de overstap maak naar een ander merk met een (volledig) andere samenstelling.
Ik ga eens kijken naar prooidier en Power of Nature, bedankt voor de tips! Mocht iemand anders nog een goede suggestie hebben, hoor ik het natuurlijk graag :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:35

Arden Grange en Vigo&Sage :)
Bij mij gaan ze voornamelijk van de "goedkopere" "graanvrije" meer haarballen/kotsen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:39

Ik ben van RC overgestapt naar Hills met alle tevredenheid.
maar die van mij heeft een blaasgruisprobleem.
Wat met Hills C/D Ocean echt super gaat

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:50

Mijn katten doen het heel goed op de brokjes van Ecostyle en natvoer van Yarrah.
Van de goedkopere brokken kotsen ze hier ook vaker en krijgen ze ook jeuk.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:52

Dat heeft 1 van mijn ragdolls ook. Bij mij kwam het doordat hij water uit de kraan dronk. Door het water zetten de brokken uit en gaf hij over.
Hij krijgt nu een veel grotere brok van vlees ( ik zal het merk na mijn werk even opzoeken). Nu moet hij beter kauwen en geeft hij niet meer over gelukkig.
Ik had hiervoor ook al tig merken geprobeerd. Dat maakte geen verschil. De grote brokken werkten perfect.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 12:54

Prins Adult Maxi?

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 13:55

Ik ben zeer tevreden over idd Power of Nature of Orijen, maar die laatste is heel prijzig.

Purizon XL brokken vind ik ook fijn. Goede ingredienten en grote brokken, wat goed kauwen stimuleert :)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:01

Hier ook voor zowel honden en katten Orijen. Iets minder heftige prijsklasse is Edgar Cooper en Canagan.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 14:05

Waar letten jullie op bij het kiezen van goed kattenvoer/vergelijken bij katten die gevoelig zijn voor braken? Ik lees dat in ieder geval een hoog eiwit% en een laag koolhydraten% aan te raden is (in het algemeen), maar wat verder nog?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:05

Mijn 2 poezels krijgen Power of Nature, en dat bevalt heel goed.
De kleine moest meer aankomen, en de grote was veel te dik. Nu zijn ze beide goed op gewicht.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:05

Liesje1611 schreef:
Waar letten jullie op bij het kiezen van goed kattenvoer/vergelijken bij katten die gevoelig zijn voor braken? Ik lees dat in ieder geval een hoog eiwit% en een laag koolhydraten% aan te raden is (in het algemeen), maar wat verder nog?

Dit is een heel leerzame website:
https://www.catmoneo.nl/beste-kattenbrokken/

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:15

Wij zijn ook overgegaan en uiteindelijk gekozen voor een portemonnee vriendelijke optie. Er zullen dus wel brokken zijn die nog beter zijn, maar die van ons doen het heel goed op Carni's. Als ik me niet vergis heb je daar ook een grote katten versie van.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 14:16

Liesje1611 schreef:
Plus dat er dus echt duidelijk brokken in het braaksel zitten.

Hele brokken? Dan heb je je antwoord en schrokt hij dus wel degelijk want anders had je geen 'hele' brokjes gevonden. ;-)
Vaak is dit het probleem!