Kat lijkt wat suf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julio111

Kat lijkt wat suf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 18:48

Hallo allemaal,

Ik heb even jullie advies nodig. Onze kat van 2 is normaal heel actief en speelt graag met zijn zusje. Echter vanmorgen vond ik hem al wat slaperig, maar hij was ook pas om 1.30 uur snachts thuis en het was nog vroeg. Toen ik de deur van het slot haalde was hij weer helemaal wakker en rende naar de deur, dus ik maakte me niet echt zorgen. Hij wilde graag naar buiten zoals altijd.
Nu komt hij net weer thuis en ik vind dat hij nog steeds een beetje slaperig uit zijn ogen kijkt. Hij reageert wel als ik hem roep maar verder ligt hij zichzelf schoon te likken of te slapen. Hij eet verder goed zijn brokjes en natvoer en drinkt mijn inziens ook voldoende (uit drinkfontein). Temperatuur opgemeten en die is 38,2, dus prima voor een kat. Hij poept en plast gewoon normaal en wordt op tijd ontwormd en krijgt jaarlijks zijn enting. Zijn vacht ziet er prima en glanzend uit en hij is goednol gewicht.

Zij zijn mijn eerste katjes en nooit echt ziek geweest tot nu toe, dus ik twijfel een beetje wat ik nu moet doen. Is dit bij een kat al reden om de dierenarts te bellen? Kan ik het een dagje aankijken en hem goed in de gaten houden?

Even belangrijk om te weten misschien. Hij heeft vorige week 2x een teek gehad. We controleren hem elke dag en hebben ze allebei in hun geheel kunnen verwijderen. Verder is hij naar mijn weten gewoon gezond en bij zijn vorige check ook.

Ik hoop dat er bokkers met wat meer ervaring dit lezen en mij advies kunnen geven.
Als laatste nog belangrijk: als het nodig is of er verandert iets in negatieve zin dan gaan we uiteraard sowieso naar de dierenarts! Dat is het probleem seker niet!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:00

Zo'n gps-tracker aan een halsbandje maken en kijken wat hij uitspookt? Misschien ligt hij bij de buren in een verborgen hoekje de hele dag te slapen. Of hij loopt de hele buurt rond en maakt aardige kilometers. Ik zou het een paar dagen aankijken en in de gaten houden of hij genoeg eet, drinkt, temperatuur oke blijft, goed blijft plassen en poepen. Meer kun je denk ik niet doen.
Ik weet van een vroegere buurvrouw; zij had een jonge hond (golden retriever van 7 maand oud) en als die hond een teek had werd ze ook gelijk wat suffig en sloom. Zodra de teek eruit was, was ze een paar uur later weer opgeknapt. Die werd er echt ziek van.

MirandaMalik

Re: Kat lijkt wat suf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:06

Heb je ontvlooiingsmiddel gebruikt?
Daar kunnen ze ook suf van worden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:35

Heb mijn hele leven al (veel) katten. Zo lang hij goed eet en drinkt, speelt etc, zou ik het even aankijken. Temperatuur is niet te hoog, maar gelukkig ook niet te laag. Misschien heeft hij het 's nachts erg druk gehad.
Zo te horen zorg je goed voor hem, en zal ontworming en ontvlooiing dus geen issue zijn.

Heel goed dat je oplet, gedragsverandering is vaak het eerste teken dat er iets mis is, maar soms is er niets bijzonders aan de hand, maar is er gewoon iets gebeurd waar hij moe van is.

Kijk het even aan... en houd ons op de hoogte!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:38

Gister was het natuurlijk wel behoorlijk warm, en in mijn huis is de warmte nog aardig blijven hangen vandaag. Misschien is dat een oorzaak?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 19:39

Misschien is hij gebeten en heeft-ie nu ergens een abces? Daar kunnen ze ook suf van worden. Mijn vorige kat heeft dat een keer gehad. Hij knapte direct op toen het abces was opengesprongen (ja, dat is smerig). Vergelijkbaar met een hoefzweer.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 21:03

Bedankt allemaal voor jullie snelle reactie!
We houden hem sowieso even goed in de gaten en morgen blijft hij een dagje binnen.
Hem kennende kan het goed zijn dat hij een drukke avond/nacht heeft gehad. Volgens mij legt hij altijd wel wat kilometers af buiten.

Hij heeft halverwege april zijn ontvlooiing en ontworming gehad. Dat doen we standaard 4x per jaar omdat hij buiten loopt.

Warmte zou ook nog goed kunnen. Wij hebben veel ramen en in huis kan het wel wat warm worden ook. Gelukkig wel airco dus nu 23 graden. Zou denk ik goed te doen moeten zijn denk ik? Buiten natuurlijk wel wat vochtiger/benauwder.

Ik ga hem goed in de gaten houden! Dankjewel voor alle tips :)

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 01:24

Oke ik was dus iets te bezorgd.. meneer stuitert weer het hele huis door na 1 dag binnen te zijn geweest.
Denk toch wat moe na zijn nachtelijke avontuur!
Toch bedankt voor alle tips. Altijd handig voor een volgende keer als ze niet helemaal fit lijken! :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:01

Fijn zo! Ja die nachtbrakers zijn soms overdag doodmoe.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:12

Onze ligt overdag altijd voor pampus maar hij is ook de hele nacht bezig, komt met zoveel prooi thuis!

Gelukkig was hij gewoon moe van zijn nachtelijke escapades!

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:41

Klinkt inderdaad ook precies als één van mijn katten, die vindt het ook leuk om snachts lang door te feesten en dan komt ze midden in de nacht eens suf binnen, en ligt dan vervolgens de hele dag duf te wezen :=
Goed om te horen dat er niks aan de hand is!

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-20 13:16

Hij is wel vaker een nachtje weg of tot halverwege de nacht. Zeker als het lekker weer is. Maar nu keek hij zo slaperig uit zijn ogen dat ik me toch zorgen begon te maken. Gelukkig begon hij gistermiddag weer lekker te stuiteren en overal mee te spelen zoals ik van hem gewend ben :):)
Zo fijn om hem dan weer zo te zien!