Wat voor kever is dit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mignonne2403

Wat voor kever is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 08:10

Ik vind zojuist een erg grote kever in de badkamer, ik breng hem naar buiten en zie dat er in de gang nog zo'n beest ligt (op zijn rug). Van deze heb ik maar even een foto gemaakt, want ik wil eigenlijk wel weten wat voor een het is en of hij schadelijk is. Ik kom er met google niet helemaal achter, dus misschien dat iemand hier het weet.
Ik denk dat hij zo'n 4-5cm was, niet heel handig aangelegd en had wat vreemde voelsprieten. Foto:

Afbeelding

Afbeelding

Iemand die dit weet?

Klis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:16

Een junikever! Die vliegen hier ook ‘gezellig’ rond :')

Muronia

Re: Wat voor kever is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:17

Dat is een meikever. Vreselijke enge monsters vind ik het brr

Sleipnir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:20

Zo te zien is het een meikever. Die doen niets en vormen een smakelijk hapje voor onder andere vleermuizen en vogels. Ze raken gedesoriënteerd door licht, dan vliegen ze tegen van alles aan en zijn ze daarna tamelijk hulpeloos. Alleen de larven (engerlingen heten ze) kunnen schadelijk zijn voor de grasmat in je tuin. Engerlingen leven onder de grond, tussen de boomwortels. Woon je toevallig op zandgrond? Meikevers leven daar met name.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:21

Een meikever! Klinkt als een helikopter en vliegt zo tegen je aan _O-
Liggen hier ook verspreid over het erf en fietspad

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 08:36

Ah kijk bedankt! Heel simpel dus haha. Nou ik geloof dat we hier grotendeels kleigrond hebben.
Vond het ook maar gekke beesten, ik hoorde hem gewoon lopen in de badkamer op de orchidee :wow:

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:41

Mijn kinderen zijn in de ban van dit beest. Ze vangen ze bekijken ze in een speciaal insecten ding. Spelen er mee (emmer met gras en dan worden ze verzorgd.)

Hun wisten dat het een meikever is ik niet

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:49

Haha vreselijk! Hier in de avond zitten alle katten op een rij te springen tegen de ramen en deuren aan, want dan vliegen ze er met veel kabaal tegenaan. Gisteren deed ik de voordeur open en schoot er één naar binnen. Die had één van de katten binnen 2 seconden te pakken. Vervolgens heeft ze een half uur zitten grommen om hem vervolgens weer los te laten. Dus toen het beestje maar weer naar buiten gelaten.. :')

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:02

Oh meikever. Die zijn zooooo verschrikkelijk eng

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:11

Sodeletuut schreef:
Haha vreselijk! Hier in de avond zitten alle katten op een rij te springen tegen de ramen en deuren aan, want dan vliegen ze er met veel kabaal tegenaan. Gisteren deed ik de voordeur open en schoot er één naar binnen. Die had één van de katten binnen 2 seconden te pakken. Vervolgens heeft ze een half uur zitten grommen om hem vervolgens weer los te laten. Dus toen het beestje maar weer naar buiten gelaten.. :')

Wij hebben in juni altijd junikevers. 1 van onze katten vangt ze en eet ze met smaak op :Y)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:14

Meikevers, de crashende helikopters :') .

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:24

Het is zo grappig..

Elk jaar rond deze tijd komen er een aantal topics voorbij met: wat is dit voor kever. En elke keer is het dezelfde :')

Niks naar jou hoor TS, maar ik vind het zo grappig dat je dan vaak bij voorbaat al weer wat voor foto's er staan :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:42

Het is wel grappig dat de kever met 90% zekerheid te determineren is aan de hand van de OP datum... :D

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-20 18:56

Hm ja lekker dom wel := ik kon hem zo niet op google vinden en leek wel op meerdere plaatjes maar niet helemaal dan, en ik ben niet helemaal thuis in de kevers (overduidelijk) ..
Toch bedankt allemaal voor de reacties ondanks dat het zo simpel was _O-