1,5 maand weg, wat te doen met kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iirrssjjee

1,5 maand weg, wat te doen met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 10:45

Goedemorgen bokkers!

Het verhaal is wat lang geworden, maar ik wil het zo duidelijk mogelijk verhaal hebben.

Even over de titel; mijn man ik hebben een 3 jarige poes in huis. Het is een siberische raskat. Ze is enorm gehecht aan ons, maar sowieso aan mensen. Ze vind alles en iedereen leuk! Zo lang ze maar aandacht krijgt en kan kroelen. Ik werk zelf maar 2,5 dag per week en vaak later op de middag en in de avond, waardoor ze eigenlijk nooit langer dan 3 uur alleen is. Toen we haar overnamen van de fokster, was ze een poosje best even van slag. Ze woonde daar al 2,5 jaar, was er geboren en opgegroeid. Ineens een vreemd huis, geen andere katten meer om haar heen, enz.

Volgend jaar gaan we 5,5 a 6 weken op vakantie, rondreizen door Nieuw-Zeeland.

Bij de vorige vakantie (wintersport), was oppas gelukt. Mijn moeder is 2x een halve dag in huis geweest, mijn broer met zijn kindjes een halve dag en de andere dagen is mijn buurman 2x per dag even geweest. Nu was dit maar een week en merkten we dat ze in die week echt wel aandacht gemist heeft.

Ons dilemma is nu dus, wat te doen als we die 1,5 maand weg zijn straks? Doordat ze zo gehecht is aan mensen, vind ik het zielig om af en toe iemand te sturen die haar voert. Mijn moeder hier in huis is geen optie, want die heeft zelf ook een kat. Mijn broer ook niet, want die werkt fulltime en ivm scheiding heeft hij de kinderen alleen op woensdagmiddag. Verder kennen we niemand die hier in huis zou kunnen komen wonen (mijn broertje studeert in Utrecht en mijn andere broer woont en werkt fulltime in Amsterdan). Een vreemde in huis haleb willen we ook niet.

Ik wil uiteraard het allerbeste voor onze poes... Zou het een optie zijn om te kijken of het klikt tussen de kat van mijn moeder en onze poes? Dat we haar bij mijn moeder onderbrengen? Of de kat van mijn moeder ook bij ons komt wonen, met mijn moeder samen. Of bij de buurman in huis? Die heeft een hondje, maar de poes en hond kennen elkaar al. Hondje loopt regelmatig bij ons in de tuin als we een praatje maken met de buurman en dat gaat helemaal prima.

Hebben jullie nog andere ideeën? Een pension enz willen we niet aan beginnen. Dat gaat ons; 1. Veel te veel geld kosten aangezien het voor minstens 1 maand is, 2. Ze daar dan nog niet de aandacht krijgt die ze verdiend.

Waar doen we goed aan? Haar 1,5 maand hier in huis laten, maar wel met minder aandacht? Haar toch 1,5 maand onderbrengen ergens anders? We weten het even niet...

belle_boef

Re: 1,5 maand weg, wat te doen met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:50

Met huisdieren ben je nou eenmaal meer gebonden. Kan ze niet uit logeren naar de foksters of iemand anders als je perse zo lang weg wil

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:52

Maar, je kunt een vakantie naar nieuw-zeeland betalen, maar geen geld voor een goed pension?
Dan ga je toch een weekje minder lang op vakantie?
Anyway, zet je kat gewoon eens bij die van je moeder neer. Dat lijkt me toch niet een hele moeilijke actie? Als je moeder het ziet zitten om jullie kat 6 weken in huis te hebben is dat prima toch?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:52

mijn zwager en zijn vriendin zijn ook 1,5 maand weggeweest. de katten zijn toen naar mijn schoonvader gegaan. ik zou dus de kat verhuizen als ik jou was. naar je moeder of buurman

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:54

Een vriendin? Of via bokt een oproepje? Ik snap dat je geen wildvreemde in huis wil, maar je hebt nog bijna een jaar dus misschien kan je een nachtje/weekend proefdraaien? Dan is het voor niemand meer 'wildvreemd'. Een pension heb ik één keer gedaan en nooit weer. De dominante kat heeft het naar zijn zin gehad, de wat schuwere heeft echt geen plezier gehad. En thuis is inderdaad fijn, maar zes weken is best een periode. Je kan overigens ook zoiets doen dat je via (naam kwijt, oppas voor de poes of iets dergelijks) een afspraak maakt, die hebben ook uitgebreidere pakketten. Kost wel wat maar dan hoef je niemand in je huis te laten. En je kan misschien iemand vragen die wat langer of een paar nachtjes komt?
Overigens kan je ook kijken of de kat zes weken naar je moeder kan?
Laatst bijgewerkt door LienC op 27-05-20 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:54

Niet nog een thuiswonende vriendin/kennis die wel een tijdje een eigen huis wil hebben?

Soez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:55

Kijken welke opties je hebt en daaruit de beste kiezen.
Wil je moeder wel zo lang in je huis, wil je moeder je kat wel zo lang in huis, wil de buurman de kat wel zo lang in huis. Zijn er geen vrienden die in huis zouden willen zitten, enz. En een back-up plan is ook wel handig ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:55

Je hebt ook particuliere oppas, zoals ik. Ik heb de hele zomer lang onze kattenkamer vrij en daar zitten doorlopend katten in van voornamelijk collega's. :D Zij betalen mij wel ook per dag per kat maar dat is aanzienlijk minder dan het pension, daarnaast is er een livestream en kunnen ze altijd even kijken.

Je kat 6 weken alleen thuislaten met af en toe mensen over de vloer zou voor mij geen optie zijn.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 11:00

Ze kan bij mensen logeren, dat is het probleem niet. Maar omdat ik weet dat je katten er vaak geen plezier mee doet, ben ik op zoek naar andere oplossingen.

Hutcherson schreef:
Maar, je kunt een vakantie naar nieuw-zeeland betalen, maar geen geld voor een goed pension?
Anyway, zet je kat gewoon eens bij die van je moeder neer. Dat lijkt me toch niet een hele moeilijke actie? Als je moeder het ziet zitten om jullie kat 6 weken in huis te hebben is dat prima toch?

Voor zulke reacties was ik al bang. Zoals al aangegeven, vind ik dat ze daar ook echt de aandacht niet gaat krijgen die ze verdient. We hebben er best geld voor over, maar dan moet zij het ook zeker 1,5 maand gewoon heel erg leuk hebben. En niet als een zielig hoopje terugkomen.

belle_boef schreef:
Met huisdieren ben je nou eenmaal meer gebonden. Kan ze niet uit logeren naar de foksters of iemand anders als je perse zo lang weg wil

Niet oordelen als je de situatie niet kent graag. Deze reis dromen we al jaren van, maar we hadden niet zien aankomen dat dit ooit zou gaan gebeuren. Nu is de kans er, en die grijpen we met beide handen aan. Als we dit van te voren wisten, hadden we nog wel een jaar gewacht net de kat, maar helaas is de situatie nu zo. Ik wil echt het allerbeste voor haar. Daarom vraag ik ook om advies.

ELpatcho schreef:
Niet nog een thuiswonende vriendin/kennis die wel een tijdje een eigen huis wil hebben?

Nee. We hebben geen grote kring en alles en iedereen die we kennen is getrouwd, al samenwonend, enz enz.
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 27-05-20 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:04

iirrssjjee schreef:
Ze kan bij mensen logeren, dat is het probleem niet. Maar omdat ik weet dat je katten er vaak geen plezier mee doet, ben ik op zoek naar andere oplossingen.

Hutcherson schreef:

Voor zulke reacties was ik al bang. Zoals al aangegeven, vind ik dat ze daar ook echt de aandacht niet gaat krijgen die ze verdient. We hebben er best geld voor over, maar dan moet zij het ook zeker 1,5 maand gewoon heel erg leuk hebben. En niet als een zielig hoopje terugkomen.

belle_boef schreef:

Niet oordelen als je de situatie niet kent graag. Deze reis dromen we al jaren van, maar we hadden niet zien aankomen dat dit ooit zou gaan gebeuren. Nu is de kans er, en die grijpen we met beide handen aan. Als we dit van te voren wisten, hadden we nog wel een jaar gewacht net de kat, maar helaas is de situatie nu zo. Ik wil echt het allerbeste voor haar. Daarom vraag ik ook om advies.

Ik denk dat je echt een verkeerd beeld hebt van een pension...

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 11:06

LienC schreef:
Een vriendin? Of via bokt een oproepje? Ik snap dat je geen wildvreemde in huis wil, maar je hebt nog bijna een jaar dus misschien kan je een nachtje/weekend proefdraaien? Dan is het voor niemand meer 'wildvreemd'. Een pension heb ik één keer gedaan en nooit weer. De dominante kat heeft het naar zijn zin gehad, de wat schuwere heeft echt geen plezier gehad. En thuis is inderdaad fijn, maar zes weken is best een periode. Je kan overigens ook zoiets doen dat je via (naam kwijt, oppas voor de poes of iets dergelijks) een afspraak maakt, die hebben ook uitgebreidere pakketten. Kost wel wat maar dan hoef je niemand in je huis te laten. En je kan misschien iemand vragen die wat langer of een paar nachtjes komt?
Overigens kan je ook kijken of de kat zes weken naar je moeder kan?

Ze kan 6 weken naar mijn moeder. Maar ik wil eerst kijken of er een optie is om haar toch 6 weken lang in haar eigen vertrouwde omgeving te laten zijn.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:08

Ik heb niet heel veel verstand van katten maar het eerste wat ik dacht was dat katten zich toch altijd prima kunnen redden zonder mensen.
Ik zou haar niet verplaatsen omdat je aangeeft dat ze de vorige keer met verhuizen ook echt wel een tijdje van slag is geweest.
Dus gewoon in jullie eigen huis laten met genoeg afleiding en vermaak en daarnaast mensen die haar komen verzorgen en vragen of ze af en toe tijd hebben om even een uurtje met haar op de bank te gaan zitten.

Maar dat zeg ik, niet veel verstand van katten.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 11:08

KimD schreef:
Ik denk dat je echt een verkeerd beeld hebt van een pension...

Je hebt een pb.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:09

Ik heb de mijne tijdens mijn 6-weekse vakantie een paar jaar terug bij een vriendin gebracht. Zij zaten al te twijfelen of ze een kat wilde nemen en dit was een mooi tijdsbestek om het te testen. Poes blij, zij blij. Anders had ik haar naar mijn ouders gebracht. De mijne is inderdaad ook heel erg aanhankelijk en geniet van elke seconde aandacht die ze maar kan pikken, dus vind het een veel te lange tijd om 1x per dag iemand langs de laten komen.

Edit: Ik moet hier wel bij zeggen dat Pooh echt de gemakkelijkste kat is die je maar kunt voorstellen. Geef haar "sabbelkleedje" mee en ze voelt zich thuis. Misschien heeft jouw kat ook zo een dingetje? Een mandje, een lapje stof oid?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 11:11

Mjetterd schreef:
Ik heb niet heel veel verstand van katten maar het eerste wat ik dacht was dat katten zich toch altijd prima kunnen redden zonder mensen.
Ik zou haar niet verplaatsen omdat je aangeeft dat ze de vorige keer met verhuizen ook echt wel een tijdje van slag is geweest.
Dus gewoon in jullie eigen huis laten met genoeg afleiding en vermaak en daarnaast mensen die haar komen verzorgen en vragen of ze af en toe tijd hebben om even een uurtje met haar op de bank te gaan zitten.

Maar dat zeg ik, niet veel verstand van katten.

De meeste katten inddd wel ja. De kat van mijn moeder zie of hoor je nooit. Die verstopt zich het liefste totdat hij de hele boel weer voor zichzelf heeft (of met mijn moeder samen, maar van andere mensen moet hij niks weten). Maar elke kat is anders, net als elke hond, elk paard, enz enz. Die van ons is altijd bij mensen te vinden. Als de deurbel gaat, staat zij als eerste bij de voordeur om te kijken wie het is en of ze er aandacht van kan krijgen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:14

Als je haar in de vertrouwde omgeving wilt laten met voldoende aandacht is de beste optie toch echt om iemand in huis te halen.
Ik snap dat het idee van een vreemde in huis niet fijn is, maar je kan ook via via een oproepje doen of toch even kijken op websites waar mensen zich aanbieden als oppas.

Ik heb zelf op die manier een jaar lang gewoond toen ik uit huis wou maar geen succes had met iets betaalbaars vinden. Dit ging via vrienden en kennissen van familie, maar ook via een website waar ik gevraagd werd. Op die manier had ik een gratis huis en mensen een kosteloze oppas die veel aandacht heeft voor het dier (en planten). Meestal liet ik het huis ook netter achter dan toen ik er in kwam. :')
Bij vreemde mensen had ik vooraf natuurlijk een afspraak om kennis te maken. En als het echt als dienst werd gevraagd, kreeg ik er wel voor betaald. Via bekenden ging het meestal kosteloos of kochten ze lekker eten in.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 27-05-20 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 11:14

Yv_ schreef:
Ik heb de mijne tijdens mijn 6-weekse vakantie een paar jaar terug bij een vriendin gebracht. Zij zaten al te twijfelen of ze een kat wilde nemen en dit was een mooi tijdsbestek om het te testen. Poes blij, zij blij. Anders had ik haar naar mijn ouders gebracht. De mijne is inderdaad ook heel erg aanhankelijk en geniet van elke seconde aandacht die ze maar kan pikken, dus vind het een veel te lange tijd om 1x per dag iemand langs de laten komen.

Edit: Ik moet hier wel bij zeggen dat Pooh echt de gemakkelijkste kat is die je maar kunt voorstellen. Geef haar "sabbelkleedje" mee en ze voelt zich thuis. Misschien heeft jouw kat ook zo een dingetje? Een mandje, een lapje stof oid?

Bedankt voor je reactie! Fijn om het te horen van iemand die het zelf ook heeft gedaan. Ze heeft een knuffeltje die altijd het hele huis doorgaat. Die heeft ze gekregen meteen toen ze bij ons kwam wonen. Ook een beetje als ondersteuning omdat ze wat van slag was van de verhuizing enz. Daarom ben ik ook "bang" om haar weer te moeten verhuizen. Want dan is ze misschien weer heel lang van slag en als ze net een beetje bijkomt, gaat ze weer terug... Ik zit echt een beetje in twijfel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:19

Een vreemde in huis is misschien niet ideaal maar als je op tijd begint met zoeken kan je in ieder geval zeker weten dat je iemand enigszins vertrouwt voordat diegene bij je komt wonen. Een borg vragen voor wat waardevolle spullen kan ook veel oplossen. Er zijn oprecht veel mensen die graag een paar weken in het huis van iemand anders wonen om op de dieren te passen en even uit hun vertrouwde omgeving te gaan, ik ken bijvoorbeeld een alleenstaande moeder met een klein kind die aan de stad gebonden is (in een klein huisje) maar graag een paar weken in de zomer 'buitenaf' zit.

Ik zou als ik jou was gewoon in mijn omgeving gaan peilen of er iemand is die een paar weken wil oppassen. Het hoeft ook niet fulltime, je kan bv ook zeggen een weekje in huis en dan weer een weekje elke dag even langskomen voor voer en een kroel. Als dat niet kan zou ik toch proberen of het een beetje klikt met de kat van je moeder en haar dan in huis halen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:26

Ik zou haar naar je moeder brengen. Wij hebben zelf twee katten en wegens omstandigheden al eens 6 maanden de kat van mijn zus te logeren gehad, en drie maanden de kat van mijn schoonzus. De eerste week was het wennen en wat geblaas, maar daarna ging het gewoon prima. Je kat zal vast niet dolenthousiast zijn, maar die anderhalve maand ergens anders zitten is echt geen ramp :)

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:34

Ik heb ook in een pension/asiel gewerkt. Nou er was iemsnd die kwam elke x wel langs om de katten te knuffelen n kroelen. Met ze spelen en alle aandacht die ze nodig hadden te geven. En ook de verzorgers hoor. Alleen zij kwam speciaal daarvoor lekker naar t asiel en knuffelen.

Dus denk indd dat je toevallig net een slechte heb aangetroffen helaas

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:38

Komt je kat buiten? Want in dat geval zou ik de buurman vragen. Is maar een klein stukje lopen. Deden wij vroeger ook, kattenluikje open zetten, de buren voerden de kat dan vanaf hun balkon en kwam daar soms ook binnen voor de gezelligheid.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 11:40

Magrathea schreef:
Komt je kat buiten? Want in dat geval zou ik de buurman vragen. Is maar een klein stukje lopen. Deden wij vroeger ook, kattenluikje open zetten, de buren voerden de kat dan vanaf hun balkon en kwam daar soms ook binnen voor de gezelligheid.

Alleen in de tuin. Daar kan ze niet uit. Heb haar wel al eens meegenomen hun tuin in, daar kan ze ook niet uit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:44

Hmm. Ik bedenk me nu ook, misschien moet je eerst even inventariseren wie het eventueel zou wíllen doen :+
Straks heb je je perfecte optie en lukt het niet.

Trouwens, wat verhuizen betreft, ik weet dat waar die van mij haar eerste verhuizing vreselijk vond ze bij 2, 3 en 4 eigenlijk niet meer ervan op keek :+ het hangt ook af van de omgeving waar je heen gaat, als die heel anders is kan het stressvol zijn, anders kan het ook meevallen

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 11:56

Magrathea schreef:
Hmm. Ik bedenk me nu ook, misschien moet je eerst even inventariseren wie het eventueel zou wíllen doen :+
Straks heb je je perfecte optie en lukt het niet.

Trouwens, wat verhuizen betreft, ik weet dat waar die van mij haar eerste verhuizing vreselijk vond ze bij 2, 3 en 4 eigenlijk niet meer ervan op keek :+ het hangt ook af van de omgeving waar je heen gaat, als die heel anders is kan het stressvol zijn, anders kan het ook meevallen

Bedankt!

Ik weet dat de buurman het wilt doen, en mijn moeder wilt het ook. Mijn moeder wil ook hier in huis komen, maar dan moet haar kat verhuizen, terwijl zij in september sowieso ook al weer gaat verhuizen, dus dat vinden we dan ook wel weer sneu. Ik heb dus sowieso al 2/3 opties. Maar toch even inventariseren of er nog meer ideeën zijn!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:57

Mijn katten gingen voorheen naar kattenpension Hettie in Didam (ze adverteert op MP).

Ze had allemaal mini huiskamers voor haar pensionkatten ingericht. En ze gaf ze heel veel aandacht. Ze gaat rustig een boek zitten lezen bij de kat, zodat ie lekker op schoot kan.

Het geld dat ze verdient, gebruikt ze voor haar opvangdieren (van kip tot paard).

Wellicht is dat een optie?