Cosmetische ingreep kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

Cosmetische ingreep kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 15:21

Ik loop een beetje met een vraag en vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft of iets meer over weet.

Even vooropstellen dat ik nooit en ter nimmer mijn kat qua uiterlijk mooier wilt hebben, ze is mooi zoals ze is. Maar ik heb het idee dat het haar zelf in de weg zit in haar doen en laten.

Ik heb een poes van ondertussen 5 jaar oud, ze is bij ons gekomen met een navelbreukje en dit is verholpen tijdens de sterilisatie toen zij 6 maanden oud was. We kregen te horen dat wij er op tijd bij waren omdat er al wat vervetting begon plaatst te vinden.
Ze heeft al snel een hang buikje ontwikkeld. Iets dat normaal is onder de poesen blijkt. En niet gek volgens mijn huidige dierenarts, niks om je zorgen om te maken is mij meerdere keren gezegd. Bij elke controle vraag ik haar om even aan haar buikje te voelen, omdat ik zelf soms het idee heb dat deze steeds meer begint te hangen.

Mocka, de poes in kwestie, heeft wel last van ‘overgewicht’ ze is niet moddervet, maar wel te dik. Ze krijgt al 3 jaar dieetvoer en valt geen gram af (komt overigens ook niks meer aan).

Ze zit echt mega los in haar velletje. Als ze op je schoot ligt kan je haar huid echt vastpakken en heb je echt een serieuze drie handen vol. Ze staat eigenlijk alleen rechtop als ze loopt, verder ligt ze altijd door haar pootjes gezakt, zodat der buikje op de ondergrond ligt. Ze speelt ook amper meer, terwijl ze dit vroeger wel meer deed. Oke ze wordt ouder, maar toch. Ze speelt nooit meer langer dan 30 seconde en gaat er dan bij liggen.
Als ze gaat liggen draait ze ook altijd heel erg en lijkt geen enkele houding lekker te liggen. Altijd der onderste achterpootje verleggen van haar buik vandaan. Ze kan der eigen poepert niet wassen want der buik zit in de weg. Ze komt er gewoon echt niet bij. En de laatste twee maanden loopt ze ook erg te miauwen als we der oppakken, alsof het gevoelig is? Geen pijn kreet, wel een zeurende miauw. En ze hield zo van knuffelen en kroop dan helemaal in je nek, dat zit er gewoon niet meer bij.
Voor een 5 jarige poes vond ik haar gewoon niet actief en ik denk dat dit komt door der mega hangbuik. Ik vraag me soms oprecht af of ze er last van heeft en of een ingreep hier verschil in zou kunnen maken.

Zijn er mensen die dit herkennen of deze ingreep hebben laten doen bij hun kat?
Wat is de ervaring, het proces, is het überhaupt humaan om een kat hiermee ‘op te zadelen’, want zo iets is voor een mens ook al heftig natuurlijk!

Femke_Tweety

Re: Cosmetische ingreep kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:25

Meen je dit echt?

Heel veel katten hebben los vel. Dat is normaal.
Heel veel katten die wat ouder worden, worden minder actief. Dat is normaal.
Soms kunnen katten nogal zeuren om eten. Dat kan normaal zijn, als er geen medisch probleem onderzit.

Een kat zodanig antropomorfiseren dat je een buikwandcorrectei/liposuctie overweegt is NIET normaal. En ook zeker niet in het voordeel van de kat zelf.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:28

Wat Femke zegt inderdaad. Maar als je zorgen hebt over hoe je kat zicht voelt, kun je haar dan niet een keer helemaal laten controleren door de dierenarts? Als het oogt alsof ze niet lekker in haar vel zit, kan het best zijn dat er iets aan de binnenkant niet helemaal goed gaat.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 15:29

Dankjewel voor je reactie, die overigens helemaal niet fijn overkomt(!) Femke.

Ik maak mij oprecht zorgen om mijn kat. Ik heb het beste met haar voor en wil niet dat zij ergens last van heeft. En ik vraag niet voor niks of dit überhaupt humaan is.
Sommige mensen hebben oprecht medisch last van overtollig huid en doen zo’n ingreep niet voor de ‘mooi’. Dus ik vroeg me af of dit ook zo kon zijn bij katten dat zij hier oprecht last van hebben en hier ingrepen voor zijn.

Cosmetisch is misschien de verkeerde benaming, maar medisch zie ik meer als levensreddend, het is niet zo dat een hangbuik dodelijk is. Dus vandaar mijn term cosmetisch.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:30

Femke_Tweety schreef:
Heel veel katten die wat ouder worden, worden minder actief.

Echter is dit niet een 'wat oudere' kat. De kat is 5, dus piepjong.

TS als je echt het idee hebt dat de kat ongelukkig en niet zichzelf is zou ik dat bij je dierenarts neerleggen. Wellicht speelt er iets anders?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:34

Ik denk dat Femke je niet helemaal goed begrepen heeft.

Ik zou met die zorgen om je kat de dierenarts benaderen.

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 15:41

Bedankt voor de andere reacties iedereen. Ik ga dan denk ik opzoek naar een andere dierenarts voor deze kwestie. Mijn huidige dierenarts lijkt mijn zorgen telkens weg te wuiven. Ze zijn goed hoor, maar ik heb niet het idee dat ik begrepen wordt in deze zorgen qua buik.

Ze krijgen elk jaar al een controle, geen uitgebreiden met allemaal verschillende bloedtesten. Maar een basic. Ik zal eens informeren en langsgaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:42

Als de kat ziek toont, dan is de dierenarts inderdaad de optie. Uiteraard. dat staat boven alles.
Als er nierproblemen, blaasproblemen, suikerproblemen of wat dan ook spelen, dan moet dat aangepakt worden.

Als mijn reactie over het zodanig antropomorfiseren dat je erover denkt een kat een 'cosmetische operatie' te laten ondergaan niet prettig vindt overkomen, dat kan. Het is wellicht ook gewoon niet wat je wilt horen.
Maar ik vind het misschien wel TE humaan gedacht om een kat dit aan te doen.
Ik vind het dus te veel vermenselijken van de kat, die daar niet per se bij gebaat is. Eerder het tegendeel.
En dat is wat ik probeer uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 15:43

De katten hebben toch juist los vel zodat als zij springen/landen/iets doen, genoeg rek hebben?
Onze poes heeft dit ook ([ras]) maar zou toch nooit laten opereren..

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 15:49

Deze reactie is al een stuk fijner opgesteld, dankjewel Femke.

Het is niet dat ik het niet wil horen. Als het inderdaad geen optie is, niet humaan, geen verbetering op haar gezondheid is, ja dat accepteer ik zeker een ‘nee’. Gezondheid voorop, welzijn voorop. Daarom informeer ik hier ook naar om mij te oriënteren, om meningen te ontvangen van mede dierenliefhebbers en om kennis op te doen. Iemand van buitenaf heeft er vaak een andere kijk op. En nu weet ik dus dat jij hier ten zeerste op tegen bent. Helemaal top toch. Ik heb geen enkele moeite met jou mening en het antroposofische deel hierin. En ik snap jou kant ook zeker. Maar ik had wel moeite met de toon van je voorgaande bericht. Maar die is nu netjes bijgesteld ;) Dankjewel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:14

Katten horen een ruim buikvel te hebben, dat is hun 'springvel'. Als je dat strak gaat trekken, is het binnen de kortste keren weer opgerekt.
Er zal geen DA te vinden zijn die het buikvel van een kat wil straktrekken, domweg omdat dat niet kan/geen zin heeft.

Als je kat klagerig is en gevoelig op haar buik, dan zou er iets kunnen spelen (last van litteken van castratie/navelbreukoperatie bv), of ze zeurt gewoon omdat ze te weinig te eten krijgt naar haar zin. Dat kan je met een DA bespreken.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:35

Je geeft aan dat ze wel te dik is, ondanks het dieetvoer. Dan eet ze wellicht te veel of is dit niet het juiste dieetvoer voor je kat. Ik zou het eerder in de oorzaak zoeken dan een symptoom proberen aan te pakken, en dat zou ik inderdaad met je dierenarts bespreken. Ik denk dat het lome en niet willen spelen meer in het te dik zijn zit dan in het loshangende vel, want we hebben er hier ook een lopen met een aardige "pouch" die voorheen ook dik werd van lucht.

Ik zou medische oorzaken uitsluiten en vervolgens gaan kijken naar de voeding. Mocht dat het hangbuikprobleem niet oplossen dan zou ik dat vervolgens gaan aanpakken.
Laatst bijgewerkt door xPabloBokt op 27-05-20 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:35

Wat mij opvalt in de reacties hier boven is dat het lijkt alsof niemand rekening mee houdt dat de kat zich blijkbaar niet meer overal kan wassen door het loshangende buikje. Aangezien ts aangeeft ze wel een beetje dik is maar niet moddervet, lijkt mij dit ook niet heel normaal.
Ik denk dat het sowieso goed is om naar de dierenarts te gaan en het te laten nakijken, zeker als er aangegeven wordt dat ze sinds 2 maanden zeurend mauwt wanneer je haar oppakt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:42

Ik zou even een bloedje laten trekken ,misschien een schildklier die niet goed werkt.dan worden ze rustiger hebben ,ze honger en wat dikker.

Jessix

Mijn actieve buitenkatten hebben geen heel los vel. Ik heb ook nooit een kat gehad die dat heeft. Ja het vel is ruim genoeg voor alle bewegingen, maar als mijn katten uitgestrekt liggen dan hebben ze strakke buikjes.

Hoe het eruit ziet is inderdaad helemaal niet belangrijk, maar dat schrijf jezelf al TS. Als je denkt dat je kat er hinder van ondervind dan moet je het bespreken met een goede dierenarts. Misschien kun je ook eens een ander laten observeren? Kijken wat een ander katten mens er van zegt. Maar jij kent je dier het best, dus als je denkt dat het het welzijn kan verbeteren dan moet je dat gaan uitzoeken.

Pandora2

Als het nieuw is dat ze zeurt als je haar oppakt, zou ik haar ook laten nakijken door de DA voor de zekerheid.

Dat hangbuikje is hier ook bekend, zonder overgewicht.
Eéntje zelfs waarbij het nu bijna de grond raakt. Ze is 9 jaar en het is idd de laatste jaren ook wel wat meer geworden.
Maar die kan zich overal nog prima wassen. En springen als de beste :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:50

Bepaalde rassen hebben een buikflap en dat is dus normaal.
Sowieso is de huid van een kat erg rekbaar.

Ergens vind ik je ook erg overdreven reageren en ben het dus eens met Femke.
Aan de andere kant is het niet normaal als je dier pijn aangeeft als je haar optilt.

Dat zou ik dus wel laten controleren.

Nickietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 16:52

Een kat van 5 jaar die zich niet meer zelf kan wassen. Niet langer dan 30 seconden op de poten blijft staan...sorry, maar da's geen normaal gedrag.

Ook het oppakken geeft reactie wat er vroeger niet was...ik zou er zeker mee verder gaan. Een kat van 5 jaar hoort rond te rennen en overal op te springen. Dat hangbuikje op zich lijkt me geen probleem, maar samen met de andere symptomen maak je je volgens mij geen onterechte zorgen.

Mijn kat is 19 geworden met hangbuikje...maar kon zich tot het laatste jaar wassen, mocht je zo oppakken en bleef lekker op de pootjes staan tot het einde. Geen speels kittengedrag natuurlijk, gewoon lekker erbij gaan liggen...maar een rondje door het huis ging nog steeds goed.

Wil de dierenarts niet volgen, zoek een tweede opinie. Je weet als baasje vaak het best als het fout gaat...de dierenarts kent de gewoontes/het karakter van je kat niet. Jij als baasje voelt dat soms heel goed aan omdat je het verschil wel ziet.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:04

Mijn voormalige kattin had ook een enorme hangbuik.
Ook dusdanig dat de kont wassen niet meer kon, wij moesten dus ook wekelijks de anaalklieren leeg knijpen bvb :x
Verder had ze er wel géén last van, ik ken overigens idd heel veel katten met zo een hangbuikje (mij is ook verteld dat dit door sterilisatie is)

Het gedrag van jou kat is echter veranderd zoals je zelf aangeeft.
Kan je een andere link leggen met die verandering behalve het buikje en de navelbreuk?
Het zou namelijk wel kunnen dat er bvb een verkleving is in de buik door de oude operaties en dit kan wel trekken/pijn geven, of een ander onderliggend probleem.
Ik zou het dus zeker verder laten nakijken als je het zelf niet vertrouwd! Jij kent je dier het beste.

Ik vind je vraag overigens heel normaal, gezien je deze stelt uit medisch oogpunt en niet gewoon van die hangbuik af wilt...
Vertrouw je jou DA niet? Vraag dan een 2e opinie zoals je al aangeeft.
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 27-05-20 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 17:05

Ik begrijp de negatieve reacties niet.
Deze kat vertoond abnormaal gedrag en eigenaar heeft een onderbuik gevoel dat er iets niet goed gaat. TS: neem dit altijd serieus!!
Het is mogelijk dat jij het juist voelt, dat er dus iets mis is. Echter, jij linkt dit nu aan haar buikvel. Dat kan kloppen. Het kan ook ergens anders vandaan komen. Het is dus zaak om naar je gevoel te luisteren en je kat breed te laten onderzoeken. Kwa energie zou ik ook een bloeddrukmeting aanraden en een goede beluistering van het hart. En het wassen kan ook komen door pijn aan gewrichten en rug en dergelijke, een massa in de buik of ander ongemak.
Ga naar een dierenarts die jou serieus neemt.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:00

beatje schreef:
Ik zou even een bloedje laten trekken ,misschien een schildklier die niet goed werkt.dan worden ze rustiger hebben ,ze honger en wat dikker.

Ehm geen idee waar je dit vandaan hebt maar schildklierkatten worden juist mager ondanks veel eten en gaan extreem miauwen. Ze zijn zeker niet rustiger!

Ts, je geeft aan dat ze diervoeding krijgt maar niet afvalt. Wat weegt ze nu? Misschien de moeite waard om eens naar andere voeding te kijken en toch proberen haar te activeren zodat er toch wat gewicht af gaat. Veel poezen hebben wel zo’n hangbuikje hoor, de een meer dan de ander maar t moet haar natuurlijk niet belemmeren in haar beweging.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:15

Wij hebben je kat nooit gezien, wij zijn geen dierenartsen. Ga naar de DA, hij of zij kan je antwoord geven. Bokt niet.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 20:32

WillemYntJee schreef:
beatje schreef:

Ehm geen idee waar je dit vandaan hebt maar schildklierkatten worden juist mager ondanks veel eten en gaan extreem miauwen. Ze zijn zeker niet rustiger!

Ts, je geeft aan dat ze diervoeding krijgt maar niet afvalt. Wat weegt ze nu? Misschien de moeite waard om eens naar andere voeding te kijken en toch proberen haar te activeren zodat er toch wat gewicht af gaat. Veel poezen hebben wel zo’n hangbuikje hoor, de een meer dan de ander maar t moet haar natuurlijk niet belemmeren in haar beweging.

Je hebt 2 soorten schildklier problemen hè.
Bij een te snel werkende wordt de kat magerder, bij een te langzaam werkende juist te dik.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:00

Hypotheroidie komt bijna niet voor bij katten, die krijgen hypertheroidie (te snel werkend dus). Bij honden is t juist andersom. Ik zie wekelijks dit soort dieren in onze praktijk.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:02

Ik zou inderdaad ook een seconde opinion halen TS. Misschien zou je de Universiteitskliniek in Utrecht kunnen bellen en het verhaal uitleggen. Misschien hebben ze er ervaring mee.