Kalmerend iets voor kat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Kalmerend iets voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 16:24

Hallo,

Wij gaan volgende week verhuizen en uiteraard moet de poes mee.

Echter is het een kat met een kleine gebruiksaanwijzing zomaar oppakken is geen goed idee... dus hem oppakken en in de transportkooi doen gaat niet lukken... Zodra hij de kooi ziet vliegt hij alle kanten op... aangezien wij hem zo min mogelijk stress willen bezorgen... vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met iets kalmerends voor de kat... Uiteraard alleen voor deze keer

boemel

Re: Kalmerend iets voor kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:39

Valeriaandruppels.

En Feliway. Verkrijgbaar bij de dierenwinkel.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:42

Ik zweer bij de spot-ons van Beaphar no stress.
Geen geklooi met dagelijks of vaker pillen geven maar 1x per week een druppel in de nek.
De halsband uit die lijn heeft zo'n sterke lucht dat die op mijn luchtwegen sloeg maar bij een moeilijke kat zou het best een uitkomst kunnen zijn, de halsband werkt 3 weken.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:42

Ja, ik.
Wij hebben uitsluitend rugzak katten die het met de tijd heel goed doen in de groep als huiskat, maar er moet niks geks gebeuren zoals in een reiskooi mee naar de dierenarts.

Laatst iets heel verdrietigs mee gemaakt waarbij we afscheid moesten nemen van ons omaatje van 18+.
In de eerste instantie vroeg ik dus om een dierenarts aan huis maar in verband met Corona ging dat echt niet lukken.

Omdat de kat nooit bij positieve in een reiskooi is geweest ( toen ze hier kwam was ze volledig onder zijl na de gezondheidsverklaring en wasbeurten bij de dierenarts, ) wilden ik haar dat haar laatste reis ook niet aan doen.
In overleg met de dierenarts een pilletje mogen gaan ophalen die onze oma heel snel deed wegzakken op een roze wolk.

Toen ze een uur later haar afspraak had bij de kliniek heeft ze daar totaal niets meer van meegekregen.
Niet van het kooitje, niet van de reis en niet van de dierenarts en het laatste spuitje.

Het is een anti-Stress medicijn in combinatie met spierverslappers.
IK heb aangegeven dat ik het een volgende keer weer zo wil doen.

Leg je situatie goed uit aan de dierenarts en dan is er veel mogelijk.
( sommige dieren krijgen zoiets om door het vuurwerk heen te slapen als dat te stressvol voor hun is. )
Heel veel succes!!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 16:43

Thx!! Ik ga de dierenarts contacten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:56

7ofhearts schreef:
Ja, ik.
Wij hebben uitsluitend rugzak katten die het met de tijd heel goed doen in de groep als huiskat, maar er moet niks geks gebeuren zoals in een reiskooi mee naar de dierenarts.

Laatst iets heel verdrietigs mee gemaakt waarbij we afscheid moesten nemen van ons omaatje van 18+.
In de eerste instantie vroeg ik dus om een dierenarts aan huis maar in verband met Corona ging dat echt niet lukken.

Omdat de kat nooit bij positieve in een reiskooi is geweest ( toen ze hier kwam was ze volledig onder zijl na de gezondheidsverklaring en wasbeurten bij de dierenarts, ) wilden ik haar dat haar laatste reis ook niet aan doen.
In overleg met de dierenarts een pilletje mogen gaan ophalen die onze oma heel snel deed wegzakken op een roze wolk.

Toen ze een uur later haar afspraak had bij de kliniek heeft ze daar totaal niets meer van meegekregen.
Niet van het kooitje, niet van de reis en niet van de dierenarts en het laatste spuitje.

Het is een anti-Stress medicijn in combinatie met spierverslappers.
IK heb aangegeven dat ik het een volgende keer weer zo wil doen.

Leg je situatie goed uit aan de dierenarts en dan is er veel mogelijk.
( sommige dieren krijgen zoiets om door het vuurwerk heen te slapen als dat te stressvol voor hun is. )
Heel veel succes!!

-O-
Spierverslappers..
Ofwel je kat heeft alles meegekregen maar niet meer kunnen reageren..
Onwijs triest einde. En je DA vertelt je leuk dat het ook anti stress was? Zou die dierenarts maar gedag zeggen... Ongelooflijk triest dit....
Misschien rot voor je om te horen.. Maar anti stress pilletje worden vaak gebruikt met oud en nieuw, zoek maar eens op.. Helaas is het niet zo prettig als er verteld word door een dierenarts.

Feliway doet het hier altijd goed.
En oefenen oefenen oefenen.. En vooral niet last minute.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:16

Dat wilde ik ook aanhalen. Zij het wat subtieler. Ga echt op zoek naar iets kalmerend ZONDER spierverslappers.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:18

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:20

Niet gelijk zo oordelen jolliegirl, je weet niet wat ze gehad heeft.
TS, vraag je dierenarts om gabapentine. Humaan is t anti epileptica maar bij katten werkt t dus ook rustgevend zonder dat t dier gaat slapen of zoals met acepromezine, wel slap wordt maar ondertussen alles mee krijgt.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:27

WillemYntJee schreef:
TS, vraag je dierenarts om gabapentine. Humaan is t anti epileptica maar bij katten werkt t dus ook rustgevend zonder dat t dier gaat slapen of zoals met acepromezine, wel slap wordt maar ondertussen alles mee krijgt.

Spierverslappers zijn spierverslappers. Ontzettend sneu.

Valeriaan druppels schijnen goed t helpen, Feliway ook maar denk ik niet genoeg voor één specifiek moment.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:32

casperzazoe schreef:
WillemYntJee schreef:

Spierverslappers zijn spierverslappers. Ontzettend sneu.

Valeriaan druppels schijnen goed t helpen, Feliway ook maar denk ik niet genoeg voor één specifiek moment.

Valeriaan werkt hier ook erg goed, ik verdun het dan wel in een flesje met water en spuit het rond.
En wat ook kan helpen is gewoon het reismandje in de kamer laten staan. Als ik dat hier doe wordt er gevochten wie er het eerste in mag. :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:37

Wie weet heeft de kat wel allebei gehad?
Spierverslappers én iets voor t koppie?
Beestje zou toch gaan hemelen dan maakt het niet meer uit wat je geeft.
Dan kan ik me indenken dat je dat diertje gewoon volstopt met wat er is.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:44

Kun je niet alsnog beginnen met haar apart te voeren in een kamer en daar de reismand in te zetten.
Strooi in de reismand catnip (kattenkruid met o.a. Valeriaan waar ze lekker wouws van worden)

In de reismand leg je ook iets lekkers waarbij ze kan kiezen of ze het pakt, zonder consequenties van opsluiten en ook niet onder tijdsdruk. Zo went ze geleidelijk en associeert ze de reismand met iets positiefs?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 17:49

Fijn om gelijk zo te oordelen als mensen hun best hebben gedaan om een kat zo stressvrij mogelijk bij de dierenarts te krijgen. Zolang je niet weet wat het dier precies heeft gekregen is er geen reden om gelijk zo uit te vallen.

Gabapentine werkt voor mijn kat die totaal niet te vervoeren is heel prima. Ze is dan redelijk chill en vooral als ze terug komt niet zo extreem getraumatiseerd.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:02

[quote="moonfish13"]Wie weet heeft de kat wel allebei gehad?
Spierverslappers én iets voor t koppie?
Beestje zou toch gaan hemelen dan maakt het niet meer uit wat je geeft.
Dan kan ik me indenken dat je dat diertje gewoon volstopt met wat er is.[/quote

Dankjewel voor je lieve en doordachte reactie.
Ik ben hier erg blij mee geweest.
En dat wil ik vasthouden!!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:08

WillemYntJee schreef:

Dankjewel voor de lieve reactie.
Als je al niet meer mag vertrouwen op een dierenarts dan is het triest gesteld in deze wereld.
Mogelijk heeft ze best wat meegekregen, maar dan was het een wisselwerking.
Ik rustig, zij rustig, zoals het altijd is gegaan.
Dat was de bedoeling.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:37

Hier werkt rescue remedy van Bach bloesems (gebruiken mensen vaak voor bv auto examens) paar druppels in de waterbak

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 19:17

Ik wou eerst zeggen iets van Zylkene, en dan een paar dagen van tevoren mee beginnen.

Maar weet eigenlijk niet of dat in dit geval sterk genoeg is. Misschien wel als je nu al die reismand neerzet, om kat te laten wennen. Eten idd ernaast/erin geven als het lukt. En dan dus in combi met Zylkene

Anders idd miss DA om hulp vragen :j

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 18:39

Voor als iemand t wilt weten we hebben de kat gelukkig in een kooi kunnen vangen... Nu gaat ie naar dieren arts om 'm te laten castreren en onderzoeken... Hij heeft wel wat gehad om rustig van te worden... Nu gaat z'n reiskooi standaart bij m in "zijn" kamertje (nee hij word niet opgesloten, maar krijgt n kamer met wat speelgoed en krabpaal etc)

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:06

Top, veel geluk op jullie nieuwe stek.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 23:19

Fijn dat het gelukt is TS!

Hebben jullie toevallig ook tips om een kat die je niet kan aanraken, meer relaxed te krijgen?
Bij m’n vorige kat heb ik m zon halsband omgedaan, dat werkte perfect maar deze kat mag ik dus nog niet aanraken helaas.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 11:11

xTammyy schreef:
Fijn dat het gelukt is TS!

Hebben jullie toevallig ook tips om een kat die je niet kan aanraken, meer relaxed te krijgen?
Bij m’n vorige kat heb ik m zon halsband omgedaan, dat werkte perfect maar deze kat mag ik dus nog niet aanraken helaas.

Feliway spray schijnt goed te helpen en t spul wat wij hebben gehad voor de kat, schijnt er ook goed voor te helpen, schijnt scherpe randje eraf te halen, zo kon bv een vreemde onze kat nooit aaien, maar de DA kon m nu gewoon aaien.. (of nou ja hij liet t toe)