Kleur Ouessant lammetjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Knolselder

Kleur Ouessant lammetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 16:00

Zijn er hier mensen die ook Ouessant schaapjes hebben en verstand hebben van de kleuren?

Dit is mijn eerste lammerjaar en al 4 verschillende lammetjes. Van paardenkleuren weet ik wel wat. Maar schapen... Hoe ziet een schimmel lammetje er bijvoorbeeld uit? Volwassen dier ken ik wel...

Dit is mijn ram:
Afbeelding

Het eerste lam is uit een zwarte moeder. Het heeft wit op hoofd en beetje achter de oortjes

Afbeelding

Het 2e komt uit een bruine moeder. Die zal wel gewoon zwart zijn

Afbeelding

Het 3e is wit met hier en daar beige zoals de ram

Afbeelding

Van het 4e viel ik een beetje achterover. Dit kleurtje had ik niet zien aankomen. Komt uit een witte ooi.

Afbeelding

Afbeelding

Het 5e moet nog geboren worden.

Iemand met wat verstand hierover? :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:02

Wat leuk! Meestal komt de zwarte voor en de witte zoals hierboven. Maar die roodbruine zie je minder vaak. We hebben wel een keer een soort wildkleur grijze tweeling gehad, die waren heel apart. Ik zal eens navragen wat dat roodbruine voor kleur is.

Edit: zo te lezen bruinschimmel.
https://www.ouessant.nl/rasinformatie/de-kleuren/
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 24-05-20 16:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:03

Ik zou eigenlijk zeggen dat papa nummero 4 een geit is geweest? {:}
Hebben er geiten gelopen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:16

Ik vindt wat apartere kleurtjes wel leuk, maar stamboek doet er moeilijk over. Zolang er geen problemen ontstaan met lammeren bv omdat er ergens een wat groter ras in blijkt te zitten, meestal is dat nl de geclaimde oorzaak andere c.q. stamboek ongewenste kleurtjes, lekker van genieten. Kleurrijker verkoopt vaak goed, leuker om naar te kijken.
Onverwachte kleurtjes zullen net als bij andere dieren uit recessieve genen komen, dus van beide ouders meegekregen.
Nu kunnen lammeren behoorlijk doorkleuren en zitten er in een aantal rassen behoorlijke toverballen, dus kleurtje kan na 1e keer scheren/ruien flink anders zijn en flink zon er op doet ook veel qua andere kleur worden.
Vlekjes/aftekeningen zijn bij ouessant dacht ik ook verboden. Al met al, als je niet stamboek fokt, je geen zorgen om maken.

Ik heb shetlands (makkelijker qua toegestane kleurtjes en vlekken), maar wie weet komen er wat van deze bij (als ik wat apartere kleurtjes kan vinden).

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 16:27

Hannanas schreef:
Ik zou eigenlijk zeggen dat papa nummero 4 een geit is geweest? {:}
Hebben er geiten gelopen?

Nee er hebben geen geiten bijgelopen :') lammetje is nog maar een halve dag oud.

Ik had mij ooit laten vertellen dat wat wit op het hoofd kon doorkleuren naar schimmel. Maar dat is dus onzin?

Dus een bruinschimmel, mooi!

Ik ga die site eens doorspitten.

Trouwens, het is inderdaad niet voor stamboekdoeleinden :D
Maar als ik de lammetjes zie geef ik mijn ram misschien toch nog herkansing dit najaar :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:36

Is dit de kleur?
Afbeelding

Afbeelding

Op de achtergrond zie je hoe hij dan groot eruit ziet. Een soort bruin is het. Licht roodbruinig.

Esmee_RS

Re: Kleur Ouessant lammetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 16:39

Sorry, je hebt absoluut niks aan mijn reactie maar wat lief zeg! <3

Knolselder

Re: Kleur Ouessant lammetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 23:31

Haha dank je :D complimentje is ook altijd leuk he!

Goh, ze is echt 'vos' :') van kleur als ik het dan een naam moet geven.