Losse nagel bij hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Losse nagel bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 12:03

Arm ding liep lekker achter zijn balletje aan en opeens blijft hij zitten en kijkt me aan van "help :o? "
Er bleek dus een nagel los te zitten (blijven hangen?) en het bloedde.
Ik heb hem opgepakt, onder de douche goed gespoeld. De nagel hing enkel nog met een velletje vast, dus ik heb dit met een steriel schaartje losgeknipt.
Dus na het spoelen, pootje ingepakt met een compress met isobetadine en windel er rond.
Helaas is de DA-praktijk gesloten tot maandag en vandaag is een feestdag in België dus alles is sowieso gesloten vandaag.
Ik veronderstel dat dit niet zo dringend is dat ik toch moet langs gaan vandaag?

Zijn er nog andere dingen die ik kan/moet doen?

Serenity350

Re: Losse nagel bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:10

Voor nu goed gehandeld hoor! Ik zou hier zelf niet meteen de DA voor bellen.

In de gaten houden dat het bloeden ook weer stopt, en dan is schoon houden het belangrijkste. Verder kost het genezen even tijd, maar in mijn ervaring groeit het vrijwel prima weer aan. Zolang het niet gaat ontsteken/opzwellen/warm worden is er in principe niet zoveel aan de hand. Mocht het dat wel gaan doen, dan even overleggen met de DA. :j

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:25

verder idd niets aan doen, niet te lang verband je om want wordt in de buitenlucht hard. Met verband erom blijft het zacht. Dus wanneer bloeden gestopt is verbandje eraf halen zodat het kan indrogen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:29

Ik ga mee met bovenstaande. Alleen wel weer inpakken als de hond eraan gaat zitten. Een van mijn pups heeft zoiets ook gehad, alleen bleef de hond er aan likken en ging het ontsteken.
Dus daar moet je even op letten als je het verbandje eraf haalt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 13:04

Ok, ik zal het deze namiddag het verband eraf halen? Want nu zit er natuurlijk een open gaatje waar de nagel zat, ik heb wat schrik dat er vuil in komt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:08

Je kan er altijd even iets omheen doen met wandelen. :)

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:13

kiwiwitje schreef:
Je kan er altijd even iets omheen doen met wandelen. :)

:j Inderdaad, deed ik ook wel bij wondjes aan de poten. Als het al wat verder geheeld was liet ik het ook wel gewoon bloot hoor, mits we niet op heel gekke plekken waren. Dan spoelde ik het na het wandelen even af en liet het weer drogen. In het begin is het echter wel fijn dat het mooi droog en schoon blijft zodat een goede korst kan vormen. Dan kun je het inpakken op creatieve wijze maar sommige mensen vinden het toch fijner om het met een speciaal schoentje te doen. Dat is maar net waar je je het beste bij voelt.

Zorg wel dat je het na het wandelen weer "bloot" laat, te lang inpakken kan juist de kans op infecties vergroten.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-20 13:22

Wandelen gaan we vandaag niet doen, maar we gaan wel naar mijn ouders. We gaan enkel in de tuin zitten, dus hij gaat ofwel in het gras of op het terras rondlopen. Maar ik zal het daarna weer goed spoelen!
Bedankt voor de tips!

Voorlopig hem al een beetje getroost met snoepjes :')
Afbeelding

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:38

Wat een schatje! <3 Beterschap met hem!