konijnen,cavia's,ratten => veel vragen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

konijnen,cavia's,ratten => veel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 22:27

we hebben momenteel een grote hangar die eigenlijk ongebruikt is(behalve stockage van heel wat spullen,maar die zijn we aan het opruimen).
nu dacht ik dat het mss leuk is om daar wat dieren in te houden.

er komt sowieso een nieuw binnenhok voor onze varkens,maar dan nog is er veeeel plek over.

altijd al graag (tamme) ratjes gehad, konijnen en ook caafjes(vroeger veel konijnen en caafjes gehad,en een korte tijd 2 ratjes ook,maar de ratjes zaten toen binnen in een omgebouwde 3-verdiepingskast).

nu weet ik dat konijnen en caafjes perfect samen kunnen,ook qua voer enzo gaat dit allemaal heel goed en ze doen het ook gewoon goed 24/7 buiten,als ze er aan gewoon zijn.

maar wat met ratten? kunnen deze ook(als ze het gewoon zijn) 24/7 buiten(wel in de hangar dus,ze zitten dus nooit in de tocht en ook qua temperatuur is het natuurlijk net ietsje warmer/kouder dan de temperatuur buiten.
en wat met ratten in eenzelfde verblijf als konijnen en caafjes? iemand ervaring of enig idee?

het verblijf wordt best groot(ergens 10m x 5m),met voldoende uitdaging voor alle dieren.

wat met geslachten? zou bv een mannetjes rat moeite kunnen hebben met een caafjes mannetje?
hoe met groep-samenstelling?(ik weet dat ze best met bv 4 samen zitten) als ze allen steriel zijn,maakt het dan uit?

en het voer? volgens mij ligt dat allemaal behoorlijk dicht bij elkaar?

zelf nog nooit een groot hok opgebouwd op beton voor dit soort dieren.

dus wat met de bodembedekking? ik dacht bv een stuk aarde op een deel? zaagsel op een ander deel? stro ook in hopen hier en daar?hebben ze baat bij vb een hoek meer stenige ondergrond?

als ratten er ook prima bij zouden kunnen,wordt er voor hen ook dingen in de hoogte voorzien.

in zo'n hok,zou het haalbaar zijn om ze allen zindelijk te krijgen ongeveer(bv allen behoefte in dezelfde vierkante meter ongeveer?) konijnen en ratten kan je zindelijk krijgen,caafjes geen idee,vroeger deden ze bij ons wel altijd in dezelfde hoek hun behoefte,maar of je zoiets ook kan sturen....?

nog mensen die beren op de weg zien? of juist geniale ideeen?

Pluttersput

Re: konijnen,cavia's,ratten => veel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:40

Ik zou zelf nooit ratten bij cavia's en konijnen er in zetten.. gewoon omdat dat echt totaal andere dieren zijn. Als je dat al wil doen zou ik ze gewoon een eigen hok geven, afgestemd op hun eigen behoeftes.
Heel eerlijk vind ik het een beetje klinken naar: ik heb de ruimte en ik ga er alles in zetten wat ik leuk vindt. Maar dat kan nou eenmaal niet altijd :)
Konijnen en cavia's tot daar aan toe om die samen te doen. Maar ratten er ook nog bij... :n

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 22:43

Net daarmee dat ik het liever vraag. Wat zie jij concreet als probleem waarom ze niet samen kunnen?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:44

Ik heb met alle drie de diersoorten waarvan je spreekt ervaring. Momenteel heb ik enkel nog ratjes. Maar ik weet niet goed of jouw plannen realistisch zijn.
Van de konijnen en de cavia's weet ik wel zeker dat ze goed samen gaan en grotendeels gelijklopende behoeftes hebben. Als zowel de konijnen als ook de cavia's soortgenootjes voor sociale contacten hebben en er voor de cavia's eventueel eigen huisjes voorzien zijn waar de konijnen niet doorheen passen, kan je beide soorten echt leuk samen houden. Allebei ook goed winterhard in een overdekte schuur uit de wind en droog. Dan mag het gerust vriezen.

De ratten zijn een ander verhaal. Ten eerste zijn ze echt heel gevoelig op hun luchtwegen. Wij hebben bijna alle dieren die we ooit gehad hebben ook buiten laten overwinteren, in een schuur, zelf de chinchilla's hadden met de kou geen probleem. Maar bij ratjes ben ik daar niet zeker van. Die kale staartjes, oortjes en pootjes en dan vrieskou en misschien metalen onderdelen van de kooi, geeft misschien toch wel kans op bevriezingen. :brr: Bovendien stellen ratjes toch echt heel andere eisen aan voeding en kooi inrichting dan cavia's en konijnen. En of die dieren elkaar niks doen weet ik evenmin.
Ik zou er, denk ik, niet aan beginnen en het bij cavia's en konijnen houden. Tenminste in de schuur. Ratjes als huisdier in een verwarmd huis kan ik alleen maar aanraden. 8-)

Edit: typfouten

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:46

Het zijn totaal andere dieren, maar dan ook echt helemaal. Een rat zal nooit aan een cavia of konijn kunnen zien wat ze van plan zijn, en andersom. Als de een de ander kwaad wil doen gaan ze dat niet begrijpen tot het te laat is... lijkt me..

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 22:47

Ratten zijn echt niet geschikt om ‘buiten‘ te houden, ze zijn super kwetsbaar.
Cavia’s en konijnen kunnen wel samen dacht ik, maar wel beide in koppeltjes.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:09

Hou er rekening mee dat cavias geen vit.c aanmaken en dit niet in konijnenvoer zit. Wel in speciaalcavia voer. Of vit.c in het water doen of fruit oid bijvoeren.

Ratten kunnen niet goed tegen kou. Daarom komen wilde ratten ook naar binnen in de winter! Ratten hebben ook andere voedingsbehoeftes en ik vraag me af of ze konijn en cavia wel heel laten. Als in, bijten ze niet omdat ze elkaar totaal niet begrijpen?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:19

Ik vind het zo raar dat hier word gesuggereerd dat konijnen en cavias bijna hetzelfde zijn en prima samen kunnen.
Er zullen vast goede voorbeelden zijn waarbij het goed gaat.

Maar een konijn is echt niet te vergelijken met een cavia, andere behoeftes, andere leefwijze, andere taal etc.

Nog niet te spreken over ratten... Dat is al helemaal anders
Ratten zijn ook vleeseters.
Zou het risico niet eens willen nemen _O-

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:22

LukieBradley schreef:
Ik vind het zo raar dat hier word gesuggereerd dat konijnen en cavias bijna hetzelfde zijn en prima samen kunnen.
Er zullen vast goede voorbeelden zijn waarbij het goed gaat.

Maar een konijn is echt niet te vergelijken met een cavia, andere behoeftes, andere leefwijze, andere taal etc.

Nog niet te spreken over ratten... Dat is al helemaal anders
Ratten zijn ook vleeseters.
Zou het risico niet eens willen nemen _O-

Ik vond dat ook al opmerkelijk ja!

Als je veel plek hebt zou ik gaan voor een groep konijnen, een groot soort. Erg leuk! Maar dan wel nog even goed inlezen! :D

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:27

Ik zou me sowieso eerst verdiepen in de specifieke behoeften van alle drie de diersoorten, dat lijkt me geen overbodige luxe. Aangezien er in je openingspost staat dat je tamme ratten buiten wilt houden en deze op zaagsel wil zetten, is het voor mij duidelijk dat je je nog niet voldoende hebt verdiept in deze diersoort. :) Daarnaast ben ik ook niet zo amused over het samen houden van cavia’s en konijnen omdat dit twee verschillende diersoorten zijn die niet met elkaar kunnen communiceren, dit zou voor problemen kunnen zorgen. Nog even los van het feit dat hun behoeften anders zijn.

Ik zou zeggen kies voor een groep cavia’s of een groep konijnen en zorg dat je aan hun wensen kunt voldoen óf deel het verblijf in tweeën zodat je zowel een groep cavia’s als een groep konijnen kunt huisvesten. Tamme ratten daarbij plaatsen is echt geen optie. Maar waar je ook voor kiest: lees je goed in. Ook een konijn, cavia of tamme rat heeft er recht op de juiste verzorging te krijgen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:34

Ten eerste : cavia's en konijnen bij elkaar kan heel gevaarlijk zijn voor de cavia's. Zij zijn een stuk kwetsbaarder en als een konijn zich goed afzet op de rug van een cavia hebben ze die zo gebroken.
Hoeft niet te gebeuren, maar wel een reël risico.. Verder kunnen cavia's meer aan wat betreft groentes en gras, hebben veel vit c nodig terwijl konijnen meestal op een wat strenger dieet beter gaan. Ik heb wel konijnen gehad die een afgemeten portie brokjes moesten en heel rustig aan elke nieuwe groente moesten wennen, en er sowieso niet veel van mochten. Dit om koliekklachten te voorkomen..

Ratten kan je er echt niet bij zetten. Het zijn geen vleeseters, het zijn alleseters en hebben maar weinig dierlijke eiwitten nodig. Maar dat is toch wel een ander dieet en ik denk dat cavia's en konijnen om te beginnen al doodsbang voor ze zullen zijn. Ratten kunnen jagen he. Ik heb wel een wilde rat een ganzenkuiken zien pakken en opeten en die was al best groter dan de meeste konijntjes.. Rat was zelf niet groter dan een tamme rat.

Geloof me, ik hou echt van tamme ratjes maar het past gewoon niet.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:35

NIET doen ratten eten de cavias op

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 23:36

Konijnen en cavia's horen helemaal niet samen.
Citaat:
Konijnen en cavia’s hebben allebei een andere verzorging en voeding nodig. Daarnaast ‘verstaan’ ze elkaar niet goed, ze hebben een andere manier van communiceren. Dit kan voor beide dieren frustrerend zijn en zelfs agressie opwekken. Omdat een konijn veel sterker is dan een cavia, kan het de ander (soms onbedoeld) ernstig verwonden. Ook dragen veel konijnen een bacterie bij zich die dodelijk kan zijn voor een cavia.

Bron: https://petsenco.nl/waarom-je-konijnen- ... menhouden/

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:42

Dat van de konijnen en cavia's niet samen zetten wist ik niet. Weer wat geleerd dankzij bokt. :)
Hier zitten ze zelfs in Gaia Zoo samen. Je zou toch eigenlijk denken dat die wel zouden weten wat ze doen. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:49

fohadie schreef:
Ratten kunnen niet goed tegen kou. Daarom komen wilde ratten ook naar binnen in de winter! Ratten hebben ook andere voedingsbehoeftes en ik vraag me af of ze konijn en cavia wel heel laten. Als in, bijten ze niet omdat ze elkaar totaal niet begrijpen?

Wilde (bruine) ratten kunnen prima tegen kou hoor. Daar zit een flinke bontjas en speklaag op. Ze trekken in de winter sneller richting woningen omdat er dan minder voedsel te vinden is, niet vanwege kou.

Ratten kunnen wél slecht tegen tocht en tamme ratten missen die bontjas. Tamme ratten buiten houden is geen aanrader, tamme ratten samen met andere dieren houden al helemaal niet. Ze zouden een konijn of cavia in theorie dood kunnen bijten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:50

Ratten kan je prima in die hangar houden, in de winter zorgen voor lekkere knusse slaapholletjes en dat is ideaal. Kies wel voor een volière kooi waar je zelf in kan rechtstaan, zeker als ze nog niet tam zijn is hanteren in een ruimte waar ze weg kunnen niet aangeraden.

Ratten kunnen NIET in eenzelfde kooi als andere knaagdieren! Ratten zijn min of meer omnivoren en draaien hun poot er niet voor om om een cavia of klein konijn te doden en deels op te eten. Ik heb ooit eens een rat in mijn chinchilabak gehad, en geloof mij, dat wil je niet zien...
-O-
Ratten zijn wel gevoelig voor tocht, en kunnen niet op zaagsel (wel op hennep,vlas, houtkorrel, ... )

Konijnen en cavia's kunnen op zich prima samen (mits voldoende ruimte, dus geen hokje van 120*50... )
maar hebben op zich niks aan elkaar. Dus altijd zorgen dat je minstens 2 van elks hebt en voldoende ruimte. Konijnen en cavia's doen het ook ideaal als je een binnenhok met een buitenren kan verbinden. Voeding is grotendeels hetzelfde, hooi, basisbrok (wel die voor cavia's nemen ivm vitamine c, of je geeft ze van die vitamine c kauwtabletjes voor kinderen als snoepje.) en groenvoer, al zijn konijnen gevoeliger op de darmen dan cavia's.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:54

Cavia's en konijnen zijn ook niet ideaal samen, maar met veel ruimte en een afgezet deel waar alleen de cavia's in kunnen gaat het wel vaker goed. Het risico blijft wel dat konijnen sterker zijn, een bacterie kunnen dragen waar cavia's ziek van worden en het blijft natuurlijk zo dat ze elkaars taal niet spreken/begrijpen. Het zou mijn voorkeur dus niet zijn, maar ik snap wel dat je het in zo'n ruimte wilt proberen. Als het niet goed zou gaan kun je ze altijd later nog splitsen.

Kwa samenstelling zou ik bij cavia's voor een castraat met wat zeugjes gaan. Ik kan zeker aanraden om een bestaand groepje uit een opvang te halen, want dames hebben wel bij elkaar passende karakters nodig.

Cavia's hebben ook dagelijks verse groente nodig, net als konijnen onbeperkt hooi en een handje (ongeveer 25 gram) brokjes per cavia per dag. Vitamine C kun je voor de zekerheid ook los bijgeven, kies dan wel voor de pilletjes want druppels vervliegen meteen dus dat komt nooit in de cavia terecht.
Ik zou dus een afgezet deel maken waar alleen de cavia's in kunnen, dan kun je de cavia's daar voeren en de konijnen op hun deel. Ik heb stage gelopen bij een kinderboerderij waar ze dat zo deden, dat werkte echt heel goed!

Gebruik geen stro, ze kunnen zich verwonden aan de harde punten. Zo ben ik vroeger ooit begonnen, dat leverde een hele hoop abcessen op.. Als ondergrond kun je inderdaad best voor stenen en een stukje zand gaan, met een schuilhok met zaagsel of hennepvezel. Ik vind het XL zaagsel van Plospan fijner dan het normale zaagsel, dat stoft minder maar is niet te scherp. Thuis gebruik ik hennepvezel omdat mijn ruimte niet heel goed geventileerd is, dan is zaagsel niet zo handig.

Cavia's zijn meestal niet zindelijk en het aanleren gaat eigenlijk ook niet omdat ze gewoon plassen en poepen waar ze slapen/zitten. Vaak ligt het wel op de plekken waar ze het liefst zitten, dus dan kun je die wat vaker schoonmaken.

Het wisselt per cavia, maar ik heb er een paar bij zitten die heel slecht tegen warme temperaturen kunnen. Als het net zoals afgelopen zomer ruim boven de dertig graden komt moet je ze wel 'koel' kunnen houden, tot een graad of 28 kunnen ze meestal goed handelen maar daar boven kunnen ze het wel zwaar krijgen. Ik heb ze zelf op een zolder boven een schuur zitten waar het heel warm wordt, dus ik haal ze dan in huis.