Opvang verzus stichting.. hulp nodig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Opvang verzus stichting.. hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:26

Hoezo verliep het eigenlijk niet goed met die eerste mensen? Slaan ze hem? Zorgen ze er niet goed voor?

Alleen het ‘gevoel dat het niet gaat werken’ is natuurlijk niet wat. Het lijkt zo meer alsof jij liever hebt dat die hond naar bekenden van jou gaat omdat je er al aan gehecht bent.

Percy

Berichten: 12084
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:28

Deze hond is al beloofd aan mensen, dat jij geen klik met hen hebt en wel met je kennissen doet daar niets aan af.

Ik vind het nogal wat dat jij beslist dat die mensen niet goed genoeg voor de hond zijn. Bovendien is het niet aan jou om dat te bepalen blijkbaar.

quatta
Berichten: 146
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: vlissingen

Re: Opvang verzus stichting.. hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:39

Lastige situatie. Als jij 100% zeker bent dat niet je eigen emoties meespelen en er echt geen klik was tussen de eerste kandidaten, dan zou de stichting op jouw oordeel moeten kunnen vertrouwen. Vergeet niet dat een hond die zo een lastige start heeft gehad en al een lange weg heeft afgelegd, extra gevoelig is voor de stemming van zijn of haar baas, jij in deze. Een kennismaking met voor jou vreemde mensen zal absoluut een andere energie geven dan een kennismaking met mensen die jij kent en zelf bij op je gemak bent, daardoor kan een beeld van een klik best vertekenen.

Dat jij voor de kosten opdraait is niet zoals het hoort, wij vergoeden alles, van benzine (zelfs parkeergeld) voor het eventueel ophalen van een opvanghond tm dierenartskosten indien nodig. Helaas zijn er zoveel stichtingen dat het kaf lastig van het koren te scheiden is.

Ik hoop dat je er uit kunt komen met de stichting.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 20:57

quatta schreef:
Lastige situatie. Als jij 100% zeker bent dat niet je eigen emoties meespelen en er echt geen klik was tussen de eerste kandidaten, dan zou de stichting op jouw oordeel moeten kunnen vertrouwen. Vergeet niet dat een hond die zo een lastige start heeft gehad en al een lange weg heeft afgelegd, extra gevoelig is voor de stemming van zijn of haar baas, jij in deze. Een kennismaking met voor jou vreemde mensen zal absoluut een andere energie geven dan een kennismaking met mensen die jij kent en zelf bij op je gemak bent, daardoor kan een beeld van een klik best vertekenen.

Dat jij voor de kosten opdraait is niet zoals het hoort, wij vergoeden alles, van benzine (zelfs parkeergeld) voor het eventueel ophalen van een opvanghond tm dierenartskosten indien nodig. Helaas zijn er zoveel stichtingen dat het kaf lastig van het koren te scheiden is.

Ik hoop dat je er uit kunt komen met de stichting.


Dankjewel, hier heb ik iets aan. Er zijn natuurlijk specifieke redenen waarom ik zeg wat ik zeg. Ik ga die hier niet openbaar zetten. Niemand hier weet overigens of ik de kennissen goed ken of niet. Dit kunnen ook praktisch vreemden zijn he. Ik vind het gewoon heel triest dat er niet naar opvang geluisterd wordt.. Ik heb dit gedaan zodat de hond uit de situatie kon worfen gehaald zsm en als hij er klaar voor was naar een gepast huis kon gaan. Vooraf werd gezegd dat pas na kennismaking bekeken werd hoe of wat en dat advies van opvang doorslag gevend is. De hond is dus zelfs nog niet eens beloofd (ja nu misschien wel, geen idee want ze communiceren niet met me :+ ) ..

Op de rest van de mensen die honden vergelijken met auto's en dergelijk ga ik niet op in.. De vraag wie ik ben om dat te bepalen heb je denk ik wat specifiekere uitleg voor nodig. Dit is geen hondje dat gewoon normaal is en bij jan en alleman geplaatst kan worden. Als dat zo was had ik hem met heel mijn hart meegegeven aan deze mensen want ik vind ze verder echt super!! Dit is een hond met een flinke rugzak niet geschikt om zomaar bij iedereen neer te zetten. Vandaar dat stichting mijn mening als opvang zo belangrijk vond bij een eventuele adoptie. Nu blijkt dat dus niet het geval te zijn .. Hij is ook met een reden bij mij geplaatst he. Niet alleen maar omdat ik een plekje had, want dat had ik eigenlijk niet. Ik ben praktisch gesmeekt of ik dit wilde doen omdat ze iemand met ervaring nodig hadden.

Stichtingen zijn nu eenmaal geen fokkers en de herplaatsers met gedragsproblemen is het toch logisch dat je die niet zomaar even aan iedereen meegeeft? Zowel voor de hond zijn goed als voor de nieuwe eigenaren hun goed.. Dit is verder ook een discussie waar ik in deze situatie niks aan heb. Ik vraag ervaringen van mensen die opvang hebben gedaan en een soortgelijke ervaring hebben meegemaakt niet of ik het recht heb om te beslissen en dergelijke..

Er wordt verder ook niet gecommuniceerd. Als ze willen dat de hond naar die adoptanten gaan dan zullen ze toch op zijn minst moeten afspreken met mij wanneer en hoe etc.. Maar zelfs daar word niet over gesproken.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:19

Hoe heb je contact met de stichting? Via de mail, berichten op de telefoon, bellen of komen ze langs? Als je mailcontact hebt dan zou ik ze morgen binnen werktijden gewoon bellen en vragen wat de stand van zaken is. Als je normaal gesproken al belt dan zou ik langsgaan voor zover dit een optie is.

Probeer degene te spreken die verantwoordelijk is voor het herplaatsen en leg de situatie objectief aan hen voor. Mocht je nou écht overtuigd zijn dat de hond beter past bij het tweede gezin (is die overigens bekend bij de instantie? Staan die ook op de adoptantenlijst? Sorry als ik eroverheen heb gelezen) dan raad ik je aan om te zeggen wat je hier ook schrijft: ze hebben jou gevraagd voor deze hond te zorgen, jij trekt een andere conclusie en je hebt geen trek meer om op deze manier (gebrekkige communicatie, advies niet in acht nemen) nogmaals een hond voor hen aan te nemen.

Het klinkt lastig, ik hoop dat je snel gehoor krijgt en ze je serieus nemen.

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:32

Joliieeenn schreef:
Stichtingen zijn nu eenmaal geen fokkers en de herplaatsers met gedragsproblemen is het toch logisch dat je die niet zomaar even aan iedereen meegeeft?


Ik vind dit zo'n vreemde opmerking. Wat doen fokkers dan in jouw ogen? Iedereen die betaalt een hond geven zonder kennis te maken of uit te zoeken of het past? Ja, die zijn er, maar dat zijn niet de goede fokkers. Net als dat er stichtingen zijn die het allemaal niet zo nauwkeurig regelen.

Ik zou mensen geen kennissen noemen als het praktisch vreemden zijn. Hebben zij al kennis gemaakt met de hond dan? (EDIT: ik lees van wel, apart) Want dat vind ik dan niet netjes als er al andere serieuze kandidaten zijn. En dat zij ook willen weten waar ze aan toe zijn, dat zou de stichting moeten laten weten en jij moet je daarbuiten kunnen houden.

Hoe verloopt het contact normaal gesproken met de stichting? Via de mail? Bel ze dan morgen en leg de situatie uit. Ik zou jouw kennissen er compleet buiten houden, die hebben niks te maken met de andere kandidaten. Jij vindt gezin 1 niet passen, gezin 2 komt pas weer ten sprake als gezin 1 definitief niet doorgaat. Hoe lang kan je al geen contact krijgen? Misschien is jouw contactpersoon druk met iets anders, ziekte, andere noodsituatie oid. Heb je gegevens van andere personen van de stichting?

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 21:57

MyWishMax schreef:
Ik zou mensen geen kennissen noemen als het praktisch vreemden zijn. Hebben zij al kennis gemaakt met de hond dan? (EDIT: ik lees van wel, apart) Want dat vind ik dan niet netjes als er al andere serieuze kandidaten zijn. En dat zij ook willen weten waar ze aan toe zijn, dat zou de stichting moeten laten weten en jij moet je daarbuiten kunnen houden.


Ik dus wel haha. Diegene komt mij les geven maar verder ken ik die hele vrouw niet hoor.

Dus... Als er adoptanten zijn mag ik niemand meer in huis laten en de hond verstoppen voor andere mensen? Want er moest maar eens iemand anders kennis mee kunnen maken? :+ Goed om te weten dan mag vanaf nu niemand nog de hond zien! 8)7

Wat de stichting met die mensen bespreekt is inderdaad hun pakkie an bemoei ik me niet mee. Ik wil echter wel weten hoe of wat!

Verder bedankt voor je bericht!

Ook het andere bericht! Contact gaat via facebook. Ik heb net (opnieuw) gestuurd of er even kon worden geantwoord op mijn berichten en dat ik deze manier van communiceren niet apprecieer. Dat we een meningsverschil hebben wilt niet zeggen dat het op deze manier moet en dat ik het op prijs zou stellen als we als volwassen mensen kunnen praten en dat ik hoop dat we samen tot een passende oplossing kunnen komen.

Antwoord; We zijn in overleg.

Oke bedankt om iets te laten weten en wanneer ik iets terug hoor?

Antwoord; als we eruit zijn.

Oke, morgen nieuwe dag dan maar..

MyWishMax

Berichten: 25425
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Opvang verzus stichting.. hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:02

Moet je echt zo raar reageren? Zeg ik dat ergens dat je de hond moet verstoppen? Ik zeg alleen dat ik het apart vind dat er nog een gezin mag komen kennis maken met een hond. Jij vermeldt nergens dat ze toevallig langskwamen, dus ik vatte het op als kennismaken om te adopteren. En dat zou ik niet netjes vinden van de stichting. Maar blijkbaar voel jij je erg aangevallen.

Maar ik ben ook nog wel benieuwd wat fokkers dan doen in jouw ogen? Je hebt al twee keer de opmerking gemaakt over fokkers.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:28

Als eerste zitten er aan elk verhaal 2 kanten en moeten wij op bokt uitgaan van dat wat jij als TS schrijft, klopt.

Dat gezegd hebbend vind ik het vreemd dat je begint over extra kosten. Wat voor extra kosten? Voerkosten? In dat geval zeg ik; voor hetzelfde geld was er nog helemaal geen belangstelling geweest en had de hond nog veel langer in opvang gezeten. Die kaart spelen is in dat geval niet erg netjes van jou. Je weet namelijk als je een hond in huis haalt, dat je geen zekerheid hebt over wanneer deze geplaatst kan worden.

Dan het verhaal betreft de 2 kandidaten.
Het kan best zijn dat de stichting denkt dat jij er persoonlijk de voorkeur geeft om de hond bij kennissen te plaatsen ipv bij een onbekende kandidaat. Dat gebeurt vaker en het is niet oke om dan daarvoor te kiezen als anderen al eerder een traject zijn doorlopen en er een match is. Dat zou niet netjes zijn maar daar zou dan open over gecommuniceerd moeten worden door jullie beide. Ik weet niet hoe het zit dus daar kan ik verder niks over zeggen natuurlijk.
Je schrijft wel dat de match met de onbekende kandidaat niet ideaal was in jouw optiek.
Als stichting heb je dat aan te nemen van het gastgezin wat mij betreft.
En dat gaat niet over of die mensen "de hond slaan" en etc. wat ik aan onzin voorbij zag komen, maar om of er inderdaad een goede match is voor zowel hond als kandidaat.
Dat kan namelijk ook niet het geval zijn, of enkel vanuit de hond of enkel vanuit de kandidaat.
Als gastgezin is het aan jou de belangrijke taak om dit goed te observeren met de kennismaking en daarover verslag te doen aan de stichting.
Echter, mensen afwijzen als match die zelf wel graag voor adoptie gaan is geen prettige of makkelijke situatie, dat kan je als stichting veel negativiteit en een slechte naam opleveren, hoe krom dat ook lijkt.
Dat is wat mij betreft overigens geen reden om alsnog te plaatsen. Maar om even aan te geven hoe het gaat. Mensen willen tegenwoordig in alles graag hun zin hebben en krijgen ze dat niet dan zijn de rapen gaar, ook met dit soort situaties.
Je kunt bij het plaatsen van honden, en zeker bij buitenlanders beter een keer te veel afwijzen dan een keer te snel of niet 100% passend plaatsen, want daar komen vaak alleen maar problemen van.

Echter aan het einde van de rit heb jij als gastgezin niets te zeggen over waar de hond geplaatst wordt, dat is echt aan de stichting.
Het verschilt ontzettend per stichting hoe er geplaatst wordt en wat er belangrijk wordt gevonden bij een plaatsing.
Dat loopt uiteen van zoveel mogelijk honden zo snel mogelijk plaatsen zonder te (laten) weten hoe of wat, mensen oneindig lang aan laten klooien met honden, ze zelf de honden laten plaatsen, tot aan kandidaten en gastgezinnen onderwerpen aan strenge regels en alles daartussen.

Als laatste; Ik heb geen idee over welk tijdsbestek het gaat als je spreekt over dat je nog geen (inhoudelijk) reactie terug hebt ontvangen maar houd er alsjeblieft rekening mee dat mensen die in een dergelijke stichting zitten doorgaans ontzettend druk zijn. Er wordt van alle kanten aan je getrokken, de hele dag door en er is veel te regelen.

Ik heb geen idee over welke stichting het gaat overigens, wilde wel graag reageren omdat ik zelf ook goed bekend ben met beide kanten van deze wereld en ik hoop dat ik je een zo objectief mogelijke reactie gegeven heb. :)

parador

Berichten: 843
Geregistreerd: 23-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:47

oomens schreef:
Als je 'opvanggezinnen' en 'stichtingen' nu eens gewoon opschrijft als 'klanten' en 'importeurs'/'verkoopbemiddelaars', dan leest het een stuk duidelijker.
deze reactie roept wel een negatief gevoel op .

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 23:07

BarbaLala schreef:
Als eerste zitten er aan elk verhaal 2 kanten en moeten wij op bokt uitgaan van dat wat jij als TS schrijft, klopt.

Dat gezegd hebbend vind ik het vreemd dat je begint over extra kosten. Wat voor extra kosten? Voerkosten? In dat geval zeg ik; voor hetzelfde geld was er nog helemaal geen belangstelling geweest en had de hond nog veel langer in opvang gezeten. Die kaart spelen is in dat geval niet erg netjes van jou. Je weet namelijk als je een hond in huis haalt, dat je geen zekerheid hebt over wanneer deze geplaatst kan worden.

Dan het verhaal betreft de 2 kandidaten.
Het kan best zijn dat de stichting denkt dat jij er persoonlijk de voorkeur geeft om de hond bij kennissen te plaatsen ipv bij een onbekende kandidaat. Dat gebeurt vaker en het is niet oke om dan daarvoor te kiezen als anderen al eerder een traject zijn doorlopen en er een match is. Dat zou niet netjes zijn maar daar zou dan open over gecommuniceerd moeten worden door jullie beide. Ik weet niet hoe het zit dus daar kan ik verder niks over zeggen natuurlijk.
Je schrijft wel dat de match met de onbekende kandidaat niet ideaal was in jouw optiek.
Als stichting heb je dat aan te nemen van het gastgezin wat mij betreft.
En dat gaat niet over of die mensen "de hond slaan" en etc. wat ik aan onzin voorbij zag komen, maar om of er inderdaad een goede match is voor zowel hond als kandidaat.
Dat kan namelijk ook niet het geval zijn, of enkel vanuit de hond of enkel vanuit de kandidaat.
Als gastgezin is het aan jou de belangrijke taak om dit goed te observeren met de kennismaking en daarover verslag te doen aan de stichting.
Echter, mensen afwijzen als match die zelf wel graag voor adoptie gaan is geen prettige of makkelijke situatie, dat kan je als stichting veel negativiteit en een slechte naam opleveren, hoe krom dat ook lijkt.
Dat is wat mij betreft overigens geen reden om alsnog te plaatsen. Maar om even aan te geven hoe het gaat. Mensen willen tegenwoordig in alles graag hun zin hebben en krijgen ze dat niet dan zijn de rapen gaar, ook met dit soort situaties.
Je kunt bij het plaatsen van honden, en zeker bij buitenlanders beter een keer te veel afwijzen dan een keer te snel of niet 100% passend plaatsen, want daar komen vaak alleen maar problemen van.

Echter aan het einde van de rit heb jij als gastgezin niets te zeggen over waar de hond geplaatst wordt, dat is echt aan de stichting.
Het verschilt ontzettend per stichting hoe er geplaatst wordt en wat er belangrijk wordt gevonden bij een plaatsing.
Dat loopt uiteen van zoveel mogelijk honden zo snel mogelijk plaatsen zonder te (laten) weten hoe of wat, mensen oneindig lang aan laten klooien met honden, ze zelf de honden laten plaatsen, tot aan kandidaten en gastgezinnen onderwerpen aan strenge regels en alles daartussen.

Als laatste; Ik heb geen idee over welk tijdsbestek het gaat als je spreekt over dat je nog geen (inhoudelijk) reactie terug hebt ontvangen maar houd er alsjeblieft rekening mee dat mensen die in een dergelijke stichting zitten doorgaans ontzettend druk zijn. Er wordt van alle kanten aan je getrokken, de hele dag door en er is veel te regelen.

Ik heb geen idee over welke stichting het gaat overigens, wilde wel graag reageren omdat ik zelf ook goed bekend ben met beide kanten van deze wereld en ik hoop dat ik je een zo objectief mogelijke reactie gegeven heb. :)


Dankjewel hier heb ik iets aan! Dat ik de stichting niet noem is omdat zij ook heel veel goede dingen doen hoor uiteraard. Het is alleen een hele zure situatie zoals het nu loopt. Dat jij het niet netjes vindt dat ik voerkosten noem snap ik hoor, aan de andere kant.. Zit daar ook een verhaal aan wat vooraf besproken was tussen vorige adoptant, stichting en opvang (ik dus). Ik ben hieraan begonnen met duidelijke afspraken die nu ik mijn mening zeg ook niet meer aan de orde zijn blijkbaar. Zoals je zegt zit er aan elk verhaal 2 kanten. Jammer genoeg krijg ik zelf de andere kant niet te horen buiten "het traject volgen"...

Bij de rest van je hele tekst sluit ik mij compleet aan! Ik snap ook dat zij misschien denken dat ik kennissen verkies omdat ik ze "ken".. Ze kennen mij echter al langer dan vandaag en ze weten dat ik zonder pardon mensen afwijs ook al is het mijn beste vriendin (is al voorgevallen :+ ). Zou het jammer vinden als ze dat nog altijd niet weten van mij maar goed..

Het is een erg frustrerende situatie op het moment.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:16

Ik zou zo’n hondje met een verhaal lekker naar vreemde adoptanten laten gaan. Mocht het bij die kennis fout gaan dan staan ze bij jou aan de deur en niet bij die handelaar stichting.

BarbaLala

Berichten: 9618
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:18

Nee de stichting hoef je ook zeker niet te noemen. Dat zei ik om aan te geven dat men niet kan zeggen dat ik ergens partij voor kies oid.
En dat er afspraken gemaakt zijn over voer etc. wist ik niet, maar dan is dat stuk wat ik typte niet relevant inderdaad. Evenals het stuk over eventueel "voortrekken" van kennissen, maar dat begreep je ook al.

Weet je, uiteindelijk kan niet meer doen dan je best en dan dat wat binnen je bereik ligt, hoe dit dan ook mag aflopen.
En het is al heel nobel dat je een dier geholpen hebt door het op te vangen! :)

troi
Berichten: 17026
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:27

Ik snap helemaal dat als je geen goed gevoel hebt bij mensen dat je dit aangeeft bij de stichting, maar het lijkt me dat dan de volgende op de wachtlijst een kans moet krijgen en niet, bij wijze van spreken, vrienden die langskwamen en ineens een hondje willen (even als advocaat van de duivel he!). Maw ik zou als stichting zeker je advies serieus nemen maar dan eerst mijn wachtlijst verder afgaan en die vrienden van het opvanggezin uitnodigen voor kennismaking en hen op de algemene wachtlijst plaatsen. Zo houd je het zuiver en voorkom je vriendjespolitiek (opnieuw, ik ken je niet dus even gesproken in zijn algemeenheid).

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:38

Joliieeenn schreef:
Er was een adoptie aanvraag, alles positief tot aan kennismaking. Tijdens het proces van de adoptie bleek dat iemand anders tussen mijn kennissen ook graag dit hondje wilde adopteren. Heb gezegd dat ik niet wist hoe of wat ivm andere adoptanten en dat zij zelf even naar de stichting moesten mailen.

Ik heb na kennismaking aangegeven dat het niet slecht ging maar dat ik niet denk dat hond daar op zijn plek zit. Mijn kennissen hebben ook kennis gemaakt en met hun was het imo een veel betere klik. De stichting wilt echter niet mee werken en vind dat hond toch naar de adoptanten moet waarbij ik mijn twijfels heb of het gaat werken. Ze willen het traject volgen ipv te luisteren naar wat opvanggezin aangeeft voor de hond.

Jouw kennissen zijn in binnengekomen terwijl er al andere mensen met dit hondje bezig waren. Totdat jouw kennissen interesse toonden liep het niet slecht met de andere geinteresseerden. Waarschijnlijk heeft de stichting nu de indruk dat jij die mensen wil opzijschuiven ten voordeel van je kennissen en willen ze daar niet in meegaan.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:46

Kuggur schreef:
oomens schreef:
Als je 'opvanggezinnen' en 'stichtingen' nu eens gewoon opschrijft als 'klanten' en 'importeurs'/'verkoopbemiddelaars', dan leest het een stuk duidelijker.

Inderdaad. Ik erger me ook altijd aan het misbruik van de term " adoptie" in dit verband. Het zijn dieren, géén kinderen.

Het zijn idd dieren, maar ook geen dingen.
Dus 'verkopen' is ook niet het juiste woord, want als je iets verkoopt telt alleen prijs, levertijd, etc. en wordt er niet naar gekeken of het voorwerp goed zal behandeld worden.
Als je 'verkopen' zegt mag je het object ook verder verkopen (of niks mee doen en op zolder zetten), en dat is met een asieldier (gelukkig) niet het geval.
Hoewel 'adoptie' misschien wat te zwaar klinkt doet het hopelijk de mensen nadenken voordat ze eraan beginnen.

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 08:57

In deze link staat duidelijk hoe of wat over wie er eigendom heeft over het dier. In dit geval is de laatste paragraaf belangrijk.

https://www.advocaatzoeken.nl/dierenrecht/eigendom

Je zou daar je vraag ook kunnen neerleggen.


Mocht het bij een adoptant toch misgaan en de hond er vandoor gaan kun je in Nederland de stichting in mijn onderschrift benaderen om hem/haar weer te vangen.

Rocamor

Berichten: 10941
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:03

Dus bij de verkoop van paarden moeten we ook een ander woord voor "verkoop" verzinnen, want een deel van de (mn particuliere) verkopers kijkt niet enkel naar prijs, zsm weg / leveren etc. Maar ook of het te verkopen dier wel een goede plek krijgt / de aankopende partij wel bij het paard en omgekeerd past.

Overigens doet een goede fokker niets meer en niets minder. Die heeft ook een wachtlijst voor zijn fokproducten en kijkt ook naar de juiste persoon voor het juiste dier. Dus ook dat is dan geen verkoop meer. Dus ook die mag het woord adoptie gebruiken?

TS, toen ik ging kennismaken met mijn huidige dier, durfde het ook niet bij mijn man in de buurt te komen. Hij (mijn man) had een gele jas aan en dat was echt een no-go voor het dier. Inmiddels zijn we heel wat jaren verder. Dier en man kunnen prima met elkaar overweg. Tenzij hij de gele jas aan heeft, dan is er flink wat overredingskracht nodig ze binnen een straal van 3 meter samen te krijgen. Dankzij die gele jas weet ik dat het niet altijd zo zwart-wit is. :+

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Opvang verzus stichting.. hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:13

Maar Jolien, wat zie jij als oplossing nu dan? Eigenlijk gewoon dat ze doen wat jij wilt dat ze doen?

Zie je daar dan echt niet de enorme oneerlijkheid in naar de eerste mensen? Je wilt het hier de reden waarom je geen goed gevoel had vertellen, maar je hebt deze wel tegen de organisatie vertelt mag ik hopen? Maar het is dus enkel een gevoel of is het echt een no go iets in de aard van 'Spaanse mastiff in een eenkamerappartement' of 'hond die overduidelijk geadverteerd staat als niet geschikt voor kinderen en er stond een gezin met drie jonge kinderen op de stoep'. Zo lang het echt maar een gevoel van jou is, is het toch niet eerlijk om iemand een hond te ontzeggen enkel en alleen omdat jij persoonlijk geen klik voelde met de mensen?

Roodvos

Berichten: 6702
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:18

Wat ik vooral mis TS is jouw onderbouwing. Feiten dus, in plaats van gevoel. Je zegt in de OP dat het huisbezoek mis is gelopen. Wat ging er mis? Waren ze niet thuis, heeft de hond een gezinslid aangevallen of was de koffie niet lekker? Als je naar deze Verzus stichting net zo vaag bent als in de OP dan begrijp ik best dat je geen gehoor krijgt. Die kunnen ook niets met dit soort vage onderbuikgevoelens.

Dus schakel je gevoel uit en ga het gesprek aan met de stichting met een op waarnemingen en feiten gebaseerd bezoekverslag. “Ik ben [datum] op huisbezoek geweest. Ik heb gesproken met X en Y en heb dit, dit en dit waargenomen. Aangezien hond [omschrijf problemen] heeft vind ik betreffende huis ongeschikt voor deze hond.”

Als je dit al hebt gedaan, dan zul je het op zijn beloop moeten laten. Dan heb jij je best gedaan. En de meeste mensen zijn gelukkig gewoon goed voor hun huisdier. Misschien niet zoals jij het zou doen, maar anders is niet synoniem aan slecht hè.

Rocamor

Berichten: 10941
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:24

Roodvos schreef:
Wat ik vooral mis TS is jouw onderbouwing. Feiten dus, in plaats van gevoel. Je zegt in de OP dat het huisbezoek mis is gelopen. Wat ging er mis? Waren ze niet thuis, heeft de hond een gezinslid aangevallen of was de koffie niet lekker? Als je naar deze Verzus stichting net zo vaag bent als in de OP dan begrijp ik best dat je geen gehoor krijgt. Die kunnen ook niets met dit soort vage onderbuikgevoelens.

Dus schakel je gevoel uit en ga het gesprek aan met de stichting met een op waarnemingen en feiten gebaseerd bezoekverslag. “Ik ben [datum] op huisbezoek geweest. Ik heb gesproken met X en Y en heb dit, dit en dit waargenomen. Aangezien hond [omschrijf problemen] heeft vind ik betreffende huis ongeschikt voor deze hond.”

Als je dit al hebt gedaan, dan zul je het op zijn beloop moeten laten. Dan heb jij je best gedaan. En de meeste mensen zijn gelukkig gewoon goed voor hun huisdier. Misschien niet zoals jij het zou doen, maar anders is niet synoniem aan slecht hè.


Ik vermoed dat de Verzus geen stichting is, maar dat Verzus "ten opzichte van / tegenover" had moeten zijn.

IHN
Berichten: 2334
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:37

Eerst feitelijk antwoord op je vraag. Ja, ik heb zoiets ook aan de hand gehad. Hondje geplaatst, geen goed gevoel bij. Is er toch heengegaan. 2 weken later kon ik haar weer ophalen en is ze bij mij gebleven (en heb de Stichting geen adoptiekosten hoeven te betalen). Keurig opgelost en ik vind het logisch dat een Stichting het toch probeert. Gevoel is niet feilloos.

Bij elke stichting is het zo dat je voerkosten zelf betaald (althans elke stichting die ik ken). Ik heb een hond opgehaald in Hilversum...2,5 uur rijden...ook die kosten betaalde ik zelf...hond zou 6 zijn, bleek 11 en heb toen besloten hem te houden. Ik had dierenartskosten gemaakt. Die zouden vergoed worden. Heb ik echter nooit om gevraagd. En zij hebben niet om adoptiekosten gevraagd toen ik zei dat ie mocht blijven.

Nu wat mijn persoonlijke gevoel is bij jouw verhaal, en waarvan ik denk dat ook de stichting hiermee in zijn maag zit...ik heb het gevoel dat jouw gevoel beinvloed wordt door het feit dat je kennissen hem ook graag willen...misschien zelfs onbewust...verder vind ik wel erg veel onduidelijkheden zitten in je verhaal, en lijkt het er vooral op dat je gelijk wilt krijgen..

elk argument wat wordt aangedragen heb je een weerwoord op. Als iemand begint over de voerkosten wat je vantevoren al wist, geef je aan: daar zit ook een verhaal aan (maar je legt niet uit wat dat dan is). Dat niet uitleggen is je goed recht, maar het geeft mij het gevoel dat er veel meer aan de hand is. En het is niet eerlijk dat er allemaal bij te halen...

als er afspraken zijn gemaakt over voerkosten staat dat los van de herplaatsing. Dan spreek je ze aan over de gemaakte afspraken mbt voer.

wat jij aangeeft hondje is klaar om naar definitief plekje te gaan. Stichting wil dat ze naar adoptanten gaan. Dan kun je toch ook zelf vragen: wanneer wordt hij opgehaald?

volgens mij is de vertraging nu omdat jij hebt aangegeven er geen goed gevoel bij te hebben en dat ze in overleg zijn...

kortom: kijk eens eerlijk naar jouw rol in het geheel

Kidde
Berichten: 3467
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 09:46

Mij is inderdaad ook niet duidelijk waarom de eerste mensen niet geschikt zijn. Ik neem aan dat ze al uitgebreid gescreend zijn door de stichting mbt huisvesting en tijd die ze kunnen besteden.
Verder denk ik dat het moeilijk is om te zeggen of deze mensen minder klik hebben met de hond dan je kennissen, juist omdat je die al kent en het ze onbewust toch meer gunt. Ik snap dat het voor jou natuurlijk ook leuker zou zijn, omdat he de hond dan wellicht nog af en toe ziet ook.
Maar in de basis heeft de stichting een overeenkomst met de kopers waar ze natuurlijk ook niet zo maar onderuit kunnen komen. Ik zou dat ook niet erg eerlijk vinden tov de kopers dat ze op basis van een ontmoeting worden afgeserveerd. Daarnaast zijn deze kopers al langere tijd bezig met de zoektocht, terwijl het juist bij jouw kennissen wat impulsief overkomt?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 10:47

Rocamor schreef:
Dus bij de verkoop van paarden moeten we ook een ander woord voor "verkoop" verzinnen, want een deel van de (mn particuliere) verkopers kijkt niet enkel naar prijs, zsm weg / leveren etc. Maar ook of het te verkopen dier wel een goede plek krijgt / de aankopende partij wel bij het paard en omgekeerd past.

Dat klopt, en net die mix van verkoop, wat in principe een zakelijke overeenkomst is, en emotie maakt het kopen van paarden vaak zo een mijnenveld. Want een koper kan zich voordoen als een 5sterren, forever home, om die reden een lagere prijs bedingen en een maand later hetzelfde paard voor een hogere prijs op marktplaats zetten. En iedereen kent de advertenties van 'met spijt in het hart...' en als je dan een beetje beter zoekt vindt je 5 'spijt in het hart' advertenties van dezelfde aanbieder in een jaar tijd. Dat maakt de zoektocht naar een paard er niet gemakkelijker op.

Citaat:
Overigens doet een goede fokker niets meer en niets minder. Die heeft ook een wachtlijst voor zijn fokproducten en kijkt ook naar de juiste persoon voor het juiste dier. Dus ook dat is dan geen verkoop meer. Dus ook die mag het woord adoptie gebruiken?

En een goede fokker maakt vaak de afspraak dat als de hond weg zou moeten hij als eerste de kans krijgt om het dier terug te kopen. En ja, een goede fokker is met zijn hart bij zijn pups.

Overigens is het hele adoptie-verhaal van stichtingen en asiels in het leven geroepen om te vermijden dat handelaars de leuke honden en de pups opkopen om door te verkopen. Het is trouwens niks nieuws, asiels werken al heel lang zo. Wij hebben zelfs kippen van de gemeente geadopteerd, het was de bedoeling dat er minder etensresten weggegooid zouden worden. Kippen hadden ook een adoptiecontract, waarschijnlijk om te vermijden dat ze op de bbq zouden terechtkomen :)

Maar als iemand een beter woord uitvind, waarom niet?

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Re: Opvang verzus stichting.. hulp nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 11:31

Ik ben hier bewust vaag over het verhaal jongens. Bij teveel info is het heel duidelijk over welke hond, welke stichting en welke adoptanten er gesproken wordt. Het is niet mijn bedoeling om mensen af te kraken, ik vraag wel ervaringen.

De kennissen zijn net zoals de andere mensen praktisch vreemde. De adoptanten ken ik nu even goed als mijn kennis hoor :+ ..

Uiteraard is het bij de stichting goed beargumenteerd wat ik gezien heb en dergelijke. De vooroordelen die jullie hier maken dat ik gewoon wil dat hij naar mijn kennissen gaat neem ik niet serieus. Snap dat jullie dat denken maar ik ben geen verrot persoon die andere mensen een hond niet gunt. Ik ga wel voor het welzijn van het dier. Iemand schreef ook iets van de volgende wachtende in de rij.. Dat zouden mijn kennissen zijn want er is verder niemand die interesse heeft getoond in deze hond. Ook zij zullen gewoon het traject moeten volgen en huisbezoeken en dergelijke moeten ondergaan. Ik heb zelfs aangegeven dat ik deze niet zelf zal willen doen zodat er niet kan gezegd worden dat ik mensen voor trek. Ook dat ik dingen niet wil lezen is onzin.. Ik lees alles hoor maar het is voor jullie een vaag verhaal (bewust) en heb het idee dat veel mensen hier liever nieuwsgierig willen zijn dan daadwerkelijk mee te willen denken. Dat ik tegen bepaalde dingen die er geschreven worden in ga is omdat aannames die gemaakt worden gewoon niet waar zijn.

Het zal nu afwachten worden ben ik bang.. Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken!